세계의 배터리 전기 트럭 시장 예측(-2032년) : 차량 클래스별, 배터리 유형별, 충전 유형별, 바디 유형별, 최종사용자별, 지역별 분석
Battery Electric Truck Market Forecasts to 2032 - Global Analysis By Vehicle Class (Light-Duty, Medium-Duty and Heavy-Duty), Battery Type, Charging Type, Body Type, End User and By Geography
상품코드 : 1856819
리서치사 : Stratistics Market Research Consulting
발행일 : 2025년 10월
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한글목차

Stratistics MRC에 따르면 세계의 배터리 전기 트럭 시장은 2025년에 268억 달러를 차지하고, 예측 기간 동안 CAGR 27.1%로 성장하여 2032년에는 1,436억 달러에 달할 전망입니다.

배터리 전기 트럭은 화석연료를 사용하지 않고 충전식 배터리로만 구동되는 상용차로, 화석연료를 필요로 하지 않습니다. 전기 모터로 주행하기 때문에 테일 파이프에서 배출되는 배기가스가 전혀 없어 환경에 미치는 영향을 크게 줄일 수 있습니다. 화물, 물류, 배송에 주로 사용되는 이 트럭은 디젤 차량보다 조용한 주행 소음과 낮은 유지보수를 제공합니다. 도시 지역 및 단거리 용도에 이상적이며, 운행 효율을 높이고 지속가능성 목표를 지원합니다. 이 채택은 상용차 부문에서 보다 깨끗하고 스마트한 운송 수단으로의 전환을 반영합니다.

Bloomberg NEF에 따르면, 배터리 전기 트럭은 배터리 비용 감소, 규제 인센티브, 특히 도시 및 지역 배송 경로에서 항속거리 증가로 인해 물류 차량에서 추진력을 얻고 있습니다.

엄격한 배기가스 규제로 채택 촉진

엄격한 배기가스 배출 규제로 인해 주요 물류 및 화물 산업 전반에서 전기 트럭으로의 전환이 가속화되고 있습니다. 전 세계 정부는 탄소 중립 목표를 시행하고 인센티브와 규제 의무화를 통해 차량 전기화를 장려하고 있습니다. 지속가능성 목표에 따라 OEM은 적재 효율을 향상시킨 첨단 무공해 트럭을 개발하고 있습니다. 또한, 기업의 ESG에 대한 약속은 주요 물류 사업자들이 전기 차량을 도입하고, 디젤 의존도를 낮추며, 환경 친화적이고 규정을 준수하는 운송 시스템으로의 전환을 촉진하고 있습니다.

높은 배터리 및 인프라 비용

높은 배터리 비용과 인프라 비용이 배터리 전기 트럭의 대규모 채택을 계속 억제하고 있습니다. 대용량 리튬이온 배터리 시스템과 충전 인프라에 필요한 막대한 선행 투자가 중소형 차량 사업자의 접근성을 제한하고 있습니다. 또한, 항속 거리에 대한 불안감과 충전 중단 시간은 특히 장거리 사용에서 운전의 비효율을 초래합니다. 따라서 시장 진입 기업들은 모듈형 배터리 설계, 정부 지원 보조금, 공유 인프라 모델을 통한 비용 최적화를 통해 저렴한 가격을 실현하고 전 세계 시장 침투를 가속화하기 위해 노력하고 있습니다.

차세대 장거리용 배터리 개발

차세대 장거리 배터리 개척은 전기 트럭 시장에 혁신적인 성장 기회를 가져다 줄 것입니다. 고체 배터리, 급속 충전 기술, 에너지 밀도가 높은 재료에 대한 지속적인 연구 개발은 주행거리 연장 및 충전 시간 단축을 약속합니다. OEM은 배터리 제조업체와 전략적 제휴를 통해 비용 절감과 열효율 향상을 실현하고 있습니다. 또한, 회생 브레이크와 스마트 에너지 관리 시스템의 통합은 차량 성능을 더욱 최적화하여 장거리 전기 트럭을 기존 디젤 차량에 대한 실행 가능한 대안으로 자리 매김하고 있습니다.

EV 배터리에 영향을 미치는 재료 부족

EV 배터리에 영향을 미치는 재료 부족은 생산 안정성과 비용 예측 가능성에 심각한 위협이 될 수 있습니다. 리튬, 니켈, 코발트의 세계 공급망은 지정학적 혼란과 채굴 제약에 취약한 상태입니다. 이러한 원자재 문제는 가격 변동과 제조 사이클의 지연으로 이어집니다. 이러한 리스크를 줄이기 위해 제조업체들은 공급처를 다양화하고, 배터리 재활용에 투자하고, 대체 화학제품을 사용하여 희소성 있는 재료에 대한 의존도를 낮추고, 전기 트럭 생산의 장기적인 지속가능성을 보장하고 있습니다.

COVID-19의 영향:

COVID-19 사태로 인해 전기 트럭의 생산이 중단되고 부품 공급망이 지연되면서 시장이 일시적으로 침체되었습니다. 그러나 팬데믹 이후 회복세를 보이면서 물류 사업자들이 탄력적이고 비용 효율적이며 지속가능한 차량 솔루션에 대한 수요가 증가함에 따라 채택이 가속화되고 있습니다. E-Commerce 배송의 증가와 그린 모빌리티에 대한 투자 재개가 시장의 모멘텀을 강화하고 있습니다. 그 결과, OEM은 유리한 정책과 인프라 자금 지원을 바탕으로 전동화 이니셔티브를 강화하여 꾸준한 회복을 촉진하고 전기 트럭 부문을 장기적인 성장의 기회로 삼고 있습니다.

예측 기간 동안, 대형 부문이 가장 클 것으로 예상됩니다.

장거리 물류의 확대와 정부 주도의 전동화 프로그램으로 인해 대형 부문이 예측 기간 동안 가장 큰 시장 점유율을 차지할 것으로 예상됩니다. 차량 운영자들은 배기가스 규제를 준수하고 총소유비용을 절감하기 위해 전기 대형 트럭으로 전환을 추진하고 있습니다. 배터리 발전과 급속 충전 기술에 힘입어, 이 부문은 운전 효율성, 강력한 적재 능력, 그리고 지속가능성 중심의 차량 현대화 추세에 부합하여 우위를 점하고 있습니다.

예측 기간 동안 리튬 이온 부문은 CAGR이 가장 높을 것으로 예상됩니다.

예측 기간 동안 리튬 이온 분야는 배터리 화학, 에너지 밀도 및 비용 절감의 발전에 힘입어 가장 높은 성장률을 보일 것으로 예상됩니다. 제조사들은 항속거리 연장과 급속 충전이 가능한 고성능 리튬이온 시스템에 집중하고 있습니다. 또한, 규모의 경제와 재활용 혁신이 생산 비용을 낮추고 있습니다. 이러한 개선을 통해 리튬 이온 기술은 차세대 전기 트럭의 업계 표준으로 자리매김하고 있으며, 지역 및 세계 물류 네트워크에서 광범위한 채택을 촉진하고 있습니다.

가장 큰 점유율을 차지하는 지역:

예측 기간 동안 아시아태평양이 가장 큰 시장 점유율을 차지할 것으로 예상되는데, 이는 급속한 산업화, 엄격한 배출가스 정책, 주요 전기자동차 제조업체의 존재에 기인합니다. 중국, 일본, 한국은 정부의 강력한 인센티브에 힘입어 전기 트럭 생산과 배터리 기술 혁신을 선도하고 있습니다. 또한, 물류 수요의 증가와 도시의 지속가능성에 대한 노력은 아시아태평양을 세계 전기 트럭 생태계의 진원지로 만들고 있습니다.

CAGR이 가장 높은 지역:

예측 기간 동안 북미는 상업용 EV 인프라의 확대와 기업의 지속가능성에 대한 강력한 목표와 관련하여 가장 높은 CAGR을 보일 것으로 예상됩니다. 미국과 캐나다는 정부 보조금, 주정부 차원의 배출가스 규제, 민간 부문의 전동화 약속을 통해 전기자동차 보급이 가속화되고 있습니다. 주요 물류 기업들은 급속 충전 네트워크의 발전과 지역 전체의 녹색 운송 정책에 힘입어 전기 트럭을 도시 및 도시 간 업무에 적극적으로 통합하고 있습니다.

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목차

제1장 주요 요약

제2장 서문

제3장 시장 동향 분석

제4장 Porter's Five Forces 분석

제5장 세계의 배터리 전기 트럭 시장 : 차량 클래스별

제6장 세계의 배터리 전기 트럭 시장 : 배터리 유형별

제7장 세계의 배터리 전기 트럭 시장 : 충전 유형별

제8장 세계의 배터리 전기 트럭 시장 : 차체 유형별

제9장 세계의 배터리 전기 트럭 시장 : 최종사용자별

제10장 세계의 배터리 전기 트럭 시장 : 지역별

제11장 주요 발전

제12장 기업 개요

KSM
영문 목차

영문목차

According to Stratistics MRC, the Global Battery Electric Truck Market is accounted for $26.8 billion in 2025 and is expected to reach $143.6 billion by 2032 growing at a CAGR of 27.1% during the forecast period. A Battery Electric Truck is a commercial vehicle powered solely by rechargeable batteries, eliminating the need for fossil fuels. It runs on electric motors, producing zero tailpipe emissions and significantly reducing environmental impact. Commonly used in freight, logistics, and delivery, these trucks offer quieter operation and lower maintenance than diesel counterparts. Ideal for urban and short-haul applications, they support sustainability goals while enhancing operational efficiency. Their adoption reflects a shift toward cleaner, smarter transportation in the commercial vehicle sector.

According to Bloomberg NEF, battery electric trucks are gaining momentum in logistics fleets due to falling battery costs, regulatory incentives, and improved range, especially for urban and regional delivery routes.

Market Dynamics:

Driver:

Stringent emission norms boosting adoption

Stringent emission norms boosting adoption are fueling the transition toward electric trucks across major logistics and freight industries. Governments worldwide are enforcing carbon-neutrality targets, encouraging fleet electrification through incentives and regulatory mandates. Spurred by sustainability goals, OEMs are developing advanced zero-emission trucks with improved payload efficiency. Furthermore, corporate ESG commitments are prompting large logistics operators to adopt electric fleets, reducing dependency on diesel and reinforcing the shift toward eco-efficient and regulatory-compliant transportation systems.

Restraint:

High battery and infrastructure costs

High battery and infrastructure costs continue to restrain large-scale adoption of battery electric trucks. The substantial upfront investment required for high-capacity lithium-ion battery systems and charging infrastructure limits accessibility for small and mid-sized fleet operators. Additionally, range anxiety and charging downtime create operational inefficiencies, particularly in long-haul applications. Consequently, industry participants are advocating for cost-optimization through modular battery design, government-backed subsidies, and shared infrastructure models to enhance affordability and accelerate market penetration globally.

Opportunity:

Next-gen long-range battery development

Next-generation long-range battery development presents a transformative growth opportunity in the electric truck market. Continuous R&D in solid-state batteries, fast-charging technologies, and energy-dense materials promises extended driving ranges and reduced charging times. OEMs are strategically partnering with battery manufacturers to achieve cost reduction and thermal efficiency improvements. Moreover, the integration of regenerative braking and smart energy management systems is further optimizing vehicle performance, positioning long-range electric trucks as a viable alternative to traditional diesel fleets.

Threat:

Material shortages affecting EV batteries

Material shortages affecting EV batteries pose a critical threat to production stability and cost predictability. The global supply chain for lithium, nickel, and cobalt remains vulnerable to geopolitical disruptions and extraction constraints. These raw material challenges lead to price volatility and delayed manufacturing cycles. To mitigate these risks, manufacturers are diversifying sourcing, investing in battery recycling, and adopting alternative chemistries to reduce dependency on scarce materials, ensuring long-term sustainability in electric truck production.

Covid-19 Impact:

The COVID-19 pandemic initially disrupted electric truck production and delayed component supply chains, leading to temporary market stagnation. However, the post-pandemic recovery has accelerated adoption as logistics operators seek resilient, cost-efficient, and sustainable fleet solutions. Increased e-commerce deliveries and renewed green mobility investments have strengthened market momentum. Consequently, OEMs have ramped up electrification initiatives, supported by favorable policies and infrastructure funding, driving steady recovery and positioning the electric truck sector for long-term growth.

The heavy-duty segment is expected to be the largest during the forecast period

The heavy-duty segment is expected to account for the largest market share during the forecast period, resulting from expanding long-haul logistics and government-led electrification programs. Fleet operators are increasingly transitioning to electric heavy-duty trucks to comply with emission mandates and reduce total cost of ownership. Supported by battery advancements and fast-charging technologies, this segment dominates due to its operational efficiency, strong payload capacity, and alignment with sustainability-driven fleet modernization trends.

The lithium-ion segment is expected to have the highest CAGR during the forecast period

Over the forecast period, the lithium-ion segment is predicted to witness the highest growth rate, propelled by advancements in battery chemistry, energy density, and cost reduction. Manufacturers are focusing on high-performance lithium-ion systems capable of extended range and rapid charging. Furthermore, economies of scale and recycling innovations are lowering production costs. These improvements are positioning lithium-ion technology as the industry standard for next-generation electric trucks, driving widespread adoption across regional and global logistics networks.

Region with largest share:

During the forecast period, the Asia Pacific region is expected to hold the largest market share, attributed to rapid industrialization, stringent emission policies, and the presence of leading EV manufacturers. China, Japan, and South Korea are spearheading electric truck production and battery innovation, supported by robust government incentives. Additionally, rising logistics demand and urban sustainability initiatives are amplifying regional deployment, making Asia Pacific the epicenter of the global electric truck ecosystem.

Region with highest CAGR:

Over the forecast period, the North America region is anticipated to exhibit the highest CAGR associated with expanding commercial EV infrastructure and strong corporate sustainability goals. The U.S. and Canada are witnessing accelerated adoption through government subsidies, state-level emission regulations, and private-sector electrification commitments. Major logistics firms are actively integrating electric trucks into urban and intercity operations, bolstered by advancements in fast-charging networks and supportive green transportation policies across the region.

Key players in the market

Some of the key players in Battery Electric Truck Market include Volvo Group, Daimler, Rivian, Nikola, Tesla, Ford, MAN Truck & Bus, Scania, Freightliner, Iveco, Xos, Inc., Lion Electric, Workhorse Group, AB Volvo, Dongfeng, and Cummins.

Key Developments:

In October 2025, Volvo Group launched its new "Modular Battery Platform" for the Volvo VNR Electric and Volvo FH Electric trucks. This new design allows for easier serviceability and replacement of individual battery modules, significantly reducing downtime and lifecycle costs for fleet operators.

In September 2025, Daimler Truck announced the North American launch of its next-generation Freightliner eCascadia, featuring a new ultra-high-density battery pack that extends the range to up to 550 kilometers (342 miles) on a single charge, specifically targeting long-haul regional freight.

Vehicle Classes Covered:

Battery Types Covered:

Charging Types Covered:

Body Types Covered:

End Users Covered:

Regions Covered:

What our report offers:

Free Customization Offerings:

All the customers of this report will be entitled to receive one of the following free customization options:

Table of Contents

1 Executive Summary

2 Preface

3 Market Trend Analysis

4 Porters Five Force Analysis

5 Global Battery Electric Truck Market, By Vehicle Class

6 Global Battery Electric Truck Market, By Battery Type

7 Global Battery Electric Truck Market, By Charging Type

8 Global Battery Electric Truck Market, By Body Type

9 Global Battery Electric Truck Market, By End User

10 Global Battery Electric Truck Market, By Geography

11 Key Developments

12 Company Profiling

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