기관차 시장 규모, 점유율, 동향 분석 보고서 : 추진 유형별(디젤, 전기), 최종사용자별(여객, 화물) 예측 기간(2024-2031년)
기관차 시장은 예측 기간(2024-2031년) 동안 연평균 8.2%의 성장률을 보일 것으로 예상됩니다. 시장 성장의 원동력은 철도망 및 인프라 강화에 대한 투자 확대로 인한 신흥국 지역의 기관차 수요 증가에 기인합니다. 기관차 기술의 발전과 세계 도시화의 진전도 세계 시장 성장에 기여하고 있습니다. 또한, 도로 교통을 지역 철도 네트워크로 전환하는 접근 방식은 시장 개척에 도움이 됩니다. 또한 복합운송의 증가 추세, 철도 화물 산업의 성장, 비용과 시간을 최적화하기 위한 여객 기관차 업그레이드 등으로 인해 시장은 큰 호황을 누리고 있습니다.
시장 역학
철도망 및 인프라 확대로 인한 기관차 수요 증가
기관차 시장의 성장은 철도 화물의 증가, 도로 혼잡 완화, 오지로의 철도 접근성 개발, 대중교통 수요 증가를 목적으로 하는 세계 철도망의 급격한 확장에 의해 촉진되고 있습니다. 이러한 철도망 확장은 전 세계적으로 기관차 구매의 새로운 기회와 가능성을 창출할 것으로 예상됩니다. 예를 들어, 2023년 1월 지멘스 모빌리티는 인도 국영철도공사로부터 9,000마력(HP) 기관차 1,200량을 수주했으며, 이는 지멘스 모빌리티 역사상 최대 규모이자 지멘스 인도 역사상 최대 규모의 기관차 주문입니다. 납품은 11년까지 이루어지며, 계약에는 35년간의 풀서비스 유지보수 서비스도 포함되어 있습니다.
자율주행하는 스마트 기관차는 기관차의 미래
최근 자율 운송의 개발 및 도입이 급격히 증가하고 있으며, 이는 철도 운송 산업에도 영향을 미치고 있습니다. 이 분야의 주요 기업들은 여객 및 화물 부문의 열차 수를 늘리고, 혼잡을 완화하고, 인적 자원을 최적화하고, 인적 오류 가능성을 피하기 위해 자율 기관차 기술에 대한 투자 및 개발에 열의를 보이고 있습니다. 예를 들어, 2022년 11월 알스톰은 네덜란드 인프라 관리 회사인 프로레일(ProRail) 및 벨기에 철도 화물 사업자 라인아스(Lineas)와 함께 네덜란드 브레다(Breda) 인근에서 최고 수준의 분로 기관차 자동화 수준인 GoA4를 달성했습니다. 장애물 및 이벤트 관리를 완전히 자동화한 것으로, 열차 내 작업자가 분로 작업 중에 직접 관여하지 않습니다. 이번 시연은 알스톰, 프로레일, 리니어스의 지속적인 협력 관계의 일환으로 진행된 일련의 실험이 끝났음을 의미합니다.
추진력 유형별로는 전기기관차가 큰 비중을 차지
전기 기관차는 낮은 유지보수, 운영 및 구매 비용, 낮은 에너지 소비, 낮은 탄소 배출량 및 우수한 성능으로 인해 추진력 유형에서 가장 두드러진 점유율을 차지하고 있습니다. 또한 기관차의 진화는 하이브리드 기관차 및 배터리 전기 기관차와 같은 전기 추진 유형과 관련이 있으며, 이는 전기 기반 기관차 유형의 우위가 증가하고 있음을 시사합니다. 이러한 수요 증가에 따라 2023년 11월 알스톰은 인도 철도에 300대의 전기 기관차를 납품했습니다. 이는 인도 철도가 야심 찬 화물 운송 야망을 달성하기 위해 대형 화물 열차를 고속으로 운행할 수 있는 능력을 강화하는 중요한 단계입니다.
여객 열차가 최종사용자 부문을 지배할 것으로 예상
도시화, 도로 혼잡 완화를 위한 체계적인 노력, 지역 및 초지역 철도망 개발, 여객 철도 업그레이드 등으로 인해 여객 부문이 시장을 주도할 것으로 예상됩니다. 또한, 개발도상국의 인구 증가는 교통 관련 배출량을 줄이면서 미래의 대중 교통량을 수용하기 위해 여객 철도망 확장에 대한 투자를 촉진하고 있습니다. 예를 들어, 2023년 12월, 바이든-해리스 행정부는 미국 역사상 최초의 세계 최고 수준의 고속철도 프로젝트를 포함한 10개의 주요 여객 철도 프로젝트에 82억 달러의 신규 자금 지원을 발표했습니다. 선정된 주요 프로젝트에는 연간 1,100만 명 이상의 승객이 이용할 수 있는 캘리포니아와 네바다를 연결하는 새로운 고속철도 시스템 건설이 포함됩니다.
세계 기관차 시장은 북미(미국, 캐나다), 유럽(영국, 이탈리아, 스페인, 독일, 프랑스, 기타 유럽), 아시아태평양(인도, 중국, 일본, 한국, 기타 아시아 지역), 기타 지역(중동 및 아프리카, 라틴아메리카) 등 지역별로 세분화되어 있습니다.
아시아태평양이 세계 시장에서 큰 점유율을 차지
아시아태평양은 세계 시장의 주요 점유율을 차지하고 있으며 예측 기간 동안 가장 높은 CAGR을 보일 것으로 예상됩니다. 철도 용량 및 인프라 개선을 위한 지역 정부 지출의 지속적인 증가, 지역 및 국영 여객 열차에 대한 투자 증가, 인구 증가가 이 지역 시장 성장의 주요 촉진요인입니다. 이 지역의 철도 네트워크에 대한 높은 의존도와 역내 운송의 성장은 이 지역 시장 성장의 또 다른 촉진요인입니다. 또한 이 지역은 현재 기준과 미래 요구 사항에 따라 기존 기관차 및 철도 인프라 업그레이드에 투자할 것으로 예상됩니다. 예를 들어, 2022년 상반기 중국 국철그룹(China National Railway Group Co. Ltd., 이하 '국철그룹')은 19억 달러 이상을 신규 설비에 투자하여 전년 동기 대비 70.0% 가까이 증가했습니다. 최근 중국철도그룹은 올해 세 번째 기관차 입찰을 실시하여 기관차 220량과 일부 전기 설비를 총 6억 6,600만 달러에 낙찰했습니다.
Locomotive Market Size, Share & Trends Analysis Report by Propulsion Type (Diesel, and Electric), and by End-User (Passenger, and Freight) Forecast Period (2024-2031)
Locomotive market is anticipated to grow at a CAGR of 8.2% during the forecast period (2024-2031). The market growth is driven by the rising demand for locomotives in developing regions due to growing investments in strengthening rail networks and infrastructure. Advancement in locomotive technology and the growing urbanization globally are other contributors to the global market growth. Additionally, the approach of shifting road traffic to the local rail network can be beneficial for market development. Further, the market is experiencing a significant boom by the rising trend of intramodal transport, the growing rail-freight industry, and the upgradation of passenger locomotives to optimize cost and time.
Market Dynamics
Expansion of the rail network and infrastructure to increase locomotive demand
The growth in the locomotive market is instigated by the rapidly growing rail networks globally aimed at increasing rail freight, reducing road congestion, developing remote railway reach, and fulfilling increasing demand for public transport. This expansion of the rail network is projected to create new opportunities and scope for the purchase of locomotives globally. For instance, in January 2023, Siemens Mobility received an order for 1,200 locomotives of 9,000 horsepower (HP) from Indian Railways, marking the single largest locomotive order in the history of Siemens Mobility and single largest order in the history of Siemens India. Deliveries are planned over eleven years, and the contract includes 35 years of full-service maintenance.
Autonomous and Smart Locomotives are the Future of Locomotives
In recent years, the traction around developing and deploying autonomous transport has risen exponentially which has also impacted the rail transport industry. Major players in the field are willing to invest and develop autonomous locomotive technology aimed at increasing the number of trains in both passenger and freight divisions, decreasing congestion, optimizing human resources, and evading the possibility of human error. For instance, in November 2022, Alstom accomplished the highest level of automation on a shunting locomotive near Breda, Netherlands, in collaboration with Dutch infrastructure manager ProRail and Belgian rail freight operator Lineas. This level of automation, known as GoA4, refers to fully automated starting, driving, stopping, and management of unexpected obstructions or occurrences without the direct involvement of any on-train workers during shunting tasks. This demonstration marks the end of a series of experiments conducted as part of an ongoing collaboration between Alstom, ProRail, and Lineas.
Electric locomotives hold a major share based on propulsion type
Electric locomotives have been the most prominent propulsion type, attributed to their low cost of maintenance, operations, and purchase, lower energy consumption, less carbon footprint, and better performance. Further, the evolution of locomotives has been related to electric propulsion types such as hybrid and battery electric locomotives, suggesting an increasing dominance of electric-based locomotive types. In response to growing demand, in November 2023, Alstom delivered 300 electric locomotives to India Railways. This is a crucial step towards strengthening the Indian Railways' ability to move big freight trains at fast speeds to meet its ambitious freight ambitions.
Passenger trains are projected to dominate the end-user segment
The passenger segment is projected to dominate the market due to increasing urbanization, organizational efforts to reduce road congestion, the development of local and hyperlocal rail networks, and the upgrading of passenger rails. Further, the increasing population in developing regions has stimulated investment in expanding the passenger rail network to accommodate the future volume of public transport while reducing transport-related emissions. For instance, in December 2023, the Biden-Harris Administration announced $8.2 billion in new funding for ten significant passenger rail projects around the country, including the first world-class high-speed rail projects in our country's history. Key selected projects include building a new high-speed rail system between California and Nevada, which will serve more than 11 million passengers annually.
The global locomotive market is further segmented based on geography including North America (the US, and Canada), Europe (UK, Italy, Spain, Germany, France, and the Rest of Europe), Asia-Pacific (India, China, Japan, South Korea, and Rest of Asia), and the Rest of the World (the Middle East & Africa, and Latin America).
Asia-Pacific holds the major share in the global market
Asia-Pacific holds the major share of the global market and is predicted to demonstrate the highest CAGR during the forecast period. The ongoing increase in the regional government's expenditure to improve rail capacity and infrastructure, rising investment in local and national passenger trains, and increasing population are key drivers of the regional market growth. The high regional dependence on rail networks and the growth of intramodal transport in the region are the other promoters of regional market growth. Also, this region is expected to invest in upgrading its existing locomotive and rail infrastructure based on current standards and future requirements. For instance, in the first half of 2022, China National Railway Group Co., Ltd. (hereinafter referred to as "National Railway Group") invested more than $1.9 billion in new equipment, an increase of nearly 70.0% over the same period last year. Recently, China National Railway Group launched the third locomotive bid this year, with a total of 220 locomotives and some electrical equipment, for a total of about $666.0 million.
The major companies serving the global locomotive market include Alstom SA, Siemens AG, Hyundai Rotem, CRRC Corporation Ltd., and Thales Group, among others. The market players are focusing on capitalizing on growth by adopting strategies such as collaboration, partnerships, and market expansion, among others. For instance, in November 2022, Alstom, a global manufacturer in smart and sustainable mobility, and Kazakhstan Railways (KTZ) signed a partnership agreement on the renewal of KTZ's locomotive fleet and maintenance support, which includes the next-generation locomotive KZ8A(NG). KTZ now operates 90 freight locomotives and 39 passenger locomotives, with a further 160 freight locomotives and 80 passenger locomotives on order.