세계의 가상현실 헤드셋 시장
Virtual Reality Headsets
상품코드 : 1644257
리서치사 : Market Glass, Inc. (Formerly Global Industry Analysts, Inc.)
발행일 : 2025년 01월
페이지 정보 : 영문 148 Pages
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한글목차

세계의 가상현실 헤드셋 시장은 2030년까지 683억 달러에 도달

2024년에 143억 달러로 추정되는 세계의 가상현실 헤드셋 시장은 분석 기간인 2024-2030년에 CAGR 29.8%로 성장하며, 2030년에는 683억 달러에 달할 것으로 예측됩니다. 이 리포트에서 분석한 부문의 하나인 스탠드얼론형 VR 헤드셋은 CAGR 29.5%를 기록하며, 분석 기간 종료시에는 325억 달러에 달할 것으로 예측됩니다. 스마트폰 대응 VR 헤드셋 분야의 성장률은 분석 기간에 CAGR 33.8%로 추정됩니다.

미국 시장은 38억 달러로 추정, 중국은 CAGR 28.2%로 성장 예측

미국의 가상현실 헤드셋 시장은 2024년에 38억 달러로 추정됩니다. 세계 2위의 경제대국인 중국은 2030년까지 103억 달러의 시장 규모에 달할 것으로 예측되며, 분석 기간인 2024-2030년의 CAGR은 28.2%입니다. 기타 주목해야 할 지역별 시장으로는 일본과 캐나다가 있으며, 분석 기간 중 CAGR은 각각 27.1%와 25.8%로 예측됩니다. 유럽에서는 독일이 CAGR 20.7%로 성장할 것으로 예측됩니다.

세계의 가상현실 헤드셋 시장 - 주요 동향과 촉진요인 정리

가상현실 헤드셋이란 무엇이며, 왜 디지털 경험에 혁명을 가져올 것인가?

가상현실 헤드셋은 첨단 디스플레이 기술, 모션 트래킹, 공간 오디오를 결합하여 사용자를 시뮬레이션된 환경으로 안내하는 몰입형 장비입니다. 이 헤드셋은 게임, 엔터테인먼트, 교육, 의료, 헬스케어, 기업 교육 등의 용도를 가능하게 하며 업계를 변화시키고 있습니다. 이 헤드셋은 사용자가 3D 환경과 상호 작용할 수 있도록 하여 디지털 세계와 물리적 세계의 간극을 메워줍니다. 몰입감 높은 경험을 제공하는 VR 헤드셋은 더 이상 게임에만 국한되지 않고 다양한 전문 분야로 확대되고 있습니다.

VR 헤드셋의 채택이 증가하고 있는 배경에는 탁월한 수준의 몰입감과 현실감을 제공하는 능력이 있습니다. 게임에서는 VR 헤드셋이 기업의 몰입감을 높이고, 기업 환경에서는 현실감 있는 훈련 시뮬레이션을 제공하는 데 사용되고 있습니다. 치료 및 수술 훈련과 같은 의료 애플리케이션도 VR 헤드셋을 사용하여 정확성과 이해도를 향상시키는 데 도움이 되고 있습니다. 또한 VR 헤드셋이 게이트웨이 역할을 하는 메타버스 플랫폼의 인기도 수요 증가에 크게 기여하고 있습니다. 풍부하고 인터랙티브하며 사용자 정의 가능한 경험을 가능하게 하는 디바이스의 역할이 산업 전반으로 확대되고 있습니다.

기술은 어떻게 VR 헤드셋의 능력을 향상시키고 있는가?

VR 헤드셋의 진화는 디스플레이 기술, 컴퓨팅 성능 및 연결성의 발전에 힘입어 OLED 및 AMOLED 패널과 같은 고해상도 디스플레이는 보다 선명한 비주얼을 제공하고 움직임의 흔들림을 줄여 VR 채택의 가장 큰 장벽 중 하나를 해결하고 있습니다. 해결하고 있습니다. 광시야각(FoV) 렌즈와 높은 주사율은 시각적 피로와 대기 시간을 최소화하여 사용자의 편안함과 몰입감을 더욱 높여줍니다. 그래픽 처리 장비(GPU)의 발전과 함께 이러한 기능들은 부드럽고 사실적인 시뮬레이션을 가능하게 하여 더 많은 사람들이 VR을 쉽게 이용할 수 있도록 돕고 있습니다.

모션 트래킹과 공간 오디오는 진정으로 몰입감 있는 경험을 만드는 데 있으며, 매우 중요합니다. 내장된 카메라로 주변을 매핑하는 인사이드 아웃 트래킹 시스템은 외부 센서가 필요하지 않아 설치가 간단하고 휴대성이 뛰어납니다. 공간 오디오는 사용자의 위치와 움직임에 따라 사운드를 동적으로 조정하여 현장감을 높입니다. 또한 Wi-Fi 6 및 5G와 같은 무선 연결의 발전으로 테더링 없이도 VR을 경험할 수 있게 되어 사용자가 더 자유롭게 움직일 수 있게 되었습니다. 클라우드 컴퓨팅과 엣지 렌더링도 중요한 실현 요소로 부상하고 있으며, 처리 작업을 원격 서버로 오프로드하여 고성능을 유지하면서 헤드셋의 무게와 비용을 절감할 수 있습니다.

가상현실 헤드셋 시장을 형성하고 있는 동향은?

몰입형 기술의 수용과 혁신 증가를 반영하여 몇 가지 동향이 VR 헤드셋 시장의 급속한 진화를 촉진하고 있습니다. 가장 큰 동향 중 하나는 독립형 VR 헤드셋의 채택이 증가하고 있다는 점입니다. 외부 PC나 콘솔로 연결할 필요가 없는 이 장비는 사용 편의성과 저렴한 가격으로 인기를 끌고 있습니다. 프로세서와 스토리지를 내장한 독립형 VR 헤드셋은 특히 일반 사용자나 초보자들에게 VR을 더욱 친숙하게 만들고 있습니다. 또 다른 동향은 인공지능(AI)을 VR 시스템에 통합하여 음성 인식, 제스처 트래킹, 개인화된 컨텐츠 추천을 통해 사용자 상호작용을 강화하는 것입니다.

메타버스의 출현은 아마도 가장 혁신적인 동향이며, VR 헤드셋을 이 새로운 디지털 프론티어에 접근하기 위한 주요인터페이스로 자리매김하고 있습니다. 기업이 상호 연결된 가상 세계 구축에 투자함에 따라 고품질 VR 하드웨어에 대한 수요가 급증하고 있습니다. 또한 피트니스 및 웰니스에 대한 관심이 높아지면서 VR 헤드셋 시장이 형성되고 있으며, VR 피트니스 게임과 같이 가상 환경과 신체 활동을 결합한 용도이 인기를 끌고 있습니다. 기업용으로는 원격 협업, 가상 회의, 디자인 프로토타이핑에 VR을 도입하여 직장의 역동성을 재정의하고 시장 성장을 더욱 촉진하고 있습니다.

VR 헤드셋 시장의 성장을 가속하는 요인은 무엇인가?

VR 헤드셋 시장의 성장은 하드웨어의 발전, 용도의 확대, 소비자 선호도 변화 등 여러 가지 요인에 의해 주도되고 있습니다. 주요 촉진요인 중 하나는 VR 기술의 가격이 낮아지고 있다는 점입니다. 제조 공정의 효율성이 향상되고 규모의 경제가 실현됨에 따라 VR 헤드셋의 가격이 낮아져 더 많은 사람들이 이용할 수 있게 되었습니다. 또한 무선 기술과 독립형 기능의 통합으로 설정의 복잡성과 관련된 이전의 제약이 사라지고 있으며, 이는 대중화를 더욱 촉진하고 있습니다.

산업 전반에 걸쳐 VR 헤드셋의 이용 사례가 확대되고 있는 것도 큰 성장 동력이 되고 있습니다. 교육 분야에서는 몰입형 학습 경험에 VR이 활용되고 있으며, 헬스케어 분야에서는 환자 치료와 의료 교육에 VR이 활용되고 있습니다. 원격 근무와 가상 협업에 대한 관심이 높아지는 것도 수요를 촉진하는 요인 중 하나이며, VR 헤드셋은 현실적이고 매력적인 가상 회의를 가능하게 합니다. 접근과 상호작용을 VR에 크게 의존하는 메타버스의 등장은 이러한 장비에 대한 수요를 급증시키고 있습니다. 또한 컨텐츠 제작 툴의 발전과 하드웨어 제조업체 및 컨텐츠 개발자와의 제휴는 생태계를 강화하고 고품질 용도의 안정적인 공급을 보장하고 있습니다. 이러한 요인들을 종합하면 VR 헤드셋의 혁신 가능성과 디지털 상호 작용의 미래를 형성하는 데 있으며, VR 헤드셋의 역할이 커지고 있음을 알 수 있습니다.

부문

제품 유형(스탠드얼론 VR 헤드셋, 스마트폰 대응 VR 헤드셋, 스탠드얼론 PC 접속 VR 헤드셋), 애플리케이션(게임 애플리케이션, 미디어 & 엔터테인먼트 애플리케이션, 헬스케어 애플리케이션, 리테일 애플리케이션, 교육 애플리케이션, 기타 애플리케이션)

조사 대상 기업의 예(주목 합계 42사)

목차

제1장 조사 방법

제2장 개요

제3장 시장 분석

제4장 경쟁

KSA
영문 목차

영문목차

Global Virtual Reality Headsets Market to Reach US$68.3 Billion by 2030

The global market for Virtual Reality Headsets estimated at US$14.3 Billion in the year 2024, is expected to reach US$68.3 Billion by 2030, growing at a CAGR of 29.8% over the analysis period 2024-2030. Standalone VR Headset, one of the segments analyzed in the report, is expected to record a 29.5% CAGR and reach US$32.5 Billion by the end of the analysis period. Growth in the Smartphone-Enabled VR Headset segment is estimated at 33.8% CAGR over the analysis period.

The U.S. Market is Estimated at US$3.8 Billion While China is Forecast to Grow at 28.2% CAGR

The Virtual Reality Headsets market in the U.S. is estimated at US$3.8 Billion in the year 2024. China, the world's second largest economy, is forecast to reach a projected market size of US$10.3 Billion by the year 2030 trailing a CAGR of 28.2% over the analysis period 2024-2030. Among the other noteworthy geographic markets are Japan and Canada, each forecast to grow at a CAGR of 27.1% and 25.8% respectively over the analysis period. Within Europe, Germany is forecast to grow at approximately 20.7% CAGR.

Global Virtual Reality Headsets Market - Key Trends & Drivers Summarized

What Are Virtual Reality Headsets, and Why Are They Revolutionizing Digital Experiences?

Virtual Reality headsets are immersive devices that transport users into simulated environments by combining advanced display technologies, motion tracking, and spatial audio. These headsets are transforming industries by enabling applications in gaming, entertainment, education, healthcare, and enterprise training. They allow users to interact with 3D environments, bridging the gap between digital and physical worlds. With their ability to create highly immersive experiences, VR headsets are no longer limited to gaming but are increasingly being adopted across various professional domains.

The rising adoption of VR headsets is driven by their ability to deliver unparalleled levels of engagement and realism. In gaming, VR headsets are elevating player immersion, while in enterprise settings, they are being used to provide realistic training simulations. Healthcare applications, such as therapy and surgical training, are also seeing increased adoption, with VR headsets proving instrumental in enhancing precision and understanding. Furthermore, the popularity of metaverse platforms, where VR headsets act as gateways, has significantly contributed to their growing demand. The device’s role in enabling rich, interactive, and customizable experiences is shaping its expansion across industries.

How Are Technologies Enhancing the Capabilities of VR Headsets?

The evolution of VR headsets is underpinned by advancements in display technologies, computing power, and connectivity. High-resolution displays, such as OLED and AMOLED panels, are providing sharper visuals and reducing motion blur, addressing one of the major barriers to VR adoption. Wide field-of-view (FoV) lenses and high refresh rates are further enhancing user comfort and immersion by minimizing visual fatigue and latency. Coupled with advancements in graphics processing units (GPUs), these features allow for smooth, lifelike simulations, making VR more accessible to a wider audience.

Motion tracking and spatial audio are pivotal in creating truly immersive experiences. Inside-out tracking systems, which use built-in cameras to map surroundings, eliminate the need for external sensors, simplifying setup and improving portability. Spatial audio enhances the sense of realism by dynamically adjusting sound based on the user’s position and movements. Additionally, advancements in wireless connectivity, such as Wi-Fi 6 and 5G, are enabling untethered VR experiences, allowing users greater freedom of movement. Cloud computing and edge rendering are also emerging as key enablers, offloading processing tasks to remote servers and reducing the weight and cost of headsets while maintaining high performance.

What Trends Are Shaping the Virtual Reality Headset Market?

Several trends are driving the rapid evolution of the VR headset market, reflecting the growing acceptance and innovation in immersive technologies. One major trend is the rising adoption of standalone VR headsets. These devices, which do not require connection to external PCs or consoles, are gaining traction due to their ease of use and affordability. Standalone models equipped with built-in processors and storage are making VR more accessible, especially to casual users and newcomers. Another trend is the integration of artificial intelligence (AI) into VR systems, enhancing user interactions through voice recognition, gesture tracking, and personalized content recommendations.

The emergence of the metaverse is perhaps the most transformative trend, positioning VR headsets as the primary interface for accessing this new digital frontier. As companies invest in building interconnected virtual worlds, the demand for high-quality VR hardware is skyrocketing. Additionally, the growing focus on fitness and wellness is shaping the VR headset market, with applications that combine virtual environments and physical activity, such as VR fitness games, gaining popularity. In enterprise applications, the adoption of VR for remote collaboration, virtual meetings, and design prototyping is redefining workplace dynamics, further fueling market growth.

What Factors Are Driving the Growth of the VR Headset Market?

The growth in the VR headset market is driven by several factors, including advancements in hardware, expanding applications, and shifting consumer preferences. One of the primary drivers is the increasing affordability of VR technology. As manufacturing processes become more efficient and economies of scale take effect, the cost of VR headsets is decreasing, making them accessible to a broader audience. Additionally, the integration of wireless technologies and standalone functionalities is addressing previous limitations related to setup complexity, further boosting adoption.

The expanding use cases of VR headsets across industries are also a significant growth driver. In education, VR is being used for immersive learning experiences, while in healthcare, it aids in patient therapy and medical training. The growing interest in remote work and virtual collaboration is another factor driving demand, with VR headsets enabling realistic and engaging virtual meetings. The rise of the metaverse, which relies heavily on VR for access and interaction, is creating a surge in demand for these devices. Furthermore, advancements in content creation tools and partnerships between hardware manufacturers and content developers are enhancing the ecosystem, ensuring a steady supply of high-quality applications. Collectively, these factors underscore the transformative potential of VR headsets and their growing role in shaping the future of digital interaction.

SCOPE OF STUDY:

The report analyzes the Virtual Reality Headsets market in terms of units by the following Segments, and Geographic Regions/Countries:

Segments:

Product Type (Standalone VR Headset, Smartphone-Enabled VR Headset, Standalone PC-Connected VR Headset); Application (Gaming Application, Media & Entertainment Application, Healthcare Application, Retail Application, Education Application, Other Applications)

Geographic Regions/Countries:

World; United States; Canada; Japan; China; Europe (France; Germany; Italy; United Kingdom; and Rest of Europe); Asia-Pacific; Rest of World.

Select Competitors (Total 42 Featured) -

TABLE OF CONTENTS

I. METHODOLOGY

II. EXECUTIVE SUMMARY

III. MARKET ANALYSIS

IV. COMPETITION

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