세계의 전기 이륜차 및 삼륜차 시장 예측(-2032년) : 차종별, 배터리 유형별, 모터 유형별, 출력별, 충전 인프라별, 소유 모델별, 최종사용자별, 지역별 분석
Electric Two & Three-Wheeler Market Forecasts to 2032 - Global Analysis By Vehicle Type (Electric Two-Wheelers and Electric Three-Wheelers), Battery Type, Motor Type, Power Output, Charging Infrastructure, Ownership Model, End User and By Geography
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리서치사 : Stratistics Market Research Consulting
발행일 : 2025년 11월
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한글목차

Stratistics MRC에 따르면 세계의 전기 이륜차·삼륜차 시장은 2025년에 70억 9,000만 달러를 차지하며 예측 기간 중 CAGR은 36.0%로 성장하며, 2032년에는 610억 1,000만 달러에 달할 것으로 예측됩니다.

전기 이륜차 및 삼륜차는 기존 자동차를 대체할 수 있는 지속가능하고 경제적인 대안을 제공함으로써 도시 교통의 형태를 바꾸고 있습니다. 충전식 배터리로 구동되는 이 차량은 온실 가스 배출량을 줄이고 소음을 줄여 더 깨끗하고 조용한 도시를 만드는 데 도움이 될 것입니다. 인기가 높아지는 배경에는 연료비 상승, 정부 보조금, 항속거리와 효율을 높이는 배터리 성능의 향상 등이 있습니다. 전기자전거, 스쿠터, 인력거는 특히 혼잡한 도시 환경에서 실용적인 라스트 마일 솔루션을 제공합니다. 충전 네트워크의 확대와 유리한 규제가 시장의 성장을 더욱 가속화하고 있습니다. 전기 이륜차 및 삼륜차의 보급이 확대됨에 따라 전기 이륜차 및 삼륜차는 지속가능한 이동성을 촉진하고 화석연료에 대한 의존도를 전 세계에서 낮추는데 기여하고 있습니다.

국제에너지기구(IEA) 데이터에 따르면 2023년 현재 중국 오토바이 총판매량의 50% 이상을 전기 오토바이가 차지할 것으로 예측됩니다. 인도, 동남아시아 등 다른 지역에서도 도시 대기질에 대한 우려와 연료비 절감을 배경으로 급속한 보급이 이루어지고 있습니다.

증가하는 환경 문제

환경문제와 기후 변화에 대한 사회적 관심이 높아지면서 전기 이륜차 및 삼륜차의 보급이 가속화되고 있습니다. 배기가스를 배출하지 않음으로써 이 자동차들은 특히 인구 밀도가 높은 도시에서 대기 오염을 줄이는 데 기여하고 있습니다. 세계 각국 정부는 엄격한 배기가스 규제를 시행하고 친환경 교통수단에 대한 인센티브를 제공합니다. 환경에 대한 인식이 높아진 소비자들은 기존의 가솔린 및 디젤 차량 대신 지속가능한 대안을 선택하게 되었습니다. 이러한 전기 모빌리티로의 전환은 온실 가스 배출을 줄이고 도시 대기 질을 개선하기 위한 세계 구상을 지원하는 것입니다. 그 결과, 환경에 대한 인식이 높아지면서 전기 이륜차 및 삼륜차 시장 확대에 큰 영향을 미치고 있습니다.

높은 초기 비용

전기 이륜차 및 삼륜차 시장을 저해하는 가장 큰 문제는 높은 구매 가격입니다. 첨단 배터리 시스템과 최신 부품으로 인해 전기자동차는 기존 가솔린 및 디젤 자동차보다 더 비쌉니다. 장기적인 운영 및 유지비용은 저렴하지만, 초기 투자비용이 커서 특히 신흥 국가에서는 많은 소비자들의 구매 의욕을 떨어뜨리고 있습니다. 대출 제도와 정부 보조금에 대한 접근이 제한적이라는 점도 구매 가능한 가격을 더욱 제한하고 있습니다. 이러한 경제적 장벽은 시장 침투를 지연시키고, 잠재적 구매자가 기존 자동차에서 전환하는 것을 주저하게 만듭니다. 따라서 초기 비용의 상승은 전 세계에서 전기 이륜차 및 전기 세발자전거의 급속한 보급을 제한하는 중요한 걸림돌로 작용하고 있습니다.

기술 혁신과 배터리의 발전

기술 혁신, 특히 배터리 시스템 및 EV 부품의 발전은 전기 이륜 및 3륜 차량에 유망한 기회를 제공합니다. 최신 리튬이온 배터리는 주행거리를 늘리고, 충전 시간을 단축하고, 차량 수명을 연장하고, 채택을 더욱 매력적으로 만들고 있습니다. 스마트 기술, 커넥티비티 기능, 에너지 효율 설계의 통합은 편리함과 종합적인 성능을 향상시킵니다. 제조업체의 지속적인 연구개발을 통해 비용 효율적이고 고품질의 전기 이륜차 및 전기 세발자전거의 탄생을 기대해 볼 수 있습니다. 이러한 기술이 발전하면 시장은 공동 운송 서비스, 물류 차량 등의 분야로 확대되어 새로운 매출 기회를 제공할 수 있습니다. 따라서 기술 혁신은 여전히 주요 성장 동력으로, 전기 이륜차 및 삼륜차 시장이 다양한 부문과 용도에서 확대될 수 있도록 하고 있습니다.

기존 자동차와의 치열한 경쟁

전기 이륜차 및 삼륜차는 기존 가솔린 및 디젤 차량과 치열한 경쟁에 직면해 있습니다. 친환경 교통수단에 대한 인식이 높아졌지만, 많은 구매자들은 초기 비용이 저렴하고, 친숙하고, 주유 네트워크가 잘 구축되어 있으므로 기존 자동차를 계속 선택하고 있습니다. 독점적 자동차 제조업체는 경쟁을 더욱 심화시켜 전기자동차 스타트업 시장 진입을 어렵게 만들고 있습니다. 또한 전기자동차의 재판매 가치가 기존 차량에 비해 불투명하다는 점도 보급을 가로막는 요인으로 작용하고 있습니다. 잠재적 소비자들은 전기 모빌리티의 장점과 기존 차량의 편의성, 경제성, 보급성을 비교하므로 이러한 경쟁 압력은 전기 이륜차 및 삼륜차 시장 침투를 늦추고 이 분야의 확장에 심각한 위협이 될 수 있습니다.

COVID-19의 영향:

COVID-19의 발생은 제조, 공급망, 수요 패턴에 혼란을 일으켜 전기 이륜차 및 삼륜차 시장에 큰 영향을 미쳤습니다. 조업 중단, 운송 제한, 부품 납품 지연으로 인해 생산이 정체되어 차량 공급이 제한되었습니다. 경제 불안과 개인 소비 감소는 팬데믹 기간 중 자동차 구매를 더욱 감소시켰습니다. 그러나 규제가 완화되면서 개인적이고 지속가능한 교통수단에 대한 선호도가 높아졌고, 건강상의 이유로 혼잡한 대중교통보다 전기자동차를 선호하게 되었습니다. 정부의 경기부양책과 지원정책이 자동차 산업의 부활을 이끌었습니다. 결과적으로 COVID-19는 일시적으로 시장 확대에 걸림돌이 되었지만, 안전하고 친환경적인 도시형 모빌리티로서 전기 이륜차 및 삼륜차의 장기적인 잠재력을 부각시켰습니다.

예측 기간 중 리튬이온 배터리 분야가 가장 클 것으로 예측됩니다.

리튬이온 배터리 부문은 납 배터리보다 효율성과 성능이 우수하여 예측 기간 중 가장 큰 시장 점유율을 차지할 것으로 예측됩니다. 이 배터리는 더 높은 에너지 저장량, 더 빠른 충전 시간, 더 긴 내구성, 더 가벼운 무게를 제공하여 일상적인 전기자동차 사용에 적합합니다. 항속거리가 길고, 다양한 조건에서 안정적이고 신뢰성이 높아 제조업체와 소비자 모두에게 널리 보급되고 있습니다. 끊임없는 기술 개선과 비용 절감은 리튬이온 배터리의 우위를 더욱 강화시키고 있습니다. 그 결과, 이 부문은 뛰어난 기능성, 사용자 편의성, 첨단 및 지속가능한 전기 이동성 솔루션으로의 전환이 증가함에 따라 시장에서 선도적인 위치를 유지하고 있습니다.

상업용 부문은 예측 기간 중 가장 높은 CAGR을 보일 것으로 예측됩니다.

예측 기간 중 상업용 부문이 가장 높은 성장률을 보일 것으로 예측됩니다. 물류, 배송, 승차공유 등의 분야에서 효율적이고 친환경적이며 저렴한 교통수단에 대한 수요가 증가하면서 이러한 추세에 박차를 가하고 있습니다. 기업은 운영비용이 저렴하고 환경에 미치는 영향이 적기 때문에 라스트마일 배송, 소량 화물 운송, 택배 서비스에 전기 이륜차나 전기 세발자전거를 채택하는 사례가 늘고 있습니다. E-Commerce의 확대와 도시 개발은 상업적 채택을 더욱 촉진하고 있습니다. 또한 전기상용차를 장려하는 정부의 우대 조치와 정책으로 인해 기업은 기존 차량에서 전기상용차로의 교체를 추진하고 있습니다. 그 결과, 업무용 부문이 가장 높은 성장률을 보이고 있으며, 시장의 급속한 확장 측면에서 개인용 차량보다 더 빠른 속도로 성장하고 있습니다.

가장 큰 점유율을 차지하는 지역:

예측 기간 중 아시아태평양이 가장 큰 시장 점유율을 차지할 것으로 예상되며, 이는 도시 성장, 환경 문제, 정부의 적극적인 노력에 힘입은 것으로 보입니다. 주요 국가, 특히 중국과 인도는 저렴한 가격의 친환경 교통수단에 대한 수요 증가에 대응하기 위해 전기 모빌리티 솔루션을 채택하고 있습니다. 인구밀도 증가, 교통 혼잡, 보조금 및 세제 혜택 등의 정책적 지원이 시장 확대를 촉진하고 있습니다. 이 지역은 주요 제조업체의 존재와 배터리 기술의 지속적인 개선으로 경쟁 우위를 강화하고 있습니다. 또한 충전 인프라의 개발과 E-Commerce의 호황은 전기 이륜차 및 삼륜차의 보급을 지원하여 아시아태평양 세계 시장 지배적 지위를 확고히 하고 있습니다.

CAGR이 가장 높은 지역:

예측 기간 중 유럽은 가장 높은 CAGR을 보일 것으로 예측됩니다. 이는 엄격한 환경 정책, 정부의 인센티브 정책, 지속가능한 교통수단에 대한 소비자의 관심 증가에 기인합니다. 독일, 프랑스, 네덜란드와 같은 국가들은 보조금, 세제 혜택, 충전 인프라에 대한 투자를 통해 도입을 장려하고 있습니다. 도시 교통 체증, 연료 가격 상승, 깨끗한 도시 환경을 위한 노력 등의 요인으로 인해 개인과 기업 모두 전기 이륜차와 전기 세발자전거로 전환하는 동기를 부여하고 있습니다. 배터리 기술의 발전과 자가용과 상용차 모두에 대한 지원적인 규제와 함께 유럽 시장은 빠르게 성장하고 있습니다. 그 결과, 이 지역은 성장률에서 선두를 차지하며 세계에서 가장 빠르게 성장하는 시장으로 부상했습니다.

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목차

제1장 개요

제2장 서문

제3장 시장 동향 분석

제4장 Porter's Five Forces 분석

제5장 세계의 전기 이륜차·삼륜차 시장 : 차종별

제6장 세계의 전기 이륜차·삼륜차 시장 : 배터리 유형별

제7장 세계의 전기 이륜차·삼륜차 시장 : 모터 유형별

제8장 세계의 전기 이륜차·삼륜차 시장 : 출력별

제9장 세계의 전기 이륜차·삼륜차 시장 : 충전 인프라별

제10장 세계의 전기 이륜차·삼륜차 시장 : 소유 모델별

제11장 세계의 전기 이륜차·삼륜차 시장 : 최종사용자별

제12장 세계의 전기 이륜차·삼륜차 시장 : 지역별

제13장 주요 발전

제14장 기업 프로파일링

KSA
영문 목차

영문목차

According to Stratistics MRC, the Global Electric Two & Three-Wheeler Market is accounted for $7.09 billion in 2025 and is expected to reach $61.01 billion by 2032 growing at a CAGR of 36.0% during the forecast period. Electric two and three-wheelers are reshaping urban transport by providing sustainable and economical alternatives to conventional vehicles. Powered by rechargeable batteries, these vehicles help lower greenhouse gas emissions and reduce noise, contributing to cleaner, quieter cities. Their growing popularity is fueled by rising fuel costs, government subsidies, and improvements in battery performance that boost driving range and efficiency. Electric bikes, scooters, and rickshaws offer practical last-mile solutions, especially in crowded urban environments. Expansion of charging networks and favorable regulations are further accelerating market growth. As adoption increases, electric two and three-wheelers are driving sustainable mobility and decreasing global reliance on fossil fuels.

According to data from the International Energy Agency (IEA), electric two-wheelers accounted for more than 50% of total two-wheeler sales in China as of 2023. Other regions like India and Southeast Asia are also seeing rapid adoption, driven by urban air quality concerns and fuel cost savings.

Market Dynamics:

Driver:

Rising environmental concerns

Growing public concern over environmental issues and climate change is accelerating the adoption of electric two and three-wheelers. By producing no exhaust emissions, these vehicles contribute to reducing air pollution, particularly in densely populated cities. Governments worldwide are implementing strict emission norms and offering incentives for green transportation. Increasingly eco-conscious consumers are opting for sustainable alternatives to traditional petrol or diesel-powered vehicles. This transition to electric mobility supports global initiatives to lower greenhouse gas emissions and enhance urban air quality. Consequently, heightened environmental awareness is a major factor propelling the expansion of the electric two and three-wheeler market.

Restraint:

High initial cost

A primary challenge hindering the electric two and three-wheeler market is the high purchase price of these vehicles. The advanced battery systems and modern components make electric variants more expensive than conventional petrol or diesel options. Even though long-term operating and maintenance expenses are lower, the significant initial investment discourages many consumers, particularly in emerging economies. Limited access to financing schemes or government subsidies further restricts affordability. This financial barrier slows market penetration and makes potential buyers hesitant to transition from traditional vehicles. Therefore, the elevated upfront cost remains a key restraint limiting the rapid adoption of electric two and three-wheelers worldwide.

Opportunity:

Technological innovation and battery advancements

Technological progress, especially in battery systems and EV components, provides promising opportunities for electric two and three-wheelers. Modern lithium-ion batteries improve driving range, shorten charging time, and increase vehicle longevity, making adoption more attractive. The integration of smart technologies, connectivity features, and energy-efficient designs enhances convenience and overall performance. Ongoing R&D by manufacturers is expected to result in cost-effective, high-quality electric two and three-wheelers. As these technologies advance, the market can extend into areas like shared transport services and logistics fleets, offering new revenue opportunities. Therefore, technological innovation remains a major growth lever, enabling the electric two and three-wheeler market to expand across diverse segments and applications.

Threat:

Intense competition from conventional vehicles

Electric two and three-wheelers face strong competition from conventional petrol and diesel vehicles. Even with increasing awareness of eco-friendly transport, many buyers continue to choose traditional vehicles because of lower initial costs, familiarity, and an established fueling network. Dominant automobile manufacturers further intensify competition, making market entry difficult for electric vehicle startups. Additionally, the uncertain resale value of electric vehicles compared to conventional alternatives discourages adoption. This competitive pressure slows the market penetration of electric two and three-wheelers, as potential consumers weigh electric mobility benefits against the convenience, affordability, and widespread availability of traditional vehicles, representing a significant threat to the sector's expansion.

Covid-19 Impact:

The COVID-19 outbreak had a notable effect on the electric two and three-wheeler market by disrupting manufacturing, supply chains, and demand patterns. Lockdowns, transportation restrictions, and delayed component deliveries led to production slowdowns and limited vehicle availability. Economic instability and lower consumer spending further reduced vehicle purchases during the pandemic. However, as restrictions eased, there was an increased preference for personal and sustainable transport, with electric vehicles being favored over crowded public transport due to health concerns. Government stimulus measures and supportive policies helped revive the automotive industry. Consequently, while the pandemic temporarily hindered market expansion, it also highlighted the long-term potential of electric two and three-wheelers for safe and environmentally friendly urban mobility.

The lithium-ion battery segment is expected to be the largest during the forecast period

The lithium-ion battery segment is expected to account for the largest market share during the forecast period due to their enhanced efficiency and performance advantages over lead-acid alternatives. These batteries provide higher energy storage, quicker charging times, longer durability, and lighter weight, making them more suitable for everyday electric vehicle usage. Their extended driving range and consistent reliability across different conditions have encouraged widespread adoption by both manufacturers and consumers. Continuous improvements in technology, coupled with cost reductions, further reinforce the prominence of lithium-ion batteries. Consequently, this segment maintains its leading position in the market, supported by superior functionality, user convenience, and the increasing shift towards advanced and sustainable electric mobility solutions.

The commercial use segment is expected to have the highest CAGR during the forecast period

Over the forecast period, the commercial use segment is predicted to witness the highest growth rate. Rising demand for efficient, eco-friendly, and affordable transportation in sectors like logistics, delivery, and ride-sharing is fueling this trend. Businesses increasingly adopt electric two- and three-wheelers for last-mile deliveries, small cargo transport, and courier services because of their low operational costs and minimal environmental impact. The expansion of e-commerce and urban development further supports commercial adoption. Moreover, government incentives and policies promoting electric commercial fleets encourage businesses to replace conventional vehicles. Consequently, the commercial-use segment is growing at the highest growth rate, surpassing personal-use vehicles in terms of rapid market expansion.

Region with largest share:

During the forecast period, the Asia Pacific region is expected to hold the largest market share, propelled by urban growth, environmental concerns, and favorable government initiatives. Leading countries, particularly China and India, are adopting electric mobility solutions to meet the rising need for affordable, eco-friendly transport. Increasing population density, traffic congestion, and policy support such as subsidies and tax incentives enhance market expansion. The region benefits from the presence of key manufacturers and continuous improvements in battery technology, reinforcing its competitive advantage. Furthermore, the development of charging infrastructure and the boom in e-commerce support widespread usage of electric two and three-wheelers, solidifying Asia Pacific's position as the dominant global market.

Region with highest CAGR:

Over the forecast period, the Europe region is anticipated to exhibit the highest CAGR, driven by stringent environmental policies, government incentives, and increasing consumer focus on sustainable transportation. Nations like Germany, France, and the Netherlands are encouraging adoption through subsidies, tax benefits, and investments in charging infrastructure. Factors such as urban traffic congestion, high fuel prices, and initiatives for cleaner urban environments are motivating both individuals and businesses to switch to electric two and three-wheelers. Combined with advances in battery technology and supportive regulations for both personal and commercial vehicles, Europe's market is expanding rapidly. Consequently, the region leads in terms of growth rate, emerging as the fastest-growing market globally.

Key players in the market

Some of the key players in Electric Two & Three-Wheeler Market include Ola Electric, Ather Energy, Hero Electric, Bajaj Auto, TVS Motor Company, Mahindra Electric Mobility Ltd, YC Electric Vehicle Pvt Ltd, Saera Electric Auto Pvt Ltd, Okinawa Autotech, Ampere Electric, Revolt Motors, Lohia Auto Industries, Terra Motors Corp, Euler Motors and Altigreen Propulsion Labs.

Key Developments:

In September 2025, TVS Motor Company announced the signing of a memorandum of understanding with ALT Mobility to deploy up to 3,000 electric three-wheelers during the fiscal year 2025-26. The partnership combines TVS Motor's manufacturing capabilities with ALT Mobility's leasing and asset management services. Under the agreement, TVS Motor will provide both passenger and cargo electric three-wheelers, while ALT Mobility will handle procurement, leasing, and financing through its network.

In July 2025, Ather Energy and DPIIT announced the MoU to Boost India's EV and Deep-Tech Startup Ecosystem. Under the agreement, DPIIT and Ather Energy will offer strategic mentorship to deep-tech startups, helping them overcome core technology challenges and scale effectively. The partnership, formalised under the government-led Build in Bharat initiative, is spearheaded by the Startup Policy Forum (SPF), a network of over 50 innovation-driven startups.

In March 2023, Ola Electric has signed the agreement under the Production Linked Incentive (PLI) scheme by the Government of India to manufacture advanced cells in India. Ola Electric is the only Indian EV company selected by the government under its ambitious Rs 80,000 crore cell PLI scheme, receiving the maximum capacity of 20 GWh for its bid.

Vehicle Types Covered:

Battery Types Covered:

Motor Types Covered:

Power Outputs Covered:

Charging Infrastructures Covered:

Ownership Models Covered:

End Users Covered:

Regions Covered:

What our report offers:

Free Customization Offerings:

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Table of Contents

1 Executive Summary

2 Preface

3 Market Trend Analysis

4 Porters Five Force Analysis

5 Global Electric Two & Three-Wheeler Market, By Vehicle Type

6 Global Electric Two & Three-Wheeler Market, By Battery Type

7 Global Electric Two & Three-Wheeler Market, By Motor Type

8 Global Electric Two & Three-Wheeler Market, By Power Output

9 Global Electric Two & Three-Wheeler Market, By Charging Infrastructure

10 Global Electric Two & Three-Wheeler Market, By Ownership Model

11 Global Electric Two & Three-Wheeler Market, By End User

12 Global Electric Two & Three-Wheeler Market, By Geography

13 Key Developments

14 Company Profiling

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