세계의 헬스케어용 증강현실 및 가상현실 시장
Augmented and Virtual Reality in Healthcare
상품코드 : 1768789
리서치사 : Market Glass, Inc. (Formerly Global Industry Analysts, Inc.)
발행일 : 2025년 07월
페이지 정보 : 영문 170 Pages
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한글목차

세계의 헬스케어용 증강현실 및 가상현실 시장은 2030년까지 307억 달러에 달할 전망

2024년에 85억 달러로 추정되는 세계의 헬스케어용 증강현실 및 가상현실 시장은 2024-2030년에 CAGR 23.9%로 성장하며, 2030년에는 307억 달러에 달할 것으로 예측됩니다. 이 리포트에서 분석한 부문의 하나인 하드웨어는 CAGR 23.0%를 기록하며, 분석 기간 종료시에는 195억 달러에 달할 것으로 예측됩니다. 소프트웨어 분야의 성장률은 분석 기간에 CAGR 25.4%로 추정됩니다.

미국 시장은 25억 달러, 중국은 CAGR 23.1%로 성장 예측

미국의 헬스케어용 증강현실 및 가상현실 시장은 2024년에 25억 달러로 추정됩니다. 세계 2위의 경제대국인 중국은 2030년까지 47억 달러의 시장 규모에 달할 것으로 예측되며, 분석 기간인 2024-2030년의 CAGR은 23.1%입니다. 기타 주목할 만한 지역별 시장으로는 일본과 캐나다가 있으며, 분석 기간 중 CAGR은 각각 20.8%와 19.8%로 예측됩니다. 유럽에서는 독일이 CAGR 약 15.9%로 성장할 것으로 예측됩니다.

세계의 헬스케어용 증강현실 및 가상현실 시장 - 주요 동향과 촉진요인 정리

증강현실(AR)과 가상현실(VRC)이란?

증강현실(AR)과 가상현실(VR)은 의료 교육, 환자 치료, 진단 능력을 강화하여 의료를 재구성하는 몰입형 기술로, AR은 현실 세계에 디지털 요소를 겹쳐서 스마트폰, 태블릿, 전용 헤드셋 등의 디바이스를 통해 디지털 정보와 현실 세계의 상호작용을 강화합니다. 현실 세계와의 상호작용을 강화합니다. 반면, VR은 완전히 몰입할 수 있는 컴퓨터 생성 환경을 만들어 사용자가 VR 헤드셋을 통해 탐색하고 상호 작용할 수 있는 경우가 많습니다. 의료 분야에서 이러한 기술은 의대생과 전문가를 위한 현실적이고 인터랙티브한 시뮬레이션을 생성하여 위험성이 통제된 환경에서 수술, 진단 기술 및 절차를 연습할 수 있도록 하는 데 적용되고 있으며, AR은 종종 수술실에서 사용되어 해부학 가이드 및 단계별 절차 지침과 같은 실시간 정보를 수술 의사에게 제공합니다. VR은 환자가 두려움에 맞서고, 마음챙김을 연습하고, 치료 운동을 할 수 있는 통제된 환경을 제공함으로써 정신건강 치료에 변화를 일으키고 있습니다. AR과 VR의 결합은 이전에는 상상할 수 없었던 진보를 가능하게 하여 임상의들이 치료의 질과 전문성을 향상시키는 데 도움을 주고 있습니다.

AR과 VR이 기존의 의료 교육 및 치료 방식과 다른 점은 무엇인가?

AR과 VR은 현실과 유사한 정확도로 실제 시나리오를 재현할 수 있는 완전한 인터랙티브 몰입형 경험을 제공함으로써 기존의 의료 교육 및 치료 방식과 차별화됩니다. 교과서, 강의, 제한된 실습에 의존하는 기존 방식과 달리 AR과 VR은 의대생과 전문가가 환자의 안전을 위협하지 않고 복잡한 기술을 반복적으로 연습하고, 기술을 연마하고, 실수를 범할 수 있게 해줍니다. 예를 들어 VR 시뮬레이션은 어려운 수술을 재현할 수 있으며, 수련의가 수술실에 들어가기 전에 자신감을 키우고 경험을 쌓을 수 있으며, AR은 중요한 정보를 환자와 시술에 직접 겹쳐서 실시간 적용을 강화합니다. 수술 중 AR 헤드셋은 환자의 3D 해부학 지도를 표시하여 외과 의사가 복잡한 구조를 탐색하는 데 도움을 주어 실수의 위험을 줄일 수 있습니다. 이러한 기술은 특히 신체적, 정신적 치료에서 환자에게 독특한 이점을 제공합니다. 재활치료에서 VR은 흥미롭고 게이미피케이션된 운동을 제공하고 인터랙티브 물리치료를 통해 환자의 동기부여를 강화할 수 있습니다. 정신건강 분야에서는 PTSD, 불안증 등의 환자들이 치료사의 지도하에 통제된 가상 환경에서 두려움에 직면하는 노출 요법에 VR을 활용하고 있습니다. 몰입감 있고, 유연하며, 고도로 개인화된 경험을 제공함으로써 AR과 VR은 의료의 실천과 제공 방식에 큰 진전을 가져다 줄 수 있습니다.

AR과 VR은 다양한 전문 분야에 걸쳐 환자 치료와 의료 교육을 어떻게 변화시키고 있는가?

AR과 VR은 여러 전문 분야에 걸쳐 환자 치료와 의료 교육에 큰 영향을 미치고 있으며, 치료의 정확성과 학습의 깊이를 향상시키고 있습니다. 외과수술의 경우, VR 트레이닝 모듈을 통해 외과의사는 가상 환자를 대상으로 수술을 완성할 수 있으며, 실제 환자를 대상으로 수술할 때 발생할 수 있는 위험을 최소화할 수 있습니다. 이 모듈은 고도로 커스터마이징이 가능하여 외과 의사가 고유한 해부학적 구조를 가진 특정 사례를 리허설할 수 있으며, 신경외과나 정형외과와 같은 복잡한 분야에서 특히 유용하게 활용되고 있습니다. 방사선과에서는 AR 기술을 통해 의료 스캔에 겹쳐진 3D 해부학적 구조를 시각화할 수 있으며, 이상 징후를 식별하고 개입 계획을 수립하는 데 도움을 주며, VR은 정신건강 치료도 개선하여 인지행동치료, 불안감 완화, PTSD 치료를 위한 툴을 제공합니다. 이러한 상황에서 VR 환경을 환자의 필요에 맞게 조정할 수 있으며, 치료사는 완전히 통제되고 몰입감 있는 공간에서 운동을 지도할 수 있습니다. 소아과 의료 분야에서도 VR은 고통스러운 시술이나 치료 중 어린 환자의 주의를 분산시켜 스트레스를 줄이고 환자 경험을 개선하는 데 사용되고 있습니다. 또한 의학 교육에서 AR과 VR은 3D 인터랙티브 모델을 통해 귀중한 해부학 수업을 제공하여 학생들이 기존의 시체 기반 교육으로는 재현할 수 없는 방식으로 인체를 탐구하고 이해할 수 있도록 돕고 있습니다. 이러한 용도는 의료 전반의 표준을 높이고, 보다 정확한 진단, 효과적인 치료, 환자 결과의 개선을 지원합니다.

헬스케어 분야에서 AR과 VR의 성장 원동력은?

헬스케어 분야에서 증강현실 및 가상현실의 성장 원동력은 기술 발전, 최소침습적 치료에 대한 수요 증가, 보다 효과적인 교육 방법 및 환자 참여 툴에 대한 필요성입니다. 디스플레이의 고해상도화, 처리 속도 향상, AR/VR 소프트웨어의 강화와 같은 기술적 향상으로 인해 이러한 툴은 헬스케어 분야에서 보다 접근하기 쉽고, 현실적이며, 효과적인 툴이 되고 있습니다. 또한 의료 서비스 프로바이더들은 환자의 회복 시간을 단축하고 수술 결과를 개선하며, 보다 안전하고 정확한 수술 절차의 필요성을 점점 더 인식하고 있으며, 이는 AR 증강 수술 안내 시스템 및 VR 수술 시뮬레이션에 대한 투자 확대로 이어지고 있습니다. 자신의 상태를 이해하고, 치료 계획을 따르고, 회복에 적극적으로 참여할 수 있는 매력적인 방법을 제공하므로 환자 중심 치료로의 전환도 이러한 기술 채택에 영향을 미치고 있습니다. 정신건강 분야에서는 PTSD, 불안, 공포증 등의 치료에 효과가 입증된 VR 기반 치료 용도이 인기를 끌고 있으며, COVID-19 팬데믹으로 인해 원격의료 및 원격 교육 솔루션이 필수적인 요소로 떠오르면서 의료 분야에서 몰입형 기술에 대한 재평가가 이루어지고 있습니다. AR과 VR의 채택을 더욱 가속화시켰습니다. 연구개발이 계속 혁신을 촉진하고 비용이 감소함에 따라 의료 분야의 AR 및 VR 시장은 성장하고 의료 교육, 진단 및 환자 치료 제공 방법의 필수적인 부분이 될 것으로 예측됩니다.

부문

컴포넌트(하드웨어, 소프트웨어, 서비스); 테크놀러지(증강현실, 가상현실)

조사 대상 기업의 예

AI 통합

Global Industry Analysts는 유효한 전문가 컨텐츠와 AI 툴에 의해 시장과 경쟁 정보를 변혁하고 있습니다.

Global Industry Analysts는 LLM나 업계 고유 SLM를 조회하는 일반적인 규범에 따르는 대신에, 비디오 기록, 블로그, 검색 엔진 조사, 방대한 양 기업, 제품/서비스, 시장 데이터 등, 전 세계 전문가로부터 수집한 컨텐츠 리포지토리를 구축했습니다.

관세 영향 계수

Global Industry Analysts는 본사의 국가, 제조거점, 수출입(완제품 및 OEM)을 기반으로 기업의 경쟁력 변화를 예측했습니다. 이러한 복잡하고 다면적인 시장 역학은 수입원가(COGS) 증가, 수익성 감소, 공급망 재편 등 미시적 및 거시적 시장 역학 중에서도 특히 경쟁사들에게 영향을 미칠 것으로 예측됩니다.

목차

제1장 조사 방법

제2장 개요

제3장 시장 분석

제4장 경쟁

KSA
영문 목차

영문목차

Global Augmented and Virtual Reality in Healthcare Market to Reach US$30.7 Billion by 2030

The global market for Augmented and Virtual Reality in Healthcare estimated at US$8.5 Billion in the year 2024, is expected to reach US$30.7 Billion by 2030, growing at a CAGR of 23.9% over the analysis period 2024-2030. Hardware, one of the segments analyzed in the report, is expected to record a 23.0% CAGR and reach US$19.5 Billion by the end of the analysis period. Growth in the Software segment is estimated at 25.4% CAGR over the analysis period.

The U.S. Market is Estimated at US$2.5 Billion While China is Forecast to Grow at 23.1% CAGR

The Augmented and Virtual Reality in Healthcare market in the U.S. is estimated at US$2.5 Billion in the year 2024. China, the world's second largest economy, is forecast to reach a projected market size of US$4.7 Billion by the year 2030 trailing a CAGR of 23.1% over the analysis period 2024-2030. Among the other noteworthy geographic markets are Japan and Canada, each forecast to grow at a CAGR of 20.8% and 19.8% respectively over the analysis period. Within Europe, Germany is forecast to grow at approximately 15.9% CAGR.

Global Augmented and Virtual Reality in Healthcare Market - Key Trends and Drivers Summarized

What Are Augmented and Virtual Reality, and How Are They Used in Healthcare?

Augmented Reality (AR) and Virtual Reality (VR) are immersive technologies that are reshaping healthcare by enhancing medical training, patient treatment, and diagnostic capabilities. AR overlays digital elements onto the real world, using devices like smartphones, tablets, or specialized headsets to enhance real-world interactions with digital information. In contrast, VR creates a fully immersive, computer-generated environment that users can explore and interact with, often through VR headsets. In healthcare, these technologies are being applied to create realistic, interactive simulations for medical students and professionals, allowing them to practice surgeries, diagnostic techniques, and procedures in a controlled, risk-free environment. AR is often used in operating rooms to provide real-time information, such as anatomical guides or step-by-step procedural instructions, directly in the surgeon’s field of view, thus improving precision and outcomes. VR is also transforming mental health treatments by providing patients with controlled environments to confront fears, practice mindfulness, or engage in therapeutic exercises. Together, AR and VR enable advancements that were previously unimaginable, helping clinicians improve both the quality of care and the scope of their expertise.

What Sets AR and VR Apart from Traditional Medical Training and Treatment Approaches?

AR and VR stand out from traditional medical training and treatment methods by offering fully interactive, immersive experiences that can replicate real-life scenarios with unparalleled accuracy. Unlike traditional methods that often rely on textbooks, lectures, or limited hands-on practice, AR and VR allow medical students and professionals to repeatedly practice complex procedures, refine their skills, and make mistakes without risking patient safety. For instance, VR simulations can replicate challenging surgeries, enabling trainees to build confidence and experience before entering an operating room. AR enhances real-time applications by overlaying critical information directly onto a patient or procedure. During surgery, an AR headset could display a 3D anatomical map of the patient, helping surgeons navigate complex structures and reducing the risk of errors. These technologies also offer patients unique benefits, particularly in physical and mental health treatment. In rehabilitation, VR provides engaging, gamified exercises that motivate patients through interactive physical therapy. In mental health, VR is used in exposure therapy, where patients with conditions like PTSD or anxiety can confront fears in a controlled virtual environment, guided by a therapist. By offering immersive, flexible, and highly individualized experiences, AR and VR represent a significant step forward in how medicine is practiced and delivered.

How Are AR and VR Transforming Patient Care and Medical Training Across Different Specialties?

AR and VR are having a profound impact on patient care and medical training across numerous specialties, enhancing both the precision of treatments and the depth of learning. In surgery, VR training modules allow surgeons to perfect techniques on virtual patients, minimizing risks when performing these procedures on actual patients. These modules are highly customizable, letting surgeons rehearse specific cases with unique anatomical structures, which has been particularly valuable in complex fields like neurosurgery and orthopedics. For radiology, AR technology enables practitioners to visualize 3D anatomical structures overlaid on medical scans, making it easier to pinpoint abnormalities and plan interventions. VR is also improving mental health treatment, offering tools for cognitive behavioral therapy, anxiety reduction, and PTSD treatment. In these settings, VR environments can be tailored to patient needs, allowing therapists to guide individuals through exercises in a fully controlled and immersive space. Pediatric care has also benefited, as VR is used to distract young patients during painful procedures or treatments, reducing stress and improving patient experience. Additionally, in medical education, both AR and VR provide valuable anatomy lessons through 3D interactive models, allowing students to explore and understand the human body in ways traditional cadaver-based training cannot replicate. These applications are helping to raise standards across healthcare, supporting more precise diagnostics, effective therapies, and improved patient outcomes.

What’s Driving the Growth of AR and VR in Healthcare?

The growth of augmented and virtual reality in healthcare is driven by advancements in technology, increasing demand for minimally invasive procedures, and the need for more effective training methods and patient engagement tools. Technological improvements, such as higher-resolution displays, improved processing speeds, and enhanced AR/VR software, have made these tools more accessible, realistic, and effective for healthcare applications. Additionally, healthcare providers are increasingly recognizing the need for safer, more precise surgical techniques that minimize patient recovery times and improve outcomes, leading to greater investment in AR-enhanced surgical guidance systems and VR surgical simulations. The shift towards patient-centered care has also influenced the adoption of these technologies, as AR and VR provide engaging ways for patients to understand their conditions, follow treatment plans, and actively participate in their recovery. In the mental health sector, VR-based therapeutic applications are gaining traction due to their demonstrated efficacy in treating conditions like PTSD, anxiety, and phobias. The COVID-19 pandemic has further accelerated the adoption of AR and VR, as telemedicine and remote training solutions became vital, prompting a reevaluation of immersive technologies in healthcare. As research and development continue to drive innovations and costs decrease, the market for AR and VR in healthcare is expected to grow, becoming an integral part of how medical education, diagnostics, and patient care are delivered.

SCOPE OF STUDY:

The report analyzes the Augmented and Virtual Reality in Healthcare market in terms of units by the following Segments, and Geographic Regions/Countries:

Segments:

Component (Hardware, Software, Services); Technology (Augmented Reality, Virtual Reality)

Geographic Regions/Countries:

World; United States; Canada; Japan; China; Europe (France; Germany; Italy; United Kingdom; and Rest of Europe); Asia-Pacific; Rest of World.

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