세계의 내륙 수상 화물 운송 시장
Inland Water Freight Transport
상품코드 : 1798918
리서치사 : Market Glass, Inc. (Formerly Global Industry Analysts, Inc.)
발행일 : 2025년 08월
페이지 정보 : 영문 285 Pages
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한글목차

내륙 수상 화물 운송 세계 시장은 2030년까지 161억 달러에 달할 전망

2024년에 141억 달러로 추정되는 내륙 수상 화물 운송 세계 시장은 2024년부터 2030년까지 CAGR 2.2%로 성장하여 2030년에는 161억 달러에 달할 것으로 예측됩니다. 이 보고서에서 분석한 부문 중 하나인 액체 벌크 운송은 CAGR 1.6%를 기록하며 분석 기간 종료까지 93억 달러에 달할 것으로 예상됩니다. 드라이 벌크 운송 부문의 성장률은 분석 기간 동안 CAGR 3.2%로 추정됩니다.

미국 시장은 38억 달러로 추정, 중국은 CAGR 4.2%로 성장 예측

미국의 내륙 수상 화물 운송 시장은 2024년에 38억 달러로 추정됩니다. 세계 2위 경제 대국인 중국은 분석 기간인 2024-2030년 CAGR 4.2%로 2030년까지 30억 달러의 시장 규모에 달할 것으로 예측됩니다. 기타 주목할 만한 지역별 시장으로는 일본과 캐나다가 있고, 분석 기간 동안 CAGR은 각각 0.8%와 1.6%로 예측됩니다. 유럽에서는 독일이 CAGR 1.2%로 성장할 것으로 예측됩니다.

세계의 내륙 수상 화물 운송 시장 - 주요 동향과 촉진요인 정리

내수면 운송이 화물 물류에서 다시 주목받는 이유는?

내륙 수상 화물 운송은 바지선이나 화물선을 이용해 강, 운하, 호수를 통해 물자를 이동시키는 것을 말합니다. 특히 석탄, 시멘트, 농산물, 석유제품 등 벌크 화물에서 도로와 철도를 대체할 수 있는 에너지 효율적이고 저공해적인 운송 수단을 제공하고 있습니다. 세계 물류망이 혼잡, 연료 가격 상승, 환경 압력으로 지쳐가는 가운데, 내륙수로는 활용되지 않는 효과적인 운송 통로로 재조명되고 있습니다.

많은 정부는 고속도로에 대한 의존도를 줄이고 화물 운송의 이산화탄소 배출량을 줄이기 위해 내륙수로의 현대화에 투자하고 있습니다. 정책 이니셔티브, 인프라 업그레이드, 복합운송의 노력은 내륙 항로의 운영 효율을 높이고 있습니다. 이러한 시스템은 내륙 생산지와 항구를 연결하는 데 특히 가치가 높으며, 수출 흐름을 원활하게 하고 톤마일당 총 운임 비용을 절감할 수 있습니다.

인프라와 선박 기술은 어떻게 진화하고 있는가?

내륙 수상 화물 운송 시스템은 수로 준설, 항만 터미널 시설, 항해 지원에서 개선이 진행되고 있습니다. 자물쇠 개조, 교량 통관, 선박 추적 시스템에 대한 투자는 항로의 신뢰성과 화물의 안전성을 향상시키는 데 도움이 되고 있습니다. 크레인, 자동 하역 플랫폼 등 항만 하역 장비의 업그레이드는 처리 시간을 단축하고 처리 능력을 향상시키고 있습니다.

선박 기술 혁신에는 얕은 수심 바지선, 모듈식 컨테이너 운반선, 내륙 조건에 적합한 하이브리드 또는 전기식 예인선 개발이 포함됩니다. 이러한 발전은 다양한 수심에서 안전한 운영을 가능하게 하고, 환경 성능을 향상시킵니다. 디지털 스케줄링 도구와 AIS 기반 선대 추적, 실시간 항로 최적화 및 자산 관리도 지원합니다. 이러한 인프라와 장비의 강화와 함께 내륙운송은 복합운송 공급망에서 경쟁력을 높이고 있습니다.

시장 수요는 어디에서 성장하고 있으며, 어떤 부문에서 이러한 서비스를 이용하고 있는가?

내륙 화물 운송의 수요는 유럽의 라인-다뉴브 회랑, 중국의 양쯔강 네트워크, 미국의 미시시피 강 유역 등 하천 시스템이 확립된 지역에서 가장 높습니다. 이 지역은 벌크 상품의 이동, 농산물 수출, 국내 및 국제 시장으로의 에너지 수송을 지원합니다. 항해 가능한 강을 가진 신흥국들도 비용이 많이 드는 도로 교통 인프라에 대한 의존도를 줄이기 위해 내륙 수운을 모색하고 있습니다.

내륙 수운을 이용하는 주요 부문으로는 광업, 시멘트, 석유 및 가스, 농업, 중공업 등이 있습니다. 컨테이너 선박이 철도 및 도로 시스템과 통합된 지역에서는 제조업과 컨테이너 화물 운송도 확대되고 있습니다. E-Commerce는 현재 항공 운송과 도로 운송에 의존하고 있지만, 특히 대규모 주문 처리 센터가 수로 접근 지점 근처에있는 경우 특정 지역 배송 네트워크에서 부분적으로 내수면 운송을 사용할 수 있습니다.

내륙 수상 화물 운송 시장의 성장 원동력은?

내륙 수상 화물 운송 시장의 성장은 저비용, 저배출 물류 솔루션에 대한 수요 증가, 내륙수로 인프라에 대한 공공 투자, 기존 화물 통로의 혼잡 증가 등 여러 요인으로 인해 발생합니다. 바지선 설계, 연료 효율, 항만 자동화 분야의 기술 발전은 서비스의 신뢰성을 향상시키고 내륙 항로를 대량 운송에 더욱 매력적으로 만들고 있습니다.

농업, 중공업, 에너지, 벌크 상품 부문의 최종 용도 확대는 지역 무역에서 내륙 수운의 관련성을 강화하고 있습니다. 수로 이용에 대한 보조금과 복합운송 물류 이니셔티브를 포함한 정부의 정책적 지원은 화주들이 도로에서 수로로 운송량을 전환하는 것을 더욱 촉진하고 있습니다. 지속가능성이 화물 운송 계획의 전략적 우선순위가 됨에 따라, 내륙수로는 특히 항해 가능한 수자원 인프라가 있고 산업 활동이 확대되고 있는 지역에서 미래 물류 네트워크에서 더 큰 역할을 하게 될 것입니다.

부문

운송(액체 벌크 운송, 드라이 벌크 운송), 선박(화물선, 컨테이너선, 탱커, 기타 선박 유형)

조사 대상 기업 사례

AI 통합

Global Industry Analysts는 검증된 전문가 컨텐츠와 AI 툴을 통해 시장 정보와 경쟁 정보를 혁신하고 있습니다.

Global Industry Analysts는 일반적인 LLM 및 업계 고유의 SLM 쿼리를 따르는 대신 비디오 기록, 블로그, 검색 엔진 조사, 방대한 양의 기업, 제품/서비스, 시장 데이터 등 세계 전문가로부터 수집한 컨텐츠 리포지토리를 구축했습니다.

관세 영향 계수

Global Industry Analysts는 본사 소재지, 제조거점, 수출입(완제품 및 OEM)을 기준으로 기업의 경쟁력 변화를 예측하고 있습니다. 이러한 복잡하고 다면적인 시장 역학은 매출원가(COGS) 증가, 수익성 하락, 공급망 재편 등 미시적, 거시적 시장 역학 중에서도 특히 경쟁사들에게 영향을 미칠 것으로 예상됩니다.

목차

제1장 조사 방법

제2장 주요 요약

제3장 시장 분석

제4장 경쟁

KSM
영문 목차

영문목차

Global Inland Water Freight Transport Market to Reach US$16.1 Billion by 2030

The global market for Inland Water Freight Transport estimated at US$14.1 Billion in the year 2024, is expected to reach US$16.1 Billion by 2030, growing at a CAGR of 2.2% over the analysis period 2024-2030. Liquid Bulk Transportation, one of the segments analyzed in the report, is expected to record a 1.6% CAGR and reach US$9.3 Billion by the end of the analysis period. Growth in the Dry Bulk Transportation segment is estimated at 3.2% CAGR over the analysis period.

The U.S. Market is Estimated at US$3.8 Billion While China is Forecast to Grow at 4.2% CAGR

The Inland Water Freight Transport market in the U.S. is estimated at US$3.8 Billion in the year 2024. China, the world's second largest economy, is forecast to reach a projected market size of US$3.0 Billion by the year 2030 trailing a CAGR of 4.2% over the analysis period 2024-2030. Among the other noteworthy geographic markets are Japan and Canada, each forecast to grow at a CAGR of 0.8% and 1.6% respectively over the analysis period. Within Europe, Germany is forecast to grow at approximately 1.2% CAGR.

Global Inland Water Freight Transport Market - Key Trends & Drivers Summarized

Why Is Inland Water Transport Gaining Renewed Attention in Freight Logistics?

Inland water freight transport refers to the movement of goods via rivers, canals, and lakes using barges and cargo vessels. It offers an energy-efficient, low-emission alternative to road and rail freight, especially for bulk commodities such as coal, cement, agricultural produce, and petroleum products. As global logistics networks strain under congestion, rising fuel prices, and environmental pressures, inland waterways are being reconsidered as viable, underutilized transport corridors.

Many governments are investing in inland waterway modernization to reduce reliance on highways and lower the carbon footprint of freight operations. Policy initiatives, infrastructure upgrades, and multimodal integration efforts are increasing the operational efficiency of inland routes. These systems are especially valuable for connecting interior production zones with ports, enabling smoother export flows and reducing overall freight costs per ton-mile.

How Are Infrastructure and Vessel Technologies Evolving?

Inland water freight systems are undergoing improvements in channel dredging, port terminal facilities, and navigational support. Investments in lock rehabilitation, bridge clearances, and vessel tracking systems are helping enhance route reliability and cargo safety. Upgrades to port handling equipment, such as cranes and automated loading platforms, are reducing turnaround times and increasing throughput.

Vessel innovation includes the development of shallow-draft barges, modular container carriers, and hybrid or electric-powered tugboats suited to inland conditions. These advancements allow safer operation in varying depths and improve environmental performance. Digital scheduling tools and AIS-based fleet tracking are also supporting real-time route optimization and asset management. Combined, these infrastructure and equipment enhancements are making inland shipping more competitive in multimodal supply chains.

Where Is Market Demand Growing, and Which Sectors Are Using These Services?

Demand for inland freight transport is strongest in regions with well-established river systems such as Europe’s Rhine-Danube corridor, China’s Yangtze River network, and the Mississippi River Basin in the United States. These regions support bulk commodity movement, agricultural exports, and energy shipments to domestic and international markets. Developing countries with navigable rivers are also exploring inland water freight to reduce dependence on costly road transport infrastructure.

Key sectors utilizing inland water transport include mining, cement, oil and gas, agriculture, and heavy industry. Manufacturing and containerized goods movement is also expanding in regions where container barges are integrated with rail and road systems. E-commerce, while currently dependent on air and road modes, may see partial inland water use in certain regional delivery networks, particularly where large fulfillment centers are located near waterway access points.

What Is Driving Growth in the Inland Water Freight Transport Market?

Growth in the inland water freight transport market is driven by several factors including rising demand for low-cost, low-emission logistics solutions, public investments in inland waterway infrastructure, and increasing congestion in traditional freight corridors. Technological advancements in barge design, fuel efficiency, and port automation are improving service reliability and making inland routes more attractive for large-volume shipments.

End-use expansion across agriculture, heavy manufacturing, energy, and bulk commodity sectors is reinforcing the relevance of inland water transport in regional trade. Government policy support, including subsidies for waterway use and multimodal logistics initiatives, is further encouraging shippers to shift volume from road to water. As sustainability becomes a strategic priority in freight planning, inland waterways are positioned to play a larger role in future logistics networks, particularly in regions with navigable water infrastructure and expanding industrial activity.

SCOPE OF STUDY:

The report analyzes the Inland Water Freight Transport market in terms of units by the following Segments, and Geographic Regions/Countries:

Segments:

Transportation (Liquid Bulk Transportation, Dry Bulk Transportation); Vessel (Cargo Ships, Container Ships, Tankers, Other Vessel Types)

Geographic Regions/Countries:

World; United States; Canada; Japan; China; Europe (France; Germany; Italy; United Kingdom; Spain; Russia; and Rest of Europe); Asia-Pacific (Australia; India; South Korea; and Rest of Asia-Pacific); Latin America (Argentina; Brazil; Mexico; and Rest of Latin America); Middle East (Iran; Israel; Saudi Arabia; United Arab Emirates; and Rest of Middle East); and Africa.

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TABLE OF CONTENTS

I. METHODOLOGY

II. EXECUTIVE SUMMARY

III. MARKET ANALYSIS

IV. COMPETITION

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