Stratistics MRC에 따르면 세계의 세컨드 라이프 EV 배터리 시장은 2025년에 145억 달러로 추정되고, 예측 기간 중 CAGR 46.7%로 성장할 전망이며, 2032년에는 2,130억 달러에 이를 전망입니다.
세컨드 라이프 EV 배터리(재이용 전지)란, 전기자동차(EV)용 배터리 중, 수명이 다한 것(통상은 용량이 70-80% 정도까지 저하한 것)을 가리킵니다. 이러한 배터리는 폐기되는 대신 거치형 그리드 스토리지, 재생에너지 통합, 백업 전력 시스템 등 덜 요구되는 에너지 저장 용도에 재사용됩니다. 이 접근법은 배터리의 수명을 연장하고 환경에 미치는 영향을 줄이며 에너지 저장 비용을 낮춥니다. 세컨드 라이프 EV 배터리는 늘어나는 배터리 폐기물을 관리하면서 지속가능성 및 자원 효율성을 촉진하는 EV의 순환형 경제에서 중요한 요소입니다.
전기차 보급 확대
EV는 대량의 리튬 이온 배터리를 생성하고 차량 은퇴 후에도 원래 용량의 최대 70-80%를 유지합니다. 전력 회사와 산업 사업자들은 이러한 배터리를 부하 분산 피크 컷 및 재생에너지 통합에 재사용하고 있습니다. 세컨드 라이프 EV 배터리는 환경에 미치는 영향을 줄이고 새로운 축전 시스템을 대체하는 저렴한 비용의 선택을 제공합니다. 자동차 OEM과 에너지 기업은 순환 공급망과 배터리 재사용 허브를 구축하기 위해 파트너십을 맺고 있습니다. 이러한 움직임은 세컨드 라이프 EV 배터리 생태계 전체의 양적 성장과 인프라 투자를 촉진합니다.
공급망 문제
사용한 EV 배터리의 회수 선별 및 검사에는 안전성과 성능을 확보하기 위한 전문적인 물류와 진단 툴이 필요합니다. 배터리 등급 및 인증을 위한 표준화된 프로토콜의 부족은 서로 다른 화학물질과 폼팩터 간의 재사용을 복잡하게 합니다. 운송 규제 및 위험물의 자재 관리 요건은 운영의 복잡성과 비용을 증가시킵니다. 배터리 수명 주기 단계에서의 소유권 분할과 데이터 갭은 추적성과 재고 관리를 방해합니다. 이러한 제약은 유틸리티 기업 OEM과 에너지 서비스 제공 업체 전체의 채택을 늦추고 있습니다.
비용 효율적인 에너지 저장
재사용 배터리는 새로운 리튬 이온 시스템에 비해 상당한 비용 절감을 실현하는 동시에 지속가능성 목표와 순환 경제의 의무화를 지원합니다. 이용 사례로는 백업 전원으로서의 EV 충전소 및 마이크로그리드, 태양광 발전이나 풍력 발전 설비에 있어서 재생에너지의 평활화 등이 있습니다. 모듈식 배터리 팩은 다양한 환경으로의 유연한 배치 및 용량 확장을 가능하게 합니다. 정부와 전력 회사는 세컨드 라이프 EV 배터리의 채택을 가속화하기 위해 파일럿 프로그램과 인센티브 방식에 자금을 제공합니다. 이러한 추세는 에너지 저장 네트워크 시장 진입과 운영 가능성을 확대하고 있습니다.
새로운 배터리 기술과의 경쟁
고체 나트륨 이온 배터리 및 플로우 배터리와 같은 새로운 화학 기술은 더 높은 에너지 밀도, 더 긴 수명, 향상된 안전 프로파일을 제공합니다. OEM과 에너지 기업은 미래 배치를 위해 차세대 시스템을 선호할 수 있으며, 재사용 리튬 이온 유닛에 대한 수요가 감소합니다. 기술적 불확실성과 급속한 혁신주기는 전략적 계획 및 인프라 조정을 복잡하게 만듭니다. 고성능의 보증이 가능한 솔루션이 시장에서 선호되므로 중요한 용도에서 세컨드 라이프 EV 배터리의 사용이 제한될 수 있습니다. 이러한 리스크는 세컨드 라이프 EV 배터리 제조업체 각사의 차별화와 확장성의 과제가 되고 있습니다.
팬데믹으로 인해 세계 시장에서 EV 생산용 배터리의 재활용 및 에너지 저장 프로젝트를 중단했습니다. 봉쇄 및 공급망 중단으로 인해 배터리 폐기 회수 및 재사용 워크플로우가 지연되었습니다. 그러나 팬데믹 이후의 부흥 전략은 지속가능성과 에너지 회복력을 강조했고, 세컨드 라이프 EV 배터리 솔루션에 대한 관심이 다시 높아졌습니다. 전력회사 및 OEM은 송전망의 안정과 신재생 에너지의 통합을 지원하기 위해 시험적인 도입을 가속화하였습니다. 자원효율 및 순환형 경제의 원칙에 대한 일반 소비자 의식은 소비자층 및 정책 분야에 걸쳐 높아졌습니다. 이러한 변화는 세컨드 라이프 EV 배터리 인프라에 대한 장기 투자와 규제 지원을 강화합니다.
재생 및 재판매 분야가 예측 기간 중 최대가 될 전망
재생 및 재판매 분야는 에너지와 모빌리티의 각 분야에서 배터리의 등급 재조정과 재분배를 가능하게 하는 중심적인 역할을 담당하고 있기 때문에 예측 기간 동안 최대 시장 점유율을 차지할 것으로 예측됩니다. 전문 기업은 거치형 축전지나 저속 차량에서의 2차 이용을 향해, 은퇴한 EV 배터리의 시험이나 재포장을 실시했습니다. 배터리 관리 시스템 및 성능 분석과의 통합은 다양한 용도에서 안전성 및 신뢰성을 보장합니다. 인증된 재생 유닛에 대한 수요는 상업 및 산업과 주택의 각 부문에서 높아지고 있습니다. 이러한 능력은 세컨드 라이프 EV 배터리 공급망에서 이 분야의 우위성을 높이고 있습니다.
예측 기간 동안 CAGR은 리튬 이온 부문이 가장 높은 전망
예측 기간 동안 리튬 이온 부문은 EV 및 에너지 저장 시스템에 사용되는 화학 물질로 세계적으로 가장 높은 성장률을 나타낼 것으로 예측됩니다. 에너지 밀도가 높고 사이클 수명이 길며 널리 사용 가능한 리튬 이온 배터리는 세컨드 라이프 용도에 이상적입니다. 진단 도구와 재사용 기술의 발전으로 재사용 팩 전체의 성능 예측 가능성과 안전성이 향상되었습니다. 리튬 이온 스토리지 수요는 그리드 지원 통신 백업 및 EV 충전 인프라에서 높아지고 있습니다. 이러한 움직임은 리튬 이온의 재사용과 전개 플랫폼 전체의 성장을 가속화하고 있습니다.
예측 기간 동안 북미는 성숙한 EV 시장 규제의 명확화 및 에너지 저장에 대한 투자로 최대 시장 점유율을 차지할 것으로 예측됩니다. 미국과 캐나다의 전력 회사는 그리드 안정화 피크 컷 및 재생에너지 통합 프로젝트에 세컨드 라이프 EV 배터리를 도입했습니다. 자동차 OEM 및 재활용 업체는 배터리 회수 테스트 및 재판매를 위한 지역 허브를 설립합니다. 연방 및 주 프로그램은 순환 경제 이니셔티브 및 배터리 재사용 인센티브를 지원합니다. 대기업 EV 제조업체와 에너지 기업이 혁신과 상업화를 추진합니다. 이러한 요인은 세컨드 라이프 EV 배터리의 전개에 있어서 북미의 리더십을 강화하고 있습니다.
예측 기간 동안 아시아태평양은 EV 보급에 따른 에너지 수요와 지속가능성 의무가 도시와 산업 지역에서 수렴함에 따라 가장 높은 CAGR을 나타낼 것으로 예측됩니다. 중국, 인도, 일본, 한국 등의 국가에서는 통신 인프라의 마이크로그리드와 대중 교통 시스템에서 세컨드 라이프 EV 배터리 플랫폼의 규모를 확대하고 있습니다. 정부가 지원하는 프로그램은 배터리 재사용 표준의 파일럿 프로젝트와 신흥 기업의 인큐베이션을 지원합니다. 현지 기업은 지역의 에너지 요구 및 송전망 상황에 맞는 모듈식 저비용 솔루션을 출시하고 있습니다. 농촌 지역의 가전화 및 재생에너지 통합 노력에서 사용하기 쉽고 확장 가능한 스토리지에 대한 수요가 증가하고 있습니다. 이러한 추세는 세컨드 라이프 EV 배터리 생태계의 지역 성장을 가속화하고 있습니다.
According to Stratistics MRC, the Global Second Life EV Battery Market is accounted for $14.5 billion in 2025 and is expected to reach $213.0 billion by 2032 growing at a CAGR of 46.7% during the forecast period. A Second Life EV Battery refers to an electric vehicle (EV) battery that has reached the end of its automotive lifespan-typically when its capacity drops to around 70-80%-but still retains sufficient performance for alternative applications. Instead of being discarded, these batteries are repurposed for less demanding energy storage uses, such as stationary grid storage, renewable energy integration, or backup power systems. This approach extends the battery's useful life, reduces environmental impact, and lowers energy storage costs. Second Life EV Batteries are a key component in the circular economy for EVs, promoting sustainability and resource efficiency while managing growing battery waste.
Increasing electric vehicle adoption
EVs generate large volumes of lithium-ion batteries that retain up to 70-80% of their original capacity after vehicle retirement. Utilities and industrial operators repurpose these batteries for load balancing peak shaving and renewable energy integration. Second-life batteries offer a lower-cost alternative to new storage systems with reduced environmental impact. Automotive OEMs and energy firms are forming partnerships to build circular supply chains and battery repurposing hubs. These developments are driving volume growth and infrastructure investment across second-life battery ecosystems.
Supply chain challenges
Collection sorting and testing of retired EV batteries require specialized logistics and diagnostic tools to ensure safety and performance. Lack of standardized protocols for battery grading and certification complicates reuse across different chemistries and form factors. Transportation regulations and hazardous material handling requirements increase operational complexity and cost. Fragmented ownership and data gaps across battery lifecycle stages hinder traceability and inventory management. These constraints continue to slow adoption across utilities OEMs and energy service providers.
Cost-effective energy storage
Repurposed batteries offer significant cost savings compared to new lithium-ion systems while supporting sustainability goals and circular economy mandates. Use cases include backup power EV charging stations microgrids and renewable energy smoothing across solar and wind installations. Modular battery packs enable flexible deployment and capacity scaling across diverse environments. Governments and utilities are funding pilot programs and incentive schemes to accelerate second-life battery adoption. These trends are expanding market access and operational viability across energy storage networks.
Competition from new battery technologies
Emerging chemistries such as solid-state sodium-ion and flow batteries offer higher energy density longer lifespans and improved safety profiles. OEMs and energy firms may prioritize next-generation systems for future deployments reducing demand for repurposed lithium-ion units. Technological uncertainty and rapid innovation cycles complicate strategic planning and infrastructure alignment. Market preference for high-performance and warranty-backed solutions may limit second-life battery uptake in critical applications. These risks continue to challenge differentiation and scalability across second-life battery providers.
The pandemic disrupted EV production battery recycling and energy storage projects across global markets. Lockdowns and supply chain interruptions delayed battery retirement collection and repurposing workflows. However post-pandemic recovery strategies emphasized sustainability and energy resilience driving renewed interest in second-life battery solutions. Utilities and OEMs accelerated pilot deployments to support grid stability and renewable integration. Public awareness of resource efficiency and circular economy principles increased across consumer and policy segments. These shifts are reinforcing long-term investment in second-life battery infrastructure and regulatory support
The refurbishment & resale segment is expected to be the largest during the forecast period
The refurbishment & resale segment is expected to account for the largest market share during the forecast period due to its central role in enabling battery grading reconditioning and redistribution across energy and mobility sectors. Specialized firms test and repackage retired EV batteries for secondary use in stationary storage and low-speed vehicles. Integration with battery management systems and performance analytics ensures safety and reliability across diverse applications. Demand for certified refurbished units is rising across commercial industrial and residential segments. These capabilities are driving segment dominance across second-life battery supply chains
The lithium-ion segment is expected to have the highest CAGR during the forecast period
Over the forecast period, the lithium-ion segment is predicted to witness the highest growth rate as the dominant chemistry used in EVs and energy storage systems globally. High energy density long cycle life and widespread availability make lithium-ion batteries ideal for second-life applications. Advances in diagnostic tools and repurposing techniques improve performance predictability and safety across reused packs. Demand for lithium-ion storage is rising across grid support telecom backup and EV charging infrastructure. These dynamics are accelerating growth across lithium-ion repurposing and deployment platforms.
During the forecast period, the North America region is expected to hold the largest market share due to its mature EV market regulatory clarity and energy storage investment. U.S. and Canadian utilities deploy second-life batteries across grid stabilization peak shaving and renewable integration projects. Automotive OEMs and recyclers establish regional hubs for battery collection testing and resale. Federal and state programs support circular economy initiatives and battery reuse incentives. Presence of leading EV manufacturers and energy firms drives innovation and commercialization. These factors are reinforcing North America's leadership in second-life EV battery deployment.
Over the forecast period, the Asia Pacific region is anticipated to exhibit the highest CAGR as EV penetration energy demand and sustainability mandates converge across urban and industrial regions. Countries like China India Japan and South Korea scale second-life battery platforms across telecom infrastructure microgrids and public transit systems. Government-backed programs support battery repurposing standards pilot projects and startup incubation. Local firms launch modular and low-cost solutions tailored to regional energy needs and grid conditions. Demand for accessible and scalable storage is rising across rural electrification and renewable integration initiatives. These trends are accelerating regional growth across second-life battery ecosystems.
Key players in the market
Some of the key players in Second Life EV Battery Market include BMW, Nissan, Tesla, General Motors, Volkswagen, Renault, Mercedes-Benz Group AG, Hyundai Motor Company, Toyota Motor Corporation, BYD Company Limited, Stellantis N.V., RePurpose Energy, B2U Storage Solutions, Connected Energy and BeePlanet Factory.
In July 2025, Tesla was highlighted in the HTF Market Intelligence report as a key player in the second-life battery market, alongside LG Chem and CATL. Tesla continues collaborating with energy utilities and commercial clients to repurpose retired EV batteries into stationary storage systems, supporting grid resilience and renewable integration.
In June 2025, BMW unveiled its Neue Klasse platform, which includes modular battery packs designed for easy disassembly and second-life repurposing. The platform debuts with the iX3 Sports Activity Vehicle and supports faster charging, reduced production costs, and enhanced recyclability. This marks a strategic shift toward sustainable EV architecture.