Stratistics MRC에 따르면 세계의 수소 자동차 시장은 2024년 125억 7,000만 달러를 차지하였고, 예측 기간 동안 CAGR은 37.4%로 성장할 전망이며, 2030년에는 845억 7,000만 달러에 이를 것으로 예측됩니다.
수소 자동차는 수소가스를 연료로 하는 전기자동차의 일종입니다. 수소연료전지는 수소와 산소를 결합시켜 전기를 발생시키고 제품별로 수증기와 열만을 배출합니다. 이 때문에 수소차는 친환경적이고 기존 내연기관 자동차를 대체하는 깨끗한 자동차가 됩니다. 수소차는 항속거리가 길고 연료 보급에 시간이 걸리지 않아 지속 가능한 운송과 그린 모빌리티로의 이행에 중요한 요소로 여겨지고 있습니다.
수소 제조의 진보
풍력이나 태양광 등의 신재생 에너지원으로부터의 수소 제조의 진보에 의해 비용 효율과 효율이 향상하고 있습니다. 이러한 기술 혁신은 화석 연료에 대한 의존을 줄이고 수소를 보다 깨끗한 자동차용 대체 연료로 하고 있습니다. 제조 기술의 향상은 수소의 총 비용을 낮춰 제조사와 소비자 모두에게 더 저렴한 가격이 됩니다. 생산 능력의 향상으로 연료 보급 스테이션에 대한 수소의 안정적 공급이 확보됩니다. 제조 비용이 낮아짐에 따라 수소 자동차는 전기 자동차와 경쟁이 치열해집니다. 이러한 진보는 수소가 실행 가능하고 지속 가능한 운송용 연료로 확립되어 시장 보급을 가속화하는 데 도움이 됩니다.
높은 제조 비용
수소 연료전지, 저장 탱크, 관련 부품 등의 재료는 백금과 같은 희귀 재료를 사용하기 때문에 제조 비용이 높습니다. 이 때문에 수소 자동차의 전체적인 비용이 높아져 기존의 자동차나 배터리식 전기자동차에 비해 소비자의 손이 닿기 어려워집니다. 또한 생산 규모가 제한적이며 공급망이 비효율적이라는 점도 비용 상승의 원인이 되었습니다. 대중시장으로의 도입이 진행되고 있지 않기 때문에 규모의 경제가 더욱 제한되어 가격이 높아지고 있습니다. 생산 비용이 떨어질 때까지 수소 자동차의 보급은 과제로 남아있을 것으로 보입니다.
연료 보급 인프라 확대
수소 충진 인프라의 확장은 더 많은 충진 스테이션을 필요로 하고, 수소 자동차의 편의성과 접근성을 향상시키며, 항속 거리에 대한소비자의 우려에 대응할 수 있게 합니다. 인프라가 확대됨에 따라 수소 자동차를 사용하는 기업과 플릿 운영자의 업무 장벽이 줄어듭니다. 연료 보급 네트워크가 확대됨에 따라 제조업체는 수소 자동차를 생산하는 경향이 커지고 시장 공급이 촉진됩니다. 게다가 정부가 연료 보급 인프라에 투자하면 수소 자동차의 채택이 더욱 촉진됩니다. 궁극적으로 인프라의 확장은 수소를 연료로하는 수송 수단으로의 전환을 가속화합니다.
공급망 취약점
연료전지에 사용되는 백금과 같은 원재료 공급이 중단되면 비용이 상승하고 제조가 지연될 수 있습니다. 수소 스테이션이 제한되어 있기 때문에 수소 자동차의 보급이 더욱 제한됩니다. 세계 무역의 불확실성과 지정학적 긴장은 중요한 부품의 적시 공급을 방해할 수 있습니다. 이러한 공급망 문제는 수소 자동차를 더 비싸고 친숙하게 만듭니다. 또한 생산 병목 현상으로 인해 시장에서 차량 공급력이 저하될 수 있습니다.
COVID-19의 영향
COVID-19의 대유행은 생산, 공급망, 소비자 수요를 혼란시킴으로써 수소 자동차 시장에 큰 영향을 미쳤습니다. 공장 폐쇄와 조업 중단은 자동차 제조와 인프라 개발을 지연시켰고, 경제 불확실성은 녹색기술에 대한 투자 감소로 이어졌습니다. 그러나 팬데믹으로 인해 환경문제에 대한 의식도 높아져 각국 정부는 부흥 계획에서 지속가능한 해결책을 우선시하게 되었습니다. 이 청정 에너지와 그린 모빌리티로의 전환은 팬데믹 이후 경제 재건 노력의 일환으로 수소차에 대한 새로운 관심을 불러일으켰습니다.
예측기간 동안 연료전지 분야가 최대가 될 전망
연료전지 분야는 클린에너지 변환의 핵심 기술이기 때문에 예측기간을 통해 최대 시장 점유율을 확보할 것으로 예측됩니다. 연료전지는 수소와 산소를 결합시켜 발전하며 제품별로 수증기만을 발생시키기 때문에 수소차는 친환경적입니다. 연료전지 기술의 진보로 효율이 개선되고 비용이 낮아져 자동차 성능이 향상되고 있습니다. 연료전지 시스템의 가격과 신뢰성이 높아짐에 따라 자동차 제조사들은 수소차 투자에 적극적으로 나서고 있습니다. 이 때문에, 특히 상용차나 대형차 전용의 수소 자동차의 채용이 진행되고 있습니다.
예측 기간 동안 CAGR이 가장 높을 것으로 예상되는 것은 공공 운송 분야입니다.
공공 운송 분야는 지속 가능한 운송 솔루션을 통해 예측 기간 동안 상당한 성장을 기대할 수 있습니다. 수소 버스, 전철, 기타 대중교통은 제로 에미션의 대체 수단을 제공하여 도시의 대기 오염과 기후 목표에 대처합니다. 대중교통에 수소 자동차를 채용함으로써 화석 연료에 대한 의존을 줄이고 장기적인 운영 비용을 절감할 수 있습니다. 연료 보급소와 같은 수소 인프라에 대한 투자는 공공 부문의 이니셔티브에 의해 가속됩니다. 이러한 광범위한 전개는 소비자의 신뢰를 높이고 보다 광범위한 시장 도입을 촉진합니다.
예측기간 중 정부의 강력한 지원, 기술의 진보, 환경의식의 높아짐으로 아시아태평양이 최대 시장 점유율을 차지할 것으로 예상됩니다. 일본, 한국, 중국과 같은 나라들이 수소차 개발에서 앞서고 있으며, 도요타, 현대자동차, 혼다 등의 대기업이 연료전지 기술에 많은 투자를 하고 있습니다. 이 지역은 수소 연료 보급 인프라를 급속히 확대하고 있으며, 보다 폭넓은 보급을 촉진하고 있습니다. 게다가 각국 정부는 깨끗한 에너지원으로서 수소를 촉진하는 정책이나 인센티브를 실시하고 있어, 아시아 태평양 지역에서 수소 자동차의 성장에 유리한 환경을 만들어 내고 있습니다.
예측 기간 동안 정부의 강력한 지원과 환경 의식이 높아짐에 따라 북미가 가장 높은 CAGR을 나타낼 것으로 예상됩니다. 미국과 캐나다는 다양한 자동차 업체들이 수소차를 출시하고 연료 보급 인프라를 확충함에 따라 수소연료전지 기술 채택이 선행되고 있습니다. 도요타, 현대자동차, 혼다 등 주요 기업들은 수소차 개발에 적극적으로 투자하고 있습니다. 게다가 온실 효과 가스의 배출 삭감과 클린 에너지의 추진을 향한 대처가, 시장의 성장을 가속시키고 있습니다. 재생 에너지 통합과 지속가능한 운송 솔루션에 주력하는 북미는 수소차를 미래 모빌리티의 중요한 구성요소로 자리매김하고 있습니다.
According to Stratistics MRC, the Global Hydrogen Vehicle Market is accounted for $12.57 billion in 2024 and is expected to reach $84.57 billion by 2030 growing at a CAGR of 37.4% during the forecast period. A hydrogen vehicle is a type of electric vehicle that uses hydrogen gas as its fuel source. The vehicle is powered by a hydrogen fuel cell, which combines hydrogen with oxygen to produce electricity, emitting only water vapour and heat as by products. This makes hydrogen vehicles environmentally friendly and a cleaner alternative to conventional internal combustion engine vehicles. They offer long driving ranges; quick refueling times, and is considered a key component in sustainable transportation and the transition to green mobility.
Advancements in hydrogen production
Advancements in hydrogen production from renewable energy sources like wind and solar, is becoming more cost-effective and efficient. These innovations reduce the reliance on fossil fuels, making hydrogen a cleaner alternative for vehicles. Improved production techniques lower the overall cost of hydrogen, making it more affordable for both manufacturers and consumers. Increased production capacity ensures a steady supply of hydrogen for refueling stations. As production costs decrease, hydrogen vehicles become more competitive with electric vehicles. These advancements help establish hydrogen as a viable, sustainable fuel for transportation, accelerating market adoption.
High cost of production
The high cost of production for materials such as hydrogen fuel cells, storage tanks, and related components are expensive to manufacture due to the use of rare materials like platinum. This increases the overall cost of hydrogen vehicles, making them less affordable for consumers compared to traditional vehicles or battery electric vehicles. Additionally, the limited scale of production and supply chain inefficiencies contribute to higher costs. The lack of mass-market adoption further restricts economies of scale, keeping prices high. Until production costs decrease, widespread adoption of hydrogen vehicles will remain challenging.
Expansion of refueling infrastructure
The expansion of hydrogen refueling infrastructure, needs more refueling stations, the convenience and accessibility of hydrogen vehicles improve, addressing consumer concerns about range anxiety. This increased infrastructure reduces operational barriers for businesses and fleet operators using hydrogen-powered vehicles. As refueling networks grow, manufacturers are more inclined to produce hydrogen vehicles, boosting market supply. Additionally, government investments in refueling infrastructure further promote the adoption of hydrogen vehicles. Ultimately, the expanded infrastructure accelerates the transition to hydrogen-powered transportation.
Supply chain vulnerabilities
Disruptions in the supply of raw materials like platinum, used in fuel cells, can increase costs and slow down manufacturing. Limited availability of hydrogen refueling stations further restricts vehicle adoption. Global trade uncertainties and geopolitical tensions can interrupt the timely delivery of essential parts. These supply chain issues make hydrogen vehicles more expensive and less accessible. Additionally, production bottlenecks can lead to lower vehicle availability in the market.
Covid-19 Impact
The COVID-19 pandemic significantly impacted the hydrogen vehicle market by disrupting production, supply chains, and consumer demand. Lockdowns and factory closures delayed vehicle manufacturing and infrastructure development, while economic uncertainty led to reduced investments in green technologies. However, the pandemic also heightened awareness of environmental issues, driving governments to prioritize sustainable solutions in their recovery plans. This shift towards clean energy and green mobility has sparked renewed interest in hydrogen vehicles as part of post-pandemic economic rebuilding efforts.
The fuel cells segment is expected to be the largest during the forecast period
The fuel cells segment is predicted to secure the largest market share throughout the forecast period, due to the core technology for clean energy conversion. Fuel cells generate electricity by combining hydrogen with oxygen, producing only water vapour as a by-product, making hydrogen vehicles environmentally friendly. The advancement of fuel cell technology has led to improved efficiency, driving down costs and increasing vehicle performance. As fuel cell systems become more affordable and reliable, automakers are more inclined to invest in hydrogen-powered vehicles. This enhances the adoption of hydrogen vehicles, especially for commercial and heavy-duty applications.
The public transport segment is expected to have the highest CAGR during the forecast period
The public transport segment is projected to witness substantial growth during the estimation period, due to sustainable transport solutions. Hydrogen buses, trains, and other forms of public transit offer zero-emission alternatives, addressing urban air pollution and climate goals. The adoption of hydrogen vehicles in public transport helps reduce fossil fuel dependence and lowers operating costs over time. Investments in hydrogen infrastructure, like refueling stations, are accelerated by public sector initiatives. This widespread deployment boosts consumer confidence and encourages broader market adoption.
During the projected timeframe, the Asia Pacific region is expected to hold the largest market share due to strong government support, technological advancements, and increasing environmental awareness. Countries like Japan, South Korea, and China are leading in hydrogen vehicle development, with major manufacturers such as Toyota, Hyundai, and Honda investing heavily in fuel cell technologies. The region is rapidly expanding its hydrogen refueling infrastructure, encouraging broader adoption. Moreover, governments are implementing policies and incentives to promote hydrogen as a clean energy source, creating a favourable environment for the growth of hydrogen-powered vehicles in the Asia Pacific.
Over the forecasted timeframe, the North America region is anticipated to exhibit the highest CAGR, by strong government support and increasing environmental awareness. The U.S. and Canada are leading the way in adopting hydrogen fuel cell technology, with various automakers launching hydrogen-powered vehicles and expanding refueling infrastructure. Key players like Toyota, Hyundai, and Honda are actively investing in hydrogen vehicle development. Additionally, initiatives to reduce greenhouse gas emissions and promote clean energy are accelerating market growth. North America's focus on renewable energy integration and sustainable transportation solutions is positioning hydrogen vehicles as a key component of future mobility.
Key players in the market
Some of the key players profiled in the Hydrogen Vehicle Market include Toyota Motor Corporation, Honda Motor Co., Ltd., Hyundai Motor Company, BMW Group, Mercedes-Benz (Daimler AG), Ford Motor Company, General Motors (GM), Nissan Motor Co., Ltd., Volkswagen Group, Audi AG, Ballard Power Systems, Plug Power Inc., Nikola Corporation, Cummins Inc. and Hydrogenics Corporation (Cummins Inc.)
In November 2024, Toyota Motor Europe entered into a groundbreaking cooperation with Karsan to equip Karsan's hydrogen buses with Toyota's fuel cell modules. This partnership aims to enhance public transport sustainability through advanced hydrogen technology.
In September 2024, Toyota and BMW Group announced an extension of their collaboration in the hydrogen sector. The partnership aims to create a broader range of fuel cell electric vehicles (FCEVs) and enhance infrastructure development for hydrogen supply.
In May 2023, Honda and Isuzu Motors Limited entered into a partnership where Honda will develop and supply the fuel cell (FC) system for Isuzu's upcoming fuel cell-powered heavy-duty truck. This collaboration aims to leverage hydrogen technology to achieve carbon neutrality in heavy-duty vehicles.