이번 IDC Market Perspective에서는 AI와 데이터가 5G 시대 통신 서비스 제공업체(CSP)의 수익화 및 운영 전략을 어떻게 재구성하고 있는지 살펴봅니다. 기존의 구독 기반 모델이 압박을 받고 있는 상황에서 CSP는 맞춤형 서비스, 성과 기반 제공, 운영 인텔리전스, 수익 창출을 위한 가치 중심 접근 방식으로 전환해야 합니다. 이 책은 IT 및 운영 현대화, 플랫폼 중심 아키텍처, 네트워크 자동화 및 고객 프로파일링, 인텐트 기반 오케스트레이션 및 SLA 보장에 이르기까지 전체 서비스 라이프사이클에 AI를 통합하는 전략적인 필요성을 강조합니다. 강조하고 있습니다. 알레한드로 카데나스(Alejandro Cadenas) IDC 유럽 Telco Research 부대표는 "CSP에게 가장 중요한 단계는 AI를 도구로 취급하는 것을 멈추고 전략으로 취급하는 것입니다. "단순히 운영을 개선하는 것뿐만 아니라 데이터, 자동화, 차별화된 서비스를 통해 새로운 수익화의 길을 열기 위해 AI를 비즈니스 모델에 통합하는 사업자가 업계의 변화를 주도하게 될 것입니다. "
This IDC Market Perspective explores how AI and data are reshaping the monetization and operational strategies of communications service providers (CSPs) in the 5G era. With traditional subscription-based models under pressure, CSPs must pivot toward value-centric approaches, where revenue emerges from tailored services, outcome-based offerings, and operational intelligence. This document highlights the strategic imperative for modernizing IT and operations, adopting platform-centric architectures, and embedding AI across the service life cycle, from network automation and customer profiling to intent-based orchestration and SLA assurance.This document also stresses that AI must not remain isolated in technical teams but become an organizational capability supported by cultural change, talent alignment, and governance evolution. The shift requires fast, iterative experimentation, intelligent use of data from networks and users, and the ability to act on insights at scale."The most important step for CSPs is to stop treating AI as a tool and start treating it as a strategy," said Alejandro Cadenas, associate vice president of Telco Research at IDC Europe. "Operators that integrate AI into their business models - not just to improve operations but to unlock new monetization pathways through data, automation, and differentiated services - will be the ones to lead the industry's transformation."