Stratistics MRC에 따르면 세계의 그린 수소 및 재생 연료 시장은 2025년에 1조 2,500억 달러를 차지하고, 2032년에는 4조 5,300억 달러에 달할 것으로 예측되며, 예측 기간 동안 CAGR은 20.2%를 기록할 것으로 예상됩니다.
그린 수소는 풍력, 태양광, 수력 등 재생에너지를 이용하여 물의 전기분해로 생산되는 청정 연료로 이산화탄소 배출이 전혀 없는 청정 연료입니다. 화석연료를 대체할 수 있는 지속가능한 연료로서 산업 및 운송의 탈탄산화를 지원합니다. 바이오연료라고도 불리는 재생 가능 연료는 바이오매스, 조류, 폐기물 등 유기물에서 얻어지는 연료로 기존 연료에 비해 온실가스 배출량이 적습니다. 그린 수소 및 재생 연료는 함께 에너지 전환을 촉진하고 세계 기후변화 목표를 달성하는 데 중요한 역할을 하고 있습니다.
탈탄소 의무화와 기후정책
탈탄소 의무화 및 기후변화 정책으로 인해 산업 부문 전반에 걸쳐 그린 수소 및 재생 연료에 대한 투자가 가속화되고 있습니다. 각국 정부는 화석연료에서 유래한 에너지와 원료를 대체할 수 있는 대체품이 필요한 넷제로 목표를 설정하고 있습니다. 정유사들은 저탄소 연료를 장기적인 전환 계획에 포함시키고 있습니다. 공공 자금 지원으로 운송 및 중공업 분야의 프로젝트 실행 가능성이 향상되고 있습니다. 철강 및 화학 분야에서는 깨끗한 분자에 대한 수요가 증가하고 있습니다. 이러한 움직임은 에너지 시스템 전반에 걸쳐 대규모 도입을 촉진하고 있습니다.
높은 자본 비용과 제조 비용
전해조 시스템은 산업 규모에 도달하기까지 많은 선행 투자가 필요합니다. 기존 연료와의 비용 패리티를 달성하는 것은 여전히 어려운 과제입니다. 개발자들은 긴 투자 회수 기간과 불투명한 오프 테이크 계약에 직면해 있습니다. 융자 모델은 혼합 자본 구조를 지원하도록 진화하고 있습니다. 이러한 제약이 계속 보급의 걸림돌이 되고 있습니다.
에너지 저장과 그리드 밸런싱의 기회
수소는 장시간 저장 매체로 작용하여 간헐적인 재생에너지를 안정화시킬 수 있습니다. 바이오연료는 유연한 송전 및 기존 인프라와의 호환성을 제공합니다. 전력회사는 송전망의 탄력성을 높이기 위해 전력에서 가스로의 전환과 계절별 저장 모델을 모색하고 있습니다. 산업 클러스터는 부하 분산과 탄소상쇄를 위해 수소를 활용하고 있습니다. 이러한 기류는 연료의 역할을 수송과 열 이외에도 확대되고 있습니다.
원료 및 토지 이용 제약
바이오매스의 가용성은 지역마다 다르며, 식량, 임업, 자연보호의 우선순위와 충돌할 수 있습니다. 토지 집약적 재배는 환경 및 사회적 문제를 야기할 수 있습니다. 수자원 이용과 토양 오염의 위험은 규제 당국과 NGO의 감시를 촉구하고 있습니다. 개발자는 신뢰성을 유지하기 위해 수율, 영향, 수명주기 배출량의 균형을 맞춰야 합니다. 이러한 제약은 장기적인 성장 가능성을 계속 제약하고 있습니다.
COVID-19는 공급망에 혼란을 일으켰고, 녹색 연료 부문 전반의 인프라 프로젝트를 지연시켰습니다. 록다운은 수소 및 바이오연료 시설의 건설 일정과 설비 가동률에 영향을 미쳤습니다. 운송 및 산업 분야의 수요 변동은 단기적으로 채택을 지연시켰습니다. 현재 복구 프로그램은 경제 및 기후 목표를 지원하기 위해 청정에너지 투자에 우선순위를 두고 있습니다. 에너지 안보와 회복탄력성에 대한 사회적 인식이 높아지고 있습니다. 이 위기는 에너지 시스템의 미래를 뒷받침하는 저탄소 연료의 전략적 중요성을 강화했습니다.
예측 기간 동안 그린 수소 부문이 가장 큰 비중을 차지할 것으로 예상됩니다.
그린 수소 부문은 다목적성, 확장성, 탈탄소화 목표와의 부합성으로 인해 예측 기간 동안 가장 큰 시장 점유율을 차지할 것으로 예상됩니다. 전해질 기술은 산업, 운송, 공공사업 등 다양한 분야에서 지지를 받고 있습니다. 개발자는 저배출 가스 생산을 보장하기 위해 재생 가능한 전력 공급을 확보하고 있습니다. 암모니아, 메탄올, 합성연료와의 통합으로 다운스트림 분야로의 적용이 확대되고 있습니다. 정부가 지원하는 파일럿 프로젝트를 통해 상업적 타당성을 검증하고 있습니다. 이 분야는 청정 수소 보급의 장기적인 로드맵을 뒷받침하고 있습니다.
예측 기간 동안 CAGR이 가장 높은 분야는 항공 분야입니다.
예측 기간 동안 항공 분야는 항공사와 연료 공급업체들이 등유를 대체할 수 있는 지속가능한 대체 연료를 찾으면서 가장 높은 성장률을 보일 것으로 예상됩니다. 재생 가능한 제트 연료와 수소 기반 추진력은 지역 및 장거리 노선 부문에서 추진력을 얻고 있습니다. 항공기 제조업체, 에너지 기업, 규제 당국의 파트너십이 기술 혁신을 가속화하고 있습니다. 드롭인 연료 및 개조 가능한 솔루션에 대한 수요가 차량 전체에 걸쳐 증가하고 있습니다. 탄소 감축 의무와 SAF 혼합 목표가 채택을 촉진하고 있습니다. 이 부문은 저탄소 연료의 통합을 통해 항공을 재정의하고 있습니다.
예측 기간 동안 유럽 지역은 강력한 기후 정책 프레임워크, 자금 조달 메커니즘, 산업 협력으로 인해 가장 큰 시장 점유율을 차지할 것으로 예상됩니다. EU는 수소 밸리, 바이오연료 회랑, 국경을 초월한 인프라 구축을 추진하고 있습니다. 전기분해 기계 제조 및 원료 물류에 대한 투자가 이 지역의 생산능력을 견인하고 있습니다. 대형 에너지 기업 및 기술 제공업체의 존재가 시장 지배력을 강화하고 있습니다. 규제의 명확화와 탄소 가격 책정이 상업적 확산을 촉진하고 있습니다.
예측 기간 동안 아시아태평양은 에너지 수요, 정책 지원, 기술 투자의 수렴으로 인해 가장 높은 CAGR을 보일 것으로 예상됩니다. 중국, 인도, 일본, 호주 등의 국가에서는 수송 및 산업 전반에 걸쳐 친환경 수소 및 바이오연료에 대한 노력이 확대되고 있습니다. 정부 지원 프로그램과 수출 전략은 인프라 구축에 박차를 가하고 있습니다. 현지 기업들은 원자재 가용성과 에너지 믹스에 맞춰 지역별로 특화된 솔루션을 출시하고 있습니다. 항공, 해운, 중공업 등 각 분야에서 청정연료에 대한 수요가 증가하고 있습니다. 이 지역은 재생에너지 운송회사의 전략적 성장 허브로 부상하고 있습니다.
According to Stratistics MRC, the Global Green Hydrogen & Renewable Fuels Market is accounted for $1.25 trillion in 2025 and is expected to reach $4.53 trillion by 2032 growing at a CAGR of 20.2% during the forecast period. Green hydrogen is a clean fuel produced through the electrolysis of water using renewable energy sources such as wind, solar, or hydropower, resulting in zero carbon emissions. It serves as a sustainable alternative to fossil fuels, supporting decarburization in industries and transportation. Renewable fuels, also known as biofuels, are derived from organic materials like biomass, algae, or waste, offering lower greenhouse gas emissions compared to conventional fuels. Together, green hydrogen and renewable fuels play a vital role in promoting energy transition and achieving global climate goals.
Decarbonisation mandates & climate policies
Decarburization mandates and climate policies are accelerating investment in green hydrogen and renewable fuels across industrial sectors. Governments are setting net-zero targets that require alternatives to fossil-based energy and feedstock's. Refineries are integrating low-carbon fuels into long-term transition plans. Public funding is improving project viability across transport and heavy industry. Demand for clean molecules is rising in steel and chemicals. These dynamics are propelling large-scale deployment across energy systems.
High capital and production costs
Electrolyser systems require significant upfront investment to reach industrial scale. Cost parity with conventional fuels remains difficult to achieve. Developers face long payback periods and uncertain offtake agreements. Financing models are evolving to support blended capital structures. These constraints continue to hinder widespread adoption.
Energy storage & grid balancing opportunity
Hydrogen can stabilize intermittent renewables by acting as a long-duration storage medium. Biofuels offer flexible dispatch and compatibility with existing infrastructure. Utilities are exploring power-to-gas and seasonal storage models to improve grid resilience. Industrial clusters are using hydrogen for load balancing and carbon offsetting. This momentum is expanding the role of fuels beyond transport and heat.
Feedstock and land use constraints
Biomass availability varies by region and competes with food, forestry, and conservation priorities. Land-intensive cultivation can trigger environmental and social concerns. Water use and soil degradation risks are prompting scrutiny from regulators and NGOs. Developers must balance yield, impact, and lifecycle emissions to maintain credibility. These limitations continue to constrain long-term growth potential.
The pandemic disrupted supply chains and delayed infrastructure projects across the green fuels sector. Lockdowns affected construction timelines and equipment availability for hydrogen and biofuel facilities. Demand volatility in transport and industry slowed short-term adoption. Recovery programs are now prioritizing clean energy investment to support economic and climate goals. Public awareness of energy security and resilience has increased. The crisis reinforced the strategic importance of low-carbon fuels in future-proofing energy systems.
The green hydrogen segment is expected to be the largest during the forecast period
The green hydrogen segment is expected to account for the largest market share during the forecast period due to its versatility, scalability, and alignment with decarbonisation targets. Electrolysis technologies are gaining traction across industrial, transport, and utility sectors. Developers are securing renewable power supply to ensure low-emission production. Integration with ammonia, methanol, and synthetic fuels is expanding downstream applications. Government-backed pilot projects are validating commercial viability. This segment anchors the long-term roadmap for clean hydrogen deployment.
The aviation segment is expected to have the highest CAGR during the forecast period
Over the forecast period, the aviation segment is predicted to witness the highest growth rate as airlines and fuel providers seek sustainable alternatives to kerosene. Renewable jet fuels and hydrogen-based propulsion are gaining momentum in regional and long-haul segments. Partnerships between aircraft manufacturers, energy firms, and regulators are accelerating innovation. Demand for drop-in fuels and retrofittable solutions are rising across fleets. Carbon reduction mandates and SAF blending targets are driving adoption. This segment is redefining aviation through low-carbon fuel integration.
During the forecast period, the Europe region is expected to hold the largest market share due to its strong climate policy framework, funding mechanisms, and industrial collaboration. The EU is scaling hydrogen valleys, biofuel corridors, and cross-border infrastructure. Investment in electrolyser manufacturing and feedstock logistics is driving regional capacity. Presence of leading energy firms and technology providers is reinforcing market strength. Regulatory clarity and carbon pricing are supporting commercial deployment.
Over the forecast period, the Asia Pacific region is anticipated to exhibit the highest CAGR as energy demand, policy support, and technology investment converge. Countries like China, India, Japan, and Australia are scaling green hydrogen and biofuel initiatives across transport and industry. Government-backed programs and export strategies are accelerating infrastructure development. Local firms are launching region-specific solutions tailored to feedstock availability and energy mix. Demand for clean fuels is rising across aviation, shipping, and heavy industry. The region is emerging as a strategic growth hub for renewable energy carriers.
Key players in the market
Some of the key players in Green Hydrogen & Renewable Fuels Market include Air Liquide S.A., Linde plc, Siemens Energy AG, Plug Power Inc., Nel ASA, ITM Power plc, Cummins Inc., Ballard Power Systems Inc., ENGIE S.A., Shell plc, TotalEnergies SE, Repsol S.A., Orsted A/S, HIF Global LLC and Johnson Matthey plc.
In February 2025, Air Liquide and TotalEnergies announced a joint investment exceeding €1 billion to develop two large-scale low-carbon hydrogen production plants in the Netherlands. These projects aim to produce 450,000 tonnes of green hydrogen annually by 2030, significantly reducing CO2 emissions in industrial and heavy mobility sectors.
In August 2024, Linde signed a long-term agreement to supply clean hydrogen to Dow's Path2Zero project in Alberta, Canada. This investment, exceeding $2 billion, aimed to construct Canada's largest clean hydrogen facility, scheduled for completion by 2028.