베트남의 화물 및 물류 시장 : 점유율 분석, 산업 동향 및 통계, 성장 예측(2025-2030년)
Vietnam Freight and Logistics - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)
상품코드:1687137
리서치사:Mordor Intelligence
발행일:2025년 03월
페이지 정보:영문
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한글목차
베트남의 화물 및 물류 시장 규모는 2025년 520억 6,000만 달러로 예측되고, 2030년에는 718억 8,000만 달러에 이를 것으로 예상되며, 예측 기간 중(2025-2030년) CAGR 6.67%로 성장할 것으로 예측됩니다.
무역 흐름에 따른 GDP 기여율 상승으로 화물 및 물류 시장 수요 견인
2023년 12월 베트남은 전국에 종합적인 고속철도망을 구축하기 위해 700억 달러를 투자할 것이라고 발표했습니다. 베트남의 현재 철도 인프라는 동남아시아 국가들에 비해 지연되기 때문에 이 움직임은 매우 중요합니다. 제안된 전국 네트워크는 최대 시속 350km의 복선 시스템을 특징으로 합니다. 궤간은 1,435밀리미터, 축중은 22.5톤이 됩니다.
베트남은 동남아시아의 국제 여행자를 위한 주요 지역 허브로서의 지위를 확립하기 위한 목적으로 공항 개조 및 건설에 많은 자금을 투입하고 있습니다. 교통운송부(MoT)에 의한 2023년 계획에서 베트남은 2030년까지 30개의 공항을 가질 예정이며, 그 수는 2050년까지 33개까지 증가할 것으로 예측됩니다. 하노이와 호치민은 베트남의 주요 항공 허브가 될 준비가 되어 있습니다. 정부는 하노이의 노이바이 국제공항 확장에 40억 달러 이상을 충당하여 2030년까지 현재의 2.5배가 되는 6,000만 명의 여객에 대응할 수 있도록 할 예정입니다.
베트남 화물 및 물류 시장 동향
정부는 2025년 말까지 고속도로의 총 연장을 3,000km로 하는 것을 목표로 하고 있습니다.
2023년 정부는 도로, 철도, 해양/내륙 수로, 공항 등 현대 교통 인프라에 대한 투자를 우선시했습니다. 2023년에는 12개의 남북 고속도로 프로젝트가 착공되어 9개의 신규 교통 프로젝트가 개통, 4개의 프로젝트가 완성되었습니다. 올해 약 475km의 고속도로가 추가되었습니다. 2023년에 착공된 기타 주요 교통 프로젝트로는 3개의 동서 고속도로, 론타인 국제공항, 푸바이 공항, 디엔비엔 공항, 노트 투엔 2호교, 분투이 2호교 등이 있습니다. 2023년에 주요 교통 인프라가 완성되기 때문에 2024년과 2025년에는 교통 부문의 GDP 성장률이 상승할 것으로 추정됩니다.
베트남 교통 교통부는 남북 고속도로의 주요 부분을 포함한 14개 인프라 프로젝트를 착공하고 2025년까지 50개를 더 완성할 계획입니다. 이것은 베트남 고속도로를 현재 2021km에서 2025년까지 3000km로 확대하는 목표의 일환입니다. 또한 동나이성의 141억 2,000만 달러의 프로젝트인 론타인 국제공항은 2025년 완성을 목표로 하고 있습니다. 완성하면 국내 최대의 공항이 되어, 호치민시의 탄손누트의 혼잡이 완화됩니다.
베트남은 2030년까지 최대 114억 달러를 투자하여 국가 연료 저장 능력을 확대하는 것을 목표로 하고 있습니다.
2023년 12월 베트남은 가솔린 및 기타 석유 제품의 소매 가격을 4회 연속으로 인하했습니다. E5 RON 92의 가격은 1리터당 509동(0.021달러) 인하되어 21,290동(0.9달러)이 되었고, RON95-III 가솔린 가격은 1리터당 22,322동(0.944달러)으로 인하되었습니다. 이러한 조정을 담당한 재무부, 산업부, 무역부는 가솔린·석유 가격 안정화 기금을 이용하지 않기로 했습니다. 올해 들어 베트남은 35회 가솔린 가격 조정을 하고 있습니다.
2022년 베트남의 RON95 가솔린 소매가는 지난 8년간 최고치를 기록했으며 리터당 26,287동(1.14달러)에 달했습니다. 베트남의 연료가격 상승은 국내 최대 정유소인 기성 정유소가 재정상의 과제로 2022년 1월부터 20% 감산을 실시해 국내 가솔린 부족으로 악화됐습니다. 이 정유소는 일시적인 투자를 얻고 있지만, 쿠웨이트산 원유를 조달하기 위한 충분한 유동성이나 대출을 확보할 수 없으면, 조업 정지에 몰릴 가능성이 있습니다. 또한 베트남은 2030년까지 최대 114억 달러를 투자하여 국가 연료 저장 능력을 확대할 계획을 승인했습니다. 이 투자로 베트남의 원유 및 정제 연료의 저장 능력은 현재 순수입량의 65일분에서 75-80일분으로 늘어나게 됩니다.
베트남화물 및 물류 산업 개요
베트남의 화물수송 및 물류시장은 단편화되고 있으며, 이 시장의 주요 기업은 5개 기업으로, Bee Logistics Corporation, DHL Group, PetroVietnam Transportation Corporation (PVTrans), Vietnam Maritime Corporation (Vinalines) and ViettelPost (Viettel Logistics 포함)입니다.
기타 혜택:
엑셀 형식 시장 예측(ME) 시트
3개월간의 애널리스트 서포트
목차
제1장 주요 요약과 주요 조사 결과
제2장 보고서 제안
제3장 소개
조사의 전제조건과 시장 정의
조사 범위
조사 방법
제4장 주요 산업 동향
인구동태
경제 활동별 GDP 분포
경제 활동별 GDP 성장률
인플레이션율
경제성과 및 프로파일
전자상거래 산업의 동향
제조업의 동향
운수·창고업의 GDP
수출 동향
수입 동향
연료 가격
트럭 운송 비용
유형별 트럭 보유 대수
물류 실적
주요 트럭 공급업체
모달 점유율
해상화물 능력
정기선의 접속성
기항지와 퍼포먼스
운임 동향
화물 톤수의 동향
인프라
규제 프레임워크(도로 및 철도)
베트남
규제 프레임워크(해상 및 항공)
베트남
밸류체인과 유통채널 분석
제5장 시장 세분화
최종 사용자 산업
농업, 어업, 임업
건설업
제조업
석유 및 가스, 광업, 채석업
도매·소매업
기타
물류 기능
쿠리어, 익스프레스, 파셀(CEP)
목적지별
국내
국제
화물
수송 모드별
항공
해상 및 내륙 수로
기타
화물
수송수단별
항공
파이프라인
철도
도로
해상 및 내륙 수로
창고 보관
온도 관리별
온도 관리 없음
온도 관리
기타 서비스
제6장 경쟁 구도
주요 전략 동향
시장 점유율 분석
기업 상황
기업 프로파일
AP Moller-Maersk
Aviation Logistics Corporation
Bee Logistics Corporation
Deutsche Bahn AG(including DB Schenker)
DHL Group
DSV A/S(De Sammensluttede Vognmaend af Air and Sea)
Expeditors International of Washington, Inc.
FedEx
Gemadept
Giao Hang Nhanh
Hai Minh Corporation
Hop Nhat International Joint Stock Company
Indo Trans Logistics Corporation
Kuehne Nagel
MACS Maritime Joint Stock Company
Noi Bai Express and Trading Joint Stock Company
NYK(Nippon Yusen Kaisha) Line
PetroVietnam Transportation Corporation(PVTrans)
Phuong Trang Bus Joint Stock Company-FUTA Bus Lines
The Vietnam Freight and Logistics Market size is estimated at 52.06 billion USD in 2025, and is expected to reach 71.88 billion USD by 2030, growing at a CAGR of 6.67% during the forecast period (2025-2030).
Rising GDP contribution, along with trade flows, leading freight and logistics market demand
In December 2023, Vietnam announced a USD 70 billion investment to establish a comprehensive high-speed railway network across the country. This move is crucial as Vietnam's current railway infrastructure lags behind its Southeast Asian counterparts. The proposed national network will feature a double-track system capable of speeds up to 350 kilometers per hour. It will adhere to a standard gauge of 1,435 millimeters and support an axle load of 22.5 metric tons.
Vietnam is channeling substantial funds into airport renovations and constructions, with the aim of establishing itself as a leading regional hub for international travelers in Southeast Asia. As per the 2023 plan by the Ministry of Transport (MoT), Vietnam is on track to have 30 airports by 2030, and that number is projected to rise to 33 by 2050. Hanoi and Ho Chi Minh City are poised to become the country's major aviation hubs. The government is expected to allocate over USD 4 billion to expand Hanoi's Noi Bai International Airport, enabling it to handle 60 million passengers by 2030, a 2.5-fold increase from its current capacity.
Vietnam Freight and Logistics Market Trends
The government aims to increase the total length of expressways to 3,000 km by end of 2025
In 2023, the Government prioritized investment in modern transport infrastructure, including roads, railways, marine and inland waterways, and airports. In 2023, construction began on 12 North-South expressway projects, with nine new traffic projects inaugurated and four completed. Around 475 km of expressways were added that year. Other key transport projects initiated in 2023 included three east-west expressways, the Long Thanh International Airport, Phu Bai Airport, Dien Bien Airport, M? Thu?n 2 Bridge, and V?nh Tuy 2 Bridge. As major transport infrastructure is completed in 2023, the GDP growth of the transport sector is estimated to increase in 2024 and 2025.
Vietnam's Ministry of Transport plans to break ground on 14 infrastructure projects and complete 50 more by 2025, including key parts of the North-South Expressway. This is part of the goal to expand the country's expressways to 3,000 km by 2025, up from the current 2,021 km. Additionally, the Long Thanh International Airport, a USD 14.12 billion project in Dong Nai province, is on track to finish in 2025. Once completed, it will be the country's largest airport, easing congestion at Tan Son Nhat in Ho Chi Minh City.
Vietnam aims to expand its national fuel storage capacity by 2030, with an investment of up to USD 11.4 billion
In December 2023, Vietnam reduced retail prices of gasoline and other oil products for the fourth consecutive time. The price of E5 RON 92 per liter was decreased by VND 509 (USD 0.021) to VND 21,290 (USD 0.9), and RON95-III petrol price was lowered to VND 22,322 (USD 0.944) per liter. The ministries of finance, industry, and trade responsible for these adjustments opted not to utilize the petrol and oil price stabilization fund. Since the start of the year, Vietnam has adjusted petrol prices 35 times.
In 2022, the retail price of RON 95 gasoline in Vietnam reached its highest point in eight years, reaching VND 26,287 (USD 1.14) per liter. The increase in fuel prices in Vietnam was exacerbated by domestic gasoline shortages caused by the Nghi Son Oil Refinery, the country's largest refinery, reducing production by 20% from January 2022 due to financial challenges. Although the refinery has obtained temporary investment, it might be forced to cease operations if it fails to secure sufficient liquidity or loans to procure Kuwaiti crude oil. Moreover, Vietnam has approved a plan to expand its national fuel storage capacity by 2030, with an investment of up to USD 11.4 billion. The investment would raise the country's crude oil and refined fuel storage capacity to 75 to 80 days of net imports, from 65 days currently.
Vietnam Freight and Logistics Industry Overview
The Vietnam Freight and Logistics Market is fragmented, with the major five players in this market being Bee Logistics Corporation, DHL Group, PetroVietnam Transportation Corporation (PVTrans), Vietnam Maritime Corporation (Vinalines) and ViettelPost (including Viettel Logistics) (sorted alphabetically).
Additional Benefits:
The market estimate (ME) sheet in Excel format
3 months of analyst support
TABLE OF CONTENTS
1 EXECUTIVE SUMMARY & KEY FINDINGS
2 REPORT OFFERS
3 INTRODUCTION
3.1 Study Assumptions & Market Definition
3.2 Scope of the Study
3.3 Research Methodology
4 KEY INDUSTRY TRENDS
4.1 Demographics
4.2 GDP Distribution By Economic Activity
4.3 GDP Growth By Economic Activity
4.4 Inflation
4.5 Economic Performance And Profile
4.5.1 Trends in E-Commerce Industry
4.5.2 Trends in Manufacturing Industry
4.6 Transport And Storage Sector GDP
4.7 Export Trends
4.8 Import Trends
4.9 Fuel Price
4.10 Trucking Operational Costs
4.11 Trucking Fleet Size By Type
4.12 Logistics Performance
4.13 Major Truck Suppliers
4.14 Modal Share
4.15 Maritime Fleet Load Carrying Capacity
4.16 Liner Shipping Connectivity
4.17 Port Calls And Performance
4.18 Freight Pricing Trends
4.19 Freight Tonnage Trends
4.20 Infrastructure
4.21 Regulatory Framework (Road and Rail)
4.21.1 Vietnam
4.22 Regulatory Framework (Sea and Air)
4.22.1 Vietnam
4.23 Value Chain & Distribution Channel Analysis
5 MARKET SEGMENTATION (includes 1. Market value in USD for all segments 2. Market volume for select segments viz. freight transport, CEP (courier, express, and parcel) and warehousing & storage 3. Forecasts up to 2030 and analysis of growth prospects)
5.1 End User Industry
5.1.1 Agriculture, Fishing, and Forestry
5.1.2 Construction
5.1.3 Manufacturing
5.1.4 Oil and Gas, Mining and Quarrying
5.1.5 Wholesale and Retail Trade
5.1.6 Others
5.2 Logistics Function
5.2.1 Courier, Express, and Parcel (CEP)
5.2.1.1 By Destination Type
5.2.1.1.1 Domestic
5.2.1.1.2 International
5.2.2 Freight Forwarding
5.2.2.1 By Mode Of Transport
5.2.2.1.1 Air
5.2.2.1.2 Sea and Inland Waterways
5.2.2.1.3 Others
5.2.3 Freight Transport
5.2.3.1 By Mode Of Transport
5.2.3.1.1 Air
5.2.3.1.2 Pipelines
5.2.3.1.3 Rail
5.2.3.1.4 Road
5.2.3.1.5 Sea and Inland Waterways
5.2.4 Warehousing and Storage
5.2.4.1 By Temperature Control
5.2.4.1.1 Non-Temperature Controlled
5.2.4.1.2 Temperature Controlled
5.2.5 Other Services
6 COMPETITIVE LANDSCAPE
6.1 Key Strategic Moves
6.2 Market Share Analysis
6.3 Company Landscape
6.4 Company Profiles (includes Global Level Overview, Market Level Overview, Core Business Segments, Financials, Headcount, Key Information, Market Rank, Market Share, Products and Services, and Analysis of Recent Developments).
6.4.1 A.P. Moller - Maersk
6.4.2 Aviation Logistics Corporation
6.4.3 Bee Logistics Corporation
6.4.4 Deutsche Bahn AG (including DB Schenker)
6.4.5 DHL Group
6.4.6 DSV A/S (De Sammensluttede Vognmaend af Air and Sea)
6.4.7 Expeditors International of Washington, Inc.
6.4.8 FedEx
6.4.9 Gemadept
6.4.10 Giao Hang Nhanh
6.4.11 Hai Minh Corporation
6.4.12 Hop Nhat International Joint Stock Company
6.4.13 Indo Trans Logistics Corporation
6.4.14 Kuehne+Nagel
6.4.15 MACS Maritime Joint Stock Company
6.4.16 Noi Bai Express and Trading Joint Stock Company