Indonesia Used Car - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)
상품코드:1692447
리서치사:Mordor Intelligence
발행일:2025년 03월
페이지 정보:영문
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한글목차
인도네시아의 중고차 시장은 예측 기간 동안 CAGR 5.79%로 성장할 전망입니다.
주요 하이라이트
코로나19 확산과 그에 따른 봉쇄 조치로 인해 중고차 시장이 큰 폭으로 하락했습니다. 구매자들이 신차 구매를 꺼리고 가처분 현금이 줄어든 탓에 신차 판매에 비해서는 침체 폭이 크지 않았습니다. 하지만 이제 생활이 정상화되면서 인도네시아 중고차 시장은 향후 몇 년 안에 다시 활기를 되찾을 것으로 예상됩니다.
팬데믹으로 인해 대중교통을 통한 이동이 위험했기 때문에 자동차 소유는 개인의 삶에서 피할 수 없는 부분이 되었습니다.
디지털화의 증가와 기업이 원격으로 몰입형 구매 경험을 제공할 수 있는 능력으로 인해 인도네시아 중고차 시장은 상당한 성장을 보일 것으로 예상됩니다. 또한, 부가가치 서비스 제공의 증가와 중고차에 대한 신용을 제공하는 다양한 금융 제공업체도 이 지역의 중고차 시장 성장에 기여할 것입니다. 그러나 높은 이자율은 시장 성장을 저해하는 일부 잠재 고객을 돌아서게 할 수도 있습니다.
예를 들어, 2021년 9월 Mobil88은 중고차를 더 쉽게 사고 팔 수 있는 Mo88i 애플리케이션을 출시했습니다.
또한 은행 대비 낮은 금리와 유연한 할부 옵션을 제공하는 다양한 비은행 금융회사가 등장한 것도 시장 성장의 주요 요인 중 하나입니다.
인도네시아의 중고차 시장 동향
스포츠 유틸리티 차량(SUV) 판매 증가가 시장 성장을 뒷받침
스포츠 유틸리티 차량(SUV)의 인기가 높아지고 있습니다.
이러한 상황에서 고급스럽고 스포티한 외관을 갖춘 SUV의 존재는 일반적으로 상위 계층을 만족시키면서도 합리적인 수준의 편안함을 제공합니다.
또한, 성능과 경제성을 모두 갖춘 초소형 SUV의 등장으로 딜러들은 많은 가능성을 갖게 되었습니다.
OLX 오토 인도네시아의 통계에 따르면, 최근 몇 년 동안 중고차 판매의 중심이 MPV에서 SUV로 이동하는 추세가 목격되었습니다.
인도네시아에서는 다목적 차량(MPV)이 가장 인기 있는 차량 중 하나가 되었습니다.
인도네시아의 가족 규모 확대로 인해 대형차에 대한 수요가 증가함에 따라 지난 몇 년 동안 중고차 판매량에서 MPV가 1위를 차지했습니다.
브랜드 인지도 상승과 가족 수 증가로 인해 고급 차량과 MPV의 판매 증가가 시장을 견인할 것으로 보입니다. 일반적으로 인도네시아 중고차 판매는 MPV가 주를 이루었지만, 최근에는 해치백, 시티카, SUV에 대한 수요가 급증하고 있습니다.
중고차 시장을 지배하는 서부 자바
2020년 인구조사에 따르면 서부 자바는 인도네시아에서 가장 인구가 많은 지역으로, 인구는 4,827만 4,160명입니다.
서부 자바는 인도네시아 전체 자동차 판매량의 20% 이상을 차지하며, 매년 6,000대의 자동차가 판매되고 있습니다.
도요타, 다이하츠, 혼다와 같은 브랜드는 이 지역에서 중고차 판매에 있어 가장 선호되는 브랜드입니다. 자동차 시장에서 가장 판매되고 있는 SUV 모델이며, 50,000km의 모델로 약 2억-2억 5,000만 루피아의 평균 가격으로 판매되고 있습니다.
수량 및 가치 기준. 주요 OEM 인증 딜러는 반둥과 그 주변, 2/3급 도시에 집중되어 있습니다.그러나 멀티밴드 딜러는 온라인과 오프라인 모두에서 주 전역에 걸쳐 찾을 수 있습니다. 시장 잠재력이 크기 때문에 주요 도시에는 카무디, OLX, 카스24, 카로, 모빌88 등 많은 중고차 플랫폼과 OEM 인증 딜러가 존재합니다.
코로나19 팬데믹으로 인해 2020년 중고차 시장은 감소세를 보였습니다.
그러나 코로나19 사태 이후 중고차 수요와 공급이 모두 정체되면서 중고차 가격이 상승하고 있습니다.
중고차 산업이 활성화된 인도네시아에서 일본 중고차는 가성비가 좋아 서부 자바 시장의 중저가 차량이 가장 선호되고 있습니다.
인도네시아의 중고차 산업 개요
인도네시아의 중고차 시장은 세분화되어 있으며 온라인 기업과 회사가 운영하는 중고차 딜러가 시장을 점유하고 있습니다
주주요 업체들은 시장 점유율을 높이기 위해 협업, 인수, 파트너십에 참여하고 있습니다. 예를 들어, Carsome 2022년 2월에 Catcha Group으로부터 iCar Asia를 인수했습니다. 우선 2021년에 19.9%의 지분을 인수했고, 2022년 2월에는 Catcha Group으로부터 나머지 지분(80.1%)을 인수했습니다. 인수에 투입된 총 투자액은 약 2억 달러였습니다.
기타 혜택
엑셀 형식 시장 예측(ME) 시트
3개월간의 애널리스트 지원
목차
제1장 서론
조사의 전제조건
조사 범위
제2장 조사 방법
제3장 주요 요약
제4장 시장 역학
시장 성장 촉진요인
유통 채널 확대
기타
시장 성장 억제요인
신뢰성과 투명성의 부족
기타
Porter's Five Forces 분석
신규 참가업체의 위협
구매자 및 소비자의 협상력
공급기업의 협상력
대체품의 위협
경쟁 기업간 경쟁 관계의 강도
제5장 시장 세분화
자동차 부문
해치백
세단
스포츠 유틸리티 차량(SUV)
다목적 차량(MPV)
예약 채널
온라인
OEM 인증 및 공인 딜러
멀티 브랜드 딜러
금융 공급자
OEM
은행
비은행계 금융회사
주
서부 자바
동부 자바
중부 자바
북 수마트라
반텐
기타 주
제6장 경쟁 구도
벤더의 시장 점유율
기업 프로파일
Mobil88
Toyota Astra Motor(Toyota Trust)
Pt Tunas Ridean Tbk.
Diamond Smart Auto
Suzuki Auto Value
Mercedes Certified
BMW Premium Selection
OLX Indonesia
Cars24
Caroline
제7장 시장 기회와 앞으로의 동향
HBR
영문 목차
영문목차
The Indonesia Used Car Market is expected to register a CAGR of 5.79% during the forecast period.
Key Highlights
The used car market saw a significant dip due to the COVID-19 outbreak and subsequent lockdowns. Though the slump was not as significant when compared to the new car sales due to the buyer's reluctance and lower disposable cash in hand for new vehicle purchases. But now, as life comes to normalcy, the Indonesian Used Car Market is expected to gain back its pace in the following years.
The pandemic made owning a car an unavoidable aspect of an individual's life, as traveling via public transport was risky. People who preferred public transport during the pre-Covid times are now potential customers of the used cars market.
Due to the increasing digitization and the ability of companies to provide immersive purchase experiences remotely, the Indonesian used car market is expected to witness significant growth. Furthermore, the rise in the value-added service offering and the variety of finance providers offering credit for used cars will also contribute to the growth of the used car market in the region. However, the higher interest rates might turn around some potential customers hampering the market's growth.
For instance, in September 2021, Mobil88 launched the Mo88i application to make buying and selling used cars easier. Mo88i is a platform for buying and selling used cars that are trusted, easy, fast, and efficient, beginning with car inspections and estimated bid prices and ending with financing and vehicle insurance submissions.
Another major factor aiding the market growth is the emergence of various Non-Banking Finance Companies offering low-interest rates compared to banks and flexible installment options.
Indonesia Used Car Market Trends
Growing Sport Utility Vehicle (SUV) Sales Aiding the Market
Sport utility vehicles (SUVs) have become increasingly popular among Indonesian used car buyers in recent years. Consumers are always interested in looking at the current SUV models in the market, while dealers compete to offer new SUVs for this growing market. The SUV trend in the youth may be the driving force for the SUV segment among domestic buyers.
In this situation, the existence of SUVs with luxurious and sporty looks generally cater to the higher class while yet providing a reasonable level of comfort. SUVs offer more fantastic deals to customers who have these concerns. Even for a low budget, there is a low-cost SUV that nonetheless gives the image of a robust and latest vehicle. This SUV sector is a good value for money in the middle-class economy.
The emergence of the sub-compact SUVs has also offered dealers many possibilities as these models come with both performance and budget. The top-selling SUV models include Honda BR-V, Daihatsu Terios, Toyota Rush, Chevrolet Trax, DFSK Glory 580, etc.
According to OLX Autos Indonesia's statistics, the trend of used car sales shifting from MPV to SUV has been witnessed in recent years. Although MPVs remained the top choice in the automotive and used car segment until 2020. However, by 2022, SUVs had taken over the market share, which had climbed by 31% from the previous 25% in 2021.
In Indonesia, nulti-purpose vehicles (MPVs) have become one of the most popular vehicles. Used MPVs are still a popular choice for individuals on a tight budget. MPVs have large enough body dimensions to accommodate greater passenger capacity with significant luggage, which is why they are still in high demand.
Due to an increase in demand for larger cars due to Indonesia's expanding family sizes, MPVs topped the used car sales over the past few years. According to current conditions, the MPV car trend is still strong in Indonesia and occupies around 45% of total market sales.
Owing to the increased brand awareness and the growth of the number of families, the market is likely to be driven by rising sales of luxury cars and MPVs. Although MPVs have typically dominated used car sales in Indonesia, there has recently been a surge in demand for Hatchbacks, City Cars, and SUVs. The demand for these cars is driven by the societal transition from large families to nuclear families and the purchase of vehicles for individual requirements.
West Java Dominates the Used Car Market
West Java is Indonesia's most populated province, with a population of 48,274,160 people, according to the 2020 Census. Bekasi and Bandung, the province's two main cities, are Indonesia's third and fourth most populous cities, respectively. In addition, Bandung is one of the world's most densely populated cities. It is also home to major cities like Bogor, etc.
West Java accounts for more than 20 percent of the total car sales in Indonesia, with as many as 6 lakh units sold every year. SUVs are gaining momentum in used car sales in west java. SUVs are preferred because they can be driven in the region of West Java, even into remote areas.
Brands like Toyota, Daihatsu, and Honda are the most opted when it comes to used car sales in the province. Models like Toyota Fortuner, Daihatsu Terios, and Honda CR-V are the most sold SUV models in the used car market, selling at an average price of around Rp 200-250 million (USD 14286 - 17858) for models with 50000 km.
Based on volume and value. Major OEM-certified dealerships are centered in Bandung, its environs, and Tier-2/Tier-3 cities. However, multiband dealers may be found all around the province, both online and offline. Owing to the huge market potential, many used car platforms and OEM-certified dealerships are present in major cities such as Carmudi, OLX, Cars24, Carro, Mobil88, etc.
Due to the COVID-19 pandemic, the used car market witnessed a decline in 2020. PSBB (Massive Social Restriction) was imposed due to the impact of the novel coronavirus in West Java, the province where Bekasi, Bandung, Karawang, and other cities are located.
However, post-pandemic, the price of used cars has been increasing as a result of the stagnation of both supply and demand. Dealerships have hiked the priced around 10-15% in order to clear the inventory, and demand has decreased due to restrained buying due to uncertainty about the future.
The price of Japanese used cars in the medium and lower classes of the West Java market is most preferred as these cars come at good value for money readily in Indonesia, where the used car industry is quite active.
Indonesia Used Car Industry Overview
Indonesia used car market is fragmented and is occupied by online players and company-operated used car dealers. The major players include Carsome, Caroline, Carro, OLX, iCarAsia, Diamond Smart Auto, PT Tunas Ridean Tbk, Toyota Trust, Suzuki Auto Value, and others.
Key players are engaging in collaborations, acquisitions, and partnerships to gain market share. For instance, in February 2022, Carsome acquired iCar Asia from the Catcha group. Primarily, in 2021, the company acquired a 19.9% stake in the company, and further, in February 2022, the company took over the rest stake (80.1%) from the Catcha Group. The total investment in the acquisition was around USD 200 million.