세계의 그린 메탄올선 시장 예측 : 선박 유형, 유형, 생산 루트, 원료, 용도, 최종 사용자, 지역별 분석(-2032년)
Green Methanol Ships Market Forecasts to 2032 - Global Analysis By Ship Type (Cruise Ships, Container Vessels, Bulk Carriers, Tankers, Dry Cargo Ships and Tugs & Workboats), Type, Production Route, Feedstock, Application, End User and By Geography
상품코드 : 1787939
리서치사 : Stratistics Market Research Consulting
발행일 : 2025년 08월
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한글목차

Stratistics MRC에 따르면 세계의 그린 메탄올선 시장은 2025년에 55억 달러에 이르고, 예측 기간 동안 CAGR은 29.3%를 나타내고, 2032년에는 335억 달러에 이를 전망입니다.

그린 메탄올선이란 바이오매스 가스화나 재생가능수소, 탄소회수 등 지속가능한 방법으로 생산된 메탄올을 연료로 하는 선박입니다. 이 선박은 전통적인 해양 연료를 대체하는 더 깨끗한 대체 연료이며 세계 탈탄소화 목표에 부합합니다. 그린메탄올은 온실가스 배출을 줄이고 에너지 다양화를 지원하며 국제해사기구(IMO) 규정을 준수합니다. 이 선박은 특수한 연료 처리 시스템을 필요로 하지만, 개조에 의해 기존 엔진과의 운용 호환성을 제공하기 때문에 그린 해운에 있어서의 과도기적 솔루션이 됩니다.

유럽위원회의 '2024년 수소전략'에 따르면 수소로 전환하기 어려운 산업에서 메탄올 발전은 이산화탄소 배출량을 줄이는 주요 수단입니다.

저탄소 해상 연료에 대한 IMO 규제

국제해운에서 배출되는 온실가스를 줄이기 위해 국제해사기구(IMO)가 부과하는 엄격한 규제는 그린 메탄올선 시장의 주요 촉진요인입니다. 이러한 규제는 해운회사들에게 야심적인 탈탄소화 목표를 달성하기 위해 보다 깨끗한 대체연료의 채택을 의무화하고 있습니다. IMO에 의한 탄소강도의 대폭 감소 목표는 해운업계를 지속가능한 솔루션으로 끌어 올리고 있습니다. 이러한 진화하는 환경 기준에 적합하려면 기존의 화석 연료로부터의 전환이 필요합니다. 이 규제 압력은 시장 성장과 기술 개척의 중요한 촉매가 되고 있습니다.

세계적으로 한정된 급유 인프라

그린 메탄올선 시장의 성장에 대한 중대한 억제요인은 세계 항구에 널리 보급된 그린메탄올 연료보급 인프라가 부족하다는 점입니다. 기존 연료와 달리 메탄올 연료선에 연료를 공급하기 위한 전문 시설의 가용성은 여전히 초기 단계에 있습니다. 급유소에 대한 액세스가 제한되어 있기 때문에 장거리 항해를 계획하는 선박 운항자에게 물류상의 과제가 발생합니다. 견고하고 사용하기 쉬운 급유 네트워크가 없으면 선박 연료로서의 그린 메탄올의 광범위한 채택은 제한된 채로 남아 있습니다. 이러한 인프라의 격차는 더 빠른 시장 침투를 방해하는 중요한 요소입니다.

하이브리드 메탄올 엔진 개발

혁신적인 하이브리드 메탄올 엔진의 개발은 그린 메탄올 선박 시장에 큰 기회가 될 것입니다. 이 엔진은 전통적인 연료와 그린 메탄올을 원활하게 전환할 수 있어 선주들에게 운항 유연성과 위험 완화를 제공합니다. 하이브리드 설계는 보다 깨끗한 연료로의 단계적 전환을 가능하게 하고, 당분간의 경제적 부담과 운항상의 복잡성을 줄여줍니다. 이 적응성을 통해 메탄올 연료선은 더 넓은 선박 회사에게 매력적입니다. 이러한 기술적 진보는 그린 메탄올을 선박의 주연료로 채택하는 것의 실현 가능성과 매력을 높여줍니다.

암모니아와 수소와의 기술 경쟁

그린 메탄올 선박 시장은 암모니아와 수소와 같은 대체 저탄소 해상 연료로 인한 기술 경쟁의 치열화라는 현저한 위협에 직면하고 있습니다. 이러한 연료는 해운업계의 탈탄소화를 위한 실행 가능한 솔루션으로서 적극적으로 개발 및 추진되고 있습니다. 암모니아와 수소의 추진 기술의 진보를 향해, 엄청난 조사와 투자가 이루어지고 있습니다. 각 대체연료에는 각각 장단점이 있어 해운의 탈탄소화를 향한 경쟁 구도를 낳고 있습니다. 이 시장 경쟁은 그린 메탄올선의 독점적 성장을 감속시킬 수 있습니다.

COVID-19의 영향 :

COVID-19 팬데믹은 세계 해운업계에 큰 혼란을 일으켜 그린 메탄올 선박 시장에 영향을 미쳤습니다. 조선과 항만 조업의 초기 지연은 메탄올 대응 신조선 롤아웃에 영향을 미쳤습니다. 공급망 중단과 경제 불확실성으로 인해 일부 기업은 친환경 신기술 투자 결정을 연기했습니다. 그러나 팬데믹은 또한 세계 공급망의 취약성과 보다 지속 가능하고 강인한 해사 관행의 필요성을 부각시켰습니다. 일시적인 후퇴는 있었던 것, 탈탄소화의 장기적인 추진은 계속되었습니다.

예측 기간 동안 크루즈 선박 부문이 최대가 될 전망

환경 실적 감소와 공공 이미지 향상을 요구하는 크루즈 산업에 대한 압력이 증가함에 따라 크루즈 선박 부문은 예측 기간 동안 최대 시장 점유율을 차지할 것으로 예측됩니다. 또한, 크루즈선은 항로가 비교적 고정되어 연료 소비량도 예측 가능하기 때문에 메탄올 벙커링의 계획과 실시가 보다 실행하기 쉬워지고 있습니다. 주요 크루즈 운영자가 메탄올 연료를 지원하는 이중 연료 선박에 많은 투자를 하는 것은 이 부문의 우위를 더욱 견고하게 만듭니다. 지속가능성에 대한 헌신은이 부문의 주요 추진력입니다.

바이오메탄올 분야는 예측기간 중 가장 높은 CAGR이 예상됩니다.

예측 기간 동안, 바이오메탄올 분야는 지속가능한 바이오매스 원료로부터 직접 생산되고 진정으로 재생가능한 저탄소 연료 솔루션을 제공하는 데 도움이 되며, 가장 높은 성장률을 나타낼 것으로 예측됩니다. 화석 연료에 대한 의존도를 줄이기 위한 세계적인 노력 증가는 바이오메탄올 생산 기술에 대한 대규모 투자를 촉진하고 있습니다. 게다가 바이오메탄올은 기존의 메탄올 대응 엔진과 인프라와의 '드롭인' 호환이 가능하기 때문에 탈탄소화를 위한 매력적인 즉각적인 솔루션이 되고 있습니다. 신재생에너지에 대한 정부의 지원 정책과 인센티브도 해운 섹터에서 바이오메탄올의 채택을 가속화하고 있습니다.

최대 점유율을 차지하는 지역

예측기간 동안 아시아태평양은 특히 한국, 중국, 일본 등 메탄올 대응 선박건조의 최전선에 있는 국가들의 견조한 조선업에 견인되어 최대 시장 점유율을 차지할 것으로 예측됩니다. 게다가 해사 부문의 탈탄소화를 목표로 하는 정부의 대처나 정책이 그린 메탄올로의 이행을 강력하게 추진하고 있습니다. 그린메탄올 제조시설과 벙커링 인프라 개발에 대한 투자가 증가하고 있는 것도 이 지역의 우위성에 기여하고 있습니다. 이러한 생산 능력과 수요 증가의 조합으로 아시아태평양은 리더로서의 지위를 확립하고 있습니다.

CAGR이 가장 높은 지역 :

예측 기간 동안 북미가 가장 높은 CAGR을 나타낼 것으로 예측되는 것은 정부의 강력한 장려책과 지속 가능한 해운 관행에 대한 관심 증가로 인한 것입니다. 이 지역의 주요 기업들은 첨단 메탄올 엔진 기술의 연구 개발에 많은 투자를 하고 있습니다. 또한 e메탄올의 주요 구성요소인 탄소회수기술과 재생가능한 수소 제조의 개발이 급속히 진행되고 있습니다. 북미의 주요 해운회사와 항만 당국이 탈탄소화를 향해 적극적인 자세를 보이고 있는 것도 성장의 가속을 뒷받침하고 있습니다.

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목차

제1장 주요 요약

제2장 서문

제3장 시장 동향 분석

제4장 Porter's Five Forces 분석

제5장 세계의 그린 메탄올선 시장 : 선박 유형별

제6장 세계의 그린 메탄올선 시장 : 유형별

제7장 세계의 그린 메탄올선 시장 : 생산 루트별

제8장 세계의 그린 메탄올선 시장 : 원료별

제9장 세계의 그린 메탄올선 시장 : 용도별

제10장 세계의 그린 메탄올선 시장 : 최종 사용자별

제11장 세계의 그린 메탄올선 시장 : 지역별

제12장 주요 발전

제13장 기업 프로파일링

SHW
영문 목차

영문목차

According to Stratistics MRC, the Global Green Methanol Ships Market is accounted for $5.5 billion in 2025 and is expected to reach $33.5 billion by 2032 growing at a CAGR of 29.3% during the forecast period. Green methanol ships are vessels powered by methanol produced through sustainable methods such as biomass gasification or renewable hydrogen and carbon capture. These ships represent a cleaner alternative to traditional marine fuels, aligning with global decarbonization goals. Green methanol reduces greenhouse gas emissions, supports energy diversification, and complies with International Maritime Organization (IMO) regulations. The ships require specialized fuel handling systems but offer operational compatibility with existing engines through retrofitting, making them a transitional solution in green shipping.

According to the European Commission's 2024 Hydrogen Strategy, power-to-methanol is a major route for reducing carbon emissions in industries that are difficult to change over to hydrogen.

Market Dynamics:

Driver:

IMO regulations for low-carbon maritime fuels

Stringent regulations imposed by the International Maritime Organization (IMO) to reduce greenhouse gas emissions from international shipping are a primary driver for the green methanol ships market. These regulations compel shipping companies to adopt cleaner fuel alternatives to meet ambitious decarbonization targets. The IMO's targets for significant reductions in carbon intensity are pushing the industry towards sustainable solutions. Compliance with these evolving environmental standards necessitates a shift away from traditional fossil fuels. This regulatory pressure is a key catalyst for the market's growth and technological development.

Restraint:

Limited refuelling infrastructure globally

A significant restraint on the growth of the green methanol ships market is the current scarcity of widespread green methanol bunkering infrastructure across global ports. Unlike traditional fuels, the availability of specialized facilities for refueling methanol-powered vessels is still in its nascent stages. This limited access to bunkering stations creates logistical challenges for ship operators planning long-haul voyages. Without a robust and accessible refueling network, the widespread adoption of green methanol as a marine fuel remains constrained. This infrastructural gap is a critical factor impeding faster market penetration.

Opportunity:

Development of hybrid methanol engines

The development of innovative hybrid methanol engines presents a significant opportunity for the green methanol ships market. These engines can seamlessly switch between conventional fuels and green methanol, offering operational flexibility and risk mitigation for ship owners. Hybrid designs allow for a gradual transition to cleaner fuels, reducing the immediate financial burden and operational complexities. This adaptability makes methanol-powered vessels more attractive to a broader range of shipping companies. Such technological advancements enhance the feasibility and appeal of adopting green methanol as a primary marine fuel.

Threat:

Technological competition from ammonia and hydrogen

The green methanol ships market faces a notable threat from increasing technological competition posed by alternative low-carbon maritime fuels like ammonia and hydrogen. These fuels are also being actively developed and promoted as viable solutions for decarbonizing the shipping industry. Significant research and investment are being directed towards advancing ammonia and hydrogen propulsion technologies. Each alternative fuel comes with its own set of advantages and disadvantages, creating a competitive landscape for maritime decarbonization. This competition for market share could slow down the exclusive growth of green methanol-powered vessels.

Covid-19 Impact:

The COVID-19 pandemic caused significant disruptions across the global shipping industry, impacting the green methanol ships market. Initial delays in shipbuilding and port operations affected the rollout of new methanol-ready vessels. Supply chain interruptions and economic uncertainties led some companies to defer investment decisions in new, greener technologies. However, the pandemic also highlighted the vulnerability of global supply chains and the need for more sustainable and resilient maritime practices. The long-term push for decarbonization continued, albeit with temporary setbacks.

The cruise ships segment is expected to be the largest during the forecast period

The cruise ships segment is expected to account for the largest market share during the forecast period, owing to the increasing pressure on the cruise industry to reduce its environmental footprint and enhance its public image. Furthermore, the relatively fixed routes and predictable fuel consumption of cruise ships make the planning and implementation of methanol bunkering more feasible. The substantial investments being made by major cruise operators in dual-fuel methanol-ready vessels further solidify this segment's dominance. This commitment to sustainability is a key driver for the segment.

The biomethanol segment is expected to have the highest CAGR during the forecast period

Over the forecast period, the biomethanol segment is predicted to witness the highest growth rate impelled by, its direct derivation from sustainable biomass feedstocks, offering a truly renewable and low-carbon fuel solution. Increasing global efforts to reduce reliance on fossil fuels are driving significant investment in biomethanol production technologies. Furthermore, biomethanol's "drop-in" compatibility with existing methanol-compatible engines and infrastructure makes it an attractive immediate solution for decarbonization. Supportive government policies and incentives for renewable energy also accelerate the adoption of biomethanol in the maritime sector.

Region with largest share:

During the forecast period, the Asia Pacific region is expected to hold the largest market share, driven by its robust shipbuilding industry, particularly in countries like South Korea, China, and Japan, which are at the forefront of constructing methanol-ready vessels. Furthermore, government initiatives and policies aimed at decarbonizing the maritime sector are strongly supporting the transition to green methanol. The increasing investments in developing green methanol production facilities and bunkering infrastructure within the region also contribute to its dominance. This combination of manufacturing capability and growing demand positions Asia Pacific as a leader.

Region with highest CAGR:

Over the forecast period, the North America region is anticipated to exhibit the highest CAGR attributed to, strong government incentives and a growing focus on sustainable shipping practices. Significant investments in research and development of advanced methanol engine technologies are being made by leading companies in the region. Furthermore, the development of carbon capture technologies and renewable hydrogen production, which are key components for e-methanol, is advancing rapidly. The proactive stance of major shipping companies and port authorities in North America towards decarbonization also fuels this accelerated growth.

Key players in the market

Some of the key players in Green Methanol Ships Market include WASTEFUEL, Veolia, Thyssenkrupp Uhde, SunGas Renewables, Sodra, Proman, OCI, Mitsubishi, Methanex Corporation, Enerkem, Cepsa, Carbon Recycling International, AVEL Energy, AVAADA, and ANDRITZ.

Key Developments:

In June 2025, Mitsubishi Gas Chemical and Mitsui O.S.K. Lines (MOL) built the Kohzan Maru VII, a dual fuel methanol carrier vessel, to serve Mitsubishi Gas Chemical under a long term charter. It became Japan's first ocean going dual fuel methanol vessel, designed to transport renewable methanol and operate on methanol fuel, thereby contributing to maritime decarbonization efforts.

In March 2025, WasteFuel has partnered with ITC to launch front end engineering design (FEED) for a green methanol biorefinery in Ankara, Turkiye. Once operational (investment decision expected in early 2026), this facility will produce low carbon methanol intended as marine fuel, potentially reducing greenhouse gas emissions by up to 90%, reinforcing Turkey's role as a sustainable marine fuel hub.

In December 2024, Veolia and Metsa Fibre unveiled the world's largest CO2 neutral bio methanol biorefinery project, converting pulp mill byproducts into clean methanol. The plant (operational 2024) is expected to produce ~12,000 mt/year, with estimated CO2 savings of up to 30,000 mt/year.

Ship Types Covered:

Types Covered:

Production Routes Covered:

Feedstocks Covered:

Applications Covered:

End Users Covered:

Regions Covered:

What our report offers:

Free Customization Offerings:

All the customers of this report will be entitled to receive one of the following free customization options:

Table of Contents

1 Executive Summary

2 Preface

3 Market Trend Analysis

4 Porters Five Force Analysis

5 Global Green Methanol Ships Market, By Ship Type

6 Global Green Methanol Ships Market, By Type

7 Global Green Methanol Ships Market, By Production Route

8 Global Green Methanol Ships Market, By Feedstock

9 Global Green Methanol Ships Market, By Application

10 Global Green Methanol Ships Market, By End User

11 Global Green Methanol Ships Market, By Geography

12 Key Developments

13 Company Profiling

(주)글로벌인포메이션 02-2025-2992 kr-info@giikorea.co.kr
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