몰입형 가상 세계 플랫폼의 힘이 공공 서비스 제공에 혁명을 일으키고 있습닌다.
본 조사에서는 정부용 메타버스의 가능성을 평가합니다. 새로운 성장 기회, 과제 및 Web3.0 도입에 영향을 미치는 동향 분석 외에도 전 세계의 공공 부문에 의한 메타버스 도입에 관한 일련의 사례 연구를 소개했습니다.
세계적으로 정부는 메타버스의 몰입형 잠재력이 시민과의 상호 작용을 개선하고 공공 서비스 제공을 강화하는 방법을 모색하기 시작했습니다. 인터넷의 다음 반복으로 메타버스는 공공 기관에 풍부한 기회를 제공합니다. 정부 고위관과 지방공공단체 간의 협업 촉진, 관광 사업 활성화, 시민 참여 강화, 고급 군사 시뮬레이션 및 헬스케어 시뮬레이션 개발, 도시 계획 개선 등은 공공 부문을 위한 광범위한 메타버스 이용 사례에서 발췌한 것입니다.
Frost & Sullivan은 메타버스는 최종 사용자가 사회적 존재감과 공간 인식을 가지며 광범위한 가상 경제에 참여할 수 있는 지속적인 3차원(3D) 현실과 시뮬레이션 네트워크라고 정의합니다. 메타버스의 사용자는 몰입형 경험을 통해 서로 교류하고, 미디어와 디지털 자산을 거래하고, 컨텐츠를 창조할 수 있습니다.
세계경제포럼은 2030년까지 약 700개 도시가 메타버스 인프라를 개발하여 전자정부서비스, 관광, 원격 근무에 활용할 것으로 예측했습니다.
아랍에미리트(UAE), 한국, 바베이도스, 도쿄, 상하이 등의 국가와 도시가 메타버스에서 디지털 트윈과 스마트 시티를 개발하고 있습니다. 핀란드와 같은 국가들은 테크놀로지 벤더 및 연구기관과 제휴하여, 많은 돈을 투자하여 중기 국가 메타버스 계획을 수립하고 있습니다.
Sullivan은 정부와 몰입형 세계 간의 상호작용이 향후 10년 동안 크게 성장할 것으로 예상하고 있습니다. 메타버스가 보급됨에 따라 공공 부문은 사회적 상호작용에 어떤 영향을 미치는지, 경제에 어떤 영향을 미치는지, 3D 세계 내 안전성과 기밀성을 어떻게 보호 인지 이해하기 위한 노력을 강화해야 한다고 생각됩니다.
The Power of Immersive Virtual World Platforms Is Revolutionizing the Provision of Public Services
This study evaluates the potential of the metaverse for governments. It analyzes the emerging growth opportunities, challenges, and evolving trends impacting Web 3.0 adoption as well as presents a series of case studies related to metaverse implementation by the public sector across the world.
Globally, governments are starting to explore how the immersive potential of the metaverse can improve their interactions with citizens and enhance the provision of public services. As the next iteration of the internet, the metaverse unlocks a wealth of opportunities for public agencies. Facilitating collaboration between government officials and subnational units; boosting tourism; augmenting citizen engagement; developing sophisticated military or healthcare simulations; and improving urban planning are examples taken from a wide range of metaverse use cases for the public sector.
Frost & Sullivan defines the metaverse as an network of persistent three-dimensional (3D) realities and simulations where end users have a sense of social presence and spatial awareness and can participate in an extensive virtual economy. Users in the metaverse can interact with one another, trade media and digital assets, and create content through immersive experiences.
The World Economic Forum estimates that approximately 700 cities will develop metaverse infrastructure and leverage it for eGovernment services, tourism, and remote work by 2030.
Countries and cities such as the United Arab Emirates, South Korea, Barbados, Tokyo, and Shanghai are developing digital twins or smart cities in the metaverse. Other countries such as Finland are partnering with technology vendors or research organizations and investing considerable monetary resources to develop their national metaverse plans for the medium run.
Frost & Sullivan expects the interaction between governments and immersive worlds will grow substantially during the next decade. As the metaverse becomes more popular, the public sector will have to increase efforts to understand how it will impact social interactions, its consequences on the economy, and how to preserve safety and confidentiality within 3D worlds.