딥페이크 AI 시장은 예측 기간 중(2024-2032년) CAGR 40.5%의 대폭적인 성장이 예상되고 있습니다. 이것은 주로 마케팅의 개인화, AI 산업의 고도화, 저렴한 컨텐츠 제작 방법에 의한 것입니다. 또, 미디어나 통신, e비즈니스, 버추얼 컨택의 이용이 증가하고 있는 것도, 시장의 성장에 기여하고 있습니다. 이 업계에서 딥페이크 AI는 콘텐츠 제작 및 광고 기법 개발, 사용자 경험을 향상시키기 위한 교육 애플리케이션을 개발하기 위한 새로운 플랫폼이 되고 있습니다. 게다가 악용이나 프라이버시에 관한 윤리 및 규제적인 염려로부터, 책임 있는 이용을 요구하는 세력이 존재해, 장래의 시장 환경을 규정하고 있습니다.
예를 들어, 2024년 8월 7일, 세계 주요 은행인 산탄데일은 딥페이크 AI 사기의 위협에 대항하기 위한 새로운 노력을 발표했습니다. 캠페인은 첨단 생성형 AI 기술로 인한 위험 증가에 초점을 맞추고 이러한 영리한 사기의 수법을 인식하고 거기에서 보호하기 위한 계몽을 목표로 합니다.
시장 세분화는 소프트웨어 및 서비스로 구분됩니다. 2023년 시장에서는 소프트웨어가 큰 점유율을 차지했습니다. 소프트웨어 분야는 우수한 가짜 데이터를 최단 시간에 작성할 수 있는 사용자 친화적인 툴 제공을 통해 딥페이크 AI 시장의 보급과 적응에도 두드러진 역할을 하고 있습니다. 게다가 많은 소프트웨어 솔루션에는 딥페이크와 싸우기 위한 도구가 내장되어 있어 이러한 기술의 의심스러운 사용을 방지하고 고객의 신뢰를 높이고 있습니다. 또한 소프트웨어의 기능과 유효성의 최근 변화는 제작 비용을 낮추는 데 도움이 되며 더 많은 조직이 딥페이크 기술을 이용한다는 것을 의미합니다. 2024년 7월 대화형 소프트웨어를 통해 AI의 능력과 위험성에 대한 구체적인 이해를 높이는 비영리단체 CivAI는 CivAI의 딥페이크 샌드박스를 출범시켰다고 밝혔습니다. 대중에게 공개된 소프트웨어로 만들어진 CivAI의 딥페이크 샌드박스는 누구나 고품질의 딥페이크를 시도할 수 있는 기회를 제공하고, 생성형 AI가 민주주의, 미디어, 사이버 범죄 등에 초래할 위험에 대해 자세히 배울 수 있습니다.
기술에 따라 시장은 적대적 생성 네트워크(GANs), 변혁 모델, 재귀 신경망(RNNs), 자동 엔코더, 자연 언어 처리(NLP) 등으로 구분됩니다. 2023년에는 적대적 생성 네트워크(GANs) 시장에서 큰 점유율을 차지했습니다. GAN이 딥페이크 AI 개발을 추진하는 주된 이유는 합성 미디어 생성에 GAN이라는 기반 기술이 사용되고 있기 때문입니다. GAN은 생성기와 식별기 네트워크를 통합해 딥페이크 결과의 품질과 리얼리즘을 높이고 페이크 미디어와 진짜 미디어를 구별하는 능력을 떨어뜨립니다. 이 기술은 GAN이 효율적인 미디어 생성을 제공하기 때문에 각 클라이언트를 위해 독특한 콘텐츠를 개발하고 싶은 기업들에게 용이해졌습니다. 시간이 지남에 따라 GAN은 딥페이크를 이용하는 데 주요 역할을 하는 중소기업과 콘텐츠 제작자에게 문호를 개방하고 있습니다. 게다가 GAN은 가상 현실 뿐만 아니라 마케팅이나 e커머스에도 불가결해, 시장의 수요를 끌어올리고 있습니다.
시장은 용도에 따라 엔터테인먼트, 광고, 보안, 모니터링, 게임, 교육, 훈련 등으로 구분됩니다. 2023년 시장에서는 엔터테인먼트가 상당한 점유율을 차지했습니다. 이 업계에서는 스토리텔링과 특수효과, 캐릭터 재구축에 참여하는 딥페이크 AI 이용자가 많기 때문입니다. 또한 딥페이크 AI는 제작사가 CGI 및 기타 표준 기법의 비용을 절감하고 질 높은 콘텐츠를 제작하는 데에도 사용되고 있습니다. 또한 딥페이크 기술을 이용하여 소셜 미디어의 인터랙티브 필터, 아바타, 개인화된 미디어를 개발함으로써 젊은 시청자를 더 많이 끌어들이고 소셜 네트워크에 대한 사용자 인게이지먼트를 높이고 있습니다. 2024년 10월, 혁신적인 AI 스타트업인 Mind Over Media는 창의적인 지적 재산과 브랜드 무결성을 보호하기 위해 딥페이크 탐지 리더인 딥트러스트와의 전략적 파트너십을 발표했습니다. 엔터테인먼트 업계는 지금 딥페이크와의 싸움에서 강력한 신무기를 손에 넣었습니다.
딥페이크 AI 시장 도입에 대한 이해를 높이기 위해 시장은 북미(미국, 캐나다, 기타 북미), 유럽(독일, 프랑스, 영국, 스페인, 이탈리아, 기타 유럽), 아시아태평양(중국, 일본, 인도, 기타 아시아태평양), 세계 기타 지역에서 세계의 존재를 기반으로 분석되었습니다. 북미는 기술적으로 진행된 구조와 인공지능에 대한 방대한 투자로 2023년 딥페이크 AI 시장에서 압도적인 점유율을 차지했습니다. 예를 들어 액센츄어는 2024년 10월 22일 액센츄어 벤처스를 통해 RSA 이노베이션 상을 수상한 딥페이크 탐지를 전문으로 하는 사이버 보안 기업 리얼리티 디펜더에 전략적 투자를 했습니다. 액센츄어와 Reality Defender사는 공동으로 금융 서비스, 미디어, 하이테크 업계의 클라이언트에게 딥페이크 사기를 신속하게 특정, 검출, 대응, 방지하는 능력을 제공합니다. 이 지역에서는, 엔터테인먼트나 미디어의 분야가 강하게 발전하고 있어, 시청자와의 인터랙션을 보다 퍼스널한 것으로 만들기 위해서 딥페이크 기술을 넓게 채용하고 있습니다. 또한 이 지역에 있는 유명한 기술 과학 기업과 신흥 기업이 투자하여 딥페이크 솔루션을 끊임없이 개발하고 있기 때문에 시장 개척에는 강한 의욕이 있습니다. 딥페이크 AI의 광고, 교육, 가상현실 용도는 각 시장에서 딥페이크 AI의 수요를 확대하고 있습니다. 또한 딥페이크의 윤리적 사용에 관한 인식 제고 및 규제 조치와 마찬가지로 딥페이크 제조에 대한 윤리의 적용이 보다 안전한 사용을 촉진하고 소비자의 신뢰를 조성하는 시장 윤곽을 정의하고 있습니다.
시장에 진입하는 주요 기업으로는 Pinscreen, Veritone, Inc., Hour One, D-ID AI Video, Deepgram, Faceswapper AI, Synthesia, Limited, Sensity BV, Reface, DeepSwap 등이 있습니다.
Deepfake AI involves the application of deep learning, especially GAN that is used to generate synthesized media by either replacing the real content or by producing a fake identity of a person. It is used extensively in entertainment, advertisements, and generating personalized content but has obvious ethical issues for its usage.
The Deepfake AI Market is expected to grow with a significant CAGR of 40.5% during the forecast period (2024-2032). This is mainly due to personalization in marketing, sophistication in the AI industry, and affordable ways to produce content. The rising usage of media and communications, e-business, and virtual contact also contribute to market growth. In the industry, deepfake AI is a new platform to create content and develop advertising techniques, and training applications to improve user experience. Moreover, due to ethical and regulatory concerns about misuse and privacy, there are forces for responsible use that define future market conditions.
For instance, on August 7, 2024, Santander, a leading global bank, announced a new initiative to combat the growing threat of AI deepfake scams. The campaign highlights the increasing risk posed by advanced generative AI technologies and aims to educate the public on recognizing and protecting themselves from these sophisticated fraud tactics.
Based on the offering, the market is segmented into software and services. The software held a significant share of the market in 2023. The software segment has also a remarkable role in the promotion and adaptation of the deepfake AI market through the availability of simple-to-use tools to create superior fake data in the least time. In addition, many software solutions contain inbuilt tools for the fight against deepfakes that prevent the questionable usage of such technology and increase confidence among customers. Also, more recent changes in software capabilities and effectiveness help to bring the cost of production down, which means more organizations turn to deepfake technologies. In July 2024, CivAI, a nonprofit that builds concrete understanding of AI capabilities and dangers through interactive software, announced the launch of CivAI's Deepfake Sandbox - a free, public tool that allows anyone to create an image deepfake of themselves and learn more about generative AI in under 30 seconds. Created with publicly available software, CivAI's Deepfake Sandbox offers everyone the opportunity to experiment with high-quality deepfakes and learn more about the risks generative AI poses for democracy, media, cybercrime, and more.
Based on technology, the market is segmented into Generative Adversarial Networks (GANs), Transformative Models, Recurrent Neural Networks (RNNs), Auto encoders, Natural Language Processing (NLP), and others. Generative Adversarial Networks (GANs) held a significant share of the market in 2023. GANs propel the development of deepfake AI predominantly because of the use of the underlying technology that is GAN for producing synthetic media. The GANs incorporate the networks of generator and discriminator to enhance the quality and realism of deepfake results and reduce the ability to distinguish fake media from real ones. This technology has made it easier for firms that want to develop content that is unique for each client because GANs provide efficient media generation. With time, GAN opens up for small businesses and content producers playing a major role in the use of deepfake. Further, GANs are indispensable in marketing and e-commerce as well as virtual reality, boosting market demand.
Based on the application, the market is segmented into entertainment, advertising, security and surveillance, gaming, education and training, and others. Entertainment held a considerable share of the market in 2023. This industry is mostly used because of many users of deepfake AI that participate in storytelling, special effects, or reconstructing the characters. Adding to this, deepfake AI has also been used by production companies to cut the cost of CGI and other standard techniques for making quality content. Moreover, it is also the use of deepfake technology to develop social media interactive filters, avatars, and personalized media to attract more of the young audience as well as enhance user engagement to social networks. In October 2024, Mind Over Media, an innovative AI startup, announced a strategic partnership with DeepTrust, a leader in deepfake detection, to safeguard creative intellectual property and brand integrity. The entertainment industry now has a powerful new weapon in the fight against deepfakes.
For a better understanding of the market adoption of Deepfake AI, the market is analyzed based on its worldwide presence in countries such as North America (U.S., Canada, and the Rest of North America), Europe (Germany, France, U.K., Spain, Italy, Rest of Europe), Asia-Pacific (China, Japan, India, Rest of Asia-Pacific), Rest of World. North America held a dominant share of the deepfake AI market in 2023 owing to the technologically advanced structure and huge investments in artificial intelligence. For example, on October 22, 2024, Accenture made a strategic investment, through Accenture Ventures, in Reality Defender, an RSA Innovation award-winning cybersecurity company specializing in deepfake detection. Together, Accenture and Reality Defender will equip clients in the financial services, media, and high-tech industries with the ability to rapidly identify, detect, respond to, and prevent deepfake fraud. The entertainment and media sectors are strongly developed in the region, and they widely adopt deepfake technology for generating interactions for the viewers to become more personal. Also, the market has strong aspirations because famous tech-science companies as well as startups located in this region are investing and constantly developing deepfake solutions. This application of deepfake AI in advertising, education, and virtual reality widens the demand for deepfake AI in every market. Also, the application of ethics into deepfake production as well as increasing awareness and regulatory steps concerning the ethical use of deepfakes define the market contour that promotes safer use and fosters consumer confidence.
Some of the major players operating in the market include Pinscreen, Veritone, Inc., Hour One, D-ID AI Video, Deepgram, Faceswapper AI, Synthesia, Limited, Sensity B.V., Reface, DeepSwap.