Stratistics MRC의 조사에 따르면 세계의 전기상용차 시장은 2025년에 762억 달러, 2032년까지 3,866억 달러에 달할 것으로 예측되고 있습니다.
예측 기간 동안 CAGR은 26.1%를 나타낼 전망입니다. 전기상용차(ECV)는 화물배송, 여객운송, 산업용 작업 등 상업용으로 설계된 완전 또는 부분적으로 전기로 구동되는 운송 차량입니다. 이러한 차량은 전통적인 내연 기관 대신 전기 모터와 충전식 배터리를 사용하므로 연료 비용과 배출 가스를 줄일 수 있습니다. 환경문제에 대한 관심이 높아지고, 정부의 우대조치, 배터리 기술의 진보가 보급을 촉진하고, 보다 깨끗하고 지속 가능한 운송 솔루션으로의 전환에 필수적인 존재가 되고 있습니다.
국제에너지기구(IEA)와 국제청정수송기술평의회(ICCT)의 대형차량 데이터에 따르면 전기트럭 판매량은 2023년 전년 대비 약 35%로 크게 증가했습니다.
제로 방출 차량을 촉진하는 정부 규제 및 우대 조치
전기 상용차의 보급을 가속시키는 주요 요인은 정부의 엄격한 규제입니다. 배출량 거래 제도와 주요 도시권에 있어서의 내연 기관의 전면 금지라고 하는 정책은 플릿 사업자에게 있어서 규제상의 필수 요건을 만들어 내고 있습니다. 게다가 구매 보조금, 세액 공제, 충전 인프라에 대한 보조금 등 많은 재정적 인센티브가 초기 비용의 높은 장벽에 직접 대처하고 있습니다. 이러한 노력은 종합적으로 총소유비용을 줄이고 기업의 전환위험을 줄이기 때문에 전기상용차는 미래를 향해 경제적으로 실현가능하고 전략적으로 필요한 투자가 되고 있습니다.
비싼 배터리 팩
전기 상용차 시장에서 가장 큰 장벽은 여전히 배터리 팩의 높은 비용입니다. 이 유닛은 차량 총 가격의 상당 부분을 차지하기 때문에 많은 중소규모의 함대 사업자에게 초기 도입 비용이 매우 비쌉니다. 또한 현행 배터리 기술의 에너지 밀도가 제한되어 차량의 항속 거리와 적재 능력이 제약되어 장거리 운송과 중 작업 용도에 있어서의 운영상의 과제가 발생하고 있습니다. 연료비와 유지보수비의 삭감 효과가 높아지고 있음에도 불구하고, 이러한 경제적·기술적 부담이 시장 보급의 방해가 되고 있습니다.
급속 충전 네트워크 확대
고밀도의 신뢰성 있는 충전 네트워크는 엄격한 납기 관리를 필요로 하는 물류기업의 주요 우려사항인 항속거리 불안을 직접적으로 줄여줍니다. 또한 대형 트럭용 메가와트급 충전 기술의 등장으로 다운타임을 대폭 절감할 수 있어 장거리화물 운송에 있어서 전기자동차의 실용성이 향상됩니다. 이 인프라 확충은 새로운 이용 사례와 운용 패러다임을 효과적으로 개척해 보다 많은 플릿 사업자가 사업 전체의 전동화를 자신있게 추진하는 뒷받침이 됩니다.
중요 자재 공급망 혼란
리튬, 코발트, 니켈과 같은 중요한 배터리 재료 공급망은 변동이 심하고 지리적으로 집중되어 시장은 지속적인 위협에 직면하고 있습니다. 이러한 의존성은 가격 급등, 무역 제한, 정치적 불안정성에 대한 취약성을 야기하여 제조 지연 및 생산 비용 증가로 직접 이어질 수 있습니다. 이러한 혼란은 차량의 가격 상승과 입수 곤란화를 초래해 시장의 성장세를 저해할 우려가 있습니다. 자동차 제조업체의 생산 목표를 좌절시키고 상용 분야에서 전동화의 경제적 합리성을 해칠 가능성도 우려됩니다.
팬데믹은 당초 전기 상용차 시장에 심각한 타격을 주었고, 공장 가동 중단과 심각한 공급망 병목 현상을 일으켜 생산을 중단시켰습니다. 경제 활동과 설비 투자의 급격한 감소로 인해 많은 함대 사업자들은 신차 주문의 연기 또는 취소를 강요했습니다. 그러나 이 위기는 동시에 촉매 역할을 했고 전자상거래와 마일리지 배송에 대한 장기적인 동향을 가속화하고 경전기 밴 수요를 증가시켰습니다. 그 결과 공급망이 정상화됨에 따라 도시 물류와 깨끗한 운송 수단에 대한 새로운 주목을 받고 시장은 강력한 회복을 보였습니다.
예측 기간 동안 소형 상용차(LCV) 부문이 최대 시장 규모를 차지할 것으로 예상
예측 기간 동안 소형 상용차(LCV) 부문이 최대 시장 점유율을 차지할 것으로 예측됩니다. 이는 세계 전자상거래의 급증과 효율적인 라스트마일 배송 솔루션에 대한 수요에 크게 견인되고 있습니다. 이 전기 밴은 도시 환경에서 특히 적합하며 낮은 운영 비용, 제로 방출 및 엄격한 도심 규제에 대한 적합성이 설득력있는 비즈니스 사례를 제공합니다. 또한 대형 트럭에 비해 초기 비용이 비교적 낮고 충전 요건도 간소하기 때문에 수많은 소규모 사업자로부터 물류 대기업에 이르기까지 전동화에 가장 접근하기 쉬운 도입 수단이 되고 있습니다.
연료전지 전기자동차(FCEV) 부문은 예측 기간 동안 가장 높은 CAGR을 나타낼 것으로 예상
예측 기간 동안 연료전지 전기자동차(FCEV) 부문은 장거리 운송에서 배터리 전기 트랙의 심각한 항속 거리와 연료 보급의 한계를 해결하기 위해 가장 높은 성장률을 보일 것으로 예측됩니다. FCEV는 보다 신속한 연료 보급 시간과 긴 항속 거리를 제공하기 때문에 지역 화물 운송 및 버스 서비스와 같은 까다로운 응용 분야에서 실현 가능한 제로 방출 솔루션입니다. 또한 정부와 민간 기업의 그린 수소 생산 및 연료 보급 인프라에 대한 엄청난 투자는 이 부문의 급속한 상업화와 미래 확대를 위한 기반을 마련하고 있습니다.
예측 기간 동안 아시아태평양이 가장 큰 시장 점유율을 차지할 것으로 예측됩니다. 중국은 생산과 보급의 양면에서 흔들리지 않는 세계적인 리더로서의 역할을 하고 있습니다. 이러한 이점은 적극적인 정부 규제, 강력한 국가 보조금 및 성숙한 국내 EV 공급망의 존재에 의해 지원됩니다. 게다가 인도나 한국과 같은 급속히 공업화가 진행되고 있는 국가들도 심각한 도시오염 대책으로서 독자적인 지원 정책을 실시하고 있어, 이 지역의 밀집한 대도시권에 있어서 전기 버스나 소형 상용차에 대한 수요를 대폭 끌어 올리고 있습니다.
예측 기간 동안 유럽은 세계에서 가장 엄격한 규제 프레임워크에 힘입어 최고 CAGR을 나타낼 것으로 예측됩니다. EU의 'Fit for 55' 패키지와 2035년을 목표로 한 신규 내연 기관차(ICE) 판매 금지 정책이 업계의 급속한 전환을 촉진하고 있습니다. 게다가 국가 수준의 구매 장려책과 공공 충전 네트워크에 대한 많은 투자가 도입 장벽의 적극적인 완화에 기여하고 있습니다. 이 통합 하향식 규제 압력과 지속가능성을 중시하는 물류기업으로부터의 강력한 상향식 시장 수요가 결합되어 전기상용차의 판매가속에 매우 유리한 환경이 형성되고 있습니다.
According to Stratistics MRC, the Global Electric Commercial Vehicle Market is accounted for $76.2 billion in 2025 and is expected to reach $386.6 billion by 2032, growing at a CAGR of 26.1% during the forecast period. Electric commercial vehicles (ECVs) are transport vehicles powered entirely or partly by electricity, designed for commercial use such as goods delivery, passenger transport, or industrial operations. These vehicles use electric motors and rechargeable batteries instead of traditional combustion engines, reducing fuel costs and emissions. Growing environmental concerns, government incentives, and advancements in battery technology are driving their adoption, making them an essential part of the shift toward cleaner and more sustainable transportation solutions.
According to the IEA and ICCT data on heavy vehicles, sales of electric trucks rose strongly in 2023 (≈35% y/y).
Government regulations and incentives promoting zero-emission vehicles
Stringent government mandates are the primary force accelerating the adoption of electric commercial vehicles. Policies like emissions trading schemes and outright bans on internal combustion engines in major urban areas are creating a regulatory imperative for fleet operators. Furthermore, substantial financial incentives, including purchase subsidies, tax rebates, and grants for charging infrastructure, are directly addressing the high upfront cost barrier. These initiatives collectively lower the total cost of ownership and de-risk the transition for businesses, making electric commercial vehicles a financially viable and strategically necessary investment for the future.
Expensive battery packs
The single most significant hurdle for the electric commercial vehicle market remains the high cost of battery packs. These units constitute a substantial portion of the vehicle's total price, making the initial acquisition cost prohibitively high for many small and medium-sized fleet operators. Additionally, the limited energy density of current battery technology can constrain vehicle range and payload capacity, creating operational challenges for long-haul or heavy-duty applications. This financial and technical burden continues to temper widespread market penetration despite growing operational savings on fuel and maintenance.
Expansion of fast-charging networks
A dense and reliable network directly mitigates range anxiety, a major concern for logistics companies managing tight delivery schedules. Moreover, the emergence of megawatt-level charging for heavy-duty trucks can drastically reduce downtime, making electric vehicles feasible for long-distance freight. This infrastructure expansion effectively unlocks new use cases and operational paradigms, encouraging more fleet operators to confidently electrify their entire operations.
Supply chain disruptions for critical materials
The market faces a persistent threat from volatile and geopographically concentrated supply chains for critical battery materials like lithium, cobalt, and nickel. This reliance creates vulnerability to price shocks, trade restrictions, and political instability, which can directly lead to manufacturing delays and increased production costs. Such disruptions can stifle the market's growth momentum by making vehicles more expensive and less accessible, potentially derailing automakers' production targets and undermining the economic case for electrification in the commercial sector.
The pandemic initially delivered a sharp blow to the electric commercial vehicle market, causing factory shutdowns and severe supply chain bottlenecks that halted production. A dramatic reduction in economic activity and capital expenditure led many fleet operators to delay or cancel new vehicle orders. However, the crisis also acted as a catalyst, accelerating the long-term trend towards e-commerce and last-mile delivery, which increased demand for light electric vans. Consequently, as supply chains normalized, the market experienced a robust recovery, propelled by this renewed focus on urban logistics and cleaner transportation.
The light commercial vehicles (LCVs) segment is expected to be the largest during the forecast period
The light commercial vehicles (LCVs) segment is expected to account for the largest market share during the forecast period driven overwhelmingly by the global surge in e-commerce and the demand for efficient last-mile delivery solutions. These electric vans are ideally suited for urban environments where their lower operating costs, zero tailpipe emissions, and compliance with tightening city-center regulations provide a compelling business case. Furthermore, their relatively lower upfront cost and simpler charging requirements compared to heavier trucks make them the most accessible entry point into electrification for a vast number of small businesses and logistics giants alike.
The fuel cell electric vehicle (FCEV) segment is expected to have the highest CAGR during the forecast period
Over the forecast period, the fuel cell electric vehicle (FCEV) segment is predicted to witness the highest growth rate as it addresses the critical range and refueling limitations of battery-electric trucks for long-haul transportation. FCEVs offer faster refueling times and longer ranges, making them a viable zero-emission solution for demanding applications like regional freight and bus services. Moreover, significant investments from governments and private entities into green hydrogen production and refueling infrastructure are laying the groundwork for this segment's rapid commercialization and future expansion.
During the forecast period, the Asia Pacific region is expected to hold the largest market share. China is functioning as the undisputed global leader in both production and adoption. This dominance is fueled by aggressive government mandates, strong national subsidies, and the presence of a mature domestic EV supply chain. Additionally, rapidly industrializing nations like India and South Korea are implementing their own supportive policies to combat extreme urban pollution, driving substantial demand for electric buses and light commercial vehicles across the region's dense metropolitan areas
Over the forecast period, the Europe region is anticipated to exhibit the highest CAGR propelled by the world's most stringent regulatory framework. The EU's Fit for 55 packages and its impending 2035 ban on new ICE vehicles are forcing a rapid industry transition. Furthermore, national-level purchase incentives and heavy investment in public charging networks are actively mitigating adoption barriers. This cohesive top-down regulatory pressure, combined with strong bottom-up market demand from sustainability-focused logistics companies, creates a potent environment for accelerated electric commercial vehicle sales.
Key players in the market
Some of the key players in Electric Commercial Vehicle Market include BYD Company Limited, Daimler Truck Holding AG, AB Volvo, Traton SE, PACCAR Inc, Ford Motor Company, General Motors Company, Stellantis N.V., Isuzu Motors Limited, Hino Motors, Ltd., Tata Motors Limited, Ashok Leyland Limited, Zhengzhou Yutong Bus Co., Ltd., NFI Group Inc., The Lion Electric Company, Iveco Group N.V., Hyundai Motor Company, and Rivian Automotive, Inc.
In October 2025, BYD Company Limited unveiled the BYD RACCO, a lightweight all-electric K-EV designed exclusively for the Japanese market, along with the SEALION 6 DM-i plug-in hybrid SUV, marking the company's dual "EV + PHEV" strategy in Japan. On the commercial vehicle front, BYD introduced the BYD T35, a light-duty all-electric truck tailored to Japanese regulations with a 250 km range and a payload capacity of about 1 ton, scheduled for release in spring 2026.
In August 2025, the battery-electric Mercedes-Benz eActros 600 continues to gain momentum in Europe. From Germany to Norway to Italy, from France to Romania - in recent months, Mercedes-Benz Trucks' electric flagship has been delivered to customers in more than 15 European countries. The eActros 600 is used in a variety of logistics transport applications - from classic long-distance transport to demanding special tasks. In the second quarter of 2025, Mercedes-Benz Trucks secured the top position in the zero-emission heavy-duty vehicle segment in Europe.
In October 2024, Volvo Group and Daimler Truck intend to create a joint venture to develop a common software-defined vehicle platform and dedicated truck operating system, "providing the basis for future software-defined commercial vehicles", the OEMs state in a press note that follows the announcement made in May this year. The two commercial vehicle industry players have now signed a binding agreement to establish the joint venture and are working towards setting up the company that will be headquartered in Gothenburg, Sweden.