Stratistics MRC에 따르면, 세계 선택적 촉매 환원 시장은 2025년 154억 달러에 이르고, 예측 기간 동안 7.2%의 연평균 복합 성장률(CAGR)로 성장하여 2032년에는 251억 달러에 달할 것으로 예측됩니다.
선택적 촉매 환원(SCR)은 촉매의 존재 하에서 환원제(보통 암모니아 또는 요소)와의 화학 반응을 통해 배기가스에서 질소산화물(NOx)을 감소시키는 첨단 배출 제어 기술입니다. 이 공정은 유해한 NOx 배출을 무해한 질소(N2)와 수증기(H2O)로 전환하여 대기 오염 수준을 크게 낮춥니다. 발전소, 산업용 보일러, 디젤 엔진에 널리 사용되는 SCR은 유로 6 및 Tier 4 기준과 같은 엄격한 환경 규제에 대한 적합성을 강화합니다.
국제청정교통위원회(ICCT)에 따르면, 유로6d 기준은 디젤 승용차의 NOx 배출량을 80mg/km 미만으로 제한하고 있으며, 중국6 기준은 소형차의 NOx 배출량을 35mg/km로 제한하고 있습니다.
산업화와 발전 확대
세계 산업화의 가속화와 발전 활동의 확대는 선택적 촉매 환원(SCR) 시장, 특히 신흥국의 선택적 촉매 환원(SCR) 시장의 매우 중요한 촉진요인입니다. 중국의 국가 표준 VI 및 인도의 BS-VI와 같은 엄격한 배기가스 규제는 석탄 화력 발전소 및 중공업에서 NOx 감축을 의무화하고 있으며, 이는 SCR의 채택을 촉진하고 있습니다. 열병합발전(CHP) 시스템에 SCR 기술의 통합은 전 세계 대기질 규제 준수를 더욱 촉진하고 시장 침투를 가속화하고 있습니다.
요소 공급(DEF)에 대한 의존도
SCR 시스템의 중요한 구성 요소인 요소는 디젤 엔진에서 NOx를 줄이기 위한 암모니아를 생성하는 데 사용됩니다. 공급망 중단이나 지정학적 요인으로 인해 요소의 가용성이 변동하면 비용 상승과 운영의 비효율성을 초래할 수 있습니다. 또한 특정 지역의 요소 수입에 대한 의존도는 시장 변동에 대한 취약성을 악화시킵니다. 따라서 요소 공급이 제한되면 SCR 기술 채택을 방해하고 엄격한 배출 규제 준수에 영향을 미칠 수 있습니다.
해양 및 항공 분야에서의 사용 확대
IMO의 Tier III 기준과 같은 엄격한 배출 규제는 선박의 질소산화물(NOx) 배출을 줄이는 SCR 시스템 채택을 촉진하고 있습니다. 마찬가지로, 항공 분야에서도 지상 지원 장치 및 보조 동력 장치의 환경 기준을 충족시키기 위해 SCR 기술이 검토되고 있습니다. 이러한 응용 분야에서는 SCR 촉매의 발전, 경량화 설계, 공간 제약이 있는 환경에 맞는 소형 시스템 개발이 촉진되고 있습니다.
대체 배기가스 규제 기술과의 경쟁
배기가스 재순환(EGR) 및 린 NOx 트랩(LNT)과 같은 신기술은 질소산화물 배출을 줄이기 위한 비용 효율적이고 효율적인 솔루션을 제공합니다. 이러한 대체 기술은 특정 응용 분야에서 SCR 시스템을 능가할 수 있으며, SCR 기술의 채택을 줄일 수 있습니다. 또한, 하이브리드 및 전기자동차 기술의 발전으로 배출가스가 적은 자동차가 등장함에 따라 SCR 시스템에 대한 수요는 더욱 감소할 것입니다.
코로나19는 초기에 SCR 공급망을 혼란에 빠뜨렸고, 봉쇄로 인해 부품 제조 및 설치 프로젝트가 지연되었습니다. 산업 활동 감소와 배출가스 규제 연기로 인해 2020-2021년 수요는 일시적으로 둔화되었습니다. 그러나 EU의 그린딜과 미국의 인프라 법안 등 코로나19 이후 회복책은 청정 공기 기술에 대한 자금 공급을 우선시하고 SCR에 대한 투자를 회복시켰으며, 현재 SCR 시장은 강력한 수요와 규제 강화의 가속화로 회복세를 보이고 있습니다.
예측 기간 동안 바나듐 기반 촉매 부문이 가장 큰 비중을 차지할 것으로 예측됩니다.
바나듐 촉매는 질소산화물(NOx) 배출 감소 효율이 높아 예측 기간 동안 가장 큰 시장 점유율을 차지할 것으로 예상되며, TiO2에 V2O5를 담지한 촉매는 넓은 온도 범위에서 효과적으로 작용하기 때문에 다양한 산업 응용 분야에 적합합니다. 저온에서도 높은 NOx 전환율을 달성할 수 있기 때문에 엄격한 규제 환경에서도 그 매력을 발휘할 수 있습니다. 그러나 바나듐의 독성에 대한 우려와 폐기 문제가 시장 성장에 영향을 미칠 수 있습니다.
예측 기간 동안 발전소 부문은 가장 높은 CAGR을 보일 것으로 예측됩니다.
예측 기간 동안 발전소 분야가 가장 높은 성장률을 보일 것으로 예상되며, SCR 시스템은 NOx 배출량 감소를 위한 엄격한 환경 규제에 대응하기 위해 석탄 및 천연가스 발전소에서 널리 채택되고 있습니다. 세계 에너지 수요 증가와 청정 에너지원으로의 전환은 발전 분야에서 SCR 기술의 채택을 더욱 촉진하고 있습니다. 또한, 재생 가능 에너지로의 전환은 발전소의 SCR 시스템에 대한 장기적인 수요에 영향을 미칠 수 있습니다.
예측 기간 동안 아시아태평양은 급속한 산업화와 에너지 수요 증가로 인해 가장 큰 시장 점유율을 차지할 것으로 예측됩니다. 주요 제조 거점의 존재와 엄격한 배출 규제가 결합되어 모든 산업 분야에서 SCR 기술 채택을 촉진하고 있습니다. 중국과 인도는 산업 배출의 가장 큰 요인 중 하나이며, NOx 저감 솔루션에 많은 투자를 하고 있습니다. 이 지역의 운송, 발전 및 석유화학 부문의 확장은 시장 성장을 지속적으로 뒷받침하고 있습니다.
예측 기간 동안 북미는 엄격한 환경 규제와 배기가스 규제 기술의 발전으로 인해 가장 높은 CAGR을 보일 것으로 예측됩니다. 미국과 캐나다는 엄격한 NOx 배출 기준을 설정하고 있으며, 산업계는 이를 준수하기 위해 SCR 시스템을 채택하고 있습니다. 발전소, 자동차, 해양 산업에서 온실 가스 배출 감소에 대한 관심이 높아지면서 시장 성장을 더욱 가속화하고 있습니다.
According to Stratistics MRC, the Global Selective Catalytic Reduction Market is accounted for $15.4 billion in 2025 and is expected to reach $25.1 billion by 2032 growing at a CAGR of 7.2% during the forecast period. Selective Catalytic Reduction (SCR) is an advanced emission control technology that reduces nitrogen oxides (NOx) from exhaust gases through a chemical reaction with a reductant, typically ammonia or urea, in the presence of a catalyst. This process converts harmful NOx emissions into harmless nitrogen (N2) and water vapor (H2O), significantly lowering air pollution levels. Widely used in power plants, industrial boilers, and diesel engines, SCR enhances compliance with stringent environmental regulations such as Euro 6 and Tier 4 standards.
According to the International Council on Clean Transportation (ICCT), Euro 6d standards require NOx emissions from diesel passenger cars to be below 80 mg/km, while China 6 standards limit NOx emissions to 35 mg/km for light-duty vehicles.
Growing industrialization and power generation
The accelerating pace of industrialization and expanding power generation activities worldwide are pivotal drivers for the selective catalytic reduction (SCR) market, particularly in emerging economies. Stringent emission norms, such as China's National VI and India's BS-VI standards, mandate NOx reduction in coal-fired plants and heavy industries, propelling SCR adoption. The integration of SCR technology in combined heat and power (CHP) systems further supports compliance with global air quality regulations accelerating market penetration.
Dependency on urea supply (DEF)
Urea, a critical component in SCR systems, is used to produce ammonia for NOx reduction in diesel engines. Fluctuations in urea availability due to supply chain disruptions or geopolitical factors can lead to increased costs and operational inefficiencies. Additionally, reliance on urea imports in certain regions exacerbates vulnerability to market volatility. Thus limited urea supply can hinder the adoption of SCR technology, impacting compliance with stringent emission regulations.
Expanding use in marine and aviation sectors
Stringent emission regulations, such as IMO Tier III standards, are propelling the adoption of SCR systems to reduce nitrogen oxide (NOx) emissions from ships. Similarly, in aviation, SCR technology is being explored to meet evolving environmental standards for ground support equipment and auxiliary power units. These applications are fostering advancements in SCR catalysts, lightweight designs, and compact systems tailored for space-constrained environments.
Competition from alternative emission control technologies
Emerging technologies, such as Exhaust Gas Recirculation (EGR) and Lean NOx Traps (LNT), offer cost-effective and efficient solutions for reducing nitrogen oxide emissions. These alternatives can outperform SCR systems in specific applications, leading to reduced adoption of SCR technology. Additionally, advancements in hybrid and electric vehicle technologies further diminish the demand for SCR systems, as these vehicles produce fewer emissions.
The pandemic initially disrupted SCR supply chains, delaying component manufacturing and installation projects amid lockdowns. Reduced industrial activity and deferred emission compliance timelines temporarily slowed demand in 2020-2021. However, post-pandemic recovery packages, such as the EU's Green Deal and U.S. Infrastructure Bill, prioritized funding for clean air technologies, reviving SCR investments. The market is now rebounding, driven by pent-up demand and accelerated regulatory enforcement.
The vanadium-based catalysts segment is expected to be the largest during the forecast period
The vanadium-based catalysts segment is expected to account for the largest market share during the forecast period due to their high efficiency in reducing nitrogen oxides (NOx) emissions. These catalysts, typically composed of V2O5 supported on TiO2, operate effectively across a wide temperature range, making them suitable for diverse industrial applications. Their ability to achieve high NOx conversion rates, even at low temperatures, enhances their appeal in stringent regulatory environments. However, concerns over vanadium toxicity and disposal challenges may impact market growth.
The power plants segment is expected to have the highest CAGR during the forecast period
Over the forecast period, the power plants segment is predicted to witness the highest growth rate. SCR systems are widely adopted in coal-fired and natural gas-fired power plants to comply with stringent environmental regulations aimed at reducing NOx emissions. The increasing global energy demand and the transition to cleaner energy sources further boost the adoption of SCR technology in power generation. Additionally, the shift towards renewable energy sources may impact the long-term demand for SCR systems in power plants.
During the forecast period, the Asia Pacific region is expected to hold the largest market share due to rapid industrialization and increasing energy demand. The presence of major manufacturing hubs, coupled with stringent emission control regulations, has fueled the adoption of SCR technology across industries. China and India, being among the largest contributors to industrial emissions, are heavily investing in NOx reduction solutions. The expansion of transportation, power generation, and petrochemical sectors in the region continues to support the market's growth.
Over the forecast period, the North America region is anticipated to exhibit the highest CAGR driven by stringent environmental regulations and advancements in emission control technologies. The U.S. and Canada have enforced strict NOx emission standards, compelling industries to adopt SCR systems for compliance. The growing focus on reducing greenhouse gas emissions in power plants, automotive, and marine industries is further accelerating market growth.
Key players in the market
Some of the key players in Selective Catalytic Reduction Market include Tenneco Inc, SCR Solutions Holding Ltd, Rochling Group, Plastic Omnium, Mitsubishi Heavy Industries Ltd, Magneti Marelli, Johnson Matthey, Haldor Topsoe,Faurecia, Durr Systems, Inc., Cummins Inc., Cormetech, CONCORD Thermal Efficiency, Ceram-Ibiden, BOSCH, Bosal, BASF and ANDRITZ Clean Air Technologies
In Jan 2025, BASF is projected to launch SYNOVA(R) Flex, a dual-function SCR catalyst compatible with both diesel and hydrogen combustion engines. The product aligns with global shifts toward multi-fuel transitional powertrains in maritime and rail sectors.
In February 2024, ANDRITZ announced it had secured an order from TPC Group to supply a Selective Catalytic Reduction (SCR) system for NOx emissions reduction at a power boiler in Houston, TX, U.S. This system is tailored for industrial use, offering high-efficiency NOx control to meet stringent environmental standards.