Stratistics MRC에 따르면 세계의 커넥티드카 사이버 보안 시장은 2025년에 24억 달러를 차지하고, 예측 기간 동안 CAGR은 18.5%로 성장하여 2032년까지 81억 달러에 달할 것으로 예측됩니다.
커넥티드카 사이버 보안은 외부 네트워크에 연결된 자동차 내 디지털 시스템과 데이터를 보호하는 것을 말합니다. 통신 채널, 임베디드 소프트웨어, 센서, 클라우드 기반 서비스를 무단 접근 및 사이버 공격으로부터 보호하는 것을 포함합니다. V2X(Vehicle to Everything) 통신에서는 데이터 프라이버시, 안전한 연결성, 시스템 무결성을 보장하는 데 중점을 둡니다. 이 솔루션은 암호화, 침입 탐지, 보안 게이트웨이, 펌웨어 보호, 보안을 유지하고 중요한 자동차 기능의 조작을 방지하는 펌웨어 보호 기능을 포함합니다.
가트너에 따르면, 자동차 데이터의 취약성 증가와 커넥티드 차량의 보급 확대로 인해 엔드포인트 및 하드웨어 보안 솔루션에 대한 수요가 가속화되고 있으며, 자동차 사이버 보안에 대한 전 세계 투자는 매년 20% 이상 증가할 것으로 전망하고 있습니다.
자동차 데이터 취약성 증가
자동차 데이터의 취약성 증가는 커넥티드카 사이버 보안 시장의 주요 성장 촉매제가 되고 있습니다. 자동차가 고도의 커넥티비티와 텔레매틱스 시스템을 통합함에 따라 자동차와 외부 네트워크 간에 전송되는 데이터의 양이 급증하고 있습니다. 이로 인해 데이터 유출, 악성코드 침입, 차량 시스템에 대한 무단 접근의 위험이 증가하고 있습니다. 그 결과, 자동차 제조업체와 사이버 보안 제공업체들은 강력한 보호 프레임워크를 우선순위에 두고 있습니다. 데이터 보호 컴플라이언스에 대한 인식이 높아지면서 자동차 사이버 보안에 대한 시장 전반의 수요가 더욱 증가하고 있습니다.
세계 사이버 보안 기준의 부재
세계 사이버 보안 표준의 부재는 커넥티드카 사이버 보안 시장의 성장을 크게 저해하고 있습니다. 자동차 제조사들은 지역별로 파편화된 규제 프레임워크에 맞춰야 하는 어려움에 직면해 있으며, 보안 조치에 대한 일관성 없는 시행에 직면해 있습니다. 통일된 프로토콜이 없기 때문에 하드웨어, 소프트웨어, 통신 네트워크 간의 상호운용성이 복잡합니다. 이러한 편차는 종종 검증 주기가 길어지고 컴플라이언스 비용이 증가하게 됩니다. 또한, 소규모 자동차 부품 제조업체가 종합적인 사이버 보안 프레임워크를 채택하는 것을 꺼려하여 생태계의 원활한 통합을 저해하고 있습니다.
보안을 위한 OEM과의 파트너십
보안 통합에 있어 주문자 상표 부착 제품 제조업체(OEM)와의 파트너십은 시장 진입 기업에게 큰 기회가 될 수 있습니다. 이러한 제휴를 통해 사이버 보안 기업은 개발 초기 단계에서 보호 메커니즘을 차량 아키텍처에 직접 통합할 수 있습니다. 이러한 제휴를 통해 사이버 공격에 대한 시스템 복원력을 강화하고, 장기적인 서비스 계약을 체결할 수 있습니다. 또한, OEM과의 제휴는 공동 연구 및 규제 준수 조정을 통해 혁신을 촉진합니다. 이러한 공동 개발 모델은 강력한 데이터 보호 프레임워크를 보장하고, 제조업체가 디지털 안전 기능을 강화하여 자동차를 차별화할 수 있도록 돕습니다.
숙련된 사이버 보안 인력 부족
숙련된 사이버 보안 인력이 제한적이라는 점이 시장의 확장성에 큰 위협이 되고 있습니다. 커넥티드 차량 시스템이 복잡해짐에 따라 위협 탐지, 암호화, AI를 활용한 방어 메커니즘에 대한 전문 지식이 요구되고 있습니다. 그러나 전 세계적인 인력 부족으로 인해 적시에 시스템 감사 및 취약점 평가가 제한되고 있습니다. 그 결과, 자동차 제조업체들은 사전 예방적 사이버 보호를 유지하기 위해 고군분투하고 있습니다. 숙련된 전문가가 부족하면 기술 배포가 지연되고, 공격에 대한 노출이 증가하며, 커넥티드 모빌리티 솔루션에 대한 업계의 신뢰가 약화될 수 있습니다.
COVID-19 팬데믹은 공급망 혼란과 예산 제약으로 인해 초기에는 자동차 생산과 사이버 보안 도입이 늦어졌습니다. 그러나 자동차 생태계 전반의 디지털 전환을 가속화하고, 원격 연결과 무선 업데이트의 중요성을 강조했습니다. 이러한 변화는 디지털 자동차 플랫폼의 취약점을 부각시키고, 제조사들에게 보안 아키텍처를 강화할 것을 촉구했습니다. 록다운 기간 동안 커넥티드 기술에 대한 의존도가 높아지면서 시장의 장기적 연관성이 더욱 확대되었습니다. 그 결과, 사이버 보안에 대한 투자는 포스트 코로나 시대의 자동차 혁신 전략에 필수적인 요소로 자리 잡았습니다.
예측 기간 동안 엔드포인트 보안 분야가 가장 큰 시장을 형성할 것으로 예상됩니다.
엔드포인트 보안 분야는 인포테인먼트 시스템, 텔레매틱스 유닛, 차량용 제어 모듈 등의 통신 인터페이스를 보호하는 데 중요한 역할을 하기 때문에 예측 기간 동안 가장 큰 시장 점유율을 차지할 것으로 예상됩니다. 자동차의 소프트웨어 정의가 진행됨에 따라 엔드포인트 보호는 중요한 데이터의 실시간 모니터링과 암호화를 보장합니다. 또한, 커넥티드 플랫폼의 채택이 증가하고 OTA 업데이트가 빈번해지면서 최신 자동차 아키텍처에 대한 고급 엔드포인트 방어 메커니즘의 필요성이 증가하고 있습니다.
예측 기간 동안 하드웨어 보안 모듈(HSM) 분야가 가장 높은 CAGR을 기록할 것으로 예상됩니다.
예측 기간 동안 하드웨어 보안 모듈(HSM) 분야는 암호화 키와 인증 프로세스를 안전하게 관리할 수 있는 능력으로 인해 가장 높은 성장률을 기록할 것으로 예상됩니다. HSM은 변조 방지 기능을 강화하고 차량 간 통신을 보호하며 보안 부팅 기능을 지원합니다. 차량 커넥티비티와 자율주행 기능이 향상됨에 따라 임베디드 HSM에 대한 수요가 급증하고 있습니다. 제조업체들은 컴플라이언스 기준을 충족하고 커넥티드 자동차 플랫폼 전반에 걸쳐 부정한 시스템 조작을 방지하기 위해 이러한 구성요소를 점점 더 많이 통합하고 있습니다.
예측 기간 동안 아시아태평양이 가장 큰 시장 점유율을 차지할 것으로 예상됩니다. 이는 중국, 일본, 한국 등의 국가에서 자동차의 디지털화가 빠르게 진행되면서 커넥티드카 기술 채택이 확대되고 있기 때문입니다. 이 지역의 자동차 제조사들은 데이터 보호 및 차량 통신 관련 정부 규제에 대응하기 위해 차량용 보안 솔루션에 많은 투자를 하고 있습니다. 또한, 대형 전자제품 제조업체의 존재는 차량용 사이버 보안 하드웨어 및 소프트웨어의 기술 혁신을 가속화하여 이 지역의 우위를 더욱 강화하고 있습니다.
예측 기간 동안 북미는 ADAS(첨단 운전자 보조 시스템)와 자율주행 플랫폼의 도입이 활발해짐에 따라 가장 높은 CAGR을 보일 것으로 예상됩니다. NHTSA와 DOT와 같은 기관의 엄격한 사이버 보안 규제로 인해 자동차 제조업체들은 디지털 방어 프레임워크를 강화해야 하는 상황에 직면했습니다. 또한, 미국과 캐나다에서는 자동차 제조업체와 사이버 보안 기업 간의 강력한 협력 관계가 구축되어 빠른 혁신을 촉진하고 있습니다. 클라우드 기반 자동차 인프라에 대한 투자 증가는 북미의 성장 궤도를 계속 가속화할 것입니다.
According to Stratistics MRC, the Global Connected Car Cybersecurity Market is accounted for $2.4 billion in 2025 and is expected to reach $8.1 billion by 2032 growing at a CAGR of 18.5% during the forecast period. Connected Car Cybersecurity refers to the protection of digital systems and data within vehicles that are connected to external networks. It involves safeguarding communication channels, embedded software, sensors, and cloud-based services from unauthorized access or cyberattacks. The focus is on ensuring data privacy, secure connectivity, and system integrity in vehicle-to-everything (V2X) communications. Solutions include encryption, intrusion detection, secure gateways, and firmware protection to maintain safety and prevent manipulation of critical automotive functions.
According to Gartner, rising automotive data vulnerabilities and increasing connected vehicle adoption have accelerated demand for endpoint and hardware security solutions, with global investment in vehicle cybersecurity projected to grow over 20% annually.
Increasing automotive data vulnerability
Increasing automotive data vulnerability has become a primary growth catalyst for the Connected Car Cybersecurity Market. As vehicles integrate advanced connectivity and telematics systems, the volume of transmitted data between vehicles and external networks has surged. This has heightened the risk of data breaches, malware infiltration, and unauthorized access to vehicle systems. Consequently, automakers and cybersecurity providers are increasingly prioritizing robust protection frameworks. The growing awareness of data protection compliance further strengthens market demand across the automotive cybersecurity landscape.
Lack of global cybersecurity standards
The lack of global cybersecurity standards significantly restrains the Connected Car Cybersecurity Market's expansion. Automotive manufacturers face challenges in aligning with fragmented regulatory frameworks across regions, leading to inconsistent implementation of security measures. The absence of a unified protocol complicates interoperability between hardware, software, and communication networks. This variability often results in longer validation cycles and increased compliance costs. Moreover, it discourages smaller automotive suppliers from adopting comprehensive cybersecurity frameworks, impeding seamless ecosystem integration.
Partnerships with OEMs for security
Partnerships with Original Equipment Manufacturers (OEMs) for security integration present substantial opportunities for market participants. These collaborations enable cybersecurity firms to embed protection mechanisms directly into vehicle architecture during early development stages. Such partnerships enhance system resilience against cyberattacks and create long-term service contracts. Additionally, OEM alliances foster innovation through joint research and regulatory compliance alignment. This co-development model ensures robust data protection frameworks and helps manufacturers differentiate vehicles through enhanced digital safety features.
Limited skilled cybersecurity workforce
A limited skilled cybersecurity workforce poses a major threat to the market's scalability. The rising complexity of connected vehicle systems demands specialized expertise in threat detection, encryption, and AI-driven defense mechanisms. However, the global talent shortage restricts timely system audits and vulnerability assessments. As a result, automakers struggle to maintain proactive cyber protection. The scarcity of skilled professionals may delay technology rollouts, increasing exposure to attacks and weakening industry confidence in connected mobility solutions.
The COVID-19 pandemic initially slowed vehicle production and cybersecurity implementation due to supply chain disruptions and budget constraints. However, it accelerated digital transformation across the automotive ecosystem, emphasizing the importance of remote connectivity and over-the-air updates. This shift underscored vulnerabilities in digital vehicle platforms, prompting manufacturers to strengthen security architectures. Increased reliance on connected technologies during lockdowns further expanded the market's long-term relevance. Consequently, cybersecurity investments became integral to post-pandemic automotive innovation strategies.
The endpoint security segment is expected to be the largest during the forecast period
The endpoint security segment is expected to account for the largest market share during the forecast period, owing to its crucial role in safeguarding communication interfaces such as infotainment systems, telematics units, and onboard control modules. As vehicles become increasingly software-defined, endpoint protection ensures real-time monitoring and encryption of critical data. Furthermore, rising adoption of connected platforms and frequent OTA updates elevate the need for advanced endpoint defense mechanisms within modern automotive architectures.
The hardware security modules (HSM) segment is expected to have the highest CAGR during the forecast period
Over the forecast period, the hardware security modules (HSM) segment is predicted to witness the highest growth rate, reinforced by their ability to securely manage cryptographic keys and authentication processes. HSMs enhance tamper resistance, protect vehicle-to-cloud communication, and support secure boot functions. With rising vehicle connectivity and autonomous capabilities, demand for embedded HSMs has surged. Manufacturers increasingly integrate these components to meet compliance standards and prevent unauthorized system manipulation across connected automotive platforms.
During the forecast period, the Asia Pacific region is expected to hold the largest market share, ascribed to rapid vehicle digitization and growing adoption of connected car technologies in countries like China, Japan, and South Korea. Regional automakers are investing heavily in in-vehicle security solutions to address government regulations on data protection and vehicle communication. Moreover, the presence of leading electronics manufacturers accelerates innovation in automotive cybersecurity hardware and software, further strengthening regional dominance.
Over the forecast period, the North America region is anticipated to exhibit the highest CAGR associated with robust adoption of advanced driver-assistance systems (ADAS) and autonomous driving platforms. Stringent cybersecurity regulations by agencies such as NHTSA and DOT have pushed automakers toward enhanced digital defense frameworks. Additionally, strong collaboration between automakers and cybersecurity firms in the U.S. and Canada fosters rapid innovation. Increasing investments in cloud-based automotive infrastructure continue to accelerate North America's growth trajectory.
Key players in the market
Some of the key players in Connected Car Cybersecurity Market include Continental AG, Aptiv PLC, NXP Semiconductors N.V., Infineon Technologies AG, Qualcomm Incorporated, STMicroelectronics N.V., Texas Instruments Incorporated, NVIDIA Corporation, Analog Devices, Inc., Microchip Technology Inc., Renesas Electronics Corporation, BlackBerry Limited, Cisco Systems, Inc., Palo Alto Networks, Inc., Fortinet, Inc., Check Point Software Technologies Ltd., Trend Micro Incorporated and Broadcom Inc.
In August 2025, BlackBerry Limited launched its new "CylanceGUARD for Vehicles" service, an AI-powered threat detection and response platform. It provides real-time monitoring of in-vehicle networks to identify and neutralize sophisticated cyber-attacks targeting electronic control units (ECUs).
In July 2025, NXP Semiconductors N.V. introduced the new "S32G3 Security Gateway Chipset," a hardware-based solution designed for high-speed, secure vehicle-to-cloud (V2C) communication. The chipset features integrated hardware security modules (HSMs) to protect data integrity and prevent unauthorized access.
In June 2025, Continental AG announced the launch of its 'Secure Vehicle Stack' platform developed in partnership with Indian OEMs. The system provides a comprehensive, cost-effective cybersecurity solution tailored for the Indian market, ensuring compliance with upcoming regional data privacy and vehicle security regulations.