ASEAN 국가의 하이브리드 전기자동차 배터리 시장 전망 : 시장 점유율 분석, 산업 동향, 성장 예측(2025-2030년)
ASEAN Countries Hybrid Electric Vehicle Battery - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)
상품코드:1636530
리서치사:Mordor Intelligence
발행일:2025년 01월
페이지 정보:영문
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한글목차
ASEAN(동남아시아 연합)국가의 하이브리드 전기자동차 배터리 시장 규모는 2025년에 1억 3,000만 달러로 추정되며, 예측 기간(2025-2030년)의 연평균 성장률(CAGR)은 18.89%로, 2030년에는 3억 1,000만 달러에 달할 전망입니다.
주요 하이라이트
중기적으로는 리튬이온 배터리 가격 하락과 전기자동차의 보급 확대가 예측기간 동안 ASEAN 국가의 하이브리드 전기자동차 배터리 시장 수요를 증가시킬 것으로 예측됩니다.
한편, 원료의 수요와 공급의 불일치가가 예측기간 동안 시장 성장을 방해할 것으로 예상됩니다.
배터리 기술의 기술적 발전과 자동차 제조업체와 배터리 제조업체의 협력 관계는 미래에 ASEAN 국가의 하이브리드 전기자동차 배터리 시장에 큰 기회를 가져올 것으로 예상됩니다.
특히 태국은 그 변화가 두드러지며 자동차 부문에서 전기차의 존재감을 높이고자 하는 노력에 힘입어 큰 성장이 전망되고 있습니다.
ASEAN 국가의 하이브리드 전기자동차 배터리 시장 동향
승용차 부문이 현저한 성장을 달성
ASEAN(동남아시아 연합) 국가들은 하이브리드 전기자동차(HEV) 배터리, 특히 승용차용 배터리 시장에서 큰 성장을 이루고 있습니다. 이러한 급성장의 배경은 전기자동차(EV)의 보급 확대, 청정에너지를 지지하는 정부의 정책적 지원, 환경문제에 대한 소비자의 인식이 떄문입니다. 최근에는 인도네시아, 말레이시아, 태국, 베트남, 필리핀 등의 국가들이 EV를 둘러싼 정세에서 매우 중요한 진출기업으로 부상하고 있습니다.
ASEAN 자동차연맹(AAF) 데이터에 따르면 ASEAN 지역의 2023년 승용차 생산 대수는 274만 8,000대로 2022년 266만 5,000대에서 3.11% 증가했습니다. 2022년의 생산 대수는 약 221만 2,000대로, 2023년의 숫자는 228만 3,000대가 되어, 3.21%의 상승 되었습니다. 주목할 만한 것은 인도네시아, 말레이시아, 태국이 이 지역의 승용차 생산 대수의 83% 이상을 차지하고 있다는 것입니다.
앞으로 이 지역의 승용차의 성장은 전기차의 보급을 촉진하는 정부의 정책적 지원에 의해 강화될 것으로 예상되며, HEV용 배터리 수요도 촉진됩니다. 태국, 인도네시아, 싱가포르, 말레이시아, 필리핀 등 국가들은 정부의 지원 방안으로 급속한 EV 보급이 예상됩니다. 예를 들어 필리핀은 2030년까지 EV가 자동차 전체의 21%를 차지하고 2040년까지 50%를 차지하는 것을 목표로 하고 있습니다. 그 외에도 필리핀 전기자동차협회(EVAP)는 EV의 보급 목표를 2030년의 30만대에서 100만대까지 상향 조정 했습니다.
인도네시아의 2025년까지 자동차 판매에서 차지하는 EV의 비율을 20%로 하고, 2030년까지 60만대의 EV 국산화를 목표로 하고 있습니다. 이러한 목표에는 판매, 생산, 충전 인프라 등 EV 공급망의 다양한 이정표가 포함되어 있으며, 모두 HEV 배터리의 성장에 박차를 가할 것입니다.
2024년 초, 태국의 EV위원회는 EV 산업의 기세를 가속화하고 현지 제조업에 대한 투자를 불러들이는 것을 목적으로 한 4년간(2024-2027년)의 계획인 EV 3.5 패키지를 승인했습니다. 이 종합적인 패키지는 EV 생태계의 활성화를 목표로 할 뿐만 아니라, 차종이나 전지 용량에 맞춘 EV 구입에 대한 정부 보조금도 포함되어 있으며, HEV 전지 시장에 있어서 유익한 환경을 조성하고자 하는 것 입니다.
2023년 필리핀 에너지부(DOE)는 2040년까지 전기자동차(EV)를 630만대 보급하여 도로교통량의 50%를 목표로 하는 계획을 발표했습니다. 이 야심찬 목표는 약 147,000 곳의 EV 충전소 설치로 보완됩니다. DOE의 당면 목표는 2028년까지 245만대의 전기자동차, 이륜차, 버스를 배치하는 것을 포함합니다. 이러한 대규모 계획은 승용차 부문에서 배터리 시장의 급성장을 강조하는 것으로, HEV 배터리 시장의 성장을 더욱 뒷받침하는 것입니다.
이러한 역학을 고려하면 승용차 부문은 향후 몇 년동안 크게 성장할 것으로 예상됩니다.
현저한 성장을 이루는 태국
태국은 자동차 부문에 대한 투자 대상으로 강광받고 있습니다. 지난 50년간 태국은 단순히 자동차 부품을 조립국가에서 동남아시아 최고의 자동차 생산 및 수출 거점으로 발전해 왔습니다. 자동차 제조업체의 투자가 증가하는 가운데 태국 배터리 산업은 특히 하이브리드 자동차를 포함한 전기자동차(EV) 생산의 급증과 함께 꾸준한 성장을 보이고 있습니다.
태국 전기자동차협회(EVAT)의 보고에 따르면, 태국에서는 2023년에 약 8만 5,069대의 하이브리드 전기자동차(HEV)가 신규 등록되어 전년 대비 32%의 대폭 증가가 되었습니다. 게다가 2024년 2월 말까지 HEV의 신규 등록 대수는 약 2만 6,134대에 이르며, 태국에서의 급속한 성장과 배터리 수요 증가를 뒷받침하고 있습니다.
EV, 특히 HEV의 도입이 급증하고 있는 배경에는 구매자에 대한 정부의 우대조치와 제조업체에 대한 지원책에 있습니다. 예를 들어 태국은 국산 EV에 대한 구매 보조금 제도를 소개로 도입하며 동남아시아의 EV 생산 거점이 되겠다는 야심을 강조하고 있습니다. 2024년부터 2027년까지 시행되는 EV3.5 제도는 1대당 5만바트(1,397.02달러)에서 10만바트(2,794.04달러)의 보조금을 제공하는 것으로, EV분야의 육성과 해외 투자 유치 에 열성적인 정부의 의지를 강조하고 있습니다.
태국은 2030년까지 자동차 판매 대수의 30%를 EV로 만드는 것을 목표로 하고 있습니다. 이 야망과 현재의 노력으로, 태국은 HEV용 전지, 특히 리튬 이온 유형의 미래의 허브로 자리매김하고 있으며 배터리 제조업체에게 큰 기회를 제공하고 있습니다.
이 비전에 따라 많은 배터리 제조업체가 태국에서 생산 능력을 강화하고 있습니다. 예를 들어 BMW 그룹은 2024년 3월 태국에서 Gen-5 고전압 배터리 제조 시설을 착공했습니다. 동부 해안 라용에 위치한 4,000평방미터의 배터리 조립 공장은 BMW의 기존 자동차 공장에 통합됩니다. BMW는 2025년 후반에 이 라용 공장에서 EV를 출시할 준비를 진행하고 있으며, 새로운 배터리 조립 라인은 수입된 배터리 셀을 고전압 배터리 모듈로 변환하는 매우 중요한 역할을 하게 됩니다. BMW는 이 사업에 4,500만 달러 이상을 투자했다고 합니다.
이러한 개발을 바탕으로 예측 기간 동안 태국은 ASEAN 지역의 HEV용 배터리 시장을 선도하게 될 것으로 예상됩니다.
ASEAN 국가의 하이브리드 전기자동차 배터리 산업 개요
ASEAN 국가의 하이브리드 전기자동차 배터리는 절반으로 분리되어 있습니다. 시장의 주요 기업(무순서)으로는 삼성SDI, VinES Energy Solutions Joint Stock Company, Contemporary Amperex Technology(CATL), LiRON LIB Power Pte Ltd, GS Yuasa Corporation 등이 있습니다.
기타 혜택
엑셀 형식 시장 예측(ME) 시트
3개월간의 애널리스트 지원
목차
제1장 서론
조사 범위
시장의 정의
조사의 전제
제2장 주요 요약
제3장 조사 방법
제4장 시장 개요
소개
2029년까지 시장 규모와 수요 예측(단위 : 달러)
최근 동향과 개발
정부의 규제와 시책
시장 역학
성장 촉진요인
리튬 이온 배터리 가격 하락
전기자동차의 보급 확대
억제요인
원료의 수요와 공급의 불일치
공급망 분석
산업의 매력 - Porter's Five Forces 분석
공급기업의 협상력
소비자의 협상력
신규 참가업체의 위협
대체품의 위협 제품 및 서비스
경쟁 기업간 경쟁 관계
투자 분석
제5장 시장 세분화
배터리 유형
리튬 이온 배터리
납 배터리
나트륨 이온 전지
기타 전지 유형
차종
승용차
상용차
지역
태국
인도네시아
필리핀
말레이시아
베트남
기타 ASEAN 국가
제6장 경쟁 구도
M&A, 합작사업, 제휴, 협정
주요 기업의 전략
기업 프로파일
Panasonic Corporation
Samsung SDI Co., Ltd.
Contemporary Amperex Technology Co. Ltd(CATL)
LG Energy Solution Ltd.
LiRON LIB Power Pte Ltd
GS Yuasa Corporation
VinES Energy Solutions Joint Stock Company
SVOLT Energy Technology Co., Ltd.
Energy Absolute Public Company Limited
기타 저명한 기업 일람(회사명, 본사 소재지, 관련 제품과 서비스, 연락처 등)
시장 랭킹, 점유율 분석
제7장 시장 기회와 앞으로의 동향
배터리 기술의 발전
HBR
영문 목차
영문목차
The ASEAN Countries Hybrid Electric Vehicle Battery Market size is estimated at USD 0.13 billion in 2025, and is expected to reach USD 0.31 billion by 2030, at a CAGR of 18.89% during the forecast period (2025-2030).
Key Highlights
Over the medium term, declining lithium-ion battery prices, and growing adoption of electric vehicles are expected to drive the demand for the ASEAN countries hybrid electric vehicle battery market during the forecast period.
On the other hand, the demand-supply mismatch of raw materials is expected to hinder the market's growth during the forecast period.
Nevertheless, the technological advancements in battery technologies and the automaker-battery manufacturer collaborations are expected to create vast opportunities for ASEAN countries hybrid electric vehicle battery market in the future.
Particularly, Thailand stands out, anticipating notable growth, driven by its commitment to amplifying the electric vehicle's presence in its automotive sector.
ASEAN Countries Hybrid Electric Vehicle Battery Market Trends
Passenger Vehicle Segment to Witness Significant Growth
The ASEAN (Association of Southeast Asian Nations) countries are poised for significant growth in the market for hybrid electric vehicle (HEV) batteries, especially for passenger vehicles. This surge is driven by the increasing adoption of electric vehicles (EVs), government initiatives championing clean energy, and heightened consumer awareness of environmental concerns. In recent years, nations like Indonesia, Malaysia, Thailand, Vietnam, and the Philippines have emerged as pivotal players in the EV landscape.
Data from the ASEAN Automotive Federation (AAF) reveals that the ASEAN region produced 2.748 million passenger vehicles in 2023, marking a 3.11% rise from 2.665 million in 2022. In 2022, production was approximately 2.212 million units, and the 2023 figure of 2.283 million units represents a 3.21% uptick. Notably, Indonesia, Malaysia, and Thailand collectively accounted for over 83% of the region's passenger vehicle output.
Looking ahead, the region's growth in passenger vehicles is anticipated to be bolstered by government initiatives promoting electric vehicle adoption, subsequently driving demand for HEV batteries. Countries like Thailand, Indonesia, Singapore, Malaysia, and the Philippines are set to experience swift EV adoption, thanks to supportive government measures. For instance, the Philippines aims for EVs to constitute 21% of its total vehicles by 2030 and 50% by 2040. Additionally, the Electric Vehicle Association of the Philippines (EVAP) has upped its e-vehicle adoption target from 300,000 units in 2030 to a bold 1.0 million, banking on sector incentives, clearer regulations, and rising EV benefits awareness.
Indonesia's ambitions are equally pronounced, targeting 20% EV representation in car sales by 2025 and a goal of 600,000 domestically produced EVs by 2030. These targets encompass various milestones in the EV supply chain, including sales, production, and charging infrastructure, all of which are set to spur HEV battery growth.
In early 2024, Thailand's EV Board greenlit the EV 3.5 package, a four-year initiative (2024-2027) aimed at propelling the EV industry's momentum and attracting investments in local manufacturing. This comprehensive package not only seeks to invigorate the entire EV ecosystem but also includes government subsidies for EV purchases, tailored to vehicle types and battery capacities, fostering a conducive environment for the HEV battery market.
In 2023, the Philippines' Department of Energy (DOE) unveiled plans to have 6.3 million electric vehicles (EVs) by 2040, targeting 50% of the road traffic. This ambitious goal is complemented by the installation of approximately 147,000 EV charging stations. The DOE's immediate objective includes deploying 2.45 million electric cars, motorcycles, and buses by 2028. Such expansive plans underscore the burgeoning battery market within the passenger vehicle segment, further propelling the HEV battery market's growth.
Given these dynamics, the passenger vehicle segment is set for substantial growth in the coming years.
Thailand to Witness a Significant Growth
Thailand stands out as a prime destination for investments in the automobile sector. Over the past five decades, Thailand has evolved from merely assembling auto components to becoming Southeast Asia's foremost automotive production and export hub. With rising investments from automakers, Thailand's battery industry is poised for steady growth, especially with the surge in electric vehicle (EV) production, including hybrids.
As reported by the Electric Vehicle Association of Thailand (EVAT), Thailand registered approximately 85,069 new hybrid electric vehicles (HEVs) in 2023, marking a significant 32% increase from the previous year. Furthermore, by the end of February 2024, new HEV registrations reached around 26,134 units, underscoring the rapid growth and heightened demand for batteries in the nation.
The surge in EV adoption, particularly HEVs, can be attributed to government incentives for buyers and supportive measures for manufacturers. For instance, Thailand's introduction of a purchase subsidy scheme for domestically produced EVs underscores its ambition to be Southeast Asia's EV production hub. The EV3.5 scheme, active from 2024 to 2027, offers subsidies between THB 50,000 (USD 1,397.02) and THB 100,000 (USD 2,794.04) per vehicle, highlighting the government's dedication to nurturing the EV sector and drawing in foreign investments.
Thailand aims to have EVs make up 30% of all vehicle sales by 2030. This ambition, coupled with current initiatives, positions Thailand as a future hub for HEV batteries, especially lithium-ion types, presenting vast opportunities for battery manufacturers.
In line with this vision, numerous battery manufacturers are ramping up their production capabilities in Thailand. For instance, in March 2024, BMW Group broke ground on its 'Gen-5' high-voltage battery manufacturing facility in Thailand. Situated in Rayong, on the eastern coast, the 4,000 square meter battery assembly is integrated into BMW's existing car plant. As BMW gears up to launch EVs from this Rayong facility in the latter half of 2025, the new battery assembly line will play a pivotal role, converting imported battery cells into modules for high-voltage batteries. BMW has reportedly invested over USD 45 million in this venture.
Given these developments, Thailand is poised to lead the HEV battery market in the ASEAN region during the forecast period.
ASEAN Countries Hybrid Electric Vehicle Battery Industry Overview
The ASEAN Countries Hybrid Electric Vehicle Battery is semi-fragmented. Some of the key players in the market (not in any particular order) include Samsung SDI Co. Ltd., VinES Energy Solutions Joint Stock Company, Contemporary Amperex Technology Co. Ltd (CATL), LiRON LIB Power Pte Ltd and GS Yuasa Corporation.
Additional Benefits:
The market estimate (ME) sheet in Excel format
3 months of analyst support
TABLE OF CONTENTS
1 INTRODUCTION
1.1 Scope of the Study
1.2 Market Definition
1.3 Study Assumptions
2 EXECUTIVE SUMMARY
3 RESEARCH METHODOLOGY
4 MARKET OVERVIEW
4.1 Introduction
4.2 Market Size and Demand Forecast in USD, till 2029
4.3 Recent Trends and Developments
4.4 Government Policies and Regulations
4.5 Market Dynamics
4.5.1 Drivers
4.5.1.1 Declining Lithium-Ion Battery Prices
4.5.1.2 Increasing Adoption of Electric Vehicles
4.5.2 Restraints
4.5.2.1 Demand-Supply Mismatch of Raw Materials
4.6 Supply Chain Analysis
4.7 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
4.7.1 Bargaining Power of Suppliers
4.7.2 Bargaining Power of Consumers
4.7.3 Threat of New Entrants
4.7.4 Threat of Substitutes Products and Services
4.7.5 Intensity of Competitive Rivalry
4.8 Investment Analysis
5 MARKET SEGMENTATION
5.1 Battery Type
5.1.1 Lithium-ion Battery
5.1.2 Lead-acid Battery
5.1.3 Sodium-ion Battery
5.1.4 Others Battery Types
5.2 Vehicle Type
5.2.1 Passenger Cars
5.2.2 Commercial Vehicles
5.3 Geography
5.3.1 Thailand
5.3.2 Indonesia
5.3.3 Philippines
5.3.4 Malaysia
5.3.5 Vietnam
5.3.6 Rest of ASEAN Countries
6 COMPETITIVE LANDSCAPE
6.1 Mergers and Acquisitions, Joint Ventures, Collaborations, and Agreements