Stratistics MRC에 의하면, 세계의 라스트 마일 딜리버리 물류 시장은 2025년에 1,994억 달러, 2032년에는 4,166억 달러에 이르고, 예측 기간 중 연평균 복합 성장률(CAGR) 11.1%로 성장할 전망입니다. 라스트 마일 딜리버리 물류 시장은 유통 거점으로부터 최종 소비자에게의 상품 운송에 중점을 두어, 신속하고 효율적인 배송을 실현합니다. 라스트 원 마일 딜리버리 물류는 E-Commerce나 소매 공급망 중요 구성요소이며, 온라인 쇼핑 증가, 배송 시간 단축에 대한 소비자 기대에 지지되고 있습니다. 루트 최적화 소프트웨어, 자동 로커, 드론, 전기자동차 등의 기술이 효율을 높이고 있습니다. 프로바이더는 배송 스피드를 최적화해, 인구 밀집지 환경에 대한 영향을 경감하기 위해(때문에), 실시간 추적, 비접촉형 배송, 도시형 마이크로 풀필먼트 센터를 중시하고 있습니다.
빠른 배송에 대한 소비자의 기대
전자상거래의 성장과 소비자 행동의 변화에 힘입어 당일 또는 익일 배송에 대한 수요가 증가함에 따라 물류 기업들은 서비스 효율성을 높여야 할 필요성이 대두되고 있습니다. 또한, 경로 최적화 소프트웨어 및 실시간 추적 시스템과 같은 기술의 발전은 배송 속도와 신뢰성을 향상시킵니다. 또한, 스마트폰과 모바일 앱의 보급은 고객이 주문을 추적하고 서비스 제공업체와 소통할 수 있게 함으로써 더 높은 기대치를 형성하고 있습니다. 이러한 수요에 대응하기 위해 물류 제공업체들은 자동화, 고급 분석, 혁신적인 배송 모델에 투자하여 시장 성장과 지역 간 경쟁을 촉진하고 있습니다.
높은 라스트마일 배송비
연료비, 인건비, 차량 유지비, 노선 비효율 등 운영비는 특히 교통체증이 심한 도시지역에서 수익률에 큰 영향을 미칩니다. 또한, 배송 시스템의 파편화와 규모의 경제의 부족으로 인해 비용이 더욱 부풀어 오르고 있습니다. 또한, 더 적은 수량과 더 빈번한 배송이 요구됨에 따라 개당 비용이 상승하고 있습니다. 이러한 비용 문제는 특히 중소기업이 라스트마일 물류 솔루션을 도입하는 데 있어 걸림돌로 작용하고 있습니다. 주요 기업들은 비용 효율성과 속도 및 서비스 품질에 대한 소비자의 기대치 사이에서 균형을 맞추어야 하는데, 이는 종종 업무의 비효율성을 초래하고 단기적인 시장 확대 가능성을 제한하는 요인으로 작용하고 있습니다.
마이크로 풀필먼트 센터의 발전
마이크로 풀필먼트 센터의 발전은 라스트마일 배송 물류 시장에 매력적인 기회로 작용하고 있습니다. 도심 근처에 위치한 이 소형 자동화 창고는 재고 회전율을 높이고 배송 시간을 단축할 수 있도록 도와줍니다. 또한, 이동 거리를 최소화하고 보다 효율적인 주문 처리를 가능하게 함으로써 라스트마일 물류와 관련된 문제를 해결합니다. 또한, 도시화의 진전과 전자상거래의 확산은 근접형 재고 전략의 필요성을 강조하고 있습니다. 마이크로 풀필먼트 기술에 대한 투자는 자동화 및 공간 활용 개선을 통한 비용 절감을 가져옵니다. 이 모델을 채택한 기업은 소비자 수요에 보다 민첩하게 대응할 수 있습니다. 그 결과, 마이크로 풀필먼트 센터는 속도, 효율성, 고객 만족도를 향상시킴으로써 라스트마일 물류에 혁명을 일으킬 태세를 갖추고 있습니다.
노동력 부족
이 업계는 운전기사와 창고 노동자에 대한 의존도가 높지만, 열악한 근무환경과 저임금으로 인해 유능한 인재 확보와 정착에 어려움을 겪고 있습니다. 또한, 인구 통계학적 변화와 긱 이코노미 플랫폼과의 경쟁은 노동력 문제를 더욱 악화시키고 있습니다. 자동화 솔루션은 노동력 의존도를 어느 정도 완화시켜 주지만, 통합을 위해서는 많은 자본 투자와 시간이 필요합니다. 또한, 일부 지역에서는 엄격한 노동 규제가 노동력 관리를 더욱 복잡하게 만들고 있습니다. 이러한 요인들은 운영 비용과 배송 지연을 증가시키고 서비스의 신뢰성을 위협합니다.
코로나19의 대유행은 전자상거래의 보급을 가속화하고 소비자의 구매 행동을 재구성함으로써 라스트마일 배송 물류 시장에 큰 영향을 미쳤습니다. 봉쇄 및 사회적 거리두기 조치로 인해 온라인 주문이 급증하면서 물류업체들은 업무에 빠르게 적응해야 했습니다. 또한, 공급망의 혼란과 노동력 부족은 초기에는 라스트마일의 기능을 압박했습니다. 그러나 각 업체들은 디지털 도구, 비접촉식 배송 방식, 자동화 기술을 채택하여 운영을 유지하게 되었습니다. 또한, 택배 서비스에 대한 소비자의 신뢰가 높아지면서 장기적인 수요 전환이 일어났습니다. 초기 어려움에도 불구하고, 팬데믹은 결국 업계의 디지털화와 인프라 투자를 가속화하고, 시장의 회복력을 강화하며, 이후 지속적인 성장을 가속했습니다.
예측 기간 동안, 이륜차 부문이 가장 클 것으로 예측됩니다.
예측 기간 동안, 사륜차 부문이 가장 큰 시장 점유율을 차지할 것으로 예측됩니다. 밴이나 트럭과 같은 사륜차는 장거리 대량 운송에 적합하며, 이륜차나 삼륜차에 비해 큰 능력적 이점을 제공합니다. 또한, 보안 강화, 날씨 보호, 다양한 화물의 운송 능력을 제공하여 다양한 산업의 요구 사항을 충족시키는 데 필수적입니다. 또한, 텔레매틱스와 첨단 차량 관리 시스템의 통합을 통해 경로를 최적화하고 연비를 개선할 수 있어 인기의 한 요인이 되고 있습니다.
예측 기간 동안 음료 및 식품 부문은 가장 높은 CAGR을 보일 것으로 예측됩니다.
예측 기간 동안 식음료 부문이 가장 높은 성장률을 보일 것으로 예측됩니다. 특히 팬데믹 이후 온라인 식료품 및 식품 배송 서비스가 급증하면서 이 분야의 효율적인 라스트마일 배송 솔루션에 대한 수요가 증가하고 있습니다. 또한, 식품은 부패하기 쉬운 특성으로 인해 제품의 신선도와 안전 기준을 준수하기 위해 온도 제어 기술을 갖춘 전용 배송 차량이 필요합니다. 또한, 진화하는 소비자의 라이프스타일과 편의성에 대한 선호는 신속하고 안정적인 배송 서비스에 대한 요구를 가속화시키고 있습니다. 콜드체인 물류, 마이크로 풀필먼트 센터, 첨단 추적 솔루션에 대한 투자로 인해 이 부문의 성장이 더욱 가속화되고 있으며, 식음료는 가장 빠르게 성장하는 시장 부문이 되었습니다.
예측 기간 동안 북미가 가장 큰 시장 점유율을 차지할 것으로 예측됩니다. 이 지역은 고도의 기술 통합과 확립된 규제 프레임워크에 힘입어 고도로 발달된 물류 인프라를 자랑합니다. 또한, 아마존과 월마트와 같은 이커머스 대기업의 등장은 효율적인 라스트마일 배송 모델에 대한 전략적 집중을 강조하고 있습니다. 대형 물류 서비스 제공업체의 존재와 자동화 기술에 대한 투자는 업무 효율성을 높이고 있습니다. 또한, 빠른 배송과 확실한 서비스 품질에 대한 소비자의 기대가 시장 수요를 더욱 높이고 있습니다.
예측 기간 동안 아시아태평양이 가장 높은 CAGR을 보일 것으로 예측됩니다. 급속한 도시화, 전자상거래의 보급 확대, 중산층 소비자층 증가는 라스트마일 배송 수요의 급격한 증가를 촉진하고 있습니다. 또한, 디지털 인프라 및 스마트시티 개발을 지원하는 정부의 이니셔티브는 시장 성장을 가속할 것입니다. 또한, 기술 기반 솔루션을 활용하는 로컬 물류 스타트업의 등장으로 인구 밀집 지역 전체에서 비용 효율적이고 효율적인 라스트마일 서비스를 제공할 수 있게 되었습니다. 이 지역의 다양한 시장은 마이크로 풀필먼트 센터의 개발과 지속 가능한 배송 솔루션을 위한 전기자동차의 채택에 있어 큰 비즈니스 기회를 제공합니다.
According to Stratistics MRC, the Global Last-Mile Delivery Logistics Market is accounted for $199.4 billion in 2025 and is expected to reach $416.6 billion by 2032 growing at a CAGR of 11.1% during the forecast period. The Last-Mile Delivery Logistics Market focuses on transporting goods from distribution hubs to end consumers, ensuring prompt and efficient delivery. It is a critical component of e-commerce and retail supply chains, driven by rising online shopping and consumer expectations for faster delivery times. Technologies like route optimization software, automated lockers, drones, and electric vehicles enhance efficiency. Providers emphasize real-time tracking, contactless delivery, and urban micro-fulfillment centers to optimize delivery speed and reduce environmental impact in densely populated areas.
Consumer expectations for fast delivery
The increasing demand for same-day or next-day deliveries, fueled by e-commerce growth and changing consumer behavior, compels logistics companies to enhance their service efficiency. Moreover, advancements in technology, such as route optimization software and real-time tracking systems, improve delivery speed and reliability. Additionally, the proliferation of smartphones and mobile apps enables customers to track orders and communicate with service providers, fostering higher expectations. To meet these demands, logistics providers are investing in automation, advanced analytics, and innovative delivery models, thereby driving market growth and competitiveness across regions.
High last-mile delivery costs
Operational expenses, including fuel, labor, vehicle maintenance, and route inefficiencies, significantly impact profit margins, especially in urban areas with heavy traffic congestion. Moreover, fragmented delivery systems and the lack of economies of scale further inflate costs. Additionally, the increasing requirement for smaller, more frequent deliveries raises per-unit expenses. These cost challenges hinder the adoption of last-mile logistics solutions, particularly for small and medium-sized enterprises. Companies must balance cost-effectiveness with consumer expectations for speed and service quality, often leading to operational inefficiencies and limiting market expansion potential in the short term.
Micro-fulfillment centers development
Micro-fulfillment centers development presents a compelling opportunity for the Last-Mile Delivery Logistics Market. These compact, automated warehouses situated near urban centers enable faster inventory turnover and reduced delivery times. Moreover, they address challenges associated with last-mile logistics by minimizing travel distances and enabling more efficient order processing. Additionally, the rise of urbanization and e-commerce proliferation emphasizes the need for proximity-based inventory strategies. Investment in micro-fulfillment technologies offers cost savings through automation and improved space utilization. Companies adopting this model can achieve greater agility in meeting consumer demands. Consequently, micro-fulfillment centers are poised to revolutionize last-mile logistics by enhancing speed, efficiency, and customer satisfaction.
Labor shortages
The sector heavily depends on drivers and warehouse workers, yet the industry faces difficulties attracting and retaining qualified personnel due to strenuous working conditions and low wages. Moreover, demographic shifts and competition from gig economy platforms exacerbate workforce challenges. Automation solutions, while mitigating some labor dependence, require significant capital investment and time for integration. Additionally, stringent labor regulations in certain regions further complicate workforce management. These factors collectively increase operational costs and delivery delays, threatening service reliability.
The COVID-19 pandemic significantly impacted the Last-Mile Delivery Logistics Market by accelerating e-commerce adoption and reshaping consumer purchasing behavior. Lockdowns and social distancing measures drove a surge in online orders, compelling logistics providers to rapidly adapt their operations. Moreover, supply chain disruptions and labor shortages initially strained last-mile capabilities. However, companies increasingly adopted digital tools, contactless delivery methods, and automation technologies to sustain operations. Additionally, consumer trust in home delivery services grew, creating long-term demand shifts. Despite initial challenges, the pandemic ultimately accelerated industry digitization and infrastructure investments, bolstering the market's resilience and driving sustained growth in subsequent years..
The four-wheelers segment is expected to be the largest during the forecast period
The four-wheelers segment is expected to account for the largest market share during the forecast period. Four-wheelers, such as vans and trucks, are ideal for transporting large volumes over long distances, providing significant capacity advantages compared to two- or three-wheelers. Moreover, they offer enhanced security, weather protection, and the ability to carry diverse goods, which is critical for meeting varied industry requirements. Additionally, the integration of telematics and advanced fleet management systems enables better route optimization and fuel efficiency, contributing to their popularity.
The food & beverage segment is expected to have the highest CAGR during the forecast period
Over the forecast period, the food & beverage segment is predicted to witness the highest growth rate. The surge in online grocery and food delivery services, particularly post-pandemic, has intensified demand for efficient last-mile delivery solutions within this sector. Moreover, perishable nature of food items necessitates specialized delivery vehicles equipped with temperature control technologies to ensure product freshness and compliance with safety standards. Additionally, evolving consumer lifestyles and preference for convenience accelerate the need for rapid and reliable delivery services. The segment's growth is further driven by investments in cold chain logistics, micro-fulfillment centers, and advanced tracking solutions, positioning food & beverage as the fastest-growing market segment.
During the forecast period, the North America region is expected to hold the largest market share. The region boasts a highly developed logistics infrastructure, supported by advanced technological integration and well-established regulatory frameworks. Moreover, the rise of e-commerce giants like Amazon and Walmart emphasizes the strategic focus on efficient last-mile delivery models. The presence of leading logistics service providers and investments in automation technologies enhances operational efficiency. Additionally, consumer expectations for rapid deliveries and robust service quality further propel market demand.
Over the forecast period, the Asia Pacific region is anticipated to exhibit the highest CAGR. Rapid urbanization, expanding e-commerce penetration, and growing middle-class consumer base drive the surge in last-mile delivery demand. Moreover, government initiatives supporting digital infrastructure and smart city development catalyze the market's growth. Additionally, the emergence of local logistics startups leveraging technology-driven solutions enables cost-effective and efficient last-mile services across densely populated areas. The region's diverse market presents substantial opportunities in developing micro-fulfillment centers and adopting electric vehicles for sustainable delivery solutions.
Key players in the market
Some of the key players in Last-Mile Delivery Logistics Market include Amazon Logistics, Aramex, CEVA Logistics, China Post, DB Schenker, DHL Group, DPD, FedEx, Instacart, JD Logistics, Kerry Logistics Network, Lalamove, SF Express, TForce Logistics, Uber Technologies, United Parcel Service, United States Postal Service, XPO Logistics, YTO Express Group, and ZTO Express.
In August 2025, Amazon Freight announced significant fleet expansion with over 70,000 trailers and 20,000 containers in their network. The company highlighted their ongoing focus on customer obsession as a key ingredient in transportation technology development.
In August 2025, FedEx launched their first direct flight between Taiwan and South Korea to enhance capacity and facilitate trade between the two markets.
In March 2025, Instacart introduced "Store View" and "Second Store Check" technologies to enhance real-time inventory understanding and reduce out-of-stock situations. Second Store Check allows a second shopper to source unavailable items from another nearby store location, leveraging their network of approximately 600,000 shoppers.
In February 2025, DHL 2-Mann-Handling launched low-emission last-mile delivery with 21 electric vehicles across several German states, including Lower Saxony, Saxony, Saxony-Anhalt, Thuringia, Berlin, Bavaria, and Baden-Wurttemberg for delivery of large and bulky goods.