SDV(Software-Defined Vehicles) : SOA 및 미들웨어 산업(2025년)
Software-Defined Vehicles in 2025: SOA and Middleware Industry Research Report
상품코드 : 1694627
리서치사 : ResearchInChina
발행일 : 2025년 03월
페이지 정보 : 영문 500 Pages
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한글목차

중앙 집중식 EEA의 구현으로 OEM의 소프트웨어 아키텍처는 세계의 SOA로 진화하고 있습니다.

SDV(Software-Defined Vehicles)의 맥락에서 자동차 아키텍처는 중앙 집중식 EEA를 향해 진화하고 있으며 SOA 설계는 차세대 자동차 소프트웨어 아키텍처에 최선의 선택이 되었습니다. 많은 OEM은 SOA와 코어 미들웨어의 레이아웃을 계속 강화하고 있습니다.

동시에 자동차 SOA는 도메인 컨트롤러에서 중앙 집중식 자동차로 확산되고 있습니다. 세계 SOA를 사용하면 모든 용도가 모든 서비스를 어디서나 호출할 수 있어 시스템의 완전한 수직 및 수평 디커플링을 실현합니다.

Changan SDA의 운영 체제 계층은 SOA를 기반으로 합니다. 하드웨어와 소프트웨어가 통합된 고실시간 EEA에서 Changan SDA의 미들웨어 레이어와 용도 레이어는 소프트웨어와 하드웨어를 분리하고, 1,000개 이상의 I/O 추상 표준화 소프트웨어와 하드웨어 인터페이스, 500개 이상의 원자 서비스, 200개 이상의 확장 서비스, 200개 이상의 시나리오 서비스를 포함한 3,000개를 포함합니다. 또한 복제 가능하고 이식 가능한 표준 시스템을 확립하여 신기능 개발 효율을 30% 이상 향상시켰습니다.

2024년 NIO는 풀 스택 자체 개발 SkyOS를 출시했습니다. 자체 개발 SOA 프레임워크는 빠른 서비스 발견, 신뢰할 수 있는 원격 통화, 광대역 통신, 정확한 액세스 제어, 유연한 개발을 제공할 수 있습니다. SkyOS는 자체 개발된 SOA 프레임워크를 사용하여 차량의 1,600개 이상의 핵 기능을 추상화하고 다양한 도메인의 다양한 용도에 대한 API의 형태로 호출합니다.

SOA 프레임워크를 설계할 때 NIO는 고성능 크로스 도메인 통신 프로토콜을 TOX(Talks Over X)라고 명명했습니다.

교차 도메인 통합의 동향 하에서 차량용 통합 미들웨어 배포에 중점을 둡니다.

EEA가 중앙 통합과 교차 도메인 통합을 위해 계속 발전하는 동안 자동차 소프트웨어는 더 이상 참신한 자동차 아키텍처를 효과적으로 충족시킬 수 없습니다. OEM 수요에 힘입어 주요 공급업체는 조종실 운전 통합 제품 레이아웃을 가능하게 하는 SOA 요구 사항을 충족하는 통합 통신 미들웨어를 발표했습니다.

크로스 도메인 통합을 더 잘 배포하기 위해 Xpeng는 시스템 보안 미들웨어, 데이터 보안 미들웨어, 기능 안전, 차량 OTA, 차량 SOA, 미들웨어 등을 포함한 차량용 통합 통신 미들웨어를 구축했습니다. 이러한 차량 통신 미들웨어는 조종실 용도과 자율주행 용도가 하드웨어 플랫폼의 차이나 변경에 영향을 받지 않고 연구 개발의 효율성과 속도를 크게 향상시킵니다. 미들웨어가 통합되면 서비스 지향 및 세분화된 기능이 더욱 강화됩니다.

2025년 2월, STEP는 VFB라는 크로스 플랫폼과 크로스 도메인 차량 서비스 통신 프레임워크를 출시했습니다. 이는 통합 다중 도메인 소프트웨어 기술, 효율적인 크로스 도메인 서비스 협력, 변화하는 수요에 대한 신속한 대응을 특징으로 합니다. VFB는 중앙 집중식 서비스 거버넌스를 통해 다양한 기능 도메인(센트럴 게이트웨이, 지능형 운전, 조종실 시스템 등) 간의 효율적인 연계와 통합 관리를 실현하고, 서비스의 일관성과 효율성을 확보하고, 시스템 통합 효율을 대폭 향상시키고, 크로스 도메인 통신 마찰을 줄이고, 차량 SOA 기반 시스템 구축 VFB는 여러 모델과 여러 EEA에 효율적으로 적응할 수 있어 차량 SOA 플랫폼의 신속한 실현을 촉진합니다.

이 보고서는 중국 자동차 산업에 대한 조사 분석을 통해 SOA 및 미들웨어 진화, 공급망, 응용 시나리오 및 국내외 공급업체에 대한 정보를 제공합니다.

목차

제1장 자동차 SOA의 정의와 진화

제2장 OEM SOA 및 미들웨어 공급망

제3장 주요 공급업체의 SOA 및 미들웨어 레이아웃

제4장 자동차 SOA 및 미들웨어 응용 시나리오

제5장 주요 OEM SOA 및 미들웨어의 응용

제6장 중국의 자동차 SOA 설계 및 미들웨어 공급업체

제7장 국외의 자동차 SOA 설계 및 미들웨어 공급업체

KTH
영문 목차

영문목차

Research on automotive SOA and middleware: Development towards global SOA, cross-domain communication middleware, AI middleware, etc.

With the implementation of centrally integrated EEAs, OEM software architectures are evolving towards global SOAs

In the context of software-defined vehicles, automotive architectures are evolving towards centralized EEAs, and SOA design has become the best choice for the next generation of automotive software architectures. Many OEMs continue to strengthen their layout in SOAs and their core middleware.

At the same time, automotive SOAs are spreading from domain controllers to centrally integrated vehicles. Global SOAs allow any application to call any service anywhere, achieving complete vertical and horizontal decoupling of systems.

The operating system layer of Changan SDA is based on SOA. On the integrated and high-real-time EEA with hardware and software, Changan SDA's middleware and application layers decouple software and hardware, and have implemented more than 3,000 vehicle-defined service buses, including more than 1,000 I/O abstract standardized software and hardware interfaces, more than 500 atomic services, more than 200 enhanced services, and more than 200 scenario services. It has also established a replicable and portable standard system, improving the efficiency of new function development by more than 30%.

In 2024, NIO released its full-stack self-developed SkyOS. Its self-developed SOA framework can best provide fast service discovery, reliable remote calls, high-bandwidth communication, precise access control and flexible deployment. SkyOS uses the self-developed SOA framework to abstract more than 1,600 atomic capabilities of the vehicle and call them in the form of APIs for different applications in different domains.

when designing the SOA framework, NIO defines a high-performance cross-domain communication protocol named TOX, which means Talks Over X, that is, it can be applied to all types of networks and all communication terminals.

Under the trend of cross-domain integration, the focus is on the deployment of unified middleware for the vehicle

As EEAs continue to develop towards central integration and cross-domain integration, automotive software can no longer effectively satisfy novel automotive architectures. Driven by the demand of OEMs, major suppliers have launched unified communications middleware that meets SOA requirements to enable cockpit-driving integrated product layout.

In order to deploy cross-domain integration better, Xpeng has built a unified communication middleware for the vehicle, including system security middleware, data security middleware, functional safety, vehicle OTA, vehicle SOA, middleware, etc. With such vehicle communication middleware, cockpit applications and autonomous driving applications are immune to differences or changes in hardware platforms, thus greatly improving research and development efficiency and speed. After the middleware is unified, the service-oriented or atomized capabilities will be further enhanced.

In February 2025, STEP released a cross-platform and cross-domain vehicle service communication framework dubbed VFB, which features unified multi-domain software technology, efficient cross-domain service collaboration, and rapid response to changing demand. Through centralized service governance, VFB achieves efficient collaboration and unified management between different functional domains (such as central gateway, intelligent driving, cockpit system, etc.), ensuring the consistency and efficiency of services, greatly improving system integration efficiency, reducing cross-domain communication friction, simplifying the construction of a vehicle SOA-based system, and greatly improving development efficiency. VFB can efficiently adapt to multiple models and multiple EEAs, facilitating the quick realization of the vehicle SOA platform.

In December 2024, Vector launched System Gateway, a system routing system adapted to third-party protocol stacks, to help customers apply different middleware products to cross-domain integration platforms. It enables communication between IP and ROS/DDS, between SOME/IP and Android, etc..

From the perspective of Vector's system design, there are many ecosystems and software on top of the SoC, and cross-ecosystem communication is done through "IPC" which can cross processes, chips or containers, depending on the specific project scenario. MICROSAR Adaptive is a general, automotive-grade solution that can be applied to most microprocessors. For third-party ecosystems, Vector achieves integration through System Gateway, which is in blue in the figure below.

The integration trend of AI foundation models and automotive middleware

With their application and penetration in the automotive industry, AI foundation models have improved the capabilities to automotive software systems and put forward new requirements for vehicle software systems. In 2025, automotive software is expected to see the integration of AI foundation models and middleware.

For vehicle software architectures, the software system middleware layer of AI foundation models has been fully upgraded. At the public library level, AI-related content such as security, RAG (retrieval-augmented generation ), vector databases, and reasoning engines have been added to build a unified reasoning framework, SDK (software development kit) and interface. The framework layer also incorporates many AI elements. For example, multimodal foundation model service knowledge bases, intelligent agent services, model management, edge-cloud collaborative services, distributed AI services, etc., provide all-round support for the development and operation of AI applications.

In October 2024, AUTOSEMO released the latest "China Automotive Basic Software Development Report 5.0", which proposed that with the help of AI foundation models, automotive basic software platforms will evolve to the open software architectures, which mainly consist of ASF middleware and standard middleware, of AI foundation models. In addition to cross-domain SOA middleware, ASF middleware also integrates middleware products such as AI foundation models/application frameworks to help in-depth development of AI models on vehicles.

In 2024, Changan Automobile added an AI service framework to the SDA software and actively integrated other architecture layers, including a new AI service layer, AI data services, AI scheduling, AI interface adaptation, and local model reasoning. The AI perception layer and AI actuation layer are integrated into the hardware layer to support computing and offer data collection and output services. The AI application layer is integrated into the vehicle function layer to provide AI application services. The hardware, data, framework, and algorithm layers are integrated into the cloud big data layer to offer massive AI data resources and train AI models.

In January 2025, Geely released the "Global Smart Car AI" technology system, which revolves around AI OS. Downward is the model layer and basic layer content contained in AI OS, and upward is terminal devices. For example, it is used for smart cars on the C-end, and serves R&D, production and other machine and enterprise management software on the B-end. It can be understood that AI OS is a platform that can flexibly adapt to various terminals, ensuring system security and user privacy while achieving efficient resource management and task scheduling.

At the same time, the AI OS scheduling engine enables the seamless cross-terminal flow of foundation model functions and services. In the entire product ecosystem, a unified all-causal intention understanding framework can integrate the needs and perception data of multiple devices such as vehicles, mobile phones, tablet PCs, wearable devices, smart homes, and other forms of embodied agents.

Table of Contents

1 Definition and Evolution of Automotive SOA

2 OEM SOA and Middleware Supply Chain

3 SOA and Middleware Layout of Major Suppliers

4 Automotive SOA and Middleware Application Scenarios

5 SOA and Middleware Application of Major OEMs

6 Chinese Automotive SOA Design and Middleware Suppliers

7 Foreign Automotive SOA Design and Middleware Suppliers

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