2030년까지 AI는 UCaaS의 가치 제안을 재정의할 것입니다.
유연한 용량 조정, 혁신적인 기능 및 성능에 대한 신속한 접근, CAPEX 절감, 일상적인 솔루션 관리를 전문성을 갖춘 제3자에게 아웃소싱할 수 있는 매력적인 이점이 예측 기간 동안 클라우드 통신 서비스로의 전환을 촉진할 것으로 보입니다. 통신 업그레이드는 전체 디지털 전환 프로젝트의 중요한 부분으로 자리 잡고 있으며, 급격한 변화 속에서 민첩성을 유지하고자 하는 조직에서는 전략적 필수 요소로 인식되고 있습니다. 업무 유연성에 대한 요구가 증가하고 하이브리드 업무 모델이 확산됨에 따라 기업은 레거시 솔루션을 UCaaS로 대체하여 사용자가 언제 어디서나 원하는 기기와 네트워크에서 작업할 수 있도록 지원해야 합니다. 협업을 최우선으로 생각하는 고객의 의사결정으로 인해 화상회의 및 팀 협업 솔루션이 PBX를 판매하는 것이 아니라 클라우드 PBX 도입을 위한 풀스루(pull-through)를 추가하는 새로운 공급자의 접근방식이 가능해졌습니다. 모바일 UCaaS, 웨어러블, IoT, CPaaS, API의 발전과 함께 일선에서 일하는 사람들의 미개발된 잠재력과 수직적 워크플로우에 직접적인 영향을 미칠 수 있는 기회가 유연한 비즈니스 커뮤니케이션 솔루션이 대응할 수 있는 시장을 확장하고 있습니다.
자체 및 타사 대규모 언어 모델(LLM)과 생성적 사전 훈련 트랜스포머(GPT)의 활용을 포함한 인공지능(AI) 기반 혁신은 비즈니스 커뮤니케이션의 미래를 정의하고 향후 몇 년간 비즈니스 커뮤니케이션 제공업체의 성공을 좌우할 것입니다. AI 기반 기능 및 서비스는 지식 관리 개선, 인간 증강 지능, 생산성 향상, 워크플로우 자동화 등 다양한 이점을 제공합니다.
주요 UCaaS 제공업체들은 혁신을 가속화하고 고객 가치를 높이며 경쟁사와의 차별화를 위해 자사 및 타사 LLM과 GPT를 플랫폼에 통합하고 있으며, AI를 활용한 기능은 트랜스크립션, 번역, 챗봇, 통화 및 회의 요약에서 가상 에이전트, 코파일럿, 강력한 분석으로 발전하고 있으며, 통화/회의 요약, 가상 에이전트, 코파일럿, 강력한 분석으로 진화하고 있습니다. 시장이 성숙해지고, 대응할 수 있는 기회가 줄어들고, 가격 압박이 가중됨에 따라 AI 기반 기능을 통해 수익을 창출할 수 있는 능력은 공급자의 성공에 매우 중요한 요소가 될 것입니다.
북미 시장에서는 시장 포화와 가격 압박이 심화되고 있음에도 불구하고, UCaaS의 좌석 수와 관련 매출은 2023년 두 자릿수 성장률을 기록하여 당분간 강력한 성장률을 유지할 것으로 예상됩니다. 중장기적으로는 대부분의 중견 및 대기업이 특정 장소, 사용자, 사업 거점에 클라우드 통신을 채택하고, 기타 전화 통신 환경에서는 구내 기반 솔루션을 유지함에 따라 성장률은 크게 낮아질 것으로 보입니다. 시장이 성숙해짐에 따라 순 신규 사용자 수는 시간이 지날수록 감소할 것으로 예상됩니다.
AI-Powered Capabilities Will Redefine UCaaS Value Propositions by 2030
Compelling benefits, such as flexible capacity adjustments, rapid access to innovative features and capabilities, CAPEX avoidance, and ability to outsource routine solution management to an expert third party, will drive a steady shift to cloud communications services over the forecast period. Communications upgrades are increasingly a key part of holistic digital transformation projects and perceived as a strategic imperative across organizations looking to stay agile amidst rapid change. Increased demand for work flexibility and pervasive adoption of hybrid work models compel organizations to replace legacy solutions with UCaaS to enable work from anywhere, anytime, on any device and network of the users' choice. Collaboration-first customer decision making is enabling new provider approaches, whereby video meetings and team collaboration solutions create pull-through for cloud PBX adoption as an add-on, rather than PBX sales as the main sales motion. Untapped potential among frontline workers and opportunities to more tangibly impact vertical workflows, combined with advancements in mobile UCaaS, wearables, IoT, CPaaS and APIs, are expanding the addressable market for flexible business communications solutions.
Artificial intelligence (AI)-driven innovation, including leverage of proprietary and third-party large language models (LLMs) and generative pre-trained transformers (GPTs), will define the future of business communications and determine provider success in the years to come. AI-powered features and services provide numerous benefits-e.g., improve knowledge management, augment human intelligence, boost productivity, and automate workflows.
Leading UCaaS providers are incorporating proprietary and third-party LLMs and GPTs into their platforms to accelerate innovation, enhance customer value, and differentiate from competitors. AI-powered capabilities are evolving from transcriptions, translations, chatbots, and call/meeting summaries to virtual agents, copilots, and robust analytics. Ability to monetize AI-powered capabilities will be critical for provider success as advancing market maturity shrinks addressable opportunities and increases price pressures.
Despite increasing market saturation and intense price pressures in the North American market, both UCaaS seats and related revenues grew at double-digit growth rates in 2023 and are forecast to sustain strong growth rates in the near term. Growth rates in the mid and long terms will decline considerably as most midmarket and large organizations adopt cloud communications for certain locations, users, and business sites, and keep premises-based solutions in other parts of their telephony environments. Net new users will decline over time as the market matures.