아시아태평양의 가상 이동통신망 사업자(MVNO) 시장 : 시장 점유율 분석, 산업 동향 및 통계, 성장 예측(2025-2030년)
Asia Pacific Mobile Virtual Network Operator (MVNO) - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)
상품코드:1690927
리서치사:Mordor Intelligence
발행일:2025년 03월
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한글목차
아시아태평양의 가상 이동통신망 사업자 시장 규모는 2025년에 412억 8,000만 달러로 추정되고, 예측 기간인 2025-2030년 CAGR 8.27%로 성장할 전망이며, 2030년에는 614억 2,000만 달러에 달할 것으로 예측됩니다.
주요 하이라이트
저비용의 데이터와 음성 서비스에 대한 요구가 끊임없이 높아지고 있다는 점이 시장의 성장을 뒷받침하고 있습니다. 이 때문에, 서비스 프로바이더는, 이동통신망 사업자(MNO)로부터 네트워크 서비스를 도매 가격으로 구입해, MNO의 서비스보다 낮은 요금으로 번들 서비스로서 판매하게 되어 있습니다. 이러한 저비용의 데이터 서비스에 의해, 가상 이동통신망 사업자(MVNO)는, 지역의 소비자나 기업이 MVNO로부터 데이터 플랜을 비용대비 효과가 높은 요금으로 구입하도록 끌어당길 수 있습니다.
스마트폰의 보급과 모바일 가입자 수 증가는 산업의 성장에 크게 기여할 것으로 예상됩니다. 예를 들어 GSMA 데이터에 따르면 남아시아의 모바일 가입자 수는 2025년까지 10억 8,900만 명에 달하고, 그 다음으로 동남아 가입자 수가 5억 1,000만 명에 이를 것으로 예상되고 있습니다.
또한 GSMA의 예측에 따르면 동북아의 모바일 가입자 수는 1억 6,200만 명에 이를 것으로 예상되고 있습니다. 이러한 모바일 가입자의 증가는 아시아태평양에서의 가상 이동통신망 사업자의 시장점유율 확대에 성장 기회를 가져옵니다.
아시아태평양의 가상 이동통신망 사업자 시장은 호스트가 되는 이동통신사에 의존하고 있기 때문에 큰 과제에 직면하고 있습니다. 이 의존 관계는 MVNO의 운용 능력과 전략 능력에 영향을 주어 성장과 시장의 가능성을 억제하고 있습니다. MVNO는 네트워크 액세스를 MNO에 의존하고 있기 때문에, 서비스의 질이나 네트워크 커버리지의 컨트롤이 한정되어 있습니다. 호스트 네트워크에 결함이 있으면 MVNO의 서비스 품질에 직접적인 영향을 미칩니다.
COVID-19의 대유행은 소비자와 기업의 온라인 연결에 대한 의존도가 높아졌기 때문에 대유행 중 MVNO의 비용 효율적인 데이터와 음성 서비스에 대한 수요가 적극적으로 높아졌습니다. 또한 아시아태평양 기업의 디지털 변혁은 팬데믹 이후에 급증하여 데이터 서비스에 대한 수요를 더욱 높였기 때문에 아시아태평양 MVNO 시장의 성장에 긍정적인 영향을 주었습니다.
포스트 팬데믹 시대에 아시아태평양 국가의 MVNO는 소비자와 기업의 진화하는 요구에 부응하기 위해 혁신적인 새로운 서비스를 도입한다고 분석했습니다. 데이터 제공 강화부터 혁신적인 요금제에 이르기까지 MVNO는 디지털 기술, 머신러닝, 인공지능을 활용하여 개인화된 원활한 고객 경험을 제공할 것으로 예상됩니다. 이러한 개발은 향후 수년간 아시아태평양 MVNO 시장의 성장을 적극적으로 지원할 것으로 예상됩니다.
아시아태평양의 MVNO 시장 동향
엔터프라이즈 가입자 부문이 큰 성장을 이룰 전망
아시아태평양 국가의 다양한 분야에서 디지털 전환이 진행되고 있는 것, 이 지역에서의 5G 서비스 전개 확대를 배경으로 MVNO 사업자가 B2B 모델에 주력하게 되고 있는 것, 이 지역 전역의 기업에서 저렴한 인터넷 접속에 대한 수요가 높아지고 있는 것으로부터, 기업용 부문은 향후 수년간, 아시아태평양의 MVNO 시장에서 큰 성장을 이룰 것으로 분석되고 있습니다.
MVNO 사업자에게는 네트워크에 접속된 많은 디바이스가, 종래의 소비자층에 비해 해약하기 어려워, 기업 시장이 유리하게 되고 있습니다. 유연한 과금, 참신한 가격 설정, BYOD(Bring Your Own Device), 보안, 용이한 관리는 아시아 태평양 MVNO 시장에 있어서 기업 부문의 성장을 촉진하는 주요 요인과 동향의 일부입니다.
또한 인도와 같은 아시아태평양 국가에서는 5G 개발이 확대되고 있으며, 5G 독립형 및 IoT와 같은 5G 이용 사례는 엔터프라이즈 부문 MVNO에 큰 성장 기회를 제공하는 것으로 분석됩니다. 아시아태평양 국가에서는 IoT 에코시스템의 발전과 진화가 계속되고 있어 기업은 다양한 디바이스를 통한 실시간 접속을 요구하게 되어 시장 벤더의 대부분은 B2B 고객에게 중점을 옮기고 있습니다.
국가별로는 한국이 기업용 접속 솔루션을 제공하는 MVNO의 존재감이 큰 점, 규제 시책이 양호한 점, 5G 서비스의 전개가 확대되고 있는 점, 기업의 디지털 변혁이 진행되고 있는 것으로부터, 기업용 부문의 성장을 견인한다고 분석되고 있습니다. 게다가 특정 부문에 있어서 저렴한 통신 서비스의 요구에 효과적으로 응하기 위해, 새로운 참가 기업이 엔터프라이즈 부문에 참가하고 있습니다.
예를 들어 2024년 6월 Woori Bank와 LG Uplus는 우리 은행의 서울 본사에서 각서에 조인해 가상 이동통신망 사업자 부문에서 협력 관계를 굳혔습니다. 두 은행은 은행 산업의 특정 통신 요구를 파악하는 데 중점을 두고 올해 안에 MVNO 서비스를 전개할 계획입니다. MoU가 체결됨에 따라 양사는 장기적인 파트너십을 육성하면서 독특한 상품과 서비스 창출을 가속화하게 됩니다.
전반적으로 아시아태평양의 산업이 진화를 계속하고 디지털 전환을 활용하는 가운데 MVNO는 모바일 뱅킹부터 IoT까지 새로운 기회를 활용하여 연결성의 미래를 형성한다고 분석되고 있습니다. 기업용 음성과 데이터 서비스의 수요는 모바일 업무의 합리화, 비용 절감, 맞춤형 기업용 솔루션에 의한 생산성 향상을 목표로 하는 기업에서 큰 견인력을 획득하는 것으로 분석되고 있습니다.
스마트폰의 보급과 모바일 가입자 증가는 산업 성장에 크게 기여할 것으로 예상됩니다. 예를 들어 GSMA 데이터에 따르면 남아시아의 모바일 가입자 수는 2025년까지 10억 8,900만 명에 달할 전망이고, 그 다음으로 동남아 가입자 수가 5억 1,000만 명에 이를 것으로 예상되고 있습니다. 또한 GSMA의 예측에 따르면 동북아 모바일 가입자 수는 1억 6,200만 명에 이를 것으로 예상됩니다. 이러한 모바일 가입자의 증가는 아시아 태평양에서의 가상 이동통신망 사업자의 시장 점유율 확대에 있어서 성장 기회가 됩니다.
중국 본토가 큰 시장 점유율을 차지
중국은 아시아태평양의 MVNO 시장에서 큰 점유율을 차지하고 있습니다. 이 나라는, 5G 기술, 커넥티드 모바일 디바이스, 스마트폰의 보급 등 기술적 진보의 도입에 있어서 항상 최첨단을 달리고 있습니다.
5G 네트워크의 전개는 MVNO가 고속 데이터, IoT, 스마트 솔루션 등의 선진적 서비스를 제공하는 새로운 기회를 열었습니다. eSIM 기술의 채택으로 MVNO는 보다 유연하고 편리한 서비스의 활성화를 제공할 수 있게 되어 기술에 정통한 고객을 끌어들이고 있습니다.
GSMA의 2024년판 보고서 'The Mobile Economy 중국'에서는 중국이 8억을 넘는 5G 모바일 접속을 자랑하고 있는 것으로 밝혀졌습니다. 전망에 따르면 올해 5G 접속 점유율은 50%를 넘어 중국의 주요 모바일 기술로서의 입지를 확고히 할 것입니다. 2024년 말까지는 총 5G 접속 수가 10억을 넘을 것으로 예상됩니다. 게다가 중국은 현재 12억 8,000만 명의 독특한 모바일 가입자를 거느리고 있어 88%라는 경이적인 보급률을 나타내고 있습니다.
중국은 일관되게 휴대전화 기지국 네트워크의 확대를 지속하고 있습니다. 주목할 만한 행보로 차이나모바일은 2024년 41만 기의 기지국을 새로 증설해 5G 인프라를 강화할 계획으로 총 240만 기에 이르렀습니다. 이 확대는 이 회사가 자본 지출을 삭감하려고 하는 중에도 이루어집니다. 2023년 말까지 차이나모바일은 이미 5G의 위상을 높이고 있으며, 그해 기지국 수는 190만 개에 달했으며, 전년보다 큰 폭으로 증가했습니다. 특기할 만한 것은 이 중 62만 개 사이트가 차이나브로드넷과 공동으로 700MHz 주파수대를 중심으로 개설됐다는 점입니다.
중국 정부는 중국의 5G 산업의 발전을 추진하고 있으며, Huawei나 중흥통문(ZTE) 등 5G 기술에 필요한 기기를 제조하는 기업을 우대하고 있습니다. 중국은 2025년 세계에서 가장 많은 5G 연결을 차지할 것으로 예상됩니다.
아시아태평양의 MVNO 산업 개요
아시아태평양 MVNO 시장은 매우 세분화되어 있으며 Asahi Net Inc., Rakuten Mobile Inc.(Rakuten Group, Inc.), LG Hello Vision Corporation, China Mobile International Limited(China Mobile Limited), Century Snail Communication Technology 등 주요 기업이 존재하고 있습니다. 조사 대상이 된 시장의 참가 기업은, 제품 제공을 강화해, 지속가능한 경쟁 우위성을 획득하기 위해서, 제휴나 매수등의 전략을 채용하고 있습니다.
2024년 5월-Giga는 5개 주요 도시로의 무료 데이터 로밍을 특징으로 하는 5G eSIM 플랜을 시작합니다. 이 플랜은 Giga의 3가지 새로운 서비스 중 일부이며 고객은 신속하고 안전하며 까다로운 5G 연결을 즐길 수 있습니다. 강화된 기가 모바일 플랜은 기가의 광범위한 5G 커버리지를 제공하며 eSIM 기술의 편의성을 강조했습니다. 게다가 가입자는 인도네시아, 태국, 한국, 인도 등의 인기 명소에서 매월 데이터 로밍이 무료가 되는 혜택을 얻었습니다.
2024년 3월-China Mobile International(CMI)과 Singapore Telecommunications Limited(Singtel)는 Mobile World Congress 2024에서 MoU를 체결했습니다. MoU에 따르면 CMI와 Singtel은 기업 고객을 위한 혁신적인 연결 솔루션을 공동으로 구축해 중국과 싱가포르 시장을 개척하고 아시아태평양 전체에서 사업을 확대합니다.
기타 혜택
엑셀 형식 시장 예측(ME) 시트
3개월간의 애널리스트 서포트
목차
제1장 서론
조사의 전제조건 및 시장 정의
조사 범위
제2장 조사 방법
제3장 주요 요약
제4장 시장 인사이트
시장 개요
산업의 매력-Porter's Five Forces 분석
공급기업의 협상력
구매자 및 소비자의 협상력
신규 참가업체의 위협
대체품의 위협
경쟁 기업간 경쟁 관계의 강도
거시경제 요인이 시장에 미치는 영향 COVID-19의 영향
산업 밸류체인 분석
제5장 시장 역학
시장 성장 촉진요인
유럽 주요국과 유사한 MVNO 보급률과 특징
대부분 아시아 국가의 규제 환경은 MVNO를 크게 지원하게 되었습니다.
인터넷 보급 및 e-SIM 솔루션이 이 지역의 MVNO 시장 견인
시장 성장 억제요인
호스트가 되는 이동통신망 사업자(MNO)에 대한 의존
제6장 시장 세분화
운영 형태별
재판매업자
서비스 사업자
Full MVNO
기타 사업 형태
가입자별
엔터프라이즈
소비자
국가별
중국
일본
인도
한국
제7장 경쟁 구도
기업 프로파일
Asahi Net Inc.
Rakuten Mobile Inc.(Rakuten Group, Inc.)
LG Hello Vision Corporation
China Mobile International Limited(China Mobile Limited)
Century Snail Communication Technology Co. Ltd
Exetel Pty Ltd
Circles.life
Tune Talk Sdn Bhd
SK Telink Co. Ltd(SK Telecom Co. Ltd)
Japan Communications Inc
EG Mobile Co. Ltd
Sakura Mobile
Mobal Communications Inc.
BIGLOBE Inc.(KDDI Corporation)
Giga(Starhub)
Feels Telecom Corporation Co. Ltd
Tangerine Telecom
Amaysim Mobile Pty Ltd
Altel Communications Sdn Bhd
reDone Network Sdn Bhd
Geenet Pte Ltd
주요 시장 벤더의 시장 점유율 분석
제8장 투자 분석
제9장 시장의 장래성
AJY
영문 목차
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The Asia Pacific Mobile Virtual Network Operator Market size is estimated at USD 41.28 billion in 2025, and is expected to reach USD 61.42 billion by 2030, at a CAGR of 8.27% during the forecast period (2025-2030).
Key Highlights
The constantly growing need for low-cost data and voice services is boosting market growth. This encourages service providers to purchase network services from mobile network operators (MNOs) at wholesale rates and sell them as bundled services at lower rates than those of MNOs. Such low-cost data services allow mobile virtual network operators (MVNOs) to attract consumers and enterprises in the region to purchase data plans from MVNOs at cost-effective rates.
The increasing smartphone adoption and mobile subscriber base are expected to contribute significantly to industry growth. For instance, according to the data from GSMA, the number of mobile subscribers in South Asia is anticipated to reach 1,089 million by 2025, followed by 510 million subscribers in Southeast Asia.
In addition, according to the GSMA forecast, the number of mobile subscribers in Northeast Asia is expected to reach 162 million. Such increasing growth of mobile subscribers presents growth opportunities for mobile virtual network operators to expand their market share in the Asia-Pacific region.
The Asia-Pacific mobile virtual network operators market faces significant challenges due to its dependency on host mobile network operators. This dependency impacts MVNOs' operational and strategic capabilities, restraining their growth and market potential. MVNOs rely on MNOs for network access, which means they have limited control over the quality of service and network coverage. Any shortcomings in the host network directly affect the MVNO's service quality.
The COVID-19 pandemic has positively fueled the demand for MVNOs' cost-effective data and voice services during the pandemic due to the increased reliance of consumers and businesses on online connectivity. In addition, the digital transformation among businesses in the region spiked post-pandemic, which has further fueled the demand for data services, thus positively impacting the growth of the MVNO market in the Asia-Pacific region.
In the post-pandemic era, MVNOs in Asia-Pacific countries are analyzed to innovate and introduce new services to meet consumers' and enterprises' evolving needs. From enhanced data offerings to innovative pricing plans, MVNOs are expected to leverage digital technologies, machine learning, and artificial intelligence to deliver personalized and seamless customer experiences. Such developments are expected to positively support the growth of the Asia-Pacific MVNO market in the coming years.
Asia-Pacific MVNOs Market Trends
Enterprise Subscriber Segment is Expected to Witness Significant Growth
The enterprise segment is analyzed to witness significant growth in the Asia-Pacific MVNO market in the coming years owing to the rising digital transformation among various sectors in Asia-Pacific countries, the growing focus of MVNO operators toward the B2B model considering the growth in the rollout of 5G services in the region, and the rising demand for affordable internet connectivity in businesses across the region.
The enterprise market is becoming lucrative for MVNO companies, as so many devices connected to a network are less likely to churn compared with the traditional consumer segment. Flexible billing, novel pricing, Bring Your Own Device (BYOD), security, and easy administration are some of the major factors and trends driving the growth of the enterprise segment in the Asia-Pacific MVNO market.
Moreover, with growing 5G rollouts in Asia-Pacific countries such as India, 5G use cases such as 5G stand-alone and IoT are analyzed to create significant growth opportunities for MVNOs in the enterprise segment. As the IoT ecosystem continues to develop and evolve in Asia-Pacific countries, most of the market vendors are shifting their focus to B2B customers as enterprises increasingly seek real-time connectivity via an array of devices.
By country, South Korea is analyzed to drive the growth of the enterprise segment owing to the significant presence of MVNOs offering enterprise connectivity solutions, favorable regulatory policies, the growing rollout of 5G services, and digital transformation of businesses in the country. Moreover, new players are entering the enterprise segment to effectively serve the needs of affordable telecommunication services in particular sectors.
For instance, in June 2024, Woori Bank and LG Uplus signed a memorandum of understanding (MoU) at Woori Bank's Seoul headquarters, solidifying their collaboration in the mobile virtual network operator sector. Their joint focus lies in identifying the specific telecommunication needs within the banking industry, with plans to roll out their MVNO service within the year. With the MoU in place, both entities are set to expedite the creation of unique products and services, fostering a long-term partnership.
Overall, as industries in the Asia-Pacific region continue to evolve and leverage digital transformation, MVNOs are analyzed to capitalize on new opportunities, from mobile banking to IoT, shaping the future of connectivity. The demand for enterprise voice and data services is analyzed to gain significant traction in businesses to streamline their mobile operations, reduce costs, and improve productivity through customized enterprise solutions.
The increasing smartphone adoption and mobile subscriber base are expected to contribute significantly to industry growth. For instance, according to the data from GSMA, the number of mobile subscribers in South Asia is anticipated to reach 1,089 million by 2025, followed by 510 million subscribers in Southeast Asia. In addition, according to the GSMA forecast, the number of mobile subscribers in Northeast Asia is expected to reach 162 million. Such increasing growth of mobile subscribers presents growth opportunities for mobile virtual network operators to expand their market share in the Asia-Pacific region.
Mainland China Holds Significant Market Share
China holds a significant share of the Asia-Pacific MVNO market. The country has always remained at the forefront in the adoption of technological advancements, like 5G technology, connected mobile devices, and smartphone penetration.
The rollout of 5G networks has opened new opportunities for MVNOs to offer advanced services such as high-speed data, IoT, and smart solutions. The adoption of eSIM technology allows MVNOs to offer more flexible and convenient service activation, attracting tech-savvy customers.
GSMA's 2024 report, "The Mobile Economy China," reveals that China boasts over 800 million 5G mobile connections. Projections indicate that this year, the share of 5G connections will surpass 50%, solidifying its position as the primary mobile technology in the nation. By the close of 2024, the total number of 5 G connections is expected to exceed 1 billion. In addition, China currently hosts 1.28 billion unique mobile subscribers, showcasing an impressive 88% penetration rate.
China has been on a consistent trajectory of expanding its mobile phone base station network. In a notable move, China Mobile plans to bolster its 5G infrastructure by adding 410,000 new base stations in 2024, pushing its total count to 2.4 million. This expansion comes even as the company looks to trim its capital expenditure. By the close of 2023, China Mobile had already ramped up its 5G presence, ending the year with 1.9 million stations, a significant jump from the previous year, with an addition of 480,000 sites. Notably, within this count, 620,000 sites were established in collaboration with China Broadnet, focusing on the 700 MHz spectrum.
The Government of China is pushing the development of the Chinese 5G industry, favoring companies such as Huawei and ZTE, which manufacture the equipment necessary for the technology to work. China is expected to account for the most 5G connections globally in 2025.
Asia-Pacific MVNOs Industry Overview
The Asia-Pacific MVNOs market is highly fragmented, with the presence of major players like Asahi Net Inc., Rakuten Mobile Inc. (Rakuten Group, Inc.), LG Hello Vision Corporation, China Mobile International Limited (China Mobile Limited), and Century Snail Communication Technology Co. Ltd. Players in the market studied are adopting strategies such as partnerships and acquisitions to enhance their product offerings and gain sustainable competitive advantage.
May 2024: Giga launched 5G eSIM plans featuring complimentary data roaming to five top destinations. These plans, part of Giga's trio of new offerings, ensure customers enjoy swift, secure, and hassle-free 5G connectivity. The enhanced giga! Mobile plans provided Giga's expansive 5G coverage and highlighted the convenience of eSIM technology. Moreover, subscribers got the benefit of free monthly data roaming in popular spots like Indonesia, Thailand, South Korea, and India.
March 2024: China Mobile International (CMI) and Singapore Telecommunications Limited (Singtel) signed an MoU during the Mobile World Congress 2024. According to the MoU, CMI and Singtel will jointly build innovative connectivity solutions for enterprise customers to cultivate China and Singapore markets and expand business across the wider Asia-Pacific region.
Additional Benefits:
The market estimate (ME) sheet in Excel format
3 months of analyst support
TABLE OF CONTENTS
1 INTRODUCTION
1.1 Study Assumptions and Market Definition
1.2 Scope of the Study
2 RESEARCH METHODOLOGY
3 EXECUTIVE SUMMARY
4 MARKET INSIGHT
4.1 Market Overview
4.2 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
4.2.1 Bargaining Power of Suppliers
4.2.2 Bargaining Power of Buyers/Consumers
4.2.3 Threat of New Entrants
4.2.4 Threat of Substitute Products
4.2.5 Intensity of Competitive Rivalry
4.3 Impact of Macroeconomic Factors on the Market COVID-19 Impact
4.4 Industry Value Chain Analysis
5 MARKET DYNAMICS
5.1 Market Drivers
5.1.1 MVNO Penetration and Characteristics Similar to Major European Countries
5.1.2 Regulatory Environment in Most Asian Countries Became Much More Supportive of MVNOs
5.1.3 Internet Penetration and e-SIM Solutions Driving the MVNO Market in the Region
5.2 Market Restraints
5.2.1 Dependency on Host Mobile Network Operators (MNO)
6 MARKET SEGMENTATION
6.1 By Operational Mode
6.1.1 Reseller
6.1.2 Service Operator
6.1.3 Full MVNO
6.1.4 Other Operational Modes
6.2 By Subscriber
6.2.1 Enterprise
6.2.2 Consumer
6.3 By Country
6.3.1 China
6.3.2 Japan
6.3.3 India
6.3.4 South Korea
7 COMPETITIVE LANDSCAPE
7.1 Company Profiles
7.1.1 Asahi Net Inc.
7.1.2 Rakuten Mobile Inc. (Rakuten Group, Inc.)
7.1.3 LG Hello Vision Corporation
7.1.4 China Mobile International Limited (China Mobile Limited)
7.1.5 Century Snail Communication Technology Co. Ltd
7.1.6 Exetel Pty Ltd
7.1.7 Circles.life
7.1.8 Tune Talk Sdn Bhd
7.1.9 SK Telink Co. Ltd (SK Telecom Co. Ltd)
7.1.10 Japan Communications Inc
7.1.11 EG Mobile Co. Ltd
7.1.12 Sakura Mobile
7.1.13 Mobal Communications Inc.
7.1.14 BIGLOBE Inc. (KDDI Corporation)
7.1.15 Giga (Starhub)
7.1.16 Feels Telecom Corporation Co. Ltd
7.1.17 Tangerine Telecom
7.1.18 Amaysim Mobile Pty Ltd
7.1.19 Altel Communications Sdn Bhd
7.1.20 reDone Network Sdn Bhd
7.1.21 Geenet Pte Ltd
7.2 Market Share Analysis for Major Market Vendors