ASEAN 국가의 내륙수로 화물 운송 : 시장 점유율 분석, 산업 동향 및 통계, 성장 예측(2025-2030년)
ASEAN Inland Waterway Freight Transport - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)
상품코드:1636262
리서치사:Mordor Intelligence
발행일:2025년 01월
페이지 정보:영문
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한글목차
2025년 ASEAN 국가의 내륙수로 화물 운송 시장 규모는 79억 달러로 추정되며, 예측 기간(2025-2030년) 동안 5.06%의 CAGR로 2030년에는 101억 1,000만 달러에 달할 것으로 예상됩니다.
주요 하이라이트
ASEAN 국가의 내륙수로 화물 운송 시장은 지속가능한 물류와 무역 확대에 대한 수요 증가가 주요 원인으로 작용하고 있습니다.
광범위한 강과 수로 네트워크를 가진 아세안은 내륙수로 운송에 크게 의존하고 있습니다. 이 교통수단은 무역을 원활하게 할 뿐만 아니라 경제 성장을 촉진하고 ASEAN 국가의 다양한 지역 간 연결을 촉진합니다.
아세안 국가들은 강, 운하, 호수의 강력한 네트워크를 가지고 있으며, 교통에 있어 매우 중요한 역할을 하고 있습니다. 메콩강, 차오프라야강, 이라와지강, 홍강과 같은 유명한 강들은 항해의 편의성을 높이고 국경 간 무역을 강화하기 위해 이용되고 보존되어 왔습니다.
아세안 국가들은 내륙수운을 강화하기 위한 협정 및 프레임워크를 적극적으로 구축해 왔습니다. 이러한 노력 중 하나가 바로 '아세안 통과화물 원활화를 위한 아세안 프레임워크 협정(AFAFGIT)'입니다. 이 협정의 주요 목적은 세관 절차를 간소화하고 국경 간 무역의 원활화를 촉진하는 것입니다. 동시에 아세안 해상운송 실무그룹(MTWG)은 역내 해상운송과 내륙수로 운송의 연결성을 강화하는 데 초점을 맞추고 있습니다.
내륙수로 운송은 그 장점에도 불구하고 몇 가지 과제를 안고 있습니다. 이러한 과제에는 미비한 인프라, 불충분한 유지보수, 국경 간 규제 조화의 필요성 등이 포함됩니다. 그러나 시장에는 발전할 수 있는 유망한 길도 있습니다. 인프라 투자 증가, 민관 협력의 가능성, 효율성과 안전성을 강화하기 위한 기술 발전의 통합 등이 그것입니다.
ASEAN 국가의 내륙수로 화물 운송 시장 동향
컨테이너 운송 수요가 시장을 주도
ASEAN 국가의 내륙수로 화물 운송 시장의 주요 원동력은 지속가능성과 무역 활동 확대에 대한 수요 증가이며, ASEAN 국가의 경제는 괄목할만한 성장을 이루며 세계 무역에 대한 참여를 강화하고 있습니다. 이러한 확대는 원활하고 신뢰할 수 있는 물품 운송의 중요성을 부각시켰습니다.
아세안 국가들은 적극적으로 세계 무역을 촉진하고 다양한 파트너들과 협정을 체결하고 있습니다. 컨테이너 운송은 이러한 국제 무역의 급증과 함께 성장해 왔습니다. 기업들은 컨테이너를 활용하여 국경 간 운송을 간소화하고, 무역을 촉진하며, 경제 협력을 강화하고 있습니다.
아세안 국가들은 제조업의 중심지로 부상하여 수출을 위한 다양한 상품을 생산하고 있습니다. 컨테이너 운송은 이러한 제품에 대해 신뢰할 수 있고 안전한 운송 수단을 제공합니다. 전자, 자동차, 섬유, 소비재와 같은 주요 부문은 세계 시장에 도달하기 위해 컨테이너 운송에 크게 의존하고 있습니다.
ASEAN 국가의 역내 통합에 대한 약속은 아세안경제공동체(AEC)와 같은 이니셔티브를 통해 분명하게 드러나고 있으며, AEC는 역내 상품, 서비스, 투자의 자유로운 이동을 촉진하는 것을 목표로 하고 있습니다. 이러한 통합의 추진은 아세안 역내 무역을 촉진할 뿐만 아니라, 컨테이너 운송의 필요성을 증가시키고 있습니다.
닝보주산항그룹에 따르면 2024년 1월부터 5월까지 중국 항만의 컨테이너 처리량은 1억 3,280만 TEU로 2022년 대비 8.8% 증가하였습니다. 상하이항의 컨테이너 처리량은 2,090만 TEU로 전년 대비 8.6% 증가했고, 닝보 주산항은 1,580만 TEU로 6.5% 증가했습니다.
아세안 국가들은 화물 처리의 최전선에 있습니다. 세계은행과 S&P 세계 마켓 인텔리전스가 공동으로 작성한 컨테이너 항만 성과 지수(CPPI)에 따르면, 세계 상위 25개 항만 중 18개 항구가 아시아에 있으며, 그 중 11개 항구는 동아시아, 4개 항구는 서아시아에 있습니다.
싱가포르 항구, 세계 무역에서 우위를 반영하는 새로운 기록을 세웠습니다.
제한된 내륙수로에도 불구하고, 싱가포르는 고도로 효율적인 항만 시스템을 자랑하며 세계 무역의 최전선에 서 있습니다. 세계 최고의 번화성을 자랑하는 싱가포르 항구는 국제 무역에서 매우 중요한 위치를 차지하고 있습니다.
2023년 싱가포르항은 3,901만 TEU라는 기록적인 컨테이너 처리 능력을 달성하여 2021년 기록했던 3,757만 TEU를 넘어섰습니다. 또한, 선박의 입항 톤수도 크게 증가하여 처음으로 30억 GT(총톤수)를 넘어섰습니다. 이는 2022년 대비 9.4%의 놀라운 상승세를 보이며 2023년에는 30억 9,000만 GT라는 새로운 기록을 달성할 것으로 예상됩니다.
2023년 현재, 새롭게 운영되기 시작한 츄러스항 1단계의 8개 선석은 이미 가동되고 있습니다. 또한 2단계 매립 공사가 70% 완료되었습니다. 항만 실적 호조와 함께 화물 처리량도 꾸준히 증가하여 2023년 처리량은 5억 9,170만 톤으로 2022년 5억 7,822만 톤에 비해 증가했습니다.
ASEAN 국가의 내륙수로 화물 운송 산업 개요
ASEAN 국가의 내륙수로 화물 운송 시장은 경쟁이 치열합니다. 시장의 주요 기업으로는 Siam Shipping, PT Pelindo, Vinafreight, River Engineering and Urban Drainage, River Engineering and Urban Drainage Research Center, Inland Water Transport Corporation, Inland Water Transport Corporation 등이 있습니다. Inland Water Transport Corporation(IWTC) 등이 있습니다.
시장에는 여러 업체가 진입하여 시장 점유율을 확보하기 위해 노력하고 있습니다. 신흥국 시장에는 규제와 시장 개척에 큰 영향력을 가진 국영 사업자가 존재합니다.
기타 혜택
엑셀 형식의 시장 예측(ME) 시트
3개월간 애널리스트 지원
목차
제1장 소개
조사 가정
조사 범위
제2장 조사 방법
분석 방법
조사 단계
제3장 주요 요약
제4장 시장 역학과 인사이트
현재 시장 시나리오
시장 역학
성장 촉진요인
연결성과 복합 일관수송 강화
경제 성장과 무역이 시장을 견인
성장 억제요인
시장에 영향을 미치는 규제 준수
비효율적인 통관 수속
기회
시장을 견인하는 기술의 진보
시장을 견인하는 환경의 지속가능성
밸류체인/공급망 분석
산업의 매력 - Porter's Five Forces 분석
신규 참여업체의 위협
구매자/소비자의 협상력
공급 기업의 교섭력
대체품의 위협
경쟁 기업 간의 경쟁 강도
시장의 기술 진보
COVID-19의 시장에 대한 영향
제5장 시장 세분화
운송 유형별
액체 벌크 운송
드라이 벌크 운송
선박 유형별
화물선
컨테이너선
탱커
기타
지역별
싱가포르
태국
베트남
인도네시아
말레이시아
필리핀
기타 ASEAN 국가
제6장 경쟁 구도
기업 개요
Siam Shipping
PT Pelindo
Vinafreight
River Engineering and Urban Drainage
Inland Water Transport Corporation(IWTC)
Port of Singapore Authority
Port Klang Authority
Port of Bangkok
Port of Manila
Port of Yangon*
기타 기업
제7장 시장 전망
제8장 부록
GDP 분포(활동별, 지역별)
자본 이동에 관한 인사이트
E-Commerce와 크로스보더 E-Commerce에 관한 주요 데이터
제품 카테고리별 E-Commerce 판매량
대외무역 통계 수출과 수입(제품별)
ksm
영문 목차
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The ASEAN Inland Waterway Freight Transport Market size is estimated at USD 7.90 billion in 2025, and is expected to reach USD 10.11 billion by 2030, at a CAGR of 5.06% during the forecast period (2025-2030).
Key Highlights
The ASEAN market for inland waterway freight transport is mainly driven by the increasing demand for sustainable logistics and expanding trade.
With its extensive network of rivers and waterways, ASEAN relies heavily on inland waterway transport. This mode of transportation not only facilitates trade but also fuels economic growth and fosters connectivity among ASEAN's diverse regions.
ASEAN is home to a robust network of rivers, canals, and lakes, which play a pivotal role in transportation. Prominent rivers like the Mekong, Chao Phraya, Irrawaddy, and Red River have been harnessed and preserved to enhance navigability and bolster cross-border trade.
ASEAN member states have proactively forged agreements and frameworks to bolster inland waterway transport. One such initiative is the ASEAN Framework Agreement for the Facilitation of Goods in Transit (AFAFGIT). Its primary objective is to streamline customs procedures, fostering smoother cross-border trade facilitation. Simultaneously, the ASEAN Maritime Transport Working Group (MTWG) concentrates on bolstering both maritime and inland waterway transport connectivity across the region.
Inland waterway transport, despite its advantages, grapples with several challenges. These challenges encompass issues like underdeveloped infrastructure, insufficient maintenance, and the necessity for harmonized cross-border regulations. However, the market also holds promising avenues for progress. These include increased infrastructure investments, the potential for public-private collaborations, and the integration of technological advancements to bolster both efficiency and safety.
ASEAN Inland Waterway Freight Transport Market Trends
The Demand For Containerized Shipping is Driving the Market
The ASEAN inland waterway transport market is mainly driven by the increasing demand for sustainability and expansion of trade activities. The economies of ASEAN countries have experienced remarkable growth, bolstering their participation in global trade. This expansion underscored the importance of seamless and reliable transportation for goods.
ASEAN nations have actively pursued global trade, forging agreements with diverse partners. Containerized shipping has grown in tandem with this international trade surge. By leveraging containers, businesses streamline cross-border transportation, fostering trade and bolstering economic collaboration.
Several ASEAN nations have emerged as pivotal manufacturing hubs, churning out a wide array of export-oriented goods. Containerized shipping offers a dependable and secure transport mode for these products. Key sectors like electronics, automotive, textiles, and consumer goods rely heavily on containerized shipping to reach global markets.
ASEAN's commitment to regional integration is evident through initiatives like the ASEAN Economic Community (AEC). The AEC aims to promote unhindered movement of goods, services, and investments across the region. This drive for cohesion has not only boosted trade within ASEAN but also increased the need for containerized shipping.
From January to May 2024, Chinese ports processed a container throughput of 132.8 million TEUs, an 8.8% uptick from 2022, according to the Ningbo Zhoushan Port Group. Shanghai Port's container throughput hit 20.9 million TEUs, marking an 8.6% Y-o-Y rise, while Ningbo Zhoushan Port recorded 15.8 million TEUs, an increase of 6.5%.
ASEAN countries are at the forefront of cargo handling. The Container Port Performance Index (CPPI), produced jointly by the World Bank and S&P Global Market Intelligence, indicates that 18 of the world's top 25 ports are in Asia, with 11 in Eastern Asia and four in Western Asia.
Singapore's Port Sets New Records, Reflecting its Dominance in Global Trade
Despite its limited inland waterways, Singapore boasts a highly advanced and efficient port system that stands at the forefront of global trade. The Port of Singapore, renowned as one of the world's busiest, holds a pivotal position in international commerce.
In 2023, the Port of Singapore achieved a record-breaking container throughput of 39.01 million TEUs, surpassing its previous milestone of 37.57 million TEUs set in 2021. Additionally, the port witnessed a significant uptick in vessel arrival tonnage, with figures crossing the 3 billion GT (gross tonnage) mark for the first time. This marked a notable 9.4% surge from 2022, culminating in a new record of 3.09 billion GT in 2023.
As of 2023, eight berths in the newly operational Tuas Port Phase 1 were functional. Furthermore, Phase 2's reclamation works reached 70% completion. In tandem with the port's strong performance, cargo handling demonstrated consistent growth, with volumes in 2023 hitting 591.70 million tonnes, a rise from 578.22 million tonnes in 2022.
ASEAN Inland Waterway Freight Transport Industry Overview
The ASEAN inland waterway freight transport market is fiercely competitive. The major players in the market include Siam Shipping, PT Pelindo, Vinafreight, River Engineering and Urban Drainage, River Engineering and Urban Drainage Research Center, and Inland Water Transport Corporation (IWTC).
Multiple players in the market strive to secure their market share. Several ASEAN nations have state-owned operators that wield considerable influence over both regulations and infrastructure development in this market.
Additional Benefits:
The market estimate (ME) sheet in Excel format
3 months of analyst support
TABLE OF CONTENTS
1 INTRODUCTION
1.1 Study Assumptions
1.2 Scope of the Study
2 RESEARCH METHODOLOGY
2.1 Analysis Method
2.2 Research Phases
3 EXECUTIVE SUMMARY
4 MARKET INSIGHTS AND DYNAMICS
4.1 Current Market Scenario
4.2 Market Dynamics
4.2.1 Drivers
4.2.1.1 Enhanced connectivity and intermodal integration
4.2.1.2 Economic growth and trade driving the market
4.2.2 Restraints
4.2.2.1 Regulatory compliances affecting the market
4.2.2.2 Inefficient custom procedures
4.2.3 Opportunities
4.2.3.1 Technological advancements driving the market
4.2.3.2 Environmental sustainability driving the market
4.3 Value Chain / Supply Chain Analysis
4.4 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
4.4.1 Threat of New Entrants
4.4.2 Bargaining Power of Buyers/Consumers
4.4.3 Bargaining Power of Suppliers
4.4.4 Threat of Substitute Products
4.4.5 Intensity of Competitive Rivalry
4.5 Technological Advancements in the Market
4.6 Impact of COVID-19 on the market
5 MARKET SEGMENTATION
5.1 By Type of Transportation
5.1.1 Liquid Bulk Transportation
5.1.2 Dry Bulk Transportation
5.2 By Vessel Type
5.2.1 Cargo Ships
5.2.2 Container Ships
5.2.3 Tankers
5.2.4 Other Vessel Types
5.3 By Geogrpahy
5.3.1 Singapore
5.3.2 Thailand
5.3.3 Vietnam
5.3.4 Indonesia
5.3.5 Malaysia
5.3.6 Philippines
5.3.7 Rest of ASEAN
6 COMPETITIVE LANDSCAPE
6.1 Overview
6.2 Company Profiles
6.2.1 Siam Shipping
6.2.2 PT Pelindo
6.2.3 Vinafreight
6.2.4 River Engineering and Urban Drainage
6.2.5 Inland Water Transport Corporation(IWTC)
6.2.6 Port of Singapore Authority
6.2.7 Port Klang Authority
6.2.8 Port of Bangkok
6.2.9 Port of Manila
6.2.10 Port of Yangon*
6.3 Other Companies
7 FUTURE OF THE MARKET
8 APPENDIX
8.1 GDP Distribution, by Activity and Region
8.2 Insights on Capital Flows
8.3 Key Data related to E-Commerce and Cross-Border E-Commerce
8.4 E-Commerce Sales by Product category
8.5 External Trade Statistics Export and Import, by Product