세계의 이퓨얼(E-fuels) 시장
E-Fuels
상품코드 : 1774790
리서치사 : Market Glass, Inc. (Formerly Global Industry Analysts, Inc.)
발행일 : 2025년 07월
페이지 정보 : 영문 472 Pages
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한글목차

이퓨얼(E-fuels) 세계 시장은 2030년까지 459억 달러에 달할 전망

2024년에 81억 달러로 추정되는 이퓨얼(E-fuels) 세계 시장은 2024년부터 2030년까지 CAGR 33.6%로 성장하여 2030년에는 459억 달러에 달할 것으로 예측됩니다. 이 보고서에서 분석한 부문 중 하나인 태양전지는 CAGR 32.6%를 기록하며 분석 기간 종료시에는 239억 달러에 달할 것으로 예상됩니다. 풍력 부문의 성장률은 분석 기간 동안 CAGR 36.0%로 추정됩니다.

미국 시장은 22억 달러, 중국은 CAGR 43.3%로 성장할 것으로 예측

미국의 이퓨얼(E-fuels) 시장은 2024년에는 22억 달러에 달할 것으로 추정됩니다. 세계 2위 경제 대국인 중국은 2030년까지 118억 달러의 시장 규모에 달할 것으로 예측되며, 분석 기간인 2024-2030년 CAGR은 43.3%를 기록할 것으로 예상됩니다. 기타 주목할 만한 지역별 시장으로는 일본과 캐나다가 있고, 분석 기간 동안 CAGR은 각각 27.3%와 30.2%로 예측됩니다. 유럽에서는 독일이 CAGR 28.4%로 성장할 것으로 예측됩니다.

세계의 이퓨얼(E-fuels) 시장 - 주요 동향과 촉진요인 정리

전 세계적으로 E-Fuels에 대한 관심이 높아진 요인은 무엇일까?

전기 연료 또는 합성 연료라고도 불리는 E-Fuels는 친환경 에너지원을 찾는 과정에서, 특히 직접 전기가 현실적으로 불가능한 분야에서 혁신적인 솔루션으로 부상하고 있습니다. 이 연료는 재생 가능한 전력을 동력원으로 하는 전기분해에 의해 생성된 그린 수소와 대기 중 또는 산업 공정에서 회수한 이산화탄소를 결합하여 제조됩니다. 그 결과, 액체 또는 기체 상태의 탄화수소가 되어 기존 화석연료의 대체 연료로 사용할 수 있습니다. E-Fuels의 매력은 기존 연료의 화학적 특성을 모방하면서도 제조 공정이 자연 에너지로 완전히 공급된다면 이산화탄소 배출량을 거의 제로에 가깝게 만들 수 있다는 점에 있습니다. 각국이 적극적인 넷제로 목표를 설정하고 기업들이 공급망 탈탄소화를 위해 노력하는 가운데, E-Fuels는 현재의 인프라와 미래의 청정에너지 시스템을 연결하는 과도기적이고 확장 가능한 가교 역할을 할 수 있습니다.

E-fuels는 유럽, 북미, 아시아 일부 정부, 에너지 기업, 자동차 업체들로부터 큰 관심을 받고 있습니다. 독일, 일본, 미국은 E-Fuels의 실용화를 위한 파일럿 프로젝트, 정책적 인센티브, 연구개발 투자의 최전선에 있습니다. 유럽연합(EU)이 2035년 이후에도 내연기관 자동차에 전기 연료를 허용하기로 결정한 것은 장기적인 모빌리티 전략에서 이 기술의 중요성을 더욱 강조하고 있습니다. 또한, 포르쉐, 지멘스 에너지, 엑손모빌 등 주요 기업들은 실증 플랜트 및 정제 공정에 투자하여 생산 비용 절감과 생산량 증가를 위해 노력하고 있습니다. 세계 탄소시장과 탄소 가격의 상승도 화석연료에 비해 시장 경쟁력을 높이는 데 중요한 역할을 하고 있습니다. 이러한 거시경제와 정책적 추진력이 수렴됨에 따라, E-Fuels는 이론적 개념에서 미래 에너지 계획의 기초로 전환되고 있습니다.

E-Fuels가 과연 교통과 그 너머의 탈탄소화 퍼즐을 풀 수 있을까?

전기 연료를 지지하는 가장 설득력 있는 논거 중 하나는 전기화하기에는 너무 비싸거나 기술적으로 어려운 부문을 탈탄소화할 수 있다는 것입니다. 장거리 항공, 해운, 대형 화물 운송은 그 주요 수혜자 중 하나입니다. 이러한 분야에서는 높은 에너지 밀도와 항속거리의 연장이 요구되지만, 현재 배터리 기술로는 이를 효율적으로 제공할 수 없습니다. E-Fuels는 기존 엔진, 저장 탱크, 연료 공급 인프라와 호환되는 플러그 앤 플레이 솔루션을 제공합니다. 이러한 인프라 호환성을 통해 총 전환 비용을 절감하고, 전 세계 운송 네트워크에 빠르게 도입할 수 있습니다.

E-Fuels는 산업 분야, 특히 재생 가능 전력만으로는 충분하지 않은 철강 및 시멘트 제조와 같은 고온 공정에서도 유망합니다. 또한, E-Fuels는 재생 가능 전력을 계절적으로 저장하는 에너지 캐리어 역할을 하여 재생 가능 발전량이 변동하는 지역에서 보다 안정적이고 탄력적인 송전망을 가능하게 합니다. E-Fuels의 범용성은 물류적 제약으로 인해 연료 공급이 중요한 문제가 되는 군용이나 오지에도 적용될 수 있습니다. 에너지-지정학과 에너지-안보가 국가적 과제로 떠오르면서 칠레, 호주, 중동 일부 지역 등 풍부한 태양광-풍력 자원을 보유한 국가들은 전략적 기회로 E-Fuels 수출을 모색하고 있습니다. 이처럼 다양한 사용처를 가진 E-Fuels는 운송 솔루션뿐만 아니라 세계 에너지 전환의 다목적 에너지원으로 자리매김하고 있습니다.

E-Fuels를 움직이는 것은 무엇인가?

E-Fuels 시장은 스타트업, 에너지 대기업, 자동차 제조사, 정책 기관의 역동적인 조합으로 빠르게 진화하고 있습니다. 유럽에서는 독일이 혁신의 진원지로 부상하고 있으며, 지멘스 에너지와 포르쉐가 개발한 칠레의 춘귀 공장은 국제적인 E-Fuels 생산의 플래그십 프로젝트 역할을 하고 있습니다. 한편, HIF 월드나 프로메테우스 퓨얼즈와 같은 에너지 기업들은 아메리카에서 상용화를 진두지휘하며 모듈식 플랜트나 고도의 전기화학 공정을 통해 생산 규모를 확대하는 것을 목표로 하고 있습니다. 포르쉐, 아우디, BMW와 같은 자동차 업체들의 참여는 배기가스 규제가 강화되는 가운데 내연기관(ICE) 플랫폼의 존속을 위한 업계의 노력을 강조하고 있습니다.

정책적으로 유럽연합(EU)은 배출권거래제, 재생에너지 지침, 연구 보조금 등을 통해 규제 명확화와 지원을 제공하고, 기후변화 법제 내에서 E-Fuels에 대응하는 적극적인 조치를 취하고 있습니다. 마찬가지로, 미국 에너지부는 광범위한 수소 청정 연료 전략의 일환으로 액화 발전 기술에 자금을 지원하고 있습니다. 아시아에서는 일본과 한국이 장기적인 에너지 안보 계획에 E-Fuels를 포함시키고 있으며, 중국은 국영기업을 통해 시범사업을 모색하고 있습니다. 금융기관과 기후변화기금도 이 경쟁에 뛰어들어 파일럿 플랜트를 본격적인 상업적 운영으로 확장하기 위한 중요한 자본을 제공하고 있습니다. 중요한 것은, 석유회사들이 기술 혁신 기업 및 정부와 파트너십을 맺어 혁신을 가속화하는 등 부문 간 협력이 일반화되고 있다는 점입니다. 이러한 관심과 전문 지식의 융합은 개발을 가속화하고, E-Fuels가 더 이상 변두리 강자의 개념이 아니라 미래 에너지 포트폴리오의 구체적인 구성요소임을 보여줍니다.

세계 E-Fuels 시장의 성장 동력은?

E-Fuels 시장의 성장은 기술 혁신, 부문별 에너지 요구 사항, 진화하는 소비자 및 산업계 행동과 직접적으로 관련된 몇 가지 요인에 의해 주도되고 있습니다. 기술적 측면에서는 전기분해 효율, 탄소 포집 시스템, 피셔-트롭쉬 합성 기술의 큰 발전으로 인해 E-Fuels의 리터당 비용이 낮아져 틈새 시장에서는 화석연료와 동등한 가격에 근접하고 있습니다. 모듈식 및 확장 가능한 플랜트 설계는 현지 생산 모델을 가능하게 하여 재생에너지가 풍부한 국가들이 자국 내에서 E-Fuels를 생산하고 수출을 추구할 수 있게 해줍니다. 최종 용도 측면에서 볼 때, 항공, 해운, 산업 제조 등의 분야는 탈탄소화를 요구받고 있으며, E-Fuels는 기존 인프라를 새롭게 구축하지 않고도 기술적으로 실행 가능한 솔루션을 제공하고 있습니다.

소비자의 의식도 변화하고 있으며, 특히 유럽과 미국에서는 기후변화를 고려한 구매 행동과 라이프사이클 배출량에 대한 인식이 높아지면서 연료 선호도에 영향을 미치고 있습니다. 상업 분야에서는 지속가능성을 의무화하는 기업들이 ESG 목표를 달성하기 위해 차량 운행과 공급망 물류에 저탄소 연료를 사용하고 있습니다. 또한, 세액공제, 친환경 연료 할당, 투자 보조금 등 정부의 의무와 인센티브는 각 지역에서 기업의 투자와 시장 진입을 촉진하고 있습니다. 탄소배출권 거래제도에 전자연료가 포함되면서 탄소배출권 거래제도는 특히 대규모 배출기업에게 경제적으로 매력적으로 다가오고 있습니다. 마지막으로, 지정학적 상황이 에너지 다변화를 촉진하면서 각국은 합성 대체연료에 투자하여 화석연료 수입 의존도를 낮추기 위해 노력하고 있습니다. 이러한 요인들이 맞물려 세계 E-Fuels 시장은 강력하고 지속적인 성장을 거듭하고 있습니다.

부문

재생 자원(태양광, 풍력, 기타 재생 자원), 연료(E-메탄 연료, E-등유 연료, E-메탄올 연료, E-암모니아 연료, E-디젤 연료, E-가솔린 연료), 상태(기체 상태, 액체 상태), 용도(운송 용도, 화학 용도, 발전 용도, 기타 용도)

조사 대상 기업 사례

AI 통합

우리는 검증된 전문가 컨텐츠와 AI 툴을 통해 시장 정보와 경쟁 정보를 혁신하고 있습니다.

Global Industry Analysts는 LLM 및 업계 고유의 SLM을 조회하는 일반적인 규범을 따르는 대신 비디오 기록, 블로그, 검색 엔진 조사, 방대한 양의 기업, 제품/서비스, 시장 데이터 등 세계 전문가로부터 수집한 컨텐츠 리포지토리를 구축했습니다.

관세 영향 계수

Global Industry Analysts는 본사의 국가, 제조거점, 수출입(완제품 및 OEM)을 기반으로 기업의 경쟁력 변화를 예측하고 있습니다. 이러한 복잡하고 다면적인 시장 역학은 매출원가(COGS) 증가, 수익성 감소, 공급망 재편 등 미시적, 거시적 시장 역학 중에서도 특히 경쟁사들에게 영향을 미칠 것으로 예상됩니다.

목차

제1장 조사 방법

제2장 주요 요약

제3장 시장 분석

제4장 경쟁

ksm
영문 목차

영문목차

Global E-Fuels Market to Reach US$45.9 Billion by 2030

The global market for E-Fuels estimated at US$8.1 Billion in the year 2024, is expected to reach US$45.9 Billion by 2030, growing at a CAGR of 33.6% over the analysis period 2024-2030. Solar, one of the segments analyzed in the report, is expected to record a 32.6% CAGR and reach US$23.9 Billion by the end of the analysis period. Growth in the Wind segment is estimated at 36.0% CAGR over the analysis period.

The U.S. Market is Estimated at US$2.2 Billion While China is Forecast to Grow at 43.3% CAGR

The E-Fuels market in the U.S. is estimated at US$2.2 Billion in the year 2024. China, the world's second largest economy, is forecast to reach a projected market size of US$11.8 Billion by the year 2030 trailing a CAGR of 43.3% over the analysis period 2024-2030. Among the other noteworthy geographic markets are Japan and Canada, each forecast to grow at a CAGR of 27.3% and 30.2% respectively over the analysis period. Within Europe, Germany is forecast to grow at approximately 28.4% CAGR.

Global E-Fuels Market - Key Trends & Drivers Summarized

What Exactly Is Fueling the Surge in E-Fuel Interest Worldwide?

E-fuels, also known as electrofuels or synthetic fuels, are emerging as a transformative solution in the quest for carbon-neutral energy sources, especially in sectors where direct electrification remains impractical. These fuels are produced by combining green hydrogen-generated through electrolysis powered by renewable electricity-with carbon dioxide captured from the atmosphere or industrial processes. The result is a liquid or gaseous hydrocarbon that can be used as a drop-in replacement for conventional fossil fuels. The appeal of e-fuels lies in their ability to mimic the chemical properties of traditional fuels while offering a near-zero carbon footprint, provided the production process is fully powered by renewables. As nations set aggressive net-zero targets and corporations look to decarbonize supply chains, e-fuels offer a transitional and scalable bridge between current infrastructure and future clean energy systems.

E-fuels are gaining significant attention from governments, energy companies, and automakers across Europe, North America, and parts of Asia. Germany, Japan, and the United States are at the forefront of pilot projects, policy incentives, and R&D investments aimed at making e-fuels commercially viable. The European Union’s decision to allow e-fuels for internal combustion engine vehicles beyond 2035 further reinforces the technology’s importance in long-term mobility strategies. Additionally, major players like Porsche, Siemens Energy, and ExxonMobil are investing in demonstration plants and refining processes to reduce production costs and increase output. Global carbon markets and rising carbon prices are also playing a crucial role in enhancing the competitiveness of e-fuels compared to fossil-derived alternatives. As these macroeconomic and policy drivers converge, e-fuels are transitioning from a theoretical concept into a cornerstone of future energy planning.

Can E-Fuels Truly Solve the Decarbonization Puzzle for Transport and Beyond?

One of the most compelling arguments in favor of e-fuels is their potential to decarbonize sectors that are either too expensive or technologically challenging to electrify. Long-haul aviation, maritime shipping, and heavy-duty freight transport are among the primary beneficiaries. These sectors require high energy density and extended range, which battery technology currently cannot provide efficiently at scale. E-fuels offer a plug-and-play solution, compatible with existing engines, storage tanks, and fueling infrastructure-making them a more immediate solution for fleet operators and fuel distributors looking to reduce emissions. This infrastructural compatibility lowers the total cost of transition and allows for faster adoption across global transport networks.

E-fuels also hold promise in industrial applications, particularly in high-temperature processes such as steel and cement manufacturing, where renewable electricity alone may not suffice. Furthermore, e-fuels can serve as energy carriers for seasonal storage of renewable electricity, enabling more stable and resilient grids in regions with fluctuating renewable generation. The versatility of e-fuels extends even into military and remote applications, where logistical constraints make fuel delivery a critical issue. As energy geopolitics and energy security continue to shape national agendas, countries with abundant solar and wind resources-such as Chile, Australia, and parts of the Middle East-are exploring e-fuel exports as a strategic opportunity. With such a diverse array of use cases, e-fuels are positioning themselves not just as a transportation solution, but as a multipurpose enabler of the global energy transition.

Who Are the Movers and Shakers Reshaping the E-Fuels Landscape?

The e-fuels market is rapidly evolving, driven by a dynamic mix of startups, energy giants, automotive manufacturers, and policy institutions. In Europe, Germany has emerged as the epicenter of innovation, with the Haru Oni plant in Chile-developed by Siemens Energy and Porsche-serving as a flagship project in international e-fuel production. Meanwhile, energy firms like HIF Global and Prometheus Fuels are spearheading commercialization efforts in North and South America, aiming to scale up production through modular plants and advanced electrochemical processes. The involvement of automakers such as Porsche, Audi, and BMW underscores the industry’s commitment to keeping internal combustion engine (ICE) platforms viable under tightening emissions regulations.

On the policy front, the European Union has taken proactive steps to accommodate e-fuels in its climate legislation, offering regulatory clarity and support through emissions trading systems, renewable energy directives, and research grants. Similarly, the U.S. Department of Energy is funding power-to-liquid technologies as part of its broader hydrogen and clean fuels strategy. In Asia, Japan and South Korea are integrating e-fuels into their long-term energy security plans, while China is exploring pilot projects through its state-owned enterprises. Financial institutions and climate funds are also entering the fray, providing critical capital to scale pilot plants into full commercial operations. Importantly, cross-sector collaborations are becoming more common, with oil companies partnering with tech innovators and governments to accelerate deployment. This convergence of interest and expertise is fast-tracking development, signaling that e-fuels are no longer a fringe concept but a tangible component of future energy portfolios.

What’s Powering the Growth Engine of the Global E-Fuels Market?

The growth in the e-fuels market is driven by several factors directly linked to technological innovation, sector-specific energy requirements, and evolving consumer and industrial behavior. On the technology front, significant advances in electrolysis efficiency, carbon capture systems, and Fischer-Tropsch synthesis are reducing the cost per liter of e-fuels, bringing them closer to price parity with fossil fuels in niche markets. Modular and scalable plant designs are allowing localized production models, enabling countries with abundant renewables to produce e-fuels domestically and even pursue exports. In terms of end-use, sectors such as aviation, shipping, and industrial manufacturing are under pressure to decarbonize, and e-fuels present a technically viable solution without the need to overhaul existing infrastructure.

Consumer attitudes are also shifting, particularly in Europe and North America, where climate-conscious buying behavior and increasing awareness of lifecycle emissions are influencing fuel preferences. In the commercial sphere, companies with sustainability mandates are turning to low-carbon fuels for fleet operations and supply chain logistics to meet ESG goals. Furthermore, government mandates and incentives-including tax credits, green fuel quotas, and investment subsidies-are driving corporate investment and market entry across regions. The inclusion of e-fuels in carbon trading schemes is making them financially attractive, especially for large emitters seeking compliance options. Lastly, the geopolitical landscape is encouraging energy diversification, with nations looking to reduce reliance on fossil fuel imports by investing in synthetic alternatives. Together, these interlocking drivers are catalyzing robust and sustained growth in the global e-fuels market.

SCOPE OF STUDY:

The report analyzes the E-Fuels market in terms of units by the following Segments, and Geographic Regions/Countries:

Segments:

Renewable Source (Solar, Wind, Other Renewable Sources); Fuel (E-Methane Fuel, E-Kerosene Fuel, E-Methanol Fuel, E-Ammonia Fuel, E-Diesel Fuel, E-Gasoline Fuel); State (Gaseous State, Liquid State); Application (Transportation Application, Chemicals Application, Power Generation Application, Other Applications)

Geographic Regions/Countries:

World; United States; Canada; Japan; China; Europe (France; Germany; Italy; United Kingdom; Spain; Russia; and Rest of Europe); Asia-Pacific (Australia; India; South Korea; and Rest of Asia-Pacific); Latin America (Argentina; Brazil; Mexico; and Rest of Latin America); Middle East (Iran; Israel; Saudi Arabia; United Arab Emirates; and Rest of Middle East); and Africa.

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III. MARKET ANALYSIS

IV. COMPETITION

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