헬스케어 챗봇 시장 규모, 점유율, 동향 분석 리포트 : 컴포넌트별, 배포별, 용도별, 최종 용도별, 지역별, 부문별 예측(2025-2030년)
Healthcare Chatbot Market Size, Share & Trends Analysis Report By Component, By Deployment, By Application, By End-user, By Region, And Segment Forecasts, 2025 - 2030
상품코드:1751374
리서치사:Grand View Research
발행일:2025년 05월
페이지 정보:영문 100 Pages
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헬스케어 챗봇 시장의 성장과 동향
Grand View Research, Inc.의 최신 리포트에 따르면 세계의 헬스케어 챗봇 시장 규모는 2025-2030년에 24%의 CAGR을 기록하며, 2030년까지 43억 5,560만 달러에 달할 전망입니다.
시장 성장을 가속하는 주요 요인으로는 가상 의료 서비스에 대한 수요 증가, 모바일 기기 채택 증가, 의료 비용 절감의 필요성 등이 있습니다. 또한 COVID-19 팬데믹은 가상 의료 및 원격의료 서비스의 수용을 증가시켜 전체 시장의 성장을 더욱 촉진했습니다. 의료 챗봇을 EHR과 통합하여 환자의 의료 기록 및 건강 정보에 빠르게 접근할 수 있도록 하는 현저한 추세는 의료 기관이 환자 참여를 강화하고 보다 개인화된 진료를 제공하기 위해 노력하고 있으므로 앞으로도 계속될 것으로 예측됩니다.
의료 서비스 프로바이더들은 클라우드 기반 챗봇을 쉽게 배포하고 확장할 수 있다는 장점으로 인해 가상 의료 서비스에 집중하고 있습니다. 또한 첨단 NLP 기술의 구현으로 헬스케어 챗봇은 보다 인간에 가까운 방식으로 환자의 문의를 이해하고 응답할 수 있도록 정교해지고 있습니다. 환자 참여도 향상을 위한 AI 기반 가상 비서 도입 확대, 원격 진료를 위한 챗봇과 원격 진료 플랫폼의 통합, 데이터 보안 및 의료 규정 준수에 대한 집중, 복약 관리 및 정신건강 지원을 위한 챗봇 개발. 챗봇 개발.
다양한 환자 집단에 대응하기 위한 다국어 및 문화에 민감한 챗봇, 보다 자연스럽고 편리한 환자와의 대화를 위한 음성인식 챗봇의 등장은 환자 치료와 의료 효율성을 높이기 위한 헬스케어 챗봇 용도의 지속적인 발전과 확장을 반영하고 있습니다. 주요 진출기업은 제품 및 서비스 포트폴리오를 강화하고 채널 도달 범위를 확대하기 위해 전략적 파트너십 및 협업에 집중하고 있습니다. 예를 들어 2022년 5월 메드트로닉과 다비타(DaVita Inc.)는 향상된 환자 결과를 제공하고 전반적인 치료 경험을 개선하기 위해 독립적인 신장 치료 전문 의료기기 회사(NewCo)를 개발하기 위한 협업을 발표했습니다.
헬스케어 챗봇 시장 보고서의 주요 내용
소프트웨어 부문은 2024년 61.6%의 가장 높은 매출 점유율을 차지했습니다. 서비스 부문은 2025-2030년 CAGR 24.5%를 보일 것으로 예측됩니다.
클라우드 부문은 2024년 가장 큰 시장 매출 점유율을 차지했습니다. On-Premise 부문은 예측 기간 중 크게 성장할 것으로 예측됩니다.
의료 데이터 저장소 부문은 2024년 가장 큰 시장 매출 점유율을 차지했습니다. 자동화된 환자 지원 부문은 예측 기간 중 크게 성장할 것으로 예측됩니다.
의료 프로바이더 부문은 2024년에 가장 큰 시장 매출 점유율을 차지했습니다. 환자 부문은 예측 기간 중 크게 성장할 것으로 예측됩니다.
북미가 시장을 독점하며, 2024년에는 31.1%의 점유율을 차지했습니다. 아시아태평양은 예측 기간 중 가장 빠른 CAGR을 나타낼 것으로 예측됩니다.
목차
제1장 조사 방법과 범위
제2장 개요
제3장 헬스케어 챗봇 시장의 변수, 동향, 범위
시장 계통 전망
시장 역학
시장 성장 촉진요인 분석
시장 성장 억제요인 분석
산업의 과제
헬스케어 챗봇 시장 분석 툴
산업 분석 - Porter의 산업 분석
PESTEL 분석
페인 포인트 분석
제4장 헬스케어 챗봇 시장 : 컴포넌트별, 추정·동향 분석
부문 대시보드
헬스케어 챗봇 시장 : 컴포넌트 변동 분석, 2022년과 2030년
소프트웨어
서비스
제5장 헬스케어 챗봇 시장 : 배포별, 추정·동향 분석
부문 대시보드
헬스케어 챗봇 시장 : 배포 변동 분석, 2022년과 2030년
클라우드
온프레미스
제6장 헬스케어 챗봇 시장 : 용도별, 추정·동향 분석
부문 대시보드
헬스케어 챗봇 시장 : 용도 변동 분석, 2022년과 2030년
의료 데이터 리포지토리
퍼스널 어시스턴스
자동화 환자 지원
기타
제7장 헬스케어 챗봇 시장 : 최종 용도별, 추정·동향 분석
부문 대시보드
헬스케어 챗봇 시장 : 최종 용도 변동 분석, 2024년과 2030년
환자
보험 회사
의료 제공자
기타
제8장 헬스케어 챗봇 시장 : 지역별, 추정·동향 분석
헬스케어 챗봇 시장 점유율, 지역별, 2022년과 2030년, 100만 달러
북미
미국
캐나다
멕시코
유럽
영국
독일
프랑스
아시아태평양
중국
일본
인도
한국
호주
라틴아메리카
브라질
중동 및 아프리카
남아프리카공화국
아랍에미리트
사우디아라비아
제9장 경쟁 구도
기업 분류
기업의 시장 포지셔닝
참여 기업 개요
기업 히트맵 분석
전략 지도제작
기업 개요/상장기업
Healthily LTD.
HealthTap, Inc.
Teckel Medical
Buoy Health, Inc.
Infermedica
eMed
Baidu, Inc.
Ada Health GmbH
PACT Care BV
Woebot Health
Fabric Labs, Inc
KSA
영문 목차
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Healthcare Chatbot Market Growth & Trends:
The global healthcare chatbot market size is expected to reach USD 4355.6 million by 2030, registering a CAGR of 24% from 2025 to 2030, according to a new report by Grand View Research, Inc. Key factors driving the market growth include the rising demand for virtual healthcare services, increasing adoption of mobile devices, and need to reduce healthcare costs. In addition, the COVID-19 pandemic augmented the acceptance of virtual healthcare and telemedicine services, further fostering the overall market growth. The prominent trend of integrating healthcare chatbots with EHRs to enable quick access to medical records & health information for patients is expected to continue as healthcare facilities strive to enhance patient engagement and offer more personalized care.
Healthcare providers are focusing on virtual healthcare services by prominently adopting cloud-based chatbots owing to their easy deployment and scalability. Furthermore, with the implementation of advanced NLP technology, healthcare chatbots are becoming sophisticated in comprehending and responding to patient queries in a more human-like manner. The growing adoption of AI-driven virtual assistants for improving patient engagement, the integration of chatbots with telehealth platforms for remote consultations, a focus on data security & compliance with healthcare regulations, and the development of chatbots capable of assisting with medication management & mental health support.
There is an increased emphasis on multilingual and culturally sensitive chatbots to cater to diverse patient populations, and the emergence of voice-activated chatbots for more natural & accessible patient interactions, all reflecting the ongoing evolution & expansion of healthcare chatbot applications to enhance patient care & healthcare efficiency. Key players are focusing on strategic partnerships and collaborations to enhance their product & service portfolios and expand the channel reach. For instance, In May 2022, Medtronic and DaVita Inc. announced a collaboration targeted at the development of an independent kidney care-focused medical device company (NewCo) for providing enhanced patient outcomes and improving overall treatment experience.
Healthcare Chatbot Market Report Highlights:
The software segment accounted for the highest revenue share of 61.6% in 2024. The service segment registered a CAGR of 24.5% from 2025 to 2030.
The cloud segment accounted for the largest market revenue share in 2024. The on-premises segment is projected to grow significantly over the forecast period.
The medical data repositories segment accounted for the largest market revenue share in 2024. The automated patient support segment is projected to grow significantly over the forecast period.
The healthcare providers segment accounted for the largest market revenue share in 2024. The Patient segment is projected to grow significantly over the forecast period.
North America dominated the market and accounted for a 31.1% share in 2024. Asia Pacific is anticipated to register the fastest CAGR over the forecast period.