기업용 인공지능(AI) 시장 규모, 점유율 및 동향 분석 보고서 : 배포, 기술, 조직, 최종 용도, 지역 및 부문별 예측(2025-2030년)
Enterprise Artificial Intelligence Market Size, Share & Trends Analysis Report By Deployment, By Technology, By Organization, By End-use, By Region, And Segment Forecasts, 2025 - 2030
상품코드:1588370
리서치사:Grand View Research
발행일:2024년 10월
페이지 정보:영문 100 Pages
라이선스 & 가격 (부가세 별도)
ㅁ Add-on 가능: 고객의 요청에 따라 일정한 범위 내에서 Customization이 가능합니다. 자세한 사항은 문의해 주시기 바랍니다.
한글목차
기업용 인공지능(AI) 시장 성장과 동향
Grand View Research, Inc의 최신 보고서에 따르면, 세계 기업용 인공지능(AI) 시장 규모는 2030년까지 1,552억 1,030만 달러에 달할 것으로 예상됩니다.
이 시장은 2025-2030년간 연평균 37.6%의 성장률을 나타낼 것으로 예상됩니다. 의료, IT 및 통신, 소매, BFSI 등 다양한 기업 부문에서 수동 사용자 인터페이스에서 챗봇, 가상 비서, 지능형 디지털 어시스턴트 등 디지털 기술로의 전환이 증가함에 따라 디지털 혁명이 기업 내 인공지능에 대한 수요를 촉진하고 있습니다. 인공지능에 대한 수요를 촉진하고 있습니다.
기업의 인공지능 도입이 증가함에 따라 기존 비즈니스 프로세스에서 디지털 비즈니스 프로세스로의 전환이 가속화되고 있습니다. 기업의 AI 수요를 촉진하는 요인으로는 기하급수적으로 증가하는 데이터 세트 분석의 필요성 증가, 데이터 보안, 프라이버시, 보존 관리의 필요성, 재해 복구를 위한 데이터 이탈 자동화 능력의 부족 등이 있습니다.
코로나19의 대유행으로 인해 전 세계 많은 산업이 심각한 타격을 입었습니다. 그러나 기업용 인공지능 시장은 팬데믹 기간 동안 혁신적인 AI 기반 기업용 서비스 및 제품에 대한 수요가 급증하면서 큰 폭의 성장을 이루었습니다. 가상 비서, 챗봇, 로봇, 화상 회의 도구에 대한 수요도 이 기간 동안 다양한 부문에서 급격한 성장을 보이며 산업 성장을 주도했습니다.
이러한 추세에 따라 많은 시장 진출기업들이 AI 지원 소프트웨어 및 서비스를 개선하여 기업이 고객 만족도를 높일 수 있는 맞춤형 솔루션과 서비스를 제공할 수 있는 역량을 갖추게 되었습니다.
기업용 인공지능(AI) 시장 보고서 하이라이트
확산 측면에서 클라우드 부문은 2024년 65.8%의 가장 큰 매출 점유율을 차지할 것으로 예상되며, 예측 기간 동안에도 우위를 유지할 것으로 예상되며, AI 기술 채택이 빠르게 증가하고 있지만, 새로운 조직은 대량의 데이터 정리, 고품질 데이터에 대한 액세스, AI 시스템 훈련에 어려움을 겪고 있습니다. AI 시스템 훈련에 어려움을 겪고 있습니다. 온프레미스 부문은 예측 기간 동안 31.0% 이상의 CAGR로 성장할 것으로 예상됩니다.
기술 측면에서는 자연어 처리 부문이 2024년 압도적인 점유율을 차지할 것으로 예상되며, 예측 기간 동안에도 그 우위를 유지할 것으로 전망됩니다. 이러한 성장은 음성 기반 인터페이스, 챗봇 및 가상 비서에 대한 수요 증가에 기인합니다. 컴퓨터 비전 부문은 예측 기간 동안 36.0% 이상의 가장 높은 CAGR을 나타낼 것으로 예상됩니다.
조직별로는 대기업이 2024년 가장 큰 시장 점유율을 차지할 것으로 예상되며, 예측 기간 동안 32.0%의 연평균 복합 성장률(CAGR)로 성장할 것으로 예상됩니다. 이 부문의 AI 솔루션에 대한 수요는 대기업이 AI를 활용하여 생산성을 높이고 민첩성과 유연성을 높이며 반복적인 작업을 자동화하여 비용을 절감하기 위해 AI를 활용하고 있기 때문에 이 기술의 채택과 인식이 증가하고 있는 것이 주요 요인으로 작용하고 있습니다. 중소기업 부문은 예측 기간 동안 38.4%의 연평균 복합 성장률(CAGR)을 나타낼 것으로 예상됩니다.
최종 용도별로는 IT 및 통신 부문이 2024년 시장을 주도할 것으로 예상됩니다. 이러한 성장의 배경에는 급속한 도시화, 기술 발전, AI 솔루션 및 서비스를 제공하는 스타트업의 투자 증가, 개발도상국의 AI 수요 증가 등이 있습니다. 자동차 및 운송 부문은 예측 기간 동안 38.0% 이상의 가장 높은 CAGR을 나타낼 것으로 예상됩니다.
북미는 2024년 36.9%의 가장 높은 시장 점유율을 차지할 것으로 예상되며, 예측 기간 동안 그 지위를 유지할 것으로 예상됩니다. 이는 북미의 인공지능 기업이 상당수 존재하고 다양한 산업 분야에서 AI 활용을 촉진하는 정부 정책으로 인해 채택률이 높기 때문으로 분석됩니다.
아시아태평양은 예측 기간 동안 가장 높은 CAGR로 성장할 것으로 예상됩니다. 이러한 성장의 주요 원인은 스킬업 프로그램, 협업, 지역 내 아웃소싱 활용이라는 세 가지 접근 방식을 통해 스킬 갭이 증가하고 있기 때문입니다.
아마존 웹 서비스(AWS)는 2022년 4월, 아시아태평양 고객이 머신러닝을 대규모로 배포하고, 풀스택 용도과 디지털 트윈을 신속하게 구축하며, 클라우드를 최종 사용자에게 더 가까이 다가갈 수 있도록 지원하는 서비스 업데이트를 발표했습니다. 서비스 업데이트를 발표했습니다.
The global enterprise artificial intelligence market size is anticipated to reach USD 1,55,210.3 million by 2030, according to a new report by Grand View Research, Inc. The market is projected to grow at a CAGR of 37.6% from 2025 to 2030. The digital revolution is driving the demand for artificial intelligence in enterprises, due to the increasing adoption rate from the manual user interfaces to digital technology such as chatbots, virtual assistants, or intelligent digital assistants in various enterprises sectors such as healthcare, IT & telecom, retail, BFSI, and other sectors.
The increasing adoption of artificial intelligence among enterprises is assisting them in shifting from traditional to digital business processes. The factors driving the demand for AI among enterprises include the increasing need to analyze exponentially growing volumes of data sets, the need for data security, privacy, and retention management, and the lack of ability to automate deviation of data for disaster recovery.
Many industries across the world were severely impacted due to the COVID-19 pandemic. However, the enterprise artificial intelligence market experienced significant growth owing to a surge in the demand for innovative AI-based enterprise services and products during the pandemic. The need for virtual assistants, chatbots, robots, and video conferencing tools also experienced exponential growth in various sectors during the period hence driving the growth of the industry.
The growing trend is empowering many players in the market to offer improved AI-enabled software and services that allow enterprises to provide customized solutions and services to enhance their customer's satisfaction.
In terms of deployment, the cloud segment held the largest revenue share of 65.8% in 2024 and is projected to maintain its dominance over the forecast period. The adoption of AI technology is growing rapidly however new organizations are facing issues in cleaning large volumes of data, accessing quality data, and training AI systems. The on-premises segment is anticipated to grow at a CAGR of over 31.0% over the forecast period
In terms of technology, the natural language processing segment held the dominant share in 2024 and is projected to maintain its dominance over the forecast period. The growth can be attributed to the increasing demand for voice-based interfaces, chatbots, and virtual assistants. The computer vision segment is expected to register the highest CAGR of over 36.0% over the forecast period
In terms of organization, the large enterprises held the largest market share in 2024 and are projected to grow at a CAGR of 32.0% over the forecast period. The demand for AI solutions in this segment is mainly driven by the increasing adoption and awareness of the technology as large enterprises are leveraging AI to boost productivity, increase agility & flexibility, and reduce costs by automating routine tasks. The small and medium enterprises segment is likely to register a CAGR of 38.4% over the forecast period
In terms of end-use, the IT & telecom segment dominated the market in 2024. The growth can be attributed to rapid urbanization, technological advancement, an increase in investment by startups to provide AI solutions & services, and growing demand for AI in developing countries. The automotive & transportation segment is likely to register the highest CAGR of over 38.0% over the forecast period
North America captured the highest market share of 36.9% in 2024 and is expected to retain its position over the forecast period. This can be attributed to the existence of a significant number of artificial intelligence companies and the high adoption rate owing to government measures that stimulate AI usage across various industries in the region
Asia Pacific is expected to grow at the highest CAGR over the forecast period. The growth is primarily due to the increasing skill gaps with a three-pronged approach: upskilling programs, collaborations, and out-tasking usage across the region.
In April 2022, Amazon Web Services (AWS) announced service updates that are expected to assist customers in APAC in deploying machine learning at scale, building full stack applications & digital twins quickly, and bringing the cloud nearer to the end-users