세계의 VR 컨텐츠 제작 시장
VR Content Creation
상품코드 : 1579800
리서치사 : Market Glass, Inc. (Formerly Global Industry Analysts, Inc.)
발행일 : 2024년 10월
페이지 정보 : 영문 194 Pages
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한글목차

VR 컨텐츠 제작 세계 시장 규모는 2030년까지 3,257억 달러에 달할 것으로 전망

2023년 41억 달러로 추정되는 VR 컨텐츠 제작 세계 시장은 2030년 3,257억 달러에 달할 것으로 예상되며, 2023-2030년간 연평균 86.7%의 성장률을 나타낼 것으로 예상됩니다. 분석 기간 동안 88.1%의 연평균 복합 성장률(CAGR)을 나타내고, 분석 기간 종료 시점에 2,295억 달러에 도달할 것으로 예상되며, VR 컨텐츠 제작 서비스 분야의 성장률은 분석 기간 동안 83.7%의 연평균 복합 성장률(CAGR)을 나타낼 것으로 추정됩니다.

미국 시장은 11억 달러, 중국은 CAGR 80.8%로 성장 전망

미국의 VR 컨텐츠 제작 시장 규모는 2023년 11억 달러로 추정됩니다. 세계 2위의 경제 대국인 중국은 2030년까지 413억 달러 규모에 도달할 것으로 예상되며, 2023-2030년간 80.8%의 연평균 복합 성장률(CAGR)을 나타낼 것으로 예상됩니다. 다른 주목할 만한 지역 시장으로는 일본과 캐나다가 분석 기간 동안 각각 77.8%와 73.4%의 연평균 복합 성장률(CAGR)을 나타낼 것으로 예상됩니다. 유럽에서는 독일이 58.6%의 연평균 복합 성장률(CAGR)을 나타낼 전망입니다.

세계 VR 컨텐츠 제작 시장 - 주요 동향과 시장 활성화 요인 살펴보기

VR 컨텐츠 제작이 미디어 및 엔터테인먼트 산업을 변화시키는 이유는 무엇인가?

가상현실(VR) 컨텐츠 제작은 미디어, 엔터테인먼트, 기술 분야에서 전례 없는 몰입형 경험을 제공하고 시청자를 매료시키는 게임 체인저가 되고 있습니다. VR 컨텐츠 제작은 사용자를 디지털 환경의 중심에 두고 실시간으로 컨텐츠를 탐색하고 몰입할 수 있는 인터랙티브한 3차원 경험을 개발하여, 사용자가 실시간으로 컨텐츠를 탐색하고 몰입할 수 있도록 하는 것이 핵심입니다. 개발되고 있습니다. 이 기술은 TV나 영화와 같은 기존 미디어 포맷에서는 볼 수 없었던 몰입형 관점을 제공함으로써 스토리텔링에 혁명을 일으켰으며, VR 헤드셋을 통해 사용자는 영화, 게임, 가상 세계 속으로 들어가서 단순히 관찰하는 것이 아니라 내부에서 체험할 수 있습니다. 체험할 수 있습니다. 그 결과, VR 컨텐츠는 영화 제작자, 게임 개발자, 교육자, 마케터들이 더 강한 감정적 반응을 불러일으키고 기억에 남는 역동적이고 매력적인 스토리를 만들어낼 수 있는 새로운 가능성을 열어주었습니다.

VR 하드웨어와 소프트웨어의 발전으로 이 기술이 더욱 친숙하고 저렴해짐에 따라 VR 컨텐츠 제작에 대한 수요가 급증하고 있습니다. 게임, 엔터테인먼트, 교육, 부동산 등 다양한 산업에서 VR을 도입하여 사용자 참여를 높이고 인터랙티브한 경험을 제공하기 위해 VR을 도입하고 있습니다. 게임 분야에서는 기업이 물리적으로 움직이고 가상 환경과 상호작용을 통해 기존 게임에서는 구현할 수 없었던 현실감과 몰입감을 제공하는 새로운 차원의 게임 플레이가 VR을 통해 가능해졌습니다. 영화 및 엔터테인먼트 업계에서는 VR을 활용해 몰입감 있는 영화와 가상 콘서트를 제작해 관객이 마치 스토리나 라이브 이벤트에 참여하는 듯한 느낌을 받을 수 있도록 하고 있습니다. 또한, 교육 기관과 기업 교육 프로그램에서는 VR 컨텐츠를 활용하여 실제 시나리오를 시뮬레이션하는 인터랙티브 학습 모듈을 개발하여 학습을 더욱 매력적이고 효과적으로 만들고 있습니다. 몰입형 경험에 대한 소비자의 관심이 지속적으로 증가함에 따라 VR 컨텐츠 제작은 디지털 미디어 및 엔터테인먼트의 미래에서 점점 더 중심적인 역할을 하게 될 것입니다.

기술의 발전은 VR 컨텐츠 제작 능력을 어떻게 향상시키고 있는가?

VR 컨텐츠 제작 시장은 VR 경험의 현실감, 인터랙티비티, 접근성을 향상시키는 수많은 기술적 진보를 목격했습니다. 그렇다면 이러한 발전의 원동력이 된 주요 혁신은 무엇일까요? 가장 중요한 발전 중 하나는 디스플레이 기술이 향상된 고해상도 VR 헤드셋의 개발입니다. 최신 VR 헤드셋은 4K, 심지어 8K 디스플레이를 탑재하여 선명한 비주얼을 제공하고, 픽셀 사이의 틈새가 보이는 스크린도어 효과를 줄였습니다. VR 헤드셋에 도입된 시선 추적 기술은 사용자가 시선만으로 시야와 동작을 제어할 수 있도록 하여 보다 직관적이고 자연스러운 경험을 제공함으로써 컨텐츠와 사용자의 상호작용을 더욱 직관적이고 자연스러워지게 합니다. 컨텐츠와의 인터랙션이 더욱 향상되었습니다. 또한, 모션 트래킹과 햅틱 피드백 시스템의 발전으로 사용자의 움직임과 터치에 동적으로 반응하는 VR 컨텐츠 제작이 가능해져 가상 세계 내에서의 현장감과 신체성을 더욱 깊이 있게 느낄 수 있게 되었습니다.

또 다른 중요한 혁신은 개발 프로세스를 간소화하는 VR 컨텐츠 제작 플랫폼과 소프트웨어의 등장입니다. Unity와 Unreal Engine과 같은 플랫폼은 디테일한 3D 모델, 사실적인 라이팅, 인터랙티브한 요소를 생성할 수 있는 강력한 툴을 제공하여 위한 강력한 툴을 제공하며, VR 환경 구축을 위한 업계 표준이 되고 있습니다. 이러한 플랫폼은 실시간 렌더링, 사실적인 텍스처, AI 기반 캐릭터 동작과 같은 기능을 지원하여 컨텐츠 제작자가 고품질 VR 경험을 보다 효율적으로 제작할 수 있도록 돕습니다. 클라우드 기반 컨텐츠 제작 툴의 통합은 VR 개발의 접근성을 더욱 확대하여 고급 하드웨어 없이도 팀이 원격으로 협업하고 복잡한 VR 경험을 구축할 수 있도록 지원합니다. 또한, 3D 스캐닝과 체적 캡처 기술의 발전으로 현실 세계의 인물, 사물, 환경을 3차원으로 캡처한 사실적인 VR 컨텐츠를 제작할 수 있게 되었습니다. 이를 통해 시각적으로 아름다울 뿐만 아니라 현실세계의 사실성에 기반한 VR 경험을 만들 수 있게 되었습니다. 이러한 기술 혁신은 VR 컨텐츠 제작 역량을 총체적으로 향상시켜 개발자들이 보다 쉽고 비용 효율적으로 고품질의 몰입감 있는 경험을 제작할 수 있도록 했습니다.

다양한 분야에서 VR 컨텐츠 제작 도입을 촉진하는 시장 동향은?

소비자와 기업의 니즈와 관심의 진화를 반영하여 다양한 분야에서 VR 컨텐츠 제작을 채택하고 있습니다. 가장 두드러진 트렌드 중 하나는 게임 및 엔터테인먼트 분야에서 몰입형 경험에 대한 수요가 증가하고 있다는 점입니다. PlayStation VR, Oculus Rift, HTC Vive와 같은 VR 전용 게임 및 플랫폼의 등장으로 개발자들은 기업이 완전히 구현된 가상세계에서 움직일 수 있는 기회를 제공합니다. 완벽하게 구현된 가상 세계 안에서 움직이고, 탐색하고, 상호작용할 수 있는 게임을 제작하고 있습니다. 이러한 추세는 게임에만 국한되지 않고, 엔터테인먼트 업계에서도 VR을 새로운 형태의 스토리텔링에 활용하고 있습니다. 영화 스튜디오는 관객을 이야기의 중심에 두는 VR 영화와 다큐멘터리를 제작하고 있으며, 음악 아티스트들은 팬들이 최전방에서 이벤트를 경험할 수 있는 가상 콘서트와 공연을 개최하고 있습니다. 몰입형 컨텐츠에 대한 소비자의 욕구가 높아짐에 따라 고품질 VR 컨텐츠 제작에 대한 수요가 증가하면서 이 분야의 기술 혁신과 투자가 더욱 촉진될 것으로 예상됩니다.

VR 컨텐츠 제작의 채택을 촉진하는 또 다른 중요한 트렌드는 훈련, 교육 및 시뮬레이션 분야에서 VR의 활용이 증가하고 있다는 점입니다. 교육 기관들은 VR 컨텐츠를 커리큘럼에 통합하여 이해와 몰입도를 높이는 인터랙티브한 학습 경험을 제공합니다. 예를 들어, 의대에서는 수술 시뮬레이션에 VR을 활용하여 실제 환자를 수술하기 전에 위험 부담 없이 가상 환경에서 연습할 수 있도록 하고 있습니다. 마찬가지로, 기업 교육 프로그램에서는 VR을 사용하여 직원들에게 응급 상황 대응, 기계 조작과 같은 복잡한 상황에 대처하는 방법을 가르치는 현실적인 시뮬레이션을 개발하고 있습니다. 부동산 분야에서도 VR 컨텐츠 제작은 부동산의 가상 투어를 제공하기 위해 채택되어 구매 희망자가 실제 현장에 있지 않고도 주거 및 상업 공간을 탐색할 수 있도록 돕고 있습니다. 이러한 응용 분야는 VR 컨텐츠의 활용성과 기존 방식으로는 재현할 수 없는 몰입형 실제 경험을 제공할 수 있다는 점을 강조하고 있습니다. 이처럼 다양한 분야에서 VR의 도입이 확대됨에 따라 특정 비즈니스 요구와 목적에 맞는 경험을 제공할 수 있는 VR 컨텐츠 제작자에 대한 수요가 증가하고 있습니다.

세계 VR 컨텐츠 제작 시장의 성장 촉진요인은?

세계 VR 컨텐츠 제작 시장의 성장은 VR 기술의 발전, 몰입형 컨텐츠에 대한 수요 증가, 다양한 산업 분야에서의 VR 용도 확대 등 여러 가지 요인에 의해 주도되고 있습니다. 주요 성장 요인 중 하나는 보다 진보되고 저렴한 VR 하드웨어의 개발로, VR 헤드셋이 소비자와 기업에게 더욱 친숙해짐에 따라 매력적이고 고품질의 VR 컨텐츠에 대한 수요가 증가하고 있습니다. 이러한 추세는 오큘러스 퀘스트(Oculus Quest) 시리즈와 같이 테더 프리(tether-free) 경험을 제공하고 강력한 PC나 콘솔을 필요로 하지 않는 독립형 VR 헤드셋의 등장으로 뒷받침되고 있습니다. 하드웨어 비용 절감과 사용자 경험의 개선은 VR 컨텐츠 시장을 확대하고, 새로운 사용자를 끌어들이며, 혁신적인 컨텐츠 개발을 촉진하고 있습니다.

또 다른 중요한 촉진요인은 전문가와 기업에서 VR 도입이 증가하고 있다는 점입니다. 헬스케어, 부동산, 자동차, 제조 등의 기업들은 교육, 제품 디자인, 고객 참여 등을 위해 VR 컨텐츠를 사용하여 실제와 같은 시뮬레이션을 만들고 있습니다. 예를 들어, 자동차 회사는 VR을 활용해 고객이 자동차를 탐색하고 커스터마이징할 수 있는 가상 쇼룸을 만들고, 제조 회사는 복잡한 기계와 공정에 대한 직원 교육에 VR을 활용하고 있습니다. 헬스케어 업계는 VR 컨텐츠를 노출 요법, 통증 관리와 같은 치료 목적, 의료 교육 및 수술 시뮬레이션에 활용하고 있습니다. 이러한 활용 사례는 VR이 전문가 양성 및 비즈니스 운영을 위한 귀중한 도구로 인식되고 있음을 보여주며, 전문 VR 컨텐츠 제작 서비스에 대한 수요를 촉진하고 있습니다.

세계 VR 컨텐츠 제작 시장은 증강현실(AR), 인공지능(AI), 클라우드 컴퓨팅과 같은 다른 신기술과의 통합으로 인해 VR의 혜택을 누리고 있습니다. AI는 보다 반응적이고 사실적인 가상 캐릭터를 만드는 데 활용되고 있으며, 클라우드 기반 플랫폼은 VR 컨텐츠의 대규모 개발 및 배포를 가능하게 하는 등 다양한 기술들이 융합되어 보다 인터랙티브하고 지능적인 VR 경험을 제공할 수 있는 가능성이 확대되고 있습니다. 개발 및 배포를 가능하게 합니다. 기업이 고객과 직원들에게 더 매력적이고 영향력 있는 경험을 제공하기 위해 이러한 기술을 활용한 정교한 VR 컨텐츠에 대한 수요가 증가할 것으로 예상되며, VR 기술의 지속적인 발전과 VR 이용 사례의 확대로 세계 VR 컨텐츠 제작 시장은 기술 혁신, 소비자 수요, 진화하는 산업용도의 역동성을 바탕으로 성장세를 이어갈 것입니다. 소비자 수요, 진화하는 산업용도의 역동적인 상호작용으로 세계 VR 컨텐츠 제작 시장은 지속적인 성장이 예상됩니다.

조사 대상 기업 예시(총 42건)

목차

제1장 조사 방법

제2장 주요 요약

제3장 시장 분석

제4장 경쟁

LSH
영문 목차

영문목차

Global VR Content Creation Market to Reach US$325.7 Billion by 2030

The global market for VR Content Creation estimated at US$4.1 Billion in the year 2023, is expected to reach US$325.7 Billion by 2030, growing at a CAGR of 86.7% over the analysis period 2023-2030. VR Content Creation Software/Application, one of the segments analyzed in the report, is expected to record a 88.1% CAGR and reach US$229.5 Billion by the end of the analysis period. Growth in the VR Content Creation Services segment is estimated at 83.7% CAGR over the analysis period.

The U.S. Market is Estimated at US$1.1 Billion While China is Forecast to Grow at 80.8% CAGR

The VR Content Creation market in the U.S. is estimated at US$1.1 Billion in the year 2023. China, the world's second largest economy, is forecast to reach a projected market size of US$41.3 Billion by the year 2030 trailing a CAGR of 80.8% over the analysis period 2023-2030. Among the other noteworthy geographic markets are Japan and Canada, each forecast to grow at a CAGR of 77.8% and 73.4% respectively over the analysis period. Within Europe, Germany is forecast to grow at approximately 58.6% CAGR.

Global VR Content Creation Market - Key Trends & Growth Drivers Explored

Why Is VR Content Creation Transforming the Media and Entertainment Industry?

Virtual Reality (VR) content creation has become a game-changer in the media, entertainment, and technology sectors, providing immersive experiences that captivate audiences like never before. But what exactly makes VR content so transformative in these industries? VR content creation involves developing interactive and three-dimensional experiences that place users at the center of a digitally constructed environment, enabling them to explore and engage with the content in real time. This technology has revolutionized storytelling by offering an immersive perspective that traditional media formats, such as television or cinema, cannot match. With VR headsets, users can step inside movies, games, and virtual worlds, experiencing them from within rather than merely observing. As a result, VR content has opened up new possibilities for filmmakers, game developers, educators, and marketers to create dynamic and engaging narratives that evoke a stronger emotional response and leave a lasting impression.

The demand for VR content creation has surged as advancements in VR hardware and software have made the technology more accessible and affordable. Industries such as gaming, entertainment, education, and real estate are increasingly adopting VR to enhance user engagement and provide interactive experiences. In the gaming sector, VR has introduced a new era of gameplay where players can physically move and interact with the virtual environment, creating a sense of presence and immersion that traditional games cannot achieve. The film and entertainment industry is leveraging VR to create immersive movies and virtual concerts, allowing viewers to feel as though they are part of the story or live event. Additionally, educational institutions and corporate training programs are using VR content to develop interactive learning modules that simulate real-world scenarios, making learning more engaging and effective. As consumer interest in immersive experiences continues to grow, VR content creation is poised to play an increasingly central role in the future of digital media and entertainment.

How Are Technological Advancements Elevating the Capabilities of VR Content Creation?

The VR content creation market has witnessed numerous technological advancements that have enhanced the realism, interactivity, and accessibility of VR experiences. But what are the key innovations driving these developments? One of the most significant advancements is the development of high-resolution VR headsets with improved display technology. Modern VR headsets feature 4K and even 8K displays, providing crystal-clear visuals and reducing the screen door effect, where gaps between pixels are visible. This has significantly enhanced the visual quality of VR content, making virtual environments more realistic and immersive. The introduction of eye-tracking technology in VR headsets has further improved content interaction by allowing users to control their view and actions with just their gaze, creating a more intuitive and natural experience. Additionally, advancements in motion tracking and haptic feedback systems have enabled the creation of VR content that responds dynamically to user movements and touch, providing a deeper sense of presence and physicality within virtual worlds.

Another critical innovation is the rise of VR content creation platforms and software that streamline the development process. Platforms like Unity and Unreal Engine have become industry standards for building VR environments, offering powerful tools for creating detailed 3D models, realistic lighting, and interactive elements. These platforms support features like real-time rendering, photorealistic textures, and AI-driven character behavior, enabling content creators to produce high-quality VR experiences more efficiently. The integration of cloud-based content creation tools has further expanded the accessibility of VR development, allowing teams to collaborate remotely and build complex VR experiences without the need for high-end hardware. Moreover, advancements in 3D scanning and volumetric capture technology have enabled the creation of photorealistic VR content that captures real-world people, objects, and environments in three dimensions. This has made it possible to create VR experiences that are not only visually stunning but also rooted in real-world authenticity. These technological innovations have collectively elevated the capabilities of VR content creation, making it easier and more cost-effective for developers to produce high-quality, immersive experiences.

What Market Trends Are Driving the Adoption of VR Content Creation Across Various Sectors?

Several key market trends are shaping the adoption of VR content creation across various sectors, reflecting the evolving needs and interests of consumers and businesses. One of the most prominent trends is the growing demand for immersive experiences in gaming and entertainment. The gaming industry, in particular, has embraced VR as a platform for creating more engaging and interactive gameplay. With the advent of VR-specific games and platforms like PlayStation VR, Oculus Rift, and HTC Vive, developers are creating games that allow players to move, explore, and interact within fully realized virtual worlds. This trend is not limited to gaming; the entertainment industry is also leveraging VR for new forms of storytelling. Film studios are producing VR movies and documentaries that place viewers at the center of the narrative, while music artists are hosting virtual concerts and performances that allow fans to experience the event from a front-row perspective. As consumer appetite for immersive content grows, the demand for high-quality VR content creation is expected to increase, driving further innovation and investment in the field.

Another significant trend driving the adoption of VR content creation is the rising use of VR in training, education, and simulation. Educational institutions are incorporating VR content into their curricula to create interactive learning experiences that enhance understanding and retention. For example, medical schools are using VR to simulate surgical procedures, allowing students to practice in a risk-free virtual environment before operating on real patients. Similarly, corporate training programs are using VR to develop realistic simulations that teach employees how to handle complex situations, such as emergency response or machinery operation. The real estate sector is also embracing VR content creation to provide virtual tours of properties, enabling potential buyers to explore homes and commercial spaces without being physically present. These applications highlight the versatility of VR content and its ability to provide immersive, hands-on experiences that traditional methods cannot replicate. The increasing adoption of VR across these diverse sectors is driving demand for VR content creators who can produce tailored experiences that meet specific business needs and objectives.

What Factors Are Driving the Growth of the Global VR Content Creation Market?

The growth in the global VR content creation market is driven by several factors, including advancements in VR technology, increasing demand for immersive content, and the expansion of VR applications across various industries. One of the primary growth drivers is the ongoing development of more advanced and affordable VR hardware. As VR headsets become more accessible to consumers and businesses, the demand for engaging and high-quality VR content has risen. This trend is supported by the introduction of standalone VR headsets, such as the Oculus Quest series, which offer a tether-free experience and do not require a powerful PC or console to run. The reduction in hardware costs and the improvement in user experience have broadened the market for VR content, attracting new users and encouraging the development of innovative content.

Another significant growth driver is the increasing adoption of VR in professional and enterprise settings. Companies in industries such as healthcare, real estate, automotive, and manufacturing are using VR content to create realistic simulations for training, product design, and customer engagement. For example, automotive companies are using VR to create virtual showrooms where customers can explore and customize vehicles, while manufacturers are using VR to train employees on complex machinery and processes. The healthcare industry is leveraging VR content for therapeutic purposes, such as exposure therapy and pain management, as well as for medical training and surgical simulations. These applications highlight the growing recognition of VR as a valuable tool for professional development and business operations, driving demand for specialized VR content creation services.

The global VR content creation market is also benefiting from the increasing integration of VR with other emerging technologies, such as augmented reality (AR), artificial intelligence (AI), and cloud computing. The convergence of these technologies has expanded the possibilities for creating even more interactive and intelligent VR experiences. AI is being used to create more responsive and realistic virtual characters, while cloud-based platforms are enabling the development and deployment of VR content at scale. As businesses seek to create more engaging and impactful experiences for their customers and employees, the demand for sophisticated VR content that leverages these technologies is expected to grow. With ongoing advancements in VR technology and the expansion of VR use cases, the global VR content creation market is poised for sustained growth, driven by a dynamic interplay of technological innovation, consumer demand, and evolving industry applications.

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TABLE OF CONTENTS

I. METHODOLOGY

II. EXECUTIVE SUMMARY

III. MARKET ANALYSIS

IV. COMPETITION

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