기술의 발전과 함께 XR 장치와 AI 기반 모델의 통합은 자동차 부문에 파괴적 혁신을 가져와 사용자의 모빌리티 경험을 크게 향상시키고 있습니다. 특히 AI 기반 모델 탑재로 XR 장치의 AI 메모리 기능은 이미지 인식 기술을 사용하여 차량의 주차 위치를 정확하게 기록할 수 있으며, 복잡한 주차장에서 사용자가 자신의 차량 위치를 빠르게 파악할 수 있도록 도와줍니다. 또한 일부 XR 디바이스는 오프라인 결제 기능을 갖추고 있으며, 자동차 생태계의 진화를 촉진하고 있습니다. 사용자는 XR 디바이스를 활용하여 주차 요금 및 주유 결제 등 필수적인 모빌리티 시나리오를 통합할 수 있습니다. 향후에는 음악/동영상 컨텐츠 구독, 차량용 앱 구매, 전체 카테고리의 온라인 쇼핑으로 확장되어 전체 모빌리티 링크를 포괄하는 스마트 서비스망을 형성하여 사용자에게 보다 지능적이고 효율적인 자동차 경험을 제공할 수 있게 될 것입니다. 될 수 있습니다.
XR 기술은 차량의 소프트웨어와 하드웨어의 정보를 통합하는 기술입니다. 차량의 하드웨어 장치(리더, 시각 센서 등)와 소프트웨어 시스템(내비게이션 알고리즘, 인포테인먼트 시스템, 차량 클라우드 데이터 등)을 심층적으로 통합하여 엔터테인먼트(차내 시청/게임 등), 내비게이션 및 운전 지원( 내비게이션 지시, 주차 지원, 위험 경고 등), 원활한 정보 제공(스마트폰, 스마트 안경, 스마트카 등 여러 기기 간 시나리오 상호 연결 등) 등 차량 이용 시나리오를 확장합니다.
이 보고서의 분석 결과에 따르면 XR 기술과 자동차의 통합은 시나리오에서 상당한 응용 가능성을 보여주고 있지만, 자동차 XR 기술은 아직 초기 단계에 있으며, 시장의 전환점에 도달하지 못했습니다. 또한 이 기술의 발전은 주로 성숙도 부족, 높은 비용, 자동차 용도에서 사용자 수용성 개선의 필요성 등의 문제로 인해 장애물에 직면해 있습니다.
이러한 문제에 직면하면서도 OEM 업체들은 개발에 매진하며 혁신을 일으킬 수 있는 길을 모색하고 있습니다. 2025년 GAC, FAW, Great Wall, Zeekr 등이 XR 관련 특허를 공개했습니다. Li Auto는 또한 2025년 채택 요강에서 시니어 하드웨어 제품 관리자, AI 하드웨어 제품 관리자 등 AI/VR 스마트 글래스 관련 채택 공고를 다수 게재하고 있으며, 이는 자동차 부문에서 XR 기술 팀 구축 및 활용 촉진을 위한 회사의 큰 노력을 보여줍니다. 회사의 큰 활동을 보여주고 있습니다.
이는 OEM이 자동차 분야에서의 XR 기술의 적용 가능성에 큰 자신감을 가지고 있으며, 이를 가속화하기 위해 구체적인 행동을 취하고 있음을 보여줍니다. 기술이 성숙하고, 비용이 낮아지고, 스마트 모빌리티 경험에 대한 사용자들의 요구가 높아짐에 따라 XR 기술은 자동차 산업 혁신의 중요한 촉진제가 될 것이며, 이 부문에서 새로운 성장 기회를 창출할 것으로 예측됩니다.
중국의 자동차용 XR 산업에 대해 조사했으며, XR 산업 체인과 주요 기술적 요소의 분석, 코어 기술과 광학 디스플레이 솔루션 해설, 국내외 자동차용 XR 디바이스/소프트웨어 솔루션 공급업체의 최신 제품과 솔루션 등의 정보를 제공하고 있습니다.
서문
정의
Automotive XR industry research: automotive XR application is still in its infancy, and some OEMs have already made forward-looking layout
The Automotive XR Industry Report, 2025, released by ResearchInChina, focuses on the automotive XR field, deconstructs the XR industry chain and key technological elements, provides a detailed interpretation of core technologies and optical display solutions, and summarizes the latest products and solutions of Chinese and foreign automotive XR device and software solution suppliers. In addition, this report offers an in-depth analysis of XR layout of OEMs and related ecosystem companies, involving OEMs' XR strategic layout, latest automotive XR products, and XR patents. Finally, it explores the status quo and trends of automotive XR development according to market dynamics.
As technology advances, the integration of XR devices and AI foundation models is bringing a disruption to the automotive sector, significantly enhancing user mobility experience. Specifically, with introduction of AI foundation models, the AI memory function of XR devices can accurately record the parking location of a vehicle using image recognition technology, helping users quickly locate their cars in complex parking lots. Additionally, some XR devices feature offline payment function, fostering the evolution of automotive ecosystems. Users can leverage XR devices to integrate essential mobility scenarios such as parking fee and refueling payments. In the future, this may extend to subscription to music/video content, purchase of vehicle apps, or full-category online shopping, forming a smart service loop that covers the entire mobility link to create more intelligent and efficient in-vehicle experiences for users.
Case 1: the AI memory function of automotive XR helps users accurately locate their vehicles.
In April 2024, the second-generation Ray-Ban Meta introduced the Meta AI foundation model. On September 26, 2024, the new version Llama 3.2 was released at the Meta Connect. It further enhances AI interaction capabilities and brings users an AI memory function that helps them remember daily details, such as parking locations, phone numbers, and shopping reminders.
With this feature, after parking, users can take a photo of the parking spot via either voice commands or the button on the right temple of the glasses. The photo is automatically stored in the glasses and, if connected to Wi-Fi, synced to the phone. Moreover Ray-Ban Meta automatically performs AI recognition on the photo, extracting information such as the parking spot number and storing it accordingly. When users need to locate their vehicle, they simply voice to inquire, and the glasses will provide the parking spot number by speech. Users can also view the photo in the Meta View app to locate the car.
Case 2: XR devices integrate payment function, expected to land in in-vehicle payment scenarios.
a.Rokid Glasses has now integrated Alipay's "AI Life Assistant" Zhi Xiao Bao, launching the innovative AR glasses payment function based on voiceprint recognition. In such scenarios as ride hailing, food ordering, or QR code scan to pay with Rokid Glasses, users only need to wake up Zhi Xiao Bao via voice command and state the amount (e.g., "Zhi Xiao Bao, pay 50 yuan"), and the system will complete identity verification through voiceprint comparison, enabling quick small-amount payments without any manual operation throughout the process.
2.On April 29, 2025, Meizu announced its official launch of the offline payment function for StarV Air2 smart glasses, and implementation of this function in Q3 this year. Users wearing StarV Air2 smart glasses only need to activate the payment function via the built-in voice assistant, utter a payment confirmation command, and voice to confirm payment details such as the amount, and they can complete the transaction effortlessly, without the need to pull out their phones or use other devices.
XR technology integrates with vehicle software and hardware information. By deeply integrating vehicle hardware devices (e.g., radar and visual sensor) and software systems (navigation algorithm, infotainment system, vehicle cloud data, etc.), it expands vehicle application scenarios, including entertainment (e.g., in-cabin viewing/gaming), navigation and driving assistance (e.g., navigation instruction, parking assist, and danger warning), and seamless information flow (e.g., all-scenario interconnection between multiple devices like smartphones, smart glasses and smart cars).
According to the analysis results of the report, although the integration of XR technology and vehicles demonstrates considerable application potential in scenarios, automotive XR technology is still in its infancy and has yet to reach a market tipping point. The advancement of the technology also faces obstacles, primarily due to challenges such as insufficient maturity, high costs, and the need to improve user acceptance in automotive applications.
Facing these challenges, OEMs work to deploy and seek the way to make breakthroughs. In 2025, GAC, FAW, Great Wall and Zeekr among others have disclosed XR-related patents; Li Auto also posted several job openings related to AI/VR smart glasses in its 2025 recruitment notices, including Senior Hardware Product Manager and AI Hardware Product Manager, which indicates its great efforts to build teams and promote application of XR technology in the automotive sector.
This shows that OEMs are highly confident in the application prospects of XR technology in the automotive field and are taking concrete actions to accelerate their deployment. As the technology matures, costs decline, and user demand for smart mobility experience grows, XR technology is expected to become a key driver of automotive industry transformation, creating new growth opportunities for the sector.
Preface
Definitions