세계의 지속가능 항공 연료 시장
Sustainable Aviation Fuel
상품코드 : 1777606
리서치사 : Market Glass, Inc. (Formerly Global Industry Analysts, Inc.)
발행일 : 2025년 07월
페이지 정보 : 영문 381 Pages
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한글목차

세계의 지속가능 항공 연료 시장은 2030년까지 163억 달러에 도달

2024년에 16억 달러로 추정되는 세계의 지속가능 항공 연료 시장은 2024-2030년에 CAGR 47.5%로 성장하며, 2030년에는 163억 달러에 달할 것으로 예측됩니다. 이 리포트에서 분석한 부문의 하나인 바이오연료는 CAGR 51.5%를 기록하며, 분석 기간 종료시에는 66억 달러에 달할 것으로 예상됩니다. 수소연료전지 부문의 성장률은 분석 기간 중 CAGR 49.3%로 추정됩니다.

미국 시장은 추정 4억 2,950만 달러, 중국은 CAGR 58.1%로 성장 예측

미국의 지속가능 항공 연료 시장은 2024년에 4억 2,950만 달러로 추정됩니다. 세계 2위의 경제대국인 중국은 2030년까지 41억 달러의 시장 규모에 달할 것으로 예측되며, 분석 기간인 2024-2030년의 CAGR은 58.1%가 됩니다. 기타 주목할 만한 지역별 시장으로는 일본과 캐나다가 있으며, 분석 기간 중 CAGR은 각각 39.6%와 44.8%로 예측됩니다. 유럽에서는 독일이 CAGR 약 42.1%로 성장할 것으로 예측됩니다.

세계의 지속가능 항공 연료 시장 - 주요 동향과 촉진요인 정리

지속가능한 항공 연료가 항공 산업에서 급성장하는 이유는 무엇인가?

항공 산업은 에너지 밀도가 높은 화석연료에 의존하고 있으며, 오랫동안 쇠퇴하기 어려운 분야로 여겨졌지만, 현재 탈탄소화를 향해 빠르게 전환하고 있습니다. 전 세계 항공 여객 수는 팬데믹 이후 회복되고 국제 화물 물동량이 증가함에 따라 항공 배출량은 적극적으로 감축하지 않는 한 급증할 것으로 예측됩니다. SAF는 기존 제트 연료에 비해 수명주기 탄소 배출량을 최대 80%까지 줄일 수 있는 실행 가능하고 즉각적인 경로를 제공합니다. 수소나 전기 추진과 같은 다른 탈탄소 기술과 달리 SAF는 '드롭인(drop-in)' 연료로 기존 항공기 엔진 및 급유 인프라와 호환되므로 운항 중단을 최소화하면서 단기간에 효과를 볼 수 있습니다. 주요 항공사들은 넷 제로 서약과 투자자들의 압력에 따라 SAF를 연료 믹스에 통합하고 공급을 확보하기 위해 장기 인수 계약을 체결하고 있습니다. 일부 주요 공항과 연료 공급 회사들은 특히 북미와 유럽에서 SAF 혼합 및 공급 시설을 통합하기 시작하여 지속가능한 연료 공급을 위한 초기 단계의 생태계를 구축하기 시작했습니다. 또한 SAF의 도입은 더 이상 민간 항공에만 국한되지 않고, 비즈니스 제트기나 화물 운송업체도 이 변화에 동참하여 대응 가능한 시장을 더욱 확대하고 있습니다. 기후 변화에 민감한 여행객과 기업 고객들 사이에서 인식이 높아짐에 따라 SAF는 단순한 컴플라이언스 전략이 아닌 항공사의 지속가능성 브랜딩에 있으며, 경쟁적 차별화 요소로 인식되고 있습니다.

정책, 탄소시장, 의무화는 SAF 시장의 상황을 어떻게 변화시키고 있는가?

정부 규제와 국제적인 프레임워크는 SAF 시장을 틈새 시장에서 주류로 끌어올리는 데 매우 중요한 역할을 하고 있습니다. 유럽에서는 ReFuelEU Aviation 구상에 따라 2025년부터 SAF의 최소 혼합 할당량이 의무화되며, 2050년까지 꾸준히 목표가 상향 조정될 예정입니다. 미국에서는 인플레이션 감소법과 지속가능한 항공 연료 그랜드 챌린지를 통해 SAF의 국내 생산을 확대하기 위해 상당한 세액 공제 및 R&D 인센티브를 제공합니다. 한편, 국제민간항공기구(ICAO)의 CORSIA 프레임워크는 국제 항공 배출량 상쇄를 목표로 하고 있으며, 자발적 탄소 감축 목표와 곧 의무화될 탄소 감축 목표를 달성하기 위해 항공사에 청정 연료에 대한 투자를 장려하고 있습니다. 탄소 가격 메커니즘은 현재 진행 중이거나 앞으로 등장할 탄소 가격 메커니즘은 배출 비용을 증가시켜 저탄소 대안으로서 SAF의 경제성을 더욱 높이고 있습니다. 자발적 탄소 시장도 정교해지고 있으며, 항공사나 기업이 SAF 인증서를 구매하거나 SAF 사용과 지역을 분리하는 북앤클레임(Book and Claim) 방식에 참여할 수 있게 되었습니다. 이러한 구조로 인해 현지 공항에서 SAF를 이용할 수 없더라도 배출량 감축을 주장할 수 있습니다. 노르웨이, 일본, 캐나다 등의 국가에서는 연료 혼합 의무화, 재생에너지 목표, 청정연료 기준 등을 정하고 있으며, SAF의 움직임은 더욱 세계화되고 있습니다. 정책이 명확해짐에 따라 SAF 벤처의 확장성에 대한 투자자들의 신뢰가 높아지면서 정유소 개발 및 고도화 기술에 대한 자본 유입이 활발해지고 있습니다.

원료 혁신과 기술 다각화가 SAF 성장의 다음 물결을 이끌어낼까?

SAF 시장의 확장성을 실현하는 중요한 요소는 원료 및 전환 경로의 확대와 다양화입니다. 오늘날 SAF는 HEFA(가수분해 에스테르 및 지방산), FT-SPK(피셔-Tropsch 합성 파라핀 케로신), ATJ(알코올에서 제트), 그리고 PtL(액화천연가스) 및 도시 고형폐기물 가스화와 같은 새로운 기술 등 다양한 기술 경로를 통해 생산할 수 있습니다. 생산할 수 있습니다. 현재 가장 상업적으로 실행 가능한 경로인 HEFA는 사용 후 식용유와 동물성 유지에 크게 의존하고 있지만, 공급 가능한 원료가 제한적이라는 한계로 인해 확장성이 제한적입니다. 이러한 병목현상으로 인해 조류, 리그노셀룰로오스 바이오매스, 임업 잔재, 심지어 이산화탄소(CO2) 유래 합성연료와 같은 비전통적 2세대 공급원에 대한 연구와 상업적 투자가 가속화되고 있습니다. 이러한 혁신은 촉매 작용, 미생물 공학, 공정 강화의 진보를 바탕으로 비용 절감과 연료 수율 향상을 실현하고 있습니다. 동시에 SAF 생산을 분산시키고 지역 폐기물 흐름을 활용하기 위해 모듈식 바이오리파이너리 및 공동 처리 전략이 시범적으로 도입되고 있습니다. 엔진 제조업체들도 100% SAF의 적합성을 검증하고 있으며, 궁극적으로 화석 제트 연료를 완전히 대체할 수 있는 토대를 마련하고 있습니다. 기술별 경로는 온실가스 감축 가능성, 비용 구조, 지역적 실현 가능성 등 다양한 이점을 제공함으로써 역동적이고 경쟁적인 혁신 상황을 조성하고 있습니다. 경로가 다양해지고 새로운 기업이 진입함에 따라 SAF 시장은 획일적인 접근 방식을 넘어 지역적 확산과 생산량을 모두 가속화하고 있습니다.

지속가능한 항공 연료를 지원하는 시장 모멘텀은 무엇인가?

지속가능한 항공 연료 시장의 성장 동력은 기술 대응, 최종사용자 수요의 진화, 소비자 행동의 변화, 세계 지속가능성 조정 등 여러 가지 요인에 의해 주도되고 있습니다. 기술 측면에서는 원료에서 연료로의 전환 효율, 촉매 설계, 모듈식 SAF 플랜트 배치가 크게 진전되어 생산 비용 절감과 확장성 향상이 진행되고 있습니다. 항공 부문 자체도 구조적 변화를 겪고 있으며, 항공사, OEM, 연료 공급업체들은 SAF 목표를 전략적 계획과 제품 설계에 반영하고 있습니다. 주요 항공사들은 SAF 조달을 장기적인 탄소 전략에 포함시키고 있으며, 탄소 상쇄 및 디지털 배출량 추적 툴와 함께 사용하는 경우가 많습니다. 비즈니스 여행 구매자와 기업 고객들은 항공사들이 사내 ESG 벤치마크를 충족시키기 위해 SAF가 보증하는 항공편 옵션을 제공하도록 압력을 가하고 있습니다. 물류 분야에서는 전 세계 화물 운송업체와 E-Commerce 업체들이 지속가능한 물류의 틀에 SAF를 도입하기 위해 노력하고 있습니다. 소비자 차원에서는 '비행의 수치심'과 탄소발자국에 대한 인식이 높아지면서 특히 밀레니얼 세대와 Z세대의 구매 의사결정에 영향을 미치고 있으며, 이는 항공사에 대한 다운스트림 압력으로 작용하고 있습니다. 또한 지속가능성과 연계된 융자, 그린본드, 민관협력 자금 조달을 통해 자본 집약적인 SAF 프로젝트 결산을 가능하게 하고 있습니다. 기술적 검증, 다방면 수요, 정보에 정통한 소비자, 금융 지원 등 이러한 요인들이 융합되면서 SAF 시장은 상승세를 타고 있으며, 향후 20년간 더욱 확대될 것으로 예측됩니다.

부문

유형(바이오연료, 수소연료전지, 전력으로부터 액체 연료, 가스로부터 액체 연료); 혼합 능력(혼합 능력30% 미만, 혼합 능력30%-50%,혼합 능력50% 이상); 플랫폼(민간 항공, 군용 항공, 비즈니스·일반 항공, 무인항공기)

조사 대상 기업의 예

AI 통합

Global Industry Analysts는 유효한 전문가 컨텐츠와 AI 툴에 의해 시장 정보와 경쟁 정보를 변혁하고 있습니다.

Global Industry Analysts는 LLM나 업계 고유 SLM를 조회하는 일반적인 규범에 따르는 대신에, 비디오 기록, 블로그, 검색 엔진 조사, 방대한 양 기업, 제품/서비스, 시장 데이터 등, 전 세계 전문가로부터 수집한 컨텐츠 리포지토리를 구축했습니다.

관세 영향 계수

Global Industry Analysts는 본사 소재지, 제조거점, 수출입(완제품 및 OEM)을 기준으로 기업의 경쟁력 변화를 예측했습니다. 이러한 복잡하고 다면적인 시장 역학은 수입원가(COGS) 증가, 수익성 하락, 공급망 재편 등 미시적, 거시적 시장 역학 중에서도 특히 경쟁사들에게 영향을 미칠 것으로 예측됩니다.

목차

제1장 조사 방법

제2장 개요

제3장 시장 분석

제4장 경쟁

KSA
영문 목차

영문목차

Global Sustainable Aviation Fuel Market to Reach US$16.3 Billion by 2030

The global market for Sustainable Aviation Fuel estimated at US$1.6 Billion in the year 2024, is expected to reach US$16.3 Billion by 2030, growing at a CAGR of 47.5% over the analysis period 2024-2030. Biofuel, one of the segments analyzed in the report, is expected to record a 51.5% CAGR and reach US$6.6 Billion by the end of the analysis period. Growth in the Hydrogen Fuel Cell segment is estimated at 49.3% CAGR over the analysis period.

The U.S. Market is Estimated at US$429.5 Million While China is Forecast to Grow at 58.1% CAGR

The Sustainable Aviation Fuel market in the U.S. is estimated at US$429.5 Million in the year 2024. China, the world's second largest economy, is forecast to reach a projected market size of US$4.1 Billion by the year 2030 trailing a CAGR of 58.1% over the analysis period 2024-2030. Among the other noteworthy geographic markets are Japan and Canada, each forecast to grow at a CAGR of 39.6% and 44.8% respectively over the analysis period. Within Europe, Germany is forecast to grow at approximately 42.1% CAGR.

Global Sustainable Aviation Fuel Market - Key Trends & Drivers Summarized

Why Is Sustainable Aviation Fuel Gaining Altitude in the Aviation Industry?

The aviation industry, long viewed as a hard-to-abate sector due to its reliance on high energy-density fossil fuels, is now rapidly transitioning toward decarbonization-and sustainable aviation fuel (SAF) lies at the heart of this transformation. With global passenger air travel recovering post-pandemic and international cargo volumes rising, emissions from aviation are projected to surge unless aggressively mitigated. SAF offers a viable and immediate pathway to reducing lifecycle carbon emissions by up to 80% compared to conventional jet fuel. Unlike other decarbonization technologies like hydrogen or electric propulsion, SAF is a “drop-in” fuel, compatible with existing aircraft engines and fueling infrastructure, enabling near-term impact with minimal operational disruption. Leading airlines, in response to net-zero pledges and mounting investor pressure, are incorporating SAF into their fuel mix and forming long-term offtake agreements to secure supply. Several major airports and fuel suppliers have begun integrating SAF blending and distribution facilities, especially in North America and Europe, establishing early-stage ecosystems for sustainable fueling. Moreover, SAF adoption is no longer confined to commercial aviation; business jets and cargo carriers are joining the shift, further expanding the addressable market. With growing awareness among climate-conscious travelers and corporate clients, SAF is increasingly seen not just as a compliance strategy but as a competitive differentiator in airline sustainability branding.

How Are Policies, Carbon Markets, and Mandates Reshaping the SAF Market Landscape?

Government regulations and international frameworks are playing a pivotal role in steering the SAF market from niche to mainstream. In Europe, the ReFuelEU Aviation initiative mandates minimum SAF blending quotas beginning in 2025, with targets set to increase steadily through 2050. The U.S., through the Inflation Reduction Act and the Sustainable Aviation Fuel Grand Challenge, offers substantial tax credits and R&D incentives to scale domestic SAF production. Meanwhile, ICAO’s CORSIA framework, aimed at offsetting international aviation emissions, is pushing airlines to invest in cleaner fuels to meet voluntary and soon-to-be-mandatory carbon reduction targets. Carbon pricing mechanisms, both current and emerging, are increasing the cost of emitting, further enhancing the economic case for SAF as a low-carbon alternative. Voluntary carbon markets are also becoming more sophisticated, allowing airlines and corporations to purchase SAF certificates or participate in book-and-claim systems that decouple SAF use from geography. These mechanisms allow entities to claim emissions reductions, even if SAF isn’t available at their local airport. National fuel blending mandates, renewable energy targets, and clean fuel standards in countries like Norway, Japan, and Canada are further globalizing the SAF movement. As policy clarity improves, investor confidence in the scalability of SAF ventures is also increasing, unlocking capital flows into refinery development and advanced conversion technologies.

Is Feedstock Innovation and Technological Diversification Unlocking the Next Wave of SAF Growth?

A critical enabler of SAF market scalability is the expansion and diversification of feedstocks and conversion pathways. Today’s SAF can be produced through multiple technological routes-HEFA (Hydroprocessed Esters and Fatty Acids), FT-SPK (Fischer-Tropsch Synthetic Paraffinic Kerosene), ATJ (Alcohol-to-Jet), and emerging technologies such as Power-to-Liquid (PtL) and Gasification of Municipal Solid Waste. HEFA, currently the most commercially viable pathway, relies heavily on used cooking oil and animal fats, but its scalability is constrained by limited feedstock availability. This bottleneck has spurred research and commercial investment into non-traditional and second-generation sources such as algae, lignocellulosic biomass, forestry residues, and even CO2-derived synthetic fuels. These innovations are supported by advancements in catalysis, microbial engineering, and process intensification, which are lowering costs and improving fuel yields. Simultaneously, modular biorefineries and co-processing strategies are being piloted to decentralize SAF production and make use of regional waste streams. Engine manufacturers are also validating 100% SAF compatibility, laying the foundation for eventual full replacement of fossil jet fuel. Technology-specific pathways offer varying benefits in terms of GHG reduction potential, cost structure, and regional feasibility-creating a dynamic and competitive innovation landscape. As pathways diversify and new players enter, the SAF market is moving beyond a one-size-fits-all approach, accelerating both geographic reach and volume output.

What’s Powering the Market Momentum Behind Sustainable Aviation Fuel?

The growth in the sustainable aviation fuel market is driven by several factors spanning technology readiness, evolving end-use demand, shifting consumer behavior, and global sustainability alignment. On the technology front, significant strides in feedstock-to-fuel conversion efficiency, catalyst design, and modular SAF plant deployment are reducing production costs and enhancing scalability. The aviation sector itself is undergoing structural transformation, with airlines, OEMs, and fuel suppliers integrating SAF targets into strategic planning and product design. Major air carriers are incorporating SAF procurement into their long-term carbon strategies, often bundled with carbon offsetting and digital emissions tracking tools. Business travel buyers and corporate clients are pressuring airlines to offer SAF-backed flight options to meet internal ESG benchmarks. In the logistics space, global cargo carriers and e-commerce giants are embedding SAF into their sustainable logistics frameworks. At the consumer level, increasing awareness around “flight shame” and carbon footprints is influencing purchasing decisions-particularly among millennials and Gen Z-creating downstream pressure for airlines to act. Furthermore, access to sustainability-linked loans, green bonds, and public-private funding partnerships is enabling capital-intensive SAF projects to reach financial close. The convergence of these factors-technological validation, multi-sectoral demand, informed consumers, and supportive finance-is collectively fueling an upward trajectory for the SAF market that is expected to continue intensifying over the next two decades.

SCOPE OF STUDY:

The report analyzes the Sustainable Aviation Fuel market in terms of units by the following Segments, and Geographic Regions/Countries:

Segments:

Type (Biofuel, Hydrogen Fuel Cell, Power to Liquid Fuel, Gas to Liquid Fuel); Blending Capacity (Below 30% Blending Capacity, 30% - 50% Blending Capacity, Above 50% Blending Capacity); Platform (Commercial Aviation, Military Aviation, Business & General Aviation, Unmanned Aerial Vehicles)

Geographic Regions/Countries:

World; United States; Canada; Japan; China; Europe (France; Germany; Italy; United Kingdom; Spain; Russia; and Rest of Europe); Asia-Pacific (Australia; India; South Korea; and Rest of Asia-Pacific); Latin America (Argentina; Brazil; Mexico; and Rest of Latin America); Middle East (Iran; Israel; Saudi Arabia; United Arab Emirates; and Rest of Middle East); and Africa.

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TABLE OF CONTENTS

I. METHODOLOGY

II. EXECUTIVE SUMMARY

III. MARKET ANALYSIS

IV. COMPETITION

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