시민 서비스용 AI 시장은 예측 기간(2024-2031년)에 11.1%의 대폭적인 CAGR로 성장할 것으로 예측됩니다. 시민 서비스용 AI 시장의 성장은 교통, 헬스케어, 정부 및 공공 부문, 에너지 및 유틸리티, 농업, 교육 및 훈련 등의 용도에 있어서 시민 서비스용 AI 수요 증가가 시장의 성장을 견인하고 있는 것에 기인합니다. 세계은행 그룹의 2024년 2월 발표에 따르면 디지털화된 시민 참여는 엄청난 양의 시민들의 피드백을 수집, 처리, 분석, 대응하는 정부의 의욕과 능력에 의존합니다.
시장 역학
정부 및 기술 기업의 협업
AI는 정부와의 관계에 침투하고 있습니다. 미국의 작은 도시에서 일본과 같은 나라에 이르기까지 정부 기관은 시민 서비스를 개선하기 위해 AI에 주목하고 있습니다. 가장 분명하고 즉시 유익한 기회는 AI가 행정 부담을 줄이고 자원 배분 문제 해결을 지원하며 상당히 복잡한 작업을 맡을 수 있다는 것입니다. 세계 정부 기관이 AI의 응용을 테스트하고 있습니다. 일반적인 시민 서비스의 이용 사례는 시민의 문의나 정보에 관한 것입니다. AI는 시민들이 실시간 응답에 대한 액세스를 비약적으로 향상시킬 수 있으며, 특히 정형적인 업무에 대해서는 문서의 책정이나 기입에 사용할 수도 있습니다. 정부 직원이 AI의 도움으로 시민의 요구에 대응하는 시간을 늘릴 수 있다면 직원의 인간성을 높이고 정부 직원과 시민의 더 나은 관계를 키울 수 있습니다.
정형 업무 자동화 증가
약속 스케줄링, 문서 작성, 고객과의 커뮤니케이션, 작업 관리, 데이터 분석 등 시민 서비스에서 정형적인 관리 업무 자동화의 도입이 진행되고 있습니다. 데이터의 관리 및 입력은 번거로운 작업입니다. 여러 소스에서 데이터를 수집하고 단일 데이터베이스로 전송함으로써 AI 채팅봇은 이 절차를 자동화할 수 있습니다. 또한 수집된 데이터를 기반으로 실시간 분석 및 인사이트를 제공할 수 있습니다. 기업은 AI 자동화 기술을 통해 디지털 근로자의 자동화 프로세스를 인간 노동력에 추가하고 업무를 가속화할 수 있습니다. 이를 통해 노동자는 지루한 반복 업무에서 벗어나 기술과 노동력 부족에 대처하면서 더 가치있는 전략적 업무에 집중할 수 있습니다.
시장 세분화
세계 시민 서비스용 AI 시장의 상세 분석에는 다음과 같은 구성요소, 배포 및 산업별 부문이 포함됩니다.
정부 및 공공 부문이 최대 부문으로 예측
세계의 시민 서비스용 AI 시장은 업종별로 교통, 헬스케어, 정부 및 공공, 에너지 및 유틸리티, 농업, 교육 및 훈련으로 세분화됩니다. 이 중 정부 및 공공 부문은 시장에서 가장 큰 점유율을 차지할 것으로 예상되고 있습니다. 이 부문의 성장을 뒷받침하는 주요 요인으로는 데이터를 철저하고 정확하게 분석하고 시민들이 개인화한 효과적인 서비스를 적극적으로 제공하기 위해 AI 채용이 증가하고 있다는 것을 언급할 수 있습니다. 세계적으로 정부는 생성형 AI를 포함한 AI 솔루션의 혁신을 활용하고 있습니다. 시민에게 제공되는 정부 서비스의 자동화는 공공 서비스에 의존하는 시민과의 커뮤니케이션을 개선합니다. 예를 들어 2024년 2월 영국 정부는 투명성을 높이고 영국 기업과 시민들에게 신뢰를 제공하기 위해 1,000만 파운드(1,080만 달러)를 투자하고 규제 당국이 정의 기술 기회를 다룰 수 있도록 준비하고 스킬업을 도모했습니다. 1억 파운드(1억 800,000달러) 이상을 투자하여 규제 당국을 지원하고 의료 및 화학물질 발견의 허브를 포함한 AI에 대한 조사 및 혁신을 추진합니다.
서비스 하위 부문이 큰 시장 점유율을 차지
컴포넌트에 따라 세계의 시민 서비스용 AI 시장은 솔루션과 서비스로 세분화됩니다. 이 중 서비스 하위 부문이 시장의 상당한 점유율을 차지할 것으로 예상됩니다. 자연 언어 처리, 다른 언어 및 악센트 이해, 대화 간의 컨텍스트 전환을 사용하여 시민과 원활하게 의사 소통하기 위한 24시간 365일 서비스에 대한 수요가 증가하고 있습니다. 시장 선수는 직장에서 직접 절차를 위해 긴 양식을 작성하는 대신 텍스트와 음성을 통해 온라인으로 이러한 요청을 수행하는 시민을 지원합니다. 예를 들어, 2021년 6월, 아멜리아는 대화형 AI로 시민 서비스를 변화시키기 위해 센트릭에 채택되었습니다. 네덜란드에 본사를 둔 IT 서비스 제공업체인 Centric Burgerzaken (Centric)은 네덜란드 지방정부와의 시민 참여 및 커뮤니케이션을 강화하기 위해 디지털 서비스('eDiensten') 포트폴리오를 확장했습니다. 이 프로바이더는 지방자치단체를 위한 폭넓은 디지털 서비스를 제공하고 있어, 아멜리아의 대화 AI 솔루션도 통합해, 24시간 체제로 지원을 제공해, 시민용 서비스의 인간성을 높이고 있습니다.
세계의 시민 서비스용 AI 시장은 북미(미국, 캐나다), 유럽(영국, 이탈리아, 스페인, 독일, 프랑스 및 기타 유럽), 아시아태평양(인도, 중국, 일본, 한국, 기타 아시아 지역), 기타 세계 지역(중동 및 아프리카, 라틴아메리카)을 포함한 지역별로 더욱 세분화되어 있습니다.
유럽에서 시민 서비스용 AI 채용 증가
세계의 시민 서비스용 AI 시장 : 지역별 성장률(2024-2031년)
북미가 주요 시장 점유율을 차지
모든 지역에서 북미는 수많은 유명 기업과 시민 서비스용 AI 제공업체들에 의해 큰 점유율을 차지하고 있습니다. 이러한 성장은 AI 기반 투자와 연구 활동이 강력한 IT 인프라와 에코시스템과 함께 이 지역의 시민 서비스용 AI 시장의 성장을 이끌어내고 있기 때문입니다. 또한 이 지역 정부는 시민 서비스용 AI를 확대하기 위해 타국과 협력하고 있습니다. 예를 들어, 2024년 4월, Gina Raimondo 미국 상무장관, Rahm Emanuel 주일 미국 대사, 일본 문부 과학 장관의 Moriyama Masahito는 NVIDIA, Amazon, Arm and Softbank Group, Microsoft 및 일본 기업 9사에 의한 총 1억 1,000만 달러의 민간 투자에 의해 지원되는 인공지능의 새로운 연구 파트너십을 발표했습니다. 두 AI 연구 파트너십 모두 학술 부문, 학부, 학생을 넘어 학제 간 협업을 창출하는 것이지만, 양자는 각각 다르고 중점 분야도 다릅니다.
세계의 시민 서비스용 AI 시장에 서비스를 제공하는 주요 기업으로는 Amazon Web Services, Inc., Google LLC, IBM Corp., Microsoft Corp., SAS Institute Inc. 등이 있습니다. 시장 경쟁력을 유지하기 위해, 시장 기업은 제휴, 합병, 인수 등의 전략을 적용하여 사업 확대 및 제품 개척에 점점 주력하고 있습니다. 예를 들어, 2024년 4월 IBM Corp.와 스페인 정부는 국가 AI 전략을 추진하고 스페인어 AI 모델을 구축하기 위해 협력합니다. 이 협업은 많은 경제 부문의 생산성 향상과 시민들에게 더 나은 공공 서비스를 제공하는 데 큰 영향을 미치는 것을 목표로 합니다.
최근 배포
Citizen Services AI Market Size, Share & Trends Analysis Report by Component (NSolution and Services), by Deployment (On-Premises and Cloud), and by Vertical (Transportation, Healthcare, Government and Public Sector, Energy & Utility, Agriculture and Education and Training)Forecast Period (2024-2031)
Citizen services AI market is anticipated to grow at a significant CAGR of 11.1% during the forecast period (2024-2031).The growth of the citizen services AI market is attributed to increasing demand for citizen services AI in applications such as transportation, healthcare, government, and public sector, energy & utility, agriculture, and education and training driving growth of the market. According to The World Bank Group, in February 2024, Digitally enabled citizen engagement relies on the willingness and capacity of governments to collect, process, analyze, and respond to enormous volumes of citizen feedback.
Market Dynamics
Government Collaborating with Technology Companies
AI permeates the ways interact with the government. From small cities in the US to countries like Japan, government agencies are looking to AI to improve citizen services. The most obvious and immediately beneficial opportunities are those where AI can reduce administrative burdens, help resolve resource allocation problems, and take on significantly complex tasks. Across the globe, government offices are testing applications of AI. The prevailing citizen services use cases relate to citizen inquiries and information. AI can drastically improve citizen access to real-time answers, and could even be used to formulate and fill out documents, especially for routine tasks. Enabling government workers to spend more time addressing citizen needs with the help of AI could potentially help humanize the workers and foster a better relationship between government employees and citizens.
Increasing Automation of Routine Tasks
The growing adoption of automating routine administrative tasks in citizen services such as appointment scheduling, document generation, client communication, task management, and data analysis. Managing and entering data is a tedious endeavor. By gathering data from multiple sources and transferring it into a single database, AI chatbots can automate this procedure. Based on the gathered data, they can also offer real-time analytics and insights. Businesses can add automated processes in digital workers to their human workforce to expedite business operations via AI automation technologies. This relieves workers of tedious, repetitive duties and helps address the skills and labor shortages while allowing them to concentrate on higher-value, strategic work.
Market Segmentation
Our in-depth analysis of the global citizen services AI market includes the following segments component, deployment, and vertical.
Government and Public Sector is Projected to Emerge as the Largest Segment
Based on the vertical, the global citizen services AI market is sub-segmented into transportation, healthcare, government, and public sector, energy & utility, agriculture, and education and training. Among these government and public sectors, the sub-segment is expected to hold the largest share of the market. The primary factors supporting the segment's growth include the increasing adoption of AI to analyze data thoroughly and with accuracy, to proactively offer citizens more personalized and effective services. Globally government leverages the innovation in AI solutions including generative AI. Automating government services offered to citizens improves communication with citizens who rely on public services. For instance, in February 2024, the UK government in a drive to boost transparency and provide confidence to British businesses and citizens, the government invested £10 million ($10.8 million) to prepare and upskill regulators to address the opportunities of defining technology. Over £100 million ($100.8 million) to support regulators and advance research and innovation on AI, including Hubs in healthcare and chemical discovery.
Services Sub-segment to Hold a Considerable Market Share
Based on the component, the global citizen services AI market is sub-segmented into solutions and services. Among these, the services sub-segment is expected to hold a considerable share of the market. The increasing demand for 24/7 services for communicating to citizens seamlessly using natural language processing, understanding different languages and accents, and switching contexts between conversations. Instead of filling out long forms to process in person at a town hall, Market players support citizens in carrying out these requests online, via text or voice. For instance, in June 2021, Amelia was Hired by Centric to transform citizen services with conversational AI. Centric Burgerzaken (Centric), an IT Services provider based in the Netherlands, expanded its portfolio of digital services ("eDiensten") to enhance citizen engagement and communication with local governments in the Netherlands. The provider offers a broad range of digital services for local governments and also integrates Amelia's conversational AI solution to provide round-the-clock assistance and humanize its citizen-facing services.
The global citizen services AI market is further segmented based on geography including North America (the US, and Canada), Europe (UK, Italy, Spain, Germany, France, and the Rest of Europe), Asia-Pacific (India, China, Japan, South Korea, and Rest of Asia), and the Rest of the World (the Middle East & Africa, and Latin America).
Increasing Citizen Services AI Adoption in Europe
Global Citizen Services AI Market Growth by Region 2024-2031
Source: OMR Analysis
North America Holds Major Market Share
Among all the regions, North America holds a significant share owing to numerous prominent companies and citizen services AI providers.The growth is attributed to the growing AI-based investments and research activities along with the strong IT infrastructure and ecosystem driving the growth of the citizen services AI market in the region. Furthermore, the government in the region collaborating with other countries to expand its citizen services AI. For instance, in April 2024, U.S. Commerce Secretary Gina Raimondo, U.S. Ambassador to Japan Rahm Emanuel, and Japanese Minister of Education, Culture, Sports, Science and Technology (MEXT) Moriyama Masahito announced new research partnerships in Artificial Intelligence supported by $110 million in combined private sector investment from NVIDIA, Amazon, Arm and Softbank Group, Microsoft, and nine Japanese companies. While both AI research partnerships will create interdisciplinary collaboration across academic departments, faculties, and students, they are distinct and have different focus areas.
Note: Major Players Sorted in No Particular Order.
The major companies serving the global citizen services AI market include Amazon Web Services, Inc., Google LLC, IBM Corp., Microsoft Corp., and SAS Institute Inc., among others. The market players are increasingly focusing on business expansion and product development by applying strategies such as collaborations, mergers, and acquisitions to stay competitive in the market. For instance, in April 2024,IBM Corp., and The Government of Spain Collaborate to Advance National AI Strategy and BuildSpanish language AI models. The collaboration aims to significantly impact in terms of productivity gains for a large number of economic sectors and in providing better public services to citizens.
Recent Development