세계의 자동차 E-E 아키텍처 시장
Automotive E-E Architecture
상품코드 : 1785783
리서치사 : Market Glass, Inc. (Formerly Global Industry Analysts, Inc.)
발행일 : 2025년 08월
페이지 정보 : 영문 272 Pages
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한글목차

세계의 자동차 E-E 아키텍처 시장은 2030년까지 1,174억 달러에 이를 전망

2024년에 781억 달러로 추정되는 자동차 E-E 아키텍처 세계 시장은 2024-2030년간 CAGR 7.0%로 성장하여 2030년에는 1,174억 달러에 이를 것으로 예측됩니다. 본 보고서에서 분석한 부문 중 하나인 내연기관차는 CAGR 8.4%를 나타내고, 분석 기간 종료시에는 714억 달러에 이를 것으로 예측됩니다. 전기자동차 부문의 성장률은 분석 기간중 CAGR 5.1%로 추정됩니다.

미국 시장은 213억 달러, 중국은 CAGR11.3%를 보일 것으로 예측

미국의 자동차 E-E 아키텍처 시장은 2024년에 213억 달러로 추정됩니다. 세계 2위 경제대국인 중국은 2030년까지 249억 달러 규모에 이를 것으로 예측되며, 분석 기간인 2024-2030년 CAGR은 11.3%로 추정됩니다. 기타 주목해야 할 지역별 시장으로는 일본과 캐나다가 있으며, 분석 기간중 CAGR은 각각 3.4%와 6.9%를 보일 것으로 예측됩니다. 유럽에서는 독일이 CAGR 4.7%를 보일 전망입니다.

세계의 자동차 E/E 아키텍처 시장 - 주요 동향과 촉진요인 정리

자동차 E/E 아키텍처가 차량 설계를 재정의하는 이유

자동차 E/E 아키텍처는 첨단 기능의 원활한 통합, 성능 향상, 안전성 향상을 가능하게 하는 현대 자동차 설계의 핵심이 되고 있습니다. E/E 아키텍처는 차량 내 모든 전자 시스템의 중추 역할을 하며, 배전부터 센서, 제어장치, 액추에이터 간의 통신까지 모든 것을 관리합니다. 커넥티드카, 자율주행차, 전기자동차의 등장으로 E/E 아키텍처는 분산형 모델에서 중앙집중형 시스템 및 구역형 시스템으로 전환되어 확장성과 효율성이 향상되고 있습니다. 전기차와 자율주행차로의 전환은 첨단 E/E 아키텍처의 채택을 크게 가속화했습니다. 이러한 차량은 전기 파워트레인, 첨단운전자보조시스템(ADAS), 인포테인먼트, OTA(Over-the-Air) 업데이트를 관리하기 위한 첨단 전자시스템에 크게 의존하고 있습니다. 현대 자동차의 복잡성으로 인해 기존의 분산형 아키텍처는 더 높은 컴퓨팅 성능, 간소화된 배선, 향상된 데이터 처리 능력을 제공하는 중앙집중형 시스템으로 가는 길이 열리고 있습니다.

새로운 트렌드가 E/E 아키텍처 시장을 어떻게 형성하고 있는가?

자동차 산업은 기술 혁명을 겪고 있으며, 새로운 트렌드가 자동차 개발에서 E/E 아키텍처의 역할을 재구성하고 있습니다. 가장 두드러진 추세는 차량 전자장치를 개별 제어 유닛이 아닌 구역으로 묶는 구역 E/E 아키텍처로 전환하는 것입니다. 이를 통해 와이어 하네스의 복잡성을 줄이고, 차량 중량을 줄이고, 제조 공정을 단순화합니다. 존 아키텍처는 강력한 통신 네트워크와 실시간 데이터 처리가 필요한 전기자동차(EV)와 자율주행차에 특히 유리합니다. 또 다른 변혁적 트렌드는 소프트웨어 정의 차량(SDV)의 부상입니다. SDV에서는 차량의 많은 기능이 소프트웨어에 의해 결정되기 때문에 E/E 아키텍처가 중요한 원동력이 되고 있습니다. 자동차 제조업체들은 SDV를 지원하기 위해 도메인 컨트롤러, 고성능 컴퓨터, 이더넷 기반 통신 네트워크를 차량에 통합하고 있습니다. 이러한 시스템은 OTA 업데이트, 실시간 진단, 맞춤형 차량 설정과 같은 기능을 촉진하여 보다 역동적이고 적응력 있는 주행 경험을 제공합니다. 또한, 커넥티드카의 보급은 첨단 E/E 아키텍처의 채택을 촉진하고 있습니다. 자동차는 방대한 양의 데이터를 생성하기 때문에 자동차 제조업체는 이러한 정보를 효율적으로 처리하고 분석하는 중앙 집중식 컴퓨팅 플랫폼에 의존하고 있습니다. 5G 커넥티비티와 V2X(Vehicle-to-Everything) 통신의 통합으로 고속 데이터 전송을 지원하고 사이버 보안을 보장할 수 있는 견고한 E/E 시스템의 중요성이 더욱 커지고 있습니다.

E/E 아키텍처의 발전에서 기술의 역할은 무엇인가?

기술의 발전은 현대 E/E 아키텍처의 핵심이며, 더 높은 기능, 효율성, 통합을 가능하게 합니다. 가장 중요한 기술 혁신 중 하나는 이더넷과 CAN-FD(Controller Area Network-Flexible Data Rate)와 같은 고속 차량용 통신 프로토콜의 개발입니다. 이러한 프로토콜은 전자제어장치(ECU)와 센서 간의 보다 빠르고 안정적인 통신을 보장하며, ADAS 및 자율주행 시스템 운영에 필수적입니다. 도메인 컨트롤러와 중앙집중식 컴퓨팅 유닛의 도입도 E/E 아키텍처에 변화를 가져왔습니다. 이 고성능 컴퓨터는 여러 ECU의 기능을 통합하여 하드웨어의 중복성을 줄이고 소프트웨어 중심의 커스터마이징을 가능하게 합니다. 예를 들어, 중앙 집중식 E/E 아키텍처를 통해 자동차 제조업체는 OTA 업데이트를 통해 새로운 기능을 도입할 수 있기 때문에 하드웨어 변경이 필요하지 않아 차량 라이프사이클 관리를 강화할 수 있습니다. 반도체 기술의 발전은 E/E 시스템에 또 다른 변화를 가져왔습니다. 고성능 프로세서, GPU, AI 가속기가 차량에 통합되어 자율 주행과 복잡한 데이터 분석의 요구에 대응할 수 있게 되었습니다. 또한, ZCU(Zone Control Unit)의 개발로 와이어링 하니스 설계를 간소화하여 무게와 비용을 절감하고 차량 조립 효율을 향상시켰습니다. 사이버 보안 기술 또한 E/E 아키텍처 개발의 초점이 되고 있습니다. 커넥티드 차량이 사이버 위협의 표적이 되고 있는 가운데, 자동차 제조업체들은 기밀 데이터를 보호하고 시스템의 무결성을 보장하기 위해 안전한 통신 프로토콜, 방화벽, 침입 감지 시스템을 E/E 플랫폼에 통합하고 있습니다.

이 시장의 성장을 가속하는 요인은 무엇일까요?

자동차 E/E 아키텍처 시장의 성장은 기술, 규제 요건, 소비자 선호도에 기반한 몇 가지 요인에 의해 주도되고 있습니다. 주요 촉진요인 중 하나는 전기자동차(EV)와 하이브리드 자동차의 급속한 보급입니다. 이러한 차량은 고전압 파워트레인, 배터리 관리 시스템, 회생 브레이크를 관리하기 위해 고급 E/E 시스템이 필요하기 때문에 고급 아키텍처가 필수적입니다. 자율주행차와 ADAS의 부상도 중요한 촉진요인입니다. 이러한 시스템을 효과적으로 작동시키기 위해서는 센서, 카메라, LiDAR의 방대한 네트워크에 의존하기 때문에 높은 연산 능력과 실시간 통신 기능을 갖춘 E/E 아키텍처가 필요합니다. 자동차 제조업체들이 더 높은 수준의 자율성을 달성하기 위해 노력하면서 중앙집중형 및 구역형 E/E 아키텍처에 대한 수요는 계속 증가하고 있습니다. 커넥티드카와 소프트웨어 정의 자동차에 대한 소비자의 기대도 시장 성장에 박차를 가하고 있습니다. OTA 업데이트, 개인화된 주행 프로파일, 고급 인포테인먼트 시스템 등의 기능은 현재 많은 차량에 표준으로 장착되어 있으며, 이를 위해서는 강력한 E/E 플랫폼이 필요합니다. 5G와 V2X 통신의 통합은 E/E 아키텍처의 범위를 더욱 확장하여 차량이 주변 및 다른 도로 사용자와 원활하게 상호 작용할 수 있도록 합니다. 엄격한 안전 규제와 배기가스 규제 또한 E/E 아키텍처의 발전에 큰 역할을 하고 있습니다. 세계 각국 정부는 자동 긴급 제동, 차선 유지 지원, 운전자 모니터링 시스템 등의 안전 기능 탑재를 의무화하고 있으며, 이를 위해서는 첨단 E/E 시스템이 필요합니다. 또한, 가볍고 에너지 효율적인 차량 설계를 추진하면서 자동차 제조업체들은 배선의 복잡성과 무게를 줄이기 위해 존 아키텍처와 중앙 집중식 아키텍처를 채택하고 있습니다. 마지막으로, 반도체 기술과 소프트웨어 기술의 발전으로 비용 효율적이고 확장성이 뛰어난 E/E 아키텍처를 개발할 수 있게 되었고, 이는 자동차 부문 전반에 걸쳐 널리 채택되고 있습니다. 자동차 제조업체 및 기술 제공업체의 연구개발 투자 증가와 함께 자동차 E/E 아키텍처 시장의 지속적인 성장과 혁신이 보장되고 있습니다.

부문

추진력(내연기관차, 전기자동차);차량 유형(승용차, 상용차)

조사 대상 기업 예

AI 통합

당사는 유효한 전문가 컨텐츠와 AI툴에 의해 시장 정보와 경쟁 정보를 변혁하고 있습니다.

Global Industry Analysts는 LLM나 업계 고유 SLM를 조회하는 일반적인 규범에 따르는 대신에, 비디오 기록, 블로그, 검색 엔진 조사, 방대한 양의 기업, 제품/서비스, 시장 데이터 등, 전 세계 전문가로부터 수집한 컨텐츠 리포지토리를 구축했습니다.

관세 영향 계수

Global Industry Analysts는 본사 소재지, 제조거점, 수출입(완제품 및 OEM)을 기준으로 기업의 경쟁력 변화를 예측했습니다. 이러한 복잡하고 다면적인 시장 역학은 수익원가(COGS) 증가, 수익성 하락, 공급망 재편 등 미시적, 거시적 시장 역학 중에서도 특히 경쟁사들에게 영향을 미칠 것으로 예측됩니다.

목차

제1장 조사 방법

제2장 주요 요약

제3장 시장 분석

제4장 경쟁

LSH
영문 목차

영문목차

Global Automotive E-E Architecture Market to Reach US$117.4 Billion by 2030

The global market for Automotive E-E Architecture estimated at US$78.1 Billion in the year 2024, is expected to reach US$117.4 Billion by 2030, growing at a CAGR of 7.0% over the analysis period 2024-2030. ICE Vehicles, one of the segments analyzed in the report, is expected to record a 8.4% CAGR and reach US$71.4 Billion by the end of the analysis period. Growth in the Electric Vehicles segment is estimated at 5.1% CAGR over the analysis period.

The U.S. Market is Estimated at US$21.3 Billion While China is Forecast to Grow at 11.3% CAGR

The Automotive E-E Architecture market in the U.S. is estimated at US$21.3 Billion in the year 2024. China, the world's second largest economy, is forecast to reach a projected market size of US$24.9 Billion by the year 2030 trailing a CAGR of 11.3% over the analysis period 2024-2030. Among the other noteworthy geographic markets are Japan and Canada, each forecast to grow at a CAGR of 3.4% and 6.9% respectively over the analysis period. Within Europe, Germany is forecast to grow at approximately 4.7% CAGR.

Global Automotive E/E Architecture Market - Key Trends & Drivers Summarized

Why Is Automotive E/E Architecture Redefining Vehicle Design?

Automotive E/E (Electrical/Electronic) architecture has become a cornerstone of modern vehicle design, enabling the seamless integration of advanced features, enhanced performance, and greater safety. E/E architecture serves as the backbone for all electronic systems in a vehicle, managing everything from power distribution to communication between sensors, control units, and actuators. With the rise of connected, autonomous, and electric vehicles, E/E architecture has transitioned from a distributed model to centralized and zonal systems, offering improved scalability and efficiency. The shift toward electric and autonomous vehicles has significantly accelerated the adoption of advanced E/E architectures. These vehicles rely heavily on sophisticated electronic systems to manage electric powertrains, ADAS (Advanced Driver Assistance Systems), infotainment, and over-the-air (OTA) updates. The complexity of modern vehicles has made traditional distributed architectures less viable, paving the way for centralized systems that offer higher computing power, streamlined wiring, and improved data processing capabilities.

How Are Emerging Trends Shaping the E/E Architecture Market?

The automotive industry is undergoing a technological revolution, and emerging trends are reshaping the role of E/E architecture in vehicle development. The most prominent trend is the shift toward zonal E/E architecture, which organizes vehicle electronics into zones rather than individual control units. This reduces the complexity of wiring harnesses, lowers vehicle weight, and simplifies manufacturing processes. Zonal architectures are particularly advantageous for electric vehicles (EVs) and autonomous cars, which require robust communication networks and real-time data processing. Another transformative trend is the rise of software-defined vehicles (SDVs). With SDVs, much of a vehicle's functionality is determined by software, making E/E architecture a critical enabler. Automakers are increasingly integrating domain controllers, high-performance computers, and Ethernet-based communication networks into their vehicles to support SDVs. These systems facilitate features like OTA updates, real-time diagnostics, and customizable vehicle settings, creating a more dynamic and adaptable driving experience. Additionally, the proliferation of connected vehicles has driven the adoption of advanced E/E architecture. With vehicles generating vast amounts of data, automakers are relying on centralized computing platforms to process and analyze this information efficiently. The integration of 5G connectivity and V2X (Vehicle-to-Everything) communication has further elevated the importance of robust E/E systems capable of handling high-speed data transfer and ensuring cybersecurity.

What Role Does Technology Play in Advancing E/E Architecture?

Technological advancements are at the core of modern E/E architecture, enabling greater functionality, efficiency, and integration. One of the most significant innovations is the development of high-speed in-vehicle communication protocols, such as Ethernet and CAN-FD (Controller Area Network-Flexible Data Rate). These protocols ensure faster and more reliable communication between electronic control units (ECUs) and sensors, which is critical for the operation of ADAS and autonomous systems. The introduction of domain controllers and centralized computing units has also transformed E/E architecture. These high-performance computers consolidate the functions of multiple ECUs, reducing hardware redundancy and enabling software-driven customization. For example, centralized E/E architecture allows automakers to deploy new features via OTA updates, eliminating the need for hardware modifications and enhancing vehicle lifecycle management. Advancements in semiconductor technology have further revolutionized E/E systems. High-performance processors, GPUs, and AI accelerators are now integrated into vehicles to handle the demands of autonomous driving and complex data analytics. Additionally, the development of zonal control units (ZCUs) has streamlined wiring harness design, reducing weight and cost while improving vehicle assembly efficiency. Cybersecurity technologies have also become a focal point in E/E architecture development. With connected vehicles increasingly targeted by cyber threats, automakers are integrating secure communication protocols, firewalls, and intrusion detection systems into their E/E platforms to protect sensitive data and ensure system integrity.

What Factors Are Driving Growth in This Market?

The growth in the automotive E/E architecture market is driven by several factors rooted in technology, regulatory requirements, and consumer preferences. One of the primary drivers is the rapid adoption of electric vehicles (EVs) and hybrid vehicles. These vehicles require advanced E/E systems to manage their high-voltage powertrains, battery management systems, and regenerative braking, making sophisticated architectures indispensable. The rise of autonomous vehicles and ADAS is another critical growth driver. These systems rely on a vast network of sensors, cameras, and LiDAR to operate effectively, requiring E/E architectures with high computing power and real-time communication capabilities. As automakers strive to achieve higher levels of autonomy, the demand for centralized and zonal E/E architectures continues to grow. Consumer expectations for connected and software-defined vehicles have also fueled market growth. Features such as OTA updates, personalized driving profiles, and advanced infotainment systems are now standard in many vehicles, necessitating robust E/E platforms. The integration of 5G and V2X communication further expands the scope of E/E architecture, enabling vehicles to interact seamlessly with their surroundings and other road users. Stringent safety and emissions regulations have also played a significant role in driving E/E architecture advancements. Governments worldwide are mandating the inclusion of safety features like automated emergency braking, lane-keeping assistance, and driver monitoring systems, all of which require sophisticated E/E systems. Additionally, the push for lightweight and energy-efficient vehicle designs has led automakers to adopt zonal and centralized architectures that reduce wiring complexity and weight. Lastly, advancements in semiconductor and software technologies have made it feasible to develop cost-effective and scalable E/E architectures, enabling widespread adoption across vehicle segments. Combined with increasing investment in R&D by automakers and technology providers, these factors ensure sustained growth and innovation in the automotive E/E architecture market.

SCOPE OF STUDY:

The report analyzes the Automotive E-E Architecture market in terms of units by the following Segments, and Geographic Regions/Countries:

Segments:

Propulsion (ICE Vehicles, Electric Vehicles); Vehicle Type (Passenger Vehicles, Commercial Vehicles)

Geographic Regions/Countries:

World; United States; Canada; Japan; China; Europe (France; Germany; Italy; United Kingdom; Spain; Russia; and Rest of Europe); Asia-Pacific (Australia; India; South Korea; and Rest of Asia-Pacific); Latin America (Argentina; Brazil; Mexico; and Rest of Latin America); Middle East (Iran; Israel; Saudi Arabia; United Arab Emirates; and Rest of Middle East); and Africa.

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II. EXECUTIVE SUMMARY

III. MARKET ANALYSIS

IV. COMPETITION

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