Stratistics MRC에 따르면 세계의 EV 배터리 재활용 및 재사용 시장은 2025년 94억 8,000만 달러로 추정되고, 예측 기간 동안 CAGR 43.2%로 성장할 전망이며, 2032년에는 1,170억 6,000만 달러에 이를 전망입니다.
전기자동차(EV) 배터리 재활용 및 재사용은 자원 효율과 지속가능성을 극대화하기 위해 사용되거나 사용된 배터리를 회수, 재사용, 밸류체인에 재도입하는 프로세스를 말합니다. 재활용은 사용한 배터리에서 리튬, 코발트, 니켈, 망간 등의 귀중한 재료를 추출하고 새로운 배터리 생산에 사용하여 채굴 의존성을 줄이고 환경에 미치는 영향을 최소화합니다. 재사용(제2라이프 용도)은 부분적으로 열화된 배터리를 에너지 저장 시스템, 송전망의 안정화, 백업 전원과 같은 수요가 적은 용도로 재이용합니다. 재활용 및 재사용은 모두 순환 경제의 목표를 지원하고 폐기물을 줄이며 자원을 절약하고 세계 EV 산업의 지속가능성을 높입니다.
EV의 보급 확대
EV의 급속한 보급은 EV 배터리 재활용 및 재사용 시장의 강력한 성장을 가속하고 있습니다. 배터리 수요가 가속화됨에 따라 사용된 배터리의 양이 증가하고 재료 회수, 2차 라이프 용도 및 순환 공급망에 큰 기회가 되었습니다. 이 기세는 재활용 기술의 혁신을 촉진하고 버진 광물에 대한 의존도를 줄이고 EV 생태계 전체의 지속가능성을 높입니다. 규제 당국의 지원과 OEM과의 제휴는 시장 확대를 더욱 가속화하고, 배터리의 재이용을 비용 효율, 자원의 안전성, 환경에 대한 영향을 위한 전략적 테코로 자리매김합니다.
고급 시스템의 고비용
고급 재활용 시스템의 비용이 높기 때문에 운영비가 늘어나 소규모 사업자의 투자가 억제되어 EV 배터리 재이용 시장의 보급이 방해되고 있습니다. 이는 확장성을 제한하고, 인프라 개발을 지연시키며, 최첨단 기술에 대한 액세스를 제한합니다. 그 결과 지역 격차가 확대되고 기술 혁신이 정체되고 순환 경제의 목표가 후퇴합니다. 비용 효율적인 솔루션이 없으면 시장 성장이 제한되어 있으며 지속 가능한 배터리 수명주기 관리와 관련된 환경 및 경제적 이익이 지연됩니다.
기술 진보
기술의 진보는 재료의 회수 효율을 높이고, 처리 비용을 줄이며, 폐쇄 루프 시스템을 가능하게 함으로써 시장에 혁명을 일으키고 있습니다. 습식 야금, AI를 활용한 선별, 세컨드 라이프 배터리 용도의 혁신은 확장성 및 환경 부하의 저감을 추진하고 있습니다. 이러한 개선은 투자를 불러들이고, 규제 준수를 지원하며, 순환 경제 모델을 촉진하고, 배터리 재사용을 상업적으로 실행할 수 있게 합니다. 기술이 진화하면 새로운 밸류체인이 생겨 자원의 안전성이 높아지고 자동차 및 에너지 저장 부문 전체의 지속 가능한 성장이 가속화됩니다.
배터리 화학 및 설계의 복잡성
배터리 화학 및 설계 복잡성은 EV 배터리 재활용 및 재사용 시장에 큰 장애물이 되었습니다. 셀 형식, 화학 물질 및 포장에 편차가 있기 때문에 표준화된 재활용 공정은 어렵고 비용도 많이 듭니다. 복잡한 설계를 해체하기 위해서는 전문적인 설비, 전문 지식, 시간이 필요하며, 이는 운영 경비를 증가시키고 효율을 저하시킵니다. 이러한 과제는 재료의 회수를 늦추고 수익성을 저하시키고 대규모 채용을 제한하며 재활용 및 재사용 노력 전체의 성장과 효과를 억제하고 있습니다.
COVID-19의 대유행은 세계 공급망을 혼란시켜 EV의 생산과 배터리의 재활용 이니셔티브를 지연시켰습니다. 가동 정지와 노동력 부족은 시설의 가동을 늦추고, 기동력의 저하는 배터리의 회수율을 저하시켰습니다. 그러나 이 위기는 또한 디지털화 및 녹색 회복을 위한 정책의 기세를 가속화하고 지속 가능한 인프라에 대한 새로운 투자를 촉구했습니다. 경제가 회복됨에 따라 EV 배터리 재활용 및 재사용 시장은 왕성한 수요, 경기 자극책, 자원 안보에 대한 의식이 높아짐에 따라 급성장 태세를 갖추고 있습니다.
예측 기간 동안 직접 재활용 부문이 최대가 될 전망
직접 재활용 분야는 배터리 재료의 구조적 무결성을 유지할 수 있기 때문에 예측 기간 동안 최대 시장 점유율을 차지할 것으로 예측됩니다. 기존 방법과 달리 직접 재활용은 양극 구조를 유지하며 최소한의 화학 처리로 비용 효율적인 회수를 가능하게 합니다. 이 접근법은 에너지 소비를 줄이고 폐쇄 루프 제조를 지원합니다. OEM이 지속가능성과 순환성을 우선시하는 동안, 직접 재활용은 대규모 배터리 회수에 적합한 솔루션으로 부상하고 있으며, 세계적인 탈탄소화 목표에 따른 경제적 및 환경적 이점을 제공합니다.
예측 기간 동안 CAGR이 가장 높은 것은 습식 야금 부문입니다.
예측 기간 동안 우수한 회수율과 환경적 이점으로부터 습식 야금 분야가 가장 높은 성장률을 보일 것으로 예측됩니다. 이 방법은 수용액을 사용하여 리튬, 코발트 및 니켈을 고순도로 추출하므로 다양한 전지 화학 물질에 적합합니다. 건식 제련에 비해 배출량이 적고 확장성도 높습니다. 규제 당국의 지원과 중요한 광물에 대한 수요 증가가 채용을 가속화하고 있습니다. 지속가능성이 산업 전략의 중심이 됨에 따라 습식 야금 공정은 공급망 확보에 매우 중요한 역할을 할 것으로 보입니다.
예측 기간 동안 아시아태평양은 견고한 배터리 공급망과 적극적인 정부 정책으로 최대 시장 점유율을 차지할 것으로 예측됩니다. 중국, 일본, 한국 등의 국가들은 적극적인 전화 목표와 순환형 경제에 대한 노력에 힘입어 배터리 생산과 재활용 인프라로 선도하고 있습니다. 이 지역은 높은 소비자 도입률, 전략적 투자, 기술적 리더십에서 이익을 얻고 있습니다. 이러한 요인이 종합적으로 아시아태평양을 EV 배터리 재활용 및 재사용의 진원지로 자리매김해 세계적인 기세와 혁신을 견인하고 있습니다.
예측 기간 동안 북미는 급속한 EV 보급, 유리한 규제 프레임워크, 국내 재활용 능력에 대한 투자 증가로 가장 높은 CAGR을 나타낼 것으로 예측됩니다. 미국과 캐나다는 중요한 광물의 수입 의존도를 낮추고 에너지 안보를 강화하기 위해 인프라 정비를 추진하고 있습니다. 연방 정부의 우대조치, 관민 파트너십, 세컨드 라이프 용도의 기술 혁신이 시장 확대를 가속화하고 있습니다. 지속가능성이 전략적 우선 순위가 되고 있는 가운데 북미는 EV 배터리 재활용 및 재사용 기술에 중요한 성장 프론티어로 부상하고 있습니다.
According to Stratistics MRC, the Global EV Battery Recycling & Reuse Market is accounted for $9.48 billion in 2025 and is expected to reach $117.06 billion by 2032 growing at a CAGR of 43.2% during the forecast period. Electric Vehicle (EV) battery recycling and reuse refers to the process of recovering, repurposing, and reintroducing used or end-of-life batteries into the value chain to maximize resource efficiency and sustainability. Recycling involves extracting valuable materials such as lithium, cobalt, nickel, and manganese from spent batteries for use in new battery production, thereby reducing dependence on mining and minimizing environmental impact. Reuse, or second-life applications, repurposes partially degraded batteries for less demanding uses like energy storage systems, grid stabilization, or backup power. Together, recycling and reuse support circular economy goals, lower waste, conserve resources, and enhance EV industry sustainability worldwide.
Growing EV Adoption
Surging EV adoption is catalyzing robust growth in the EV battery recycling and reuse market. As battery demand accelerates, end-of-life volumes rise, unlocking vast opportunities for material recovery, second-life applications, and circular supply chains. This momentum drives innovation in recycling tech, reduces reliance on virgin minerals, and enhances sustainability across the EV ecosystem. Regulatory support and OEM partnerships further amplify market expansion, positioning battery reuse as a strategic lever for cost efficiency, resource security, and environmental impact.
High cost of advanced systems
High costs of advanced recycling systems hinder widespread adoption in the EV battery reuse market by inflating operational expenses and deterring investment from smaller players. This limits scalability, slows infrastructure development, and restricts access to cutting-edge technologies. As a result, regional disparities widen, innovation stalls, and circular economy goals face setbacks. Without cost-effective solutions, market growth remains constrained, delaying environmental and economic benefits tied to sustainable battery lifecycle management.
Technological Improvements
Technological advancements are revolutionizing the market by enhancing material recovery efficiency, reducing processing costs, and enabling closed-loop systems. Innovations in hydrometallurgy, AI-driven sorting, and second-life battery applications are driving scalability and environmental impact reduction. These improvements attract investment, support regulatory compliance, and foster circular economy models, making battery reuse commercially viable. As tech evolves, it unlocks new value chains, boosts resource security, and accelerates sustainable growth across automotive and energy storage sectors.
Battery Chemistry & Design Complexity
The complexity of battery chemistry and design poses a significant hindrance to the EV battery recycling and reuse market. Variations in cell formats, chemistries, and packaging make standardized recycling processes difficult and costly. Dismantling intricate designs requires specialized equipment, expertise, and time, which increases operational expenses and lowers efficiency. Such challenges slow down material recovery, reduce profitability, and limit large-scale adoption, restraining the overall growth and effectiveness of recycling and reuse initiatives.
The COVID-19 pandemic disrupted global supply chains, delaying EV production and battery recycling initiatives. Lockdowns and labor shortages slowed facility operations, while reduced mobility dampened battery collection rates. However, the crisis also accelerated digitalization and policy momentum for green recovery, prompting renewed investment in sustainable infrastructure. As economies rebound, the EV battery recycling and reuse market is poised for rapid growth, driven by pent-up demand, stimulus packages, and heightened awareness of resource security.
The direct recycling segment is expected to be the largest during the forecast period
The direct recycling segment is expected to account for the largest market share during the forecast period because of its ability to retain the structural integrity of battery materials. Unlike conventional methods, direct recycling preserves cathode architecture, enabling cost-effective recovery with minimal chemical processing. This approach reduces energy consumption and supports closed-loop manufacturing. As OEMs prioritize sustainability and circularity, direct recycling emerges as a preferred solution for large-scale battery recovery, offering economic and environmental advantages that align with global decarbonization goals.
The hydrometallurgical segment is expected to have the highest CAGR during the forecast period
Over the forecast period, the hydrometallurgical segment is predicted to witness the highest growth rate due to its superior recovery rates and environmental benefits. This method uses aqueous solutions to extract lithium, cobalt, and nickel with high purity, making it suitable for diverse battery chemistries. Compared to pyrometallurgy, it offers lower emissions and greater scalability. Regulatory support and rising demand for critical minerals are accelerating adoption. As sustainability becomes central to industrial strategy, hydrometallurgical processes will play a pivotal role in securing supply chains.
During the forecast period, the Asia Pacific region is expected to hold the largest market share due to robust battery supply chain, and proactive government policies. Countries like China, Japan, and South Korea lead in battery production and recycling infrastructure, supported by aggressive electrification targets and circular economy initiatives. The region benefits from high consumer adoption, strategic investments, and technological leadership. These factors collectively position Asia Pacific as the epicenter of EV battery recycling and reuse, driving global momentum and innovation.
Over the forecast period, the North America region is anticipated to exhibit the highest CAGR owing to rapid EV adoption, favorable regulatory frameworks, and growing investment in domestic recycling capabilities. The U.S. and Canada are scaling infrastructure to reduce reliance on imported critical minerals and enhance energy security. Federal incentives, public-private partnerships, and innovation in second-life applications are accelerating market expansion. As sustainability becomes a strategic priority, North America is emerging as a key growth frontier for EV battery recycling and reuses technologies.
Key players in the market
Some of the key players in EV Battery Recycling & Reuse Market include Umicore, American Battery Technology Company (ABTC), Li-Cycle Corporation, Ecobat, Gravita India Ltd., Glencore plc, Cirba Solutions, East Penn Manufacturing, Gopher Resource, RecycLiCo Battery Materials Inc., Aqua Metals, Ganfeng Lithium Group Co., Ltd, LOHUM, Exide Industries Limited, Hosokawa Micron Group, EnerSys, Attero Recycling Pvt. Ltd., and Call2Recycle.
In August 2025, Lithium Argentina and Ganfeng plan to merge their adjacent brine lithium assets (Pozuelos-Pastos Grandes, Pastos Grandes, Sal de la Puna) into a joint venture (JV) with Ganfeng owning 67% and Lithium Argentina 33%. The JV aims for up to 150,000 tonnes per annum of lithium carbonate equivalent using a mix of direct lithium extraction and solar evaporation, with financing and a feasibility study underway.
In December 2024, Hyundai Motor and Kia have signed a MoU with Exide Energy Solutions to localize EV battery production in India, focusing on lithium-iron-phosphate (LFP) cells. This strategic move aims to cut costs, strengthen the EV supply chain, and enhance competitiveness in India's booming EV market.