유럽의 중고차 시장 규모는 2025년에 623억 9,000만 달러로 추정되고, 예측 기간인 2025-2030년 CAGR 4.12%로 성장할 전망이며, 2030년에는 763억 5,000만 달러에 달할 것으로 예측됩니다.

경제적, 기술적, 소비자의 선호 요인에 힘입어 유럽의 중고차 시장은 역동적이고 급속하게 진화하고 있습니다. 연간 수백만 대의 거래가 이루어지고 있으며 독일, 영국, 프랑스, 스페인, 이탈리아가 견인하고 있습니다. 이들 국가는 시장 전체 규모에 크게 기여하고 있을 뿐 아니라 저렴한 가격부터 고급차까지 다양한 차종을 제공하고 있습니다. 경제 정세는 상당한 영향력을 가지고 있습니다. 불확실한 시기나 불황기에는 소비자는 신차보다 저렴한 중고차에 끌리는 경우가 많습니다.
중고차는 구입가격 뿐만이 아니라, 감가상각비, 보험료, 등록료도 절약할 수 있는 가성비가 최대의 매력입니다. 신차는 감가상각이 빨라 구입 후 몇 년 만에 그 가치를 크게 잃지만 중고차는 많은 구매자들에게 더 매력적인 선택지입니다. 여기에 높은 수준의 품질과 신뢰성을 보장하는 인증중고차(CPO) 프로그램의 대두가 소비자의 신뢰와 수요를 높이고 있습니다.
기술의 진보에 힘입어 디지털 플랫폼과 온라인 마켓플레이스는 시장에 혁명을 가져와 중고차의 매매를 간소화했습니다. 이러한 플랫폼은 광범위한 목록, 리뷰, 차량 이력 보고서를 제공함으로써 투명성과 신뢰성을 높이고 있습니다. 정부의 우대조치와 운용비용 절감이 뒷받침되면서 중고 전기차(EV)의 이용 가능성이 높아지고 있는 것은 시장이 지속가능한 방향으로 이동하고 있음을 뒷받침하고 있습니다.
그럼에도 불구하고 품질과 신뢰성에 대한 우려, 자금 조달 장애, 유럽 국가 간의 규제 차이 등 과제가 쌓여 있습니다. 그렇다고는 해도, 온라인이나 비접촉형 거래의 급증, CPO 프로그램의 인기 상승, 지속 가능성에 대한 포괄적인 주목이라고 하는 동향에 의해서, 시장은 형성되고 있습니다. 테크놀로지의 진화와 소비자 기호의 변화에 따라 유럽의 중고차 시장은 적응과 성장의 태세를 갖추고 구매자와 판매자 모두에게 다양한 기회를 제공하고 있습니다.
유럽 전역에서 온라인 부문은 소비자의 중고차 시장에 참여하는 방식을 재구성하고 업계의 진화에 있어 매우 중요한 힘이 되고 있습니다. 이 부문에는 무수한 온라인 플랫폼, 마켓플레이스, 디지털 채널이 포함되어 구매자와 판매자의 거래를 합리화하고 있습니다. 이러한 플랫폼은 편리성과 접근성을 높일 뿐만 아니라 시장 진입 기업에 다양한 선택지를 제공합니다.
쇼핑부터 조사에 이르기까지 디지털 기기가 일상생활을 지배하게 되면서, 온라인 플랫폼은 중고차의 인수를 희망하는 사람들의 주요 옵션으로 부상해 왔습니다. 이 변화는 오토스코우트24, 이베이 모터스, 곰트리와 같은 온라인 마켓플레이스의 대두에 박차를 가해 각각 유럽 전역의 수십억 명의 방대한 요구에 부응하고 있습니다.
온라인 플랫폼은 구매자와 판매자 모두에게 무수한 장점을 가져다주며, 유럽의 중고차 사정에서 존재감을 높이고 있습니다. 구매자는 풍부한 차종, 포괄적인 검색 필터, 사진, 설명, 사양이 완비된 상세한 목록을 즐길 수 있습니다. 이를 통해 바이어는 집에 있으면서 철저한 조사와 비교를 할 수 있습니다.
이 디지털 편의성은 시간을 절약할 뿐만 아니라 프로세스를 간소화하고 구매자가 여러 대리점과 개인 판매자를 방문하는 번거로움 없이 경쟁가격으로 이상적인 자동차를 확보할 수 있도록 합니다.
게다가, 온라인 부문은 국경을 넘는 거래를 촉진하고, 국제 거래를 간소화합니다. 이 기능을 통해 중고차는 유럽의 여러 나라에서 매매되게 되어 시장의 폭이 넓어지고 있습니다. 구매자나 판매자 모두 보다 폭넓은 차종을 찾을 수 있게 되어 새로운 비즈니스 성장의 기회를 잡을 수 있습니다. 예를 들면
2023년 7월, STELLANTIS는 Spoticar 부문을 통해 영국에서 중고차의 온라인 직접 판매를 시작했습니다. STELLANTIS는, 회사용차 제도나 파이낸스 파트너로부터 조달한 100대 이상의 중고차로 이 이니셔티브를 개시했습니다. 푸조, 시트로엥, 피아트, 복스홀 모델이 라인업 되었습니다. 쇼핑객들은 spoticar.co.uk 을 통해 코비에 위치한 스텔란티스 재생 센터에서 직접 구매할 수 있으며 배송비 없이 어떤 스포티카 딜러라도 배송을 준비할 수 있었습니다. 게다가 이 사이트는 딜러 네트워크로부터 인증받은 중고차를 소개하고 있습니다.
이러한 역학을 생각하면 중고차 시장은 향후 수년간 크게 성장할 태세가 갖추어지고 있습니다.
독일의 중고차 시장은 전기차(EV) 수요의 급증을 주요 요인으로 현저한 변모를 이루고 있습니다. 2023년에는 신차 시장이 혼란에 직면하는 반면 중고차 부문은 바닥을 굳게 지켰습니다. 2022년 대비 6.9% 증가한 60억 3,000만 대 이상의 자동차가 유통돼 독일 내 자동차 수요가 견조함을 뒷받침하고 있습니다.
독일의 저명한 자동차 클럽인 ADAC은 중고 EV가 예산 중시 구매자에게 '진정한 선택'이 되고 있다고 강조하고 있습니다. VW, 테슬라, 현대 같은 인기 EV 브랜드는 최근 몇 달간 13-22% 가격을 인하했습니다.
공급량 감소가 보고되었음에도 불구하고 독일 중고차 시장은 2023년 11월 유럽 중고차 광고의 주요 플랫폼인 Autoscout24에 의해 강조된 가격 하락의 현저한 추세를 목격하고 있습니다.
AGPI 지수에 따르면 중고차의 평균 가격은 전월부터 1유로 하락해 27,640유로가 되었습니다. 전기차 평균 가격은 1.2%로 소폭 상승했지만 수요는 2023년 16% 급락했습니다.
그러나, 이 가격 하락은 모든 차종에서 일관되고 있는 것은 아닙니다. 고급차가 가장 급격한 가격 하락에 직면한 것은 소비자 기호의 변화를 나타내고 있습니다. 또한, 신차도 구차도 대폭적인 가격 하락을 경험하고 있어, 중고차 시장의 복잡한 역학을 부각하고 있습니다.
AGPI 지수는 2023년 3월을 피크로 7개월 연속 하락했으며 평균 가격은 29,180유로에서 27,640유로로 5.3% 하락했습니다. 이러한 지속적인 하락세는 수급을 형성하는 근본적인 요인을 시사하고 있으며, 판매자가 가격 전략을 조정하고 구매자의 구매 선택에 영향을 주고 있습니다.
이러한 개발을 바탕으로 독일의 중고차 시장은 향후 수년간 크게 성장할 가능성이 있습니다.
유럽의 중고차 시장은 Lookers Plc, Pendragon PLC, AUTO ONE Group, Autorola Group Holding, Emil Frey AG와 같은 주요 기업들에 의해 지배되고 있습니다. 고객 수요가 급증함에 따라 조직화된 분야와 조직화되지 않은 분야 모두 중고차 딜러가 유입되고 있습니다. 이러한 기업은, 시장에서의 존재감과 수익을 강화하기 위해서, 사업 확대 및 제휴 등 성장 전략을 채용하게 되고 있습니다. 예를 들면
The Europe Used Car Market size is estimated at USD 62.39 billion in 2025, and is expected to reach USD 76.35 billion by 2030, at a CAGR of 4.12% during the forecast period (2025-2030).

Driven by economic, technological, and consumer preference factors, the used car market in Europe is both dynamic and rapidly evolving. Millions of transactions occur annually, with Germany, the UK, France, Spain, and Italy leading the charge. These nations not only contribute significantly to the market's overall size but also offer a diverse range of vehicles, from budget-friendly options to premium luxury cars. Economic conditions wield considerable influence; during uncertain or recessionary periods, consumers often gravitate towards more affordable used cars over new ones.
Used cars' cost-effectiveness is a primary allure, offering savings not just in purchase price but also in depreciation, insurance, and registration costs. While new cars experience swift depreciation, losing much of their value in the initial years, used cars present a more attractive option for many buyers. Additionally, the rise of certified pre-owned (CPO) programs, ensuring high standards of quality and reliability, has bolstered consumer trust and demand.
Digital platforms and online marketplaces, fueled by technological advancements, have revolutionized the market, simplifying the buying and selling of used cars. These platforms enhance transparency and trust by providing extensive listings, reviews, and vehicle history reports. The growing availability of used electric vehicles (EVs), spurred by government incentives and reduced operating costs, underscores the market's shift towards sustainability.
Yet, challenges persist in the form of quality and reliability concerns, financing hurdles, and regulatory discrepancies across European nations. Nevertheless, the market is being shaped by trends like the surge in online and contactless transactions, the rising popularity of CPO programs, and an overarching focus on sustainability. As technology evolves and consumer preferences shift, Europe's used car market is poised for adaptation and growth, presenting diverse opportunities for both buyers and sellers.
Across Europe, the online segment is reshaping how consumers engage in the used car market, becoming a pivotal force in the industry's evolution. This segment includes a myriad of online platforms, marketplaces, and digital channels, streamlining transactions between buyers and sellers. These platforms not only enhance convenience and accessibility but also present a diverse array of options to market participants.
As digital devices increasingly dominate daily activities, from shopping to research, online platforms have emerged as the primary choice for those looking to trade in used cars. This shift has spurred the rise of online marketplaces like AutoScout24, eBay Motors, and Gumtree, each catering to the vast needs of billions across Europe.
Online platforms present a myriad of benefits to both buyers and sellers, fueling their growing prominence in Europe's used car landscape. Buyers enjoy an expansive vehicle selection, comprehensive search filters, and detailed listings-complete with photos, descriptions, and specifications. This empowers them to conduct thorough research and make comparisons, all from the comfort of their homes.
This digital convenience not only saves time but also streamlines the process, allowing buyers to secure the ideal car at a competitive price without the hassle of visiting multiple dealerships or private sellers.
Moreover, the online segment champions cross-border trade, simplifying international transactions. This capability allows used cars to be bought and sold across various European nations, broadening the market's reach. Both buyers and sellers can now explore a wider vehicle selection and seize fresh business growth opportunities. For instance,
In July 2023, STELLANTIS, through its Spoticar division, rolled out online direct sales of pre-owned vehicles in the UK. STELLANTIS kicked off the initiative with over 100 used cars, sourced from its company car scheme and finance partners. The lineup featured models from Peugeot, Citroen, Fiat, and Vauxhall. Shoppers could purchase directly from Stellantis' reconditioning center in Corby via spoticar.co.uk, with delivery arranged at any Spoticar dealership-sans delivery fees. Additionally, the site showcased approved used cars from its dealer network.
Given these dynamics, the used car market is poised for significant growth in the coming years.
Germany's used car market is undergoing a notable transformation, driven largely by the surging demand for electric vehicles (EVs). In 2023, while the new-car market faced disruptions, the used-car segment stood resilient. Over 6.03 billion cars changed hands, marking a 6.9% uptick from 2022, underscoring the nation's robust demand for vehicles.
ADAC, Germany's prominent motorist club, highlights that second-hand EVs are becoming "a true alternative" for budget-conscious buyers. This shift is evident in the pricing landscape, with popular EV brands like VW, Tesla, and Hyundai seeing price reductions of 13 to 22 percent in recent months.
Despite a reported decline in supply, the German used car market is witnessing a notable trend of falling prices, as highlighted by Autoscout24, a leading European platform for used car advertising, in November 2023.
The AGPI index reveals that the average price of a used vehicle has dipped by 1 to 27,640 euros from the previous month. While the average price of electric cars saw a modest uptick of 1.2 percent, their demand plummeted by a striking 16% in 2023.
However, this price decline isn't consistent across all vehicle types. Luxury vehicles faced the steepest price drops, signaling shifts in consumer preferences. Moreover, both newer and older vehicles experienced significant price reductions, underscoring the intricate dynamics of the used car market.
Marking the seventh consecutive month of decline since peaking in March 2023, the AGPI index slid from 29,180 Euros to 27,640 Euros, a 5.3% dip in average prices. This persistent downward trend hints at underlying factors shaping supply and demand, leading sellers to adjust pricing strategies and influencing buyers' purchasing choices.
Given these developments, the German used car market is poised for significant growth in the coming years.
Europe's Used Car Market is dominated by key players like Lookers Plc, Pendragon PLC, AUTO ONE Group, Autorola Group Holding, and Emil Frey AG. As customer demand surges, both organized and unorganized sectors are seeing an influx of used car dealers. These players are increasingly adopting growth strategies, including expansions and partnerships, to bolster their market presence and revenue. For instance,