세계의 경량차 시장
Lightweight Cars
상품코드 : 1798940
리서치사 : Market Glass, Inc. (Formerly Global Industry Analysts, Inc.)
발행일 : 2025년 08월
페이지 정보 : 영문 278 Pages
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한글목차

경량차 세계 시장은 2030년까지 911억 달러에 달할 전망

2024년에 715억 달러로 추정되는 경량차 세계 시장은 2024년부터 2030년까지 CAGR 4.1%로 성장하여 2030년에는 911억 달러에 달할 것으로 예측됩니다. 이 보고서에서 분석한 부문 중 하나인 승용차는 CAGR 4.8%를 기록하며 분석 기간 종료시에는 601억 달러에 달할 것으로 예측됩니다. 스포츠카 부문의 성장률은 분석 기간 동안 CAGR 2.8%로 추정됩니다.

미국 시장은 추정 195억 달러, 중국은 CAGR 7.7%로 성장 예측

미국의 경량차 시장은 2024년에 195억 달러로 추정됩니다. 세계 2위 경제 대국인 중국은 2030년까지 187억 달러의 시장 규모에 달할 것으로 예측되며, 분석 기간인 2024-2030년 CAGR은 7.7%를 기록할 것으로 예상됩니다. 기타 주목할 만한 지역별 시장으로는 일본과 캐나다가 있고, 분석 기간 동안 CAGR은 각각 1.6%와 3.2%로 예측됩니다. 유럽에서는 독일이 CAGR 2.4%로 성장할 것으로 예측됩니다.

세계의 경량차시장 - 주요 동향과 촉진요인 정리

자동차 업계가 경량화 자동차 플랫폼으로 전환하는 이유는 무엇일까?

자동차 경량화 추구는 규제 의무화, 에너지 효율 목표, 소비자 선호도 변화 등의 수렴을 통해 전 세계 자동차 산업 전반의 핵심 전략으로 발전하고 있습니다. 자동차 제조업체는 이산화탄소 배출량을 줄이고, 기업 평균 연비(CAFE) 기준을 충족하고, 동시에 성능과 안전성을 향상시켜야 한다는 강한 압박을 받고 있습니다. 전체 차체 중량을 크게 줄이는 소재와 설계 개념으로 설계된 경량 자동차는 이러한 다각적인 목표를 달성하는 데 있어 매우 중요한 역할을 합니다. 차량의 질량을 줄임으로써 제조업체는 미관이나 탑승자의 편안함을 해치지 않으면서 연비를 높이고, 핸들링을 개선하고, 온실 가스 배출량을 줄일 수 있습니다.

전기자동차(EV)와 하이브리드 구동계로의 전환은 경량화의 관련성을 가속화하고 있습니다. 배터리 팩이 무거워지면 섀시와 서스펜션 시스템에 큰 부하가 걸리기 때문에 차체 구조, 내장재, 보조 부품의 경량화가 필수적입니다. EV든 내연기관(ICE) 모델이든 1kg의 경량화는 항속거리와 성능 향상, 에너지 소비 감소에 직접적으로 기여합니다. 따라서 경량화는 더 이상 틈새 엔지니어링을 추구하는 것이 아니라 승용차, 특히 소형차, SUV 및 도시형 모빌리티 솔루션의 설계 언어에 내장된 주류의 전략적 필수 사항입니다.

첨단 소재와 멀티 머티리얼 아키텍처는 어떻게 경량화를 촉진할 수 있을까?

경량화 혁명의 핵심은 재료 과학입니다. 기존의 철강을 중심으로 한 구조는 고강도 강판(HSS), 알루미늄, 마그네슘 합금, 탄소섬유 강화 폴리머(CFRP), 열가소성 플라스틱으로 대체되거나 보완되고 있습니다. 알루미늄의 내식성 및 성형성, CFRP의 고강도 대 중량비, 마그네슘의 초경량 특성 등 각 재료는 고유한 장점을 가지고 있으며, BIW(Body in White), 클로저, 서스펜션, 차체 하부 부품 등의 대상 용도에 이상적입니다. 자동차 제조업체들은 비용, 제조성, 충돌 안전성, 강성의 균형을 맞추기 위해 멀티 머티리얼 아키텍처에 이러한 재료들을 전략적으로 배합하고 있습니다.

이 분야에서 가장 중요한 발전 중 하나는 프레스 경화강(PHS)과 3세대 첨단 고강도강(AHSS)의 사용으로, 안전성을 저하시키지 않으면서도 더 얇은 게이지 단면을 가능하게 하는 것입니다. 이러한 소재들은 기둥, 사이드 임팩트 빔 등의 구조 부품에 채용이 진행되고 있습니다. 한편, 알루미늄은 보닛, 도어, 리프트 게이트 시장을 휩쓸고 있으며, 포드, 재규어 랜드로버와 같은 세계 리더들이 알루미늄을 많이 사용하는 자동차를 개척하고 있습니다. 한편, CFRP와 복합재료는 성능과 혁신성이 비용 제약을 뛰어넘는 프리미엄 부문, 특히 스포츠카, 전기자동차, 고급 세단에 진출하고 있습니다.

제조 공정 또한 이러한 재료를 지원하기 위해 진화하고 있습니다. 핫 스탬핑, 마찰 교반 접합, 레이저 브레이징, 수지 전사 성형(RTM) 등이 기존의 스폿 용접 및 스탬핑 라인과 함께 도입되고 있습니다. 시뮬레이션 도구, 디지털 트윈, 충돌 모델링 소프트웨어를 통해 엔지니어는 정확하고 예측 가능한 경량 구조물을 설계할 수 있습니다. 또한, 시트, 글레이징, 단열 포장, 전자기기 패키징의 경량화 기술 혁신은 차량 수준의 질량 감소 목표에 총체적으로 기여하고 있습니다. 경량 소재와 언더바디 패널 및 액티브 그릴 셔터와 같은 공기역학 강화 기능의 통합으로 에너지 효율을 더욱 향상시켰습니다.

경량차 채용 곡선을 주도하고 있는 부문과 지역은?

소형차와 중형 승용차는 생산대수가 많고, 도심에서의 연비 기준이 엄격하기 때문에 경량화 채택의 최전선에 있습니다. 크로스오버 유틸리티 차량(CUV)과 배터리 전기자동차(BEV)의 인기가 높아지는 것도 무게 최적화 전략에 대한 수요를 높이고 있습니다. EV의 경우, 경량 구조로 인해 주행거리나 성능의 저하 없이 배터리 팩과 구동계 부품의 소형화가 가능합니다. Tesla, BMW, Hyundai, Rivian은 EV와 하이브리드 라인업에서 경량화 목표를 달성하기 위해 소재 혁신과 차량 플랫폼 재설계에 적극적으로 투자하고 있는 OEM 중 하나입니다.

지역별로 살펴보면, 유럽은 적극적인 CO2 배출량 목표와 프리미엄 전기자동차 및 하이브리드 자동차의 조기 도입에 힘입어 경량화 기술의 선구자 역할을 하고 있습니다. 특히 독일은 CFRP 적용과 알루미늄을 다량으로 사용하는 자동차 생산에서 선두를 달리고 있으며, 아우디, BMW, 포르쉐 등 자동차 제조사들이 플래그십 모델에 경량화 설계를 적용하고 있습니다. 북미에서도 특히 SUV와 픽업 트럭 분야에서 성능과 연비 기준을 충족시키기 위해 알루미늄과 고강도 강판의 활용이 증가하고 있습니다. 포드 F-150의 알루미늄 차체 구조로의 전환은 대규모 경량화 구현에 있어 주목할 만한 사례입니다.

아시아태평양, 특히 중국, 일본, 한국은 EV 생산과 엄격한 규제 프레임워크의 이중적 초점을 바탕으로 성장 허브로 부상하고 있습니다. 중국 OEM들은 전기자동차 시티카 및 소형차 경량화 모델을 도입하기 위해 국내외 공급업체와의 제휴를 늘리고 있습니다. 인도는 이 분야에서 아직 시작 단계에 불과하지만, 도시에서의 연비 효율과 EV의 주행거리에 대한 압력이 증가함에 따라 따라잡을 수 있을 것으로 예상됩니다. 일부 국가에서는 차량 중량 카테고리와 관련된 정부의 우대 조치도 자동차 제조업체를 경량화 모델로 유도하고 있습니다. 지역별 배기가스 규제, 인프라 개발, 소비자 행동이 서로 영향을 주고받으며, 앞으로도 채택의 움직임이 형성될 것입니다.

경량차 시장의 세계 성장 원동력은?

경량 자동차 세계 시장 성장의 원동력은 몇 가지 요인이 있습니다. 특히, 배출가스 저감을 위한 규제 추진, 연료비 상승, 친환경 및 고성능 자동차에 대한 소비자의 관심 증가 등을 들 수 있습니다. 경량화는 특히 승용차 부문에서 CO2 감축 목표에 직접적으로 기여하며, 차량 질량이 10% 감소할 때마다 연비가 약 6-8% 향상됩니다. 각국이 넷제로의 길을 약속하는 가운데, 자동차 제조사들은 규정 준수를 충족하고 벌칙을 피하기 위해 차량 전체에 경량화 전략을 도입해야 하는 상황에 직면해 있습니다.

전동화도 강력한 촉진요인입니다. 전기자동차 주행거리에 대한 불안감이 여전히 소비자들 사이에서 가장 큰 관심사인 만큼, 차량 질량 감소는 에너지 효율 향상과 주행거리 연장과 직결되는 지렛대가 될 수 있습니다. 경량화는 적재 중량비를 개선하고 필요한 파워트레인의 크기를 최소화함으로써 배터리 기술의 발전을 보완합니다. 하이브리드 차량은 내연기관과 전기 구동 부품의 균형이 개선되어 보다 원활한 전환과 에너지 사용 최적화를 가능하게 합니다.

소비자의 기대도 변화하고 있습니다. 현대의 구매층은 연비 절감뿐만 아니라 역동적인 핸들링, 가속도, 편안함 등 차량 무게와 본질적으로 연관된 속성을 중요하게 여기고 있습니다. 경량 차량은 더 나은 동력비, 더 빠른 스로틀 반응, 특히 도심에서의 민첩성을 제공합니다. 마지막으로, 시뮬레이션 소프트웨어, 공급망 성숙도, 이종 산업 간 협력 관계의 발전으로 경량화에 대한 진입장벽이 낮아져 기존 OEM과 신규 진입 기업 모두 경량화 추세를 도입할 수 있게 되었습니다. 이러한 힘들이 결합되어 경량화 차량이 지속가능한 차세대 모빌리티 진화의 중심이 될 수 있도록 보장합니다.

부문

자동차 유형(승용차, 스포츠카), 소재 유형(유리섬유 소재, 탄소섬유 소재, 고강도강 소재, 기타 소재 유형)

조사 대상 기업 사례

AI 통합

Global Industry Analysts는 검증된 전문가 컨텐츠와 AI 툴을 통해 시장과 경쟁 정보를 혁신하고 있습니다.

Global Industry Analysts는 LLM 및 업계 고유의 SLM을 조회하는 일반적인 규범을 따르는 대신 비디오 기록, 블로그, 검색 엔진 조사, 방대한 양의 기업, 제품/서비스, 시장 데이터 등 세계 전문가로부터 수집한 컨텐츠 리포지토리를 구축했습니다.

관세 영향 계수

Global Industry Analysts는 본사 소재지, 제조거점, 수출입(완제품 및 OEM)을 기준으로 기업의 경쟁력 변화를 예측하고 있습니다. 이러한 복잡하고 다면적인 시장 역학은 매출원가(COGS) 증가, 수익성 하락, 공급망 재편 등 미시적, 거시적 시장 역학 중에서도 특히 경쟁사들에게 영향을 미칠 것으로 예상됩니다.

목차

제1장 조사 방법

제2장 주요 요약

제3장 시장 분석

제4장 경쟁

KSM
영문 목차

영문목차

Global Lightweight Cars Market to Reach US$91.1 Billion by 2030

The global market for Lightweight Cars estimated at US$71.5 Billion in the year 2024, is expected to reach US$91.1 Billion by 2030, growing at a CAGR of 4.1% over the analysis period 2024-2030. Passenger Cars, one of the segments analyzed in the report, is expected to record a 4.8% CAGR and reach US$60.1 Billion by the end of the analysis period. Growth in the Sports Cars segment is estimated at 2.8% CAGR over the analysis period.

The U.S. Market is Estimated at US$19.5 Billion While China is Forecast to Grow at 7.7% CAGR

The Lightweight Cars market in the U.S. is estimated at US$19.5 Billion in the year 2024. China, the world's second largest economy, is forecast to reach a projected market size of US$18.7 Billion by the year 2030 trailing a CAGR of 7.7% over the analysis period 2024-2030. Among the other noteworthy geographic markets are Japan and Canada, each forecast to grow at a CAGR of 1.6% and 3.2% respectively over the analysis period. Within Europe, Germany is forecast to grow at approximately 2.4% CAGR.

Global Lightweight Cars Market - Key Trends & Drivers Summarized

Why Is the Auto Industry Shifting Gears Toward Lightweight Car Platforms?

The pursuit of vehicle lightweighting has evolved into a central strategy across the global automotive industry, driven by the convergence of regulatory mandates, energy efficiency goals, and shifting consumer preferences. Automakers are under intense pressure to reduce carbon emissions, meet corporate average fuel economy (CAFE) standards, and simultaneously improve performance and safety. Lightweight cars-engineered with materials and design philosophies that significantly reduce overall curb weight-play a pivotal role in meeting these multifaceted objectives. By reducing the vehicle’s mass, manufacturers can enhance fuel efficiency, improve handling, and lower greenhouse gas emissions without compromising on aesthetics or passenger comfort.

The global transition toward electric vehicles (EVs) and hybrid drivetrains is accelerating the relevance of lightweighting. Heavier battery packs place substantial load on chassis and suspension systems, making weight reduction in body structures, interiors, and auxiliary components imperative. In both EVs and internal combustion engine (ICE) models, every kilogram saved contributes directly to improved range, performance, and lower energy consumption. Lightweighting, therefore, is no longer a niche engineering pursuit but a mainstream strategic imperative embedded in the design language of passenger vehicles, especially compact cars, SUVs, and urban mobility solutions.

How Are Advanced Materials and Multi-Material Architectures Driving Weight Reduction?

Material science is at the heart of the lightweight car revolution. Traditional steel-dominant structures are being replaced or supplemented with high-strength steel (HSS), aluminum, magnesium alloys, carbon fiber-reinforced polymers (CFRP), and thermoplastics. Each material offers unique advantages-aluminum’s corrosion resistance and formability, CFRP’s high strength-to-weight ratio, and magnesium’s ultra-light characteristics-making them ideal for targeted applications in body-in-white (BIW), closures, suspension, and underbody components. Automakers are strategically blending these materials in multi-material architectures to balance cost, manufacturability, crashworthiness, and stiffness.

One of the most significant developments in this space is the use of press-hardened steel (PHS) and third-generation advanced high-strength steel (AHSS), which allow for thinner gauge sections without compromising safety. These materials are increasingly adopted in structural components like pillars and side-impact beams. On the other hand, aluminum is dominating the market for hoods, doors, and liftgates, with global leaders like Ford and Jaguar Land Rover pioneering aluminum-intensive vehicles. Meanwhile, CFRPs and composites are making inroads in premium segments where performance and innovation outweigh cost constraints, notably in sports cars, EVs, and luxury sedans.

Manufacturing processes are also evolving to support these materials. Hot stamping, friction stir welding, laser brazing, and resin transfer molding (RTM) are being deployed alongside traditional spot welding and stamping lines. Simulation tools, digital twins, and crash modeling software are enabling engineers to design lightweight structures with precision and predictability. Additionally, weight-saving innovations in seating, glazing, sound insulation, and electronics packaging are collectively contributing to vehicle-level mass reduction targets. The integration of lightweight materials with aerodynamic enhancements, such as underbody panels and active grille shutters, is further amplifying energy efficiency outcomes.

Which Segments and Regions Are Leading the Lightweight Car Adoption Curve?

Compact and midsize passenger cars are at the forefront of lightweight adoption, owing to their high production volumes and stricter fuel economy norms in urban centers. The growing popularity of crossover utility vehicles (CUVs) and battery electric vehicles (BEVs) is also intensifying demand for weight optimization strategies. In EVs, lightweight structures enable downsizing of battery packs or drivetrain components without sacrificing range or performance. Tesla, BMW, Hyundai, and Rivian are among the OEMs actively investing in material innovation and vehicle platform redesign to achieve lightweight objectives in their EV and hybrid lineups.

From a regional perspective, Europe remains a pioneer in lightweighting technologies, driven by aggressive CO2 emission targets and the early uptake of premium EVs and hybrids. Germany, in particular, leads in CFRP application and aluminum-intensive vehicle production, with automakers like Audi, BMW, and Porsche integrating lightweight design into flagship models. North America is also advancing, particularly in the SUV and pickup segments, where aluminum and high-strength steel are utilized to meet performance and fuel economy standards. The Ford F-150’s shift to an aluminum body structure is a notable case study in large-scale lightweight implementation.

Asia-Pacific, especially China, Japan, and South Korea, is emerging as a growth hub, underpinned by the dual focus on EV production and stringent regulatory frameworks. Chinese OEMs are increasingly partnering with local and global suppliers to introduce lightweight variants of electric city cars and subcompact vehicles. India, although nascent in this domain, is expected to catch up as urban fuel efficiency and EV range pressures increase. Government incentives tied to vehicle weight categories in several countries are also nudging automakers toward lighter models. The interplay of regional emission regulations, infrastructure development, and consumer behavior will continue to shape adoption dynamics.

What Is Fueling Growth in the Lightweight Cars Market Globally?

The growth in the global lightweight cars market is driven by several factors, most notably the regulatory thrust toward emission reductions, rising fuel costs, and growing consumer interest in eco-friendly, high-performance vehicles. Lightweighting contributes directly to CO2 reduction targets, particularly in the passenger car segment, where every 10% reduction in vehicle mass translates into roughly 6-8% improvement in fuel efficiency. As countries commit to net-zero pathways, automakers are under compulsion to deploy lightweight strategies across their fleets to meet compliance and avoid penalties.

Electrification is another powerful growth driver. With EV range anxiety remaining a top concern among consumers, reducing vehicle mass is a direct lever for enhancing energy efficiency and extending driving range. Lightweighting complements advancements in battery technology by improving payload-to-weight ratios and minimizing the size of powertrains required. In hybrid vehicles, it enables better balance between internal combustion and electric drive components, resulting in smoother transitions and optimized energy use.

Consumer expectations are also shifting. Modern buyers now value not only fuel savings but also dynamic handling, acceleration, and comfort-attributes inherently linked to vehicle weight. Lightweight cars offer better power-to-weight ratios, quicker throttle response, and enhanced agility, especially in urban traffic. Finally, advancements in simulation software, supply chain maturity, and cross-industry collaboration are lowering the entry barrier for lightweighting, enabling both established OEMs and new entrants to embrace the trend. Together, these forces are ensuring that lightweight vehicles remain central to the evolution of sustainable, next-generation mobility.

SCOPE OF STUDY:

The report analyzes the Lightweight Cars market in terms of units by the following Segments, and Geographic Regions/Countries:

Segments:

Car Type (Passenger Cars, Sports Cars); Material Type (Glass Fiber Material, Carbon Fiber Material, High-strength Steel Material, Other Material Types)

Geographic Regions/Countries:

World; United States; Canada; Japan; China; Europe (France; Germany; Italy; United Kingdom; Spain; Russia; and Rest of Europe); Asia-Pacific (Australia; India; South Korea; and Rest of Asia-Pacific); Latin America (Argentina; Brazil; Mexico; and Rest of Latin America); Middle East (Iran; Israel; Saudi Arabia; United Arab Emirates; and Rest of Middle East); and Africa.

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TABLE OF CONTENTS

I. METHODOLOGY

II. EXECUTIVE SUMMARY

III. MARKET ANALYSIS

IV. COMPETITION

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