인도의 CPaaS(Communication Platform as a Service) 시장 : 시장 점유율 분석, 산업 동향 및 통계, 성장 예측(2025-2030년)
India Communication Platform As A Service (CPaaS) - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)
상품코드:1692165
리서치사:Mordor Intelligence
발행일:2025년 03월
페이지 정보:영문
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인도의 CPaaS(Communication Platform as a Service) 시장 규모는 2025년에 10억 1,000만 달러로 추정되고, 예측 기간인 2025-2030년 CAGR 24.83%로 성장할 전망이며, 2030년에는 30억 6,000만 달러에 달할 것으로 예측됩니다.
인도의 CPaaS 시장은 주로 디지털 고객 참여 증가, 클라우드 암호화, 디지털 전환에 의해 견인되고 있습니다. CPaaS(Communication Platform as a Service)는 클라우드 기반의 딜리버리 아키텍처로 기업이 실시간 커뮤니케이션 기능을 추가할 수 있도록 합니다. 클라우드 커뮤니케이션 기술인 CPaaS는 주로 고객과의 커뮤니케이션 채널 개선에 이용되고 있습니다.
주요 하이라이트
WhatsApp Business API와 채팅봇은 가장 주목받는 CPaaS 이용 사례입니다. 문자 메시징, 통화 기반 도움말 및 비디오 기반 서비스는 모두 CPaaS에서 동일한 용도에 통합할 수 있습니다. 이 회사는 모든 것이 백엔드로 연결되어 있기 때문에 향후 문제를 인식하고 있습니다. 또한 고객으로부터 문의가 있을 경우 기업은 구매자의 과거 커뮤니케이션 이력을 파악하고 문제의 핵심에 다가가 해결할 수도 있습니다. 이것은 물론 거래 효율성을 높이고 고객 경험을 향상시킬 수 있습니다.
수많은 클라우드 기반 API는 매우 큰 가치를 제공하기 때문에 CPaaS 제공업체에서 더 자주 사용됩니다. 이들은 미리 패키징된 플러그인 또는 통합 모듈의 구성 요소로 개발자에게 제공되므로 개발자는 메시징, 오디오, 비디오, 이메일 및 기타 OTT 애플리케이션에 통합할 수 있습니다. 이 플랫폼은 광고의 종량 과금제를 채택하고 있으며, 기업은 이용한 서비스에 대해서만 요금을 지불할 수 있습니다. 인프라 구축이나 소프트웨어 개발에 많은 비용이 필요하지 않으므로 비즈니스 자산을 가볍게 할 수 있습니다. 그 결과 CPaaS는 기업들 사이에서 인기가 높아지고 있습니다.
기술 혁신은 여러 분야에서 기능하는 가치를 운반합니다. 스마트 쇼핑 어시스턴트는 사용자의 열람 기록을 기반으로 구매 제안을 하는 데 능숙할 것으로 기대됩니다. 소프트웨어는 정확한 실시간 번역을 제공하여 값 비싼 다국어 고객 지원 담당자의 필요성을 줄일 수 있습니다.
API는 CPaaS 영상 채팅 기술과 모든 전화와 웹캠을 생체 인증 보안 체크 포인트로 바꾸는 얼굴 인식 가능한 AI를 제공한다고 생각됩니다. 챗봇도 그 범위와 역량을 계속 확대해 여러 기업이 봇으로만 구성된 자동 서비스 담당자 팀을 배치할 수 있게 될 것으로 보입니다.
지난 1년 동안 세계 커뮤니케이션은 끊임없이 변화하고 있습니다. 상시적으로 온 소비자가 기대를 모으고, 기업은 고객 중심주의로 이러한 급속한 변화에 적응하려고 열심히 노력하고 있습니다. 유연성, 원활한 연결성, 다중 채널의 상업 커뮤니케이션이 점점 중요해지고 있습니다. 현대적인 디지털 플랫폼으로의 이행은 CPaaS(Communications-Platform-as-a-Service) 서비스에 의해 촉진되어 기업은 변화하는 고객 요구에 적응할 수 있게 됩니다. 에코시스템의 도입 과제는 시장 성장에 방해가 될 것으로 예상됩니다.
인도의 CPaaS 시장 동향
중소기업이 현저한 성장을 이루
인도의 중소기업 부문은 산업 생산고의 45%, 수출의 40%, 연간 6,000만 명의 고용, 연간 130만 명의 신규 고용, 국내외 시장을 위한 8,000개 이상의 고품질 상품의 생산을 차지하며, 이 나라 경제의 기반으로 인식되고 있습니다.
인도 브랜드 에퀴티 재단에 따르면 2023년 2월까지 인도 정부의 Udyam 등록 포털에 약 1,380만 회사의 영세 기업이 기록되어 MSME 부문의 96%를 구성하고 있습니다. 소기업의 약 3%, 중기업의 0.28%가 점유하고 있었습니다. 이 플랫폼에는, 합계로 1,400만 이상의 MSME가 등록되어 있습니다.
CPaaS 제공업체에게 인도의 거대하고 급성장하는 중소기업 시장은 에코시스템 전체에서 사업을 확대할 수 있는 큰 기회가 됩니다. 중소기업에 있어서 훌륭한 플랫폼은 CPaaS(Communication Platform as a Service)로, 기업은 통신 인프라의 구축이나 유지에 번거롭지 않게, 애플리케이션을 작성, 관리, 이용할 수 있습니다. CPaaS에는 최신 고객 관리 플랫폼, 중복성, 다중 레이어 데이터 보안이 포함돼 있어 사용자가 플랫폼을 완전히 제어할 수 있습니다.
인도의 중소기업은 작은 마을이나 도시에 집중하고 있기 때문에 고객과의 다언어 커뮤니케이션에 대한 요구가 높아지고 있습니다. CPaaS를 이용함으로써 중소기업 경영자는 전문 번역가 및 번역 툴의 비용이나 필요 없이 다양한 언어로 고객과 소통할 수 있습니다.
CPaaS는 중소기업이 현지 지역의 현재 고객과의 관계를 유지하는 데 도움이 될 뿐만 아니라 인도의 잠재적인 고객과 연결할 수 있게 해줍니다. 클라우드와 AI를 활용한 커뮤니케이션 솔루션으로 인도에서는 모든 규모의 기업들에게 디지털이 빠르게 사업 운영의 중요한 요소가 되고 있기 때문에 중소기업들은 많은 채널을 활용해 개인화된 메시징으로 여러 시장의 잠재 고객들과 연결될 수 있습니다. 중소기업은 CPaaS를 이용함으로써 필요에 따라 커뮤니케이션 전략을 확대하고 축소할 수 있으며, 자체 속도로 개발하고 확대할 수 있습니다. 성장 서비스와 리드 창출 서비스에 사용되어야 했던 투자 자금이 삭감됩니다.
중소기업이 기술 솔루션을 도입하는 경우 투자 비용은 매우 중요합니다. CPaaS를 이용하면 새로운 인프라에 투자하지 않고 맞춤형 AI 지원 컨텍추얼 커뮤니케이션 플랫폼에서 이익을 얻을 수 있습니다. 앱이 있으면 API를 통해 쉽게 그러한 시스템이나 다른 시스템에 내장할 수 있습니다. CPaaScan은 마케팅 시책의 투자수익률(ROI)을 최대 25% 향상시키는 한편, 중소기업의 인게이지먼트 비용을 30% 삭감합니다.
소매 및 전자상거래가 큰 시장 점유율을 차지할 전망
인도는 이제 모바일 퍼스트의 경제이며, 모바일과 디지털의 급속한 보급은 소비자의 참여와 브랜드 인터랙션을 변화시키고 있습니다. 소비자들은 더 나은 엔드 투 엔드 테일러메이드 체험과 더 많은 선택지 중에서 선택할 것을 요구하고 있습니다. 고객의 52%는 모든 오퍼가 개별화되기를 기대하고 있습니다. 기업들은 특히 최첨단 인공지능(AI) 알고리즘과 통합될 경우 이러한 소비자 수요 변화에 대응하기 위해 대화형 커머스 및 기타 기술을 활용하고 있습니다.
대화형 상거래 요구사항은 고객이 구매 여행에서 채팅봇을 사용하는 데 얼마나 의욕적인지를 보고 측정할 수 있습니다. 조사에 따르면 소매점 챗봇을 이용해 쇼핑한 15%의 고객 중 81%가 '다시 이용하고 싶다'고 응답했습니다. 하지만 SaaS 솔루션과 조합하기 쉬운 CPaaS 기능을 만드는 것이 대화형 커머스의 성공으로 이어질 수도 있습니다.
인도의 전자상거래 부문은 21.5% 성장했으며, 2022년에는 748억 달러에 이른 것으로 평가되었습니다. 최근의 디지털 리터러시의 향상에 의해, 전자상거래 사업에 대한 투자가 급증해, 신규 참가 기업이 기반을 확립하기 위한 씨름판이 평준화 되어, 기존의 행동에 과제하는 참신한 패턴이 생겨나고 있습니다. 인도의 CPaaS 시장은 소매 및 전자상거래에 대한 투자 증가로 인해 더욱 활성화되고 있습니다.
게다가 팬데믹은 소매 분야를 변화시키고 그 결과 유감스럽게 점포가 폐쇄되어 점포에서 체험의 장래에 대한 불안이 생겼습니다. 소매 기업은 당초 고전을 면치 못했지만, 최종적으로는 최첨단의 방법으로 효율적으로 고객에게 서비스를 제공하는 방향으로 방향을 틀었습니다. 규모의 대소를 불문하고, 모든 기업에 있어서, 디지털 퍼스트 및 옴니 채널 체험은 필요 불가결이 되었습니다. 업계는 환영 이메일 기반 프로그램, 보다 지능적인 음성 기반 IVR 및 고객 서비스 솔루션 및 기존 SMS 이니셔티브를 위해 CPaaS로 눈을 돌렸다.
Global Agriculture Information Network에 따르면 2022년 인도에는 약 1,300만 점의 식료품 소매점이 있었습니다. 이 카테고리에는 전통적인 소매업자와 새로운 소매업자가 포함됩니다. 2013년 이후, 그 수는 일정하게 성장하고 있지만, 주로 전통적인 점포로 구성되어 있습니다. 소매점의 증가는 연구 시장의 수요를 증가시켜, 소매점은 제품의 할인율이나 계절적인 세일을 메시지로 보낼 수 있습니다.
인도의 CPaaS(Communication Platform as a Service) 산업 개요
인도의 CPaaS(Communications Platform-as-a-Service) 시장은 적당히 단편화되어 있으며, 트빌리오 Inc., Tanla, Route Mobile, AMD Telecom(Routee), Netcore Cloud와 같은 대기업이 참가하고 있습니다. 이 시장의 기업은 파트너십, 합병, 기술 혁신, 투자, 인수 등의 전략을 채택하여 제품 제공을 강화하고 지속 가능한 경쟁 우위를 획득하고 있습니다.
2023년 1월-Telnyx LLC는 새로운 메시징 전달 대시보드를 발표했습니다. 이 서비스에서는 고객은 대시보드를 통해 전달 가능성을 실시간으로 추적할 수 있습니다. 고객은 원하는 제품이 전달되었는지, 전달되지 않았는지 또는 비행 중인지를 경보로 알 수 있습니다. 이번 기능 업데이트는 보다 많은 신규 기업이 이 회사의 서비스를 이용하도록 하는 것을 목적으로 하고 있습니다.
2022년 12월-모바일 앱의 대화 플랫폼을 제공하는 Sendbird Inc.는 인앱 채팅 사용자와 기업 간의 상호작용을 보다 성공적으로 수행하기 위해 일정 메시지와 투표 도구를 제공하기 시작했습니다. 일정 메시지는 사용자가 메시지를 전달할 최적의 타이밍을 선택할 수 있게 합니다. 리마인더, 조작 메세지, 완벽한 타이밍에서의 통신을 트리거로 한 액티비티 등을 송신할 수 있습니다.
기타 혜택 :
엑셀 형식 시장 예측(ME) 시트
3개월의 애널리스트 서포트
목차
제1장 서론
조사 상정 및 시장 정의
조사 범위
제2장 조사 방법
제3장 주요 요약
제4장 시장 인사이트
시장 개요
COVID-19가 시장에 미치는 영향의 평가
제5장 시장 역학
시장 성장 촉진요인
자본 지출을 최소화하기 위한 종량 과금 모델에 대한 수요 증가
UCaaS와 같은 다른 인접 모델보다 CPaaS 기반 솔루션의 채택이 지수적으로 증가
CPaaS를 고객의 운영, 서비스, 마케팅에 고도로 이용할 수 있도록 하는 로우코드 인에이블먼트에 대한 수요 증가
시장 성장 억제요인
실장의 과제
업계 생태계 분석
퓨어 플레이 CPaaS
엔터프라이즈급 CPaaS
통신 사업자 주도형 CPaaS
서비스 제공업체 기반 CPaaS
주요 동향
자동화된 전화 및 텍스트에 의한 대금 회수 프로세스의 합리화
서버리스 전개
머신러닝 및 AI의 등장
봇에 의한 옴니채널 커뮤니케이션
보안 및 프라이버시 패러다임
가격 및 비즈니스 모델 분석
제6장 시장 세분화
조직 규모별
중소기업
대기업
최종 사용자 산업별
IT 및 통신
BFSI
소매 및 전자상거래
헬스케어
기타 최종 사용자 업계별
제7장 경쟁 구도
기업 프로파일
Twilio Inc.
Tanla
Route Mobile
AMD Telecom(Routee)
Netcore Cloud
Telnyx LLC
ACL Mobile Limited(Sinch)
Sendbird Inc.
Gupshup Inc.
MessageBird Inc.
Infobip Ltd
Plvio Inc.
제8장 미래 전망
AJY
영문 목차
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The India Communication Platform As A Service Market size is estimated at USD 1.01 billion in 2025, and is expected to reach USD 3.06 billion by 2030, at a CAGR of 24.83% during the forecast period (2025-2030).
The Indian CPaaS market is driven primarily by increased digital customer engagement, cloud encryption, and digital transformation. A communication platform as a service (CPaaS) is a cloud-based delivery architecture that enables businesses to add real-time communication capabilities. CPaaS, a cloud communication technology, is primarily used to improve customer communication channels.
Key Highlights
The WhatsApp Business API and chatbots are the most visible CPaaS use cases. Text messaging, call-based help, and video-based services can all be integrated into the same application with CPaaS. The company is aware of future issues as everything is linked in the back end. The company is also aware of the buyer's previous communication history when a client contacts the firm and can even get to the heart of a problem and solve it. This, of course, increases the efficiency of transactions and can improve the customer experience.
Numerous cloud-based APIs are used more frequently by CPaaS providers since they offer tremendous value. These are made available to developers as pre-packaged plugins or as a component of integration modules so they can integrate messaging, audio, video, email, and other OTT into their applications. This platform uses a pay-as-you-go system for ads, allowing companies to only pay for the services they utilize. As there is no significant expenditure needed to create an infrastructure or develop software, it makes the business asset lighter. As a result, CPaaS is becoming more and more popular among enterprises.
Technological innovations carry a value that works in multiple sectors. Smart shopping assistants are expected to be better at making purchase suggestions based on the user's browsing history. The software would provide accurate, real-time translations, reducing the need for expensive multilingual customer support representatives.
APIs would provide CPaaS video chat technology and AI capable of facial recognition to turn any phone or webcam into a biometric security checkpoint. Chatbots would also continue to grow in scope and capacity, allowing multiple businesses to deploy teams of automated service reps made entirely of bots.
Over the past year, global communication has changed. Always-on consumers drive expectations, and businesses work harder to adapt to these rapid changes in a customer-centric manner. Flexibility, seamless connectivity, and multichannel commercial communication are becoming increasingly important. The transition to a contemporary digital platform is fueled by communications-platform-as-a-service (CPaaS) services, allowing businesses to adapt to changing client needs. Implementation challenges in the ecosystem are expected to hinder the market growth.
CPAAS in India Market Trends
SMEs to Witness Significant Growth
The SME sector in India is recognized as the foundation of the country's economy, accounting for 45% of industrial output, 40% of exports, 60 million jobs annually, 1.3 million new jobs annually, and the production of more than 8000 high-quality goods for domestic and international markets.
According to India Brand Equity Foundation, By February 2023, nearly 13.8 million micro-enterprises had been recorded on the Indian government's Udyam registration portal, constituting 96 percent of the MSME sector. Around 3 percent of small enterprises and 0.28 percent of medium enterprises were occupied. More than 14 million MSMEs were registered on the platform in total.
For CPaaS providers, the enormous and rapidly expanding market for SMEs in India offers a significant chance to expand their operations across the ecosystem. A fantastic platform for SMEs is CPaaS (Communication Platform as a Service), which enables businesses to create, manage, and use applications without dealing with the hassle of setting up and maintaining communication infrastructure. It includes a modern customer management platform, redundancy, and multi-layer data security, allowing users complete control over the platform.
Due to the concentration of Indian MSMEs in smaller towns and cities, there is an increased requirement for multilingual communication with their clients. With the help of CPaaS, small business owners can communicate with their clients in various languages without the expense or requirement for specialized translators or translation tools.
In addition to assisting MSMEs in maintaining relationships with their current clients in their local areas, CPaaS also enables them to connect with potential clients in India. Cloud and AI-enabled communication solutions allow MSMEs to connect with potential clients in multiple markets with personalized messaging, utilizing numerous channels since digital is rapidly becoming a significant component of business operations for enterprises of all sizes in India. MSMEs may scale their communications strategies up or down as necessary with CPaaS, allowing them to develop and expand at their rate. The investment money that would have been spent on growth and lead-generating services is reduced.
The investment cost is crucial for SMEs when deploying any technology solution. They can profit from a customized, AI-enabled contextual communications platform with CPaaSwithout investing capital in new infrastructure. If they have any apps, they can easily incorporate them into those and other systems via APIs. CPaaScan increases marketing initiatives' return on investment (ROI) by up to 25% while lowering the cost of engagement for MSMEs by 30%.
Retail and E-commerce is Expected to Hold Significant Market Share
India is now a mobile-first economy, and rapid mobile and digital adoption have altered consumer engagement and brand interactions. They demand better end-to-end tailored experiences along with more options to pick from. Customers expect all offers to be individualized, according to ~52% of them. Organizations have been utilizing conversational commerce and other technologies to keep up with these shifting consumer demands, particularly when integrated with cutting-edge artificial intelligence (AI) algorithms.
The requirement for conversational commerce may also be measured by looking at how willing customers are to use chatbots in their purchasing trips. The research found that 81% of the 15% of customers who used a retail chatbot to make purchases stated they would do it again. However, creating CPaaS capabilities that are simple to combine with SaaS solutions may help conversational commerce succeed.
The Indian e-commerce sector is expected to grow by 21.5% and reach USD 74.8 billion in 2022. The recent increase in digital literacy has resulted in a surge of investment in e-commerce businesses, leveling the playing field for new companies to establish their bases and generating novel patterns to challenge established behavior. The CPaaS market in India is further fueled by increased investment in retail and e-commerce.
Moreover, the pandemic altered the retail sector, resulting in regrettable store closures and anxiety regarding the future of the in-store experience. Retailers struggled initially but eventually changed course to serve clients through cutting-edge methods efficiently. For all players, big or small, digital-first and omnichannel experiences have become a need. The industry turned to CPaaS for welcome email-based programs, more intelligent voice-based IVR and customer service solutions, and conventional SMS initiatives.
According to Global Agriculture Information Network, in 2022, there were around 13 million retail grocery stores in India. Within the category, this encompassed traditional and new retailers. While there has been a constant growth in numbers since 2013, it primarily comprises traditional stores. The rise in the retail stores would increase the demand for the studied market, and the retailers may send the product discount rate and any seasonal sales through messages.
CPAAS in India Industry Overview
The India Communications Platform-as-a-Service (CPaaS) Market is moderately fragmented, with major players like Twilio Inc., Tanla, Route Mobile, AMD Telecom (Routee), and Netcore Cloud, among others. Players in the market are adopting strategies such as partnerships, mergers, innovations, investments, and acquisitions to enhance their product offerings and gain sustainable competitive advantage.
January 2023: Telnyx LLC launched a new messaging deliverability dashboard. With this service, customers can track real-time deliverability through the dashboard. The customer gets an alert about whether the desired product is delivered, not delivered, or is in flight. The updated feature launch is to attract more new businesses to opt for the company's services.
December 2022: Sendbird Inc., a provider of mobile app conversation platforms, launched scheduled messages and poll tools to encourage more successful interactions between in-app chat users and businesses. Scheduled messages allow users to choose the best time to deliver their message. They can transmit reminders, operational messages, and activities triggered by perfectly timed communications.
Additional Benefits:
The market estimate (ME) sheet in Excel format
3 months of analyst support
TABLE OF CONTENTS
1 INTRODUCTION
1.1 Study Assumption and Market Definition
1.2 Scope of the study
2 RESEARCH METHODOLOGY
3 EXECUTIVE SUMMARY
4 MARKET INSIGHTS
4.1 Market Overview
4.2 Assessment of the Impact of COVID-19 on the Market
5 MARKET DYNAMICS
5.1 Market Drivers
5.1.1 Rising Demand for the Pay-per-use Model to Minimize Capital Spending
5.1.2 Exponential Increase in the Uptake of CPaaS Based Solutions over other Adjacent Models, such as UCaaS
5.1.3 Growing Demand for Low Code Enablement to Make Enterprises CPaaS Highly Usable for Customer Operations, Service and Marketing
5.2 Market Restraints
5.2.1 Implementation Challenges
5.3 Industry Ecosystem Analysis
5.3.1 Pure-Play CPaaS
5.3.2 Enterprise-Grade CPaaS
5.3.3 Telco-Driven CPaaS
5.3.4 Service Provider-Based CPaaS
5.4 Key Trends
5.4.1 Streamlining of Payment Collection Process with Automated Calls and Texts