중국의 자동차 인텔리전트 드라이빙의 기술과 데이터의 동향에 관한 월간 모니터 보고서
Monthly Monitoring Report on China Automotive Intelligent Driving Technology and Data Trends
상품코드 : 1483141
리서치사 : ResearchInChina
발행일 : 2024년 04월
페이지 정보 : 영문 200 Pages
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한글목차

첨단 인텔리전트 드라이빙 시장에서는 L2.5 ADAS 기능의 탑재가 가장 빠르게 증가했습니다.

ResearchInChina의 통계에 따르면, 2024년 1월-2월에 중국의 합계 197만 7,000대의 승용차에 ADAS 기능(L1-L2.9)이 탑재되어 전년 동기 대비 49.9% 증가, 탑재율은 61.2%에서 8.1 포인트 증가하고 있습니다. 또한 가장 많은 승용차에 탑재된 L2 ADAS 기능은 134만 7,000대로 전년 동기 대비 69.2% 증가, 탑재율은 41.7%로 9.6포인트 상승했습니다. 또, 탑재수의 성장을 보면, L2.5 ADAS 기능 탑재 차량의 성장이 가장 크고, 전년 동기의 2만 8,000대로부터 174.9% 증가의 7만 6,000대가 되고 있습니다.

OEM 유형별로는 합작 브랜드가 중국의 독립 브랜드보다 높은 L2 ADAS 기능의 탑재수와 탑재율을 자랑하고 있습니다. 탑재수는 전년 동기 대비 73.2% 증가한 80만 4,000대, 탑재율은 16.7포인트 증가의 54.1%이며, 이는 주로 Volkswagen, Toyota, Honda가 각각 10만대 이상을 매출한 것입니다. 또한 합작 브랜드는 L2.5와 L2.9의 ADAS 시장에서도 일정한 점유율을 차지했으며, 주로 Mercedes-Benz와 Tesla의 매출이 각각 견인했습니다.

중국의 독립 브랜드는 합작 브랜드보다 L2 이상의 ADAS 기능의 탑재 수와 탑재율이 높아졌습니다. 그 중 L2.9의 ADAS 기능이 가장 많이 탑재된 승용차는 전년 동기 대비 84.2% 증가한 9만 5,000대, 탑재율은 1.3포인트 증가의 5.4%로 주로 AITO, Li Auto, ZEEKR이라는 브랜드가 각각 1만대 이상을 판매한 것에 의한 것입니다.

에너지 유형별로는 연료식은 L2 탑재율이 48.1%로 가장 많았고, 그 중 L2 이상의 탑재율은 절벽으로 모두 2%를 자르고 L2.9 탑재는 미발매였습니다. 신에너지차에 있어서의 L2.9 이상의 탑재 동향은 모두 5%를 넘어, 증가 경향을 나타내고 있으며, 그 중에서도 L2.9는 16.5%로 가장 높은 탑재율을 자랑해, Model Y, AITO M7, Model 3 을 중심으로 탑재되어 있습니다.

또, 탑재율의 성장으로 보면, 연료 모델에 있어서의 L2 ADAS 기능의 탑재율이 48.1%(전년 동기는 33.4%)로 가장 높아, Sagitar, Lavida, Mercedes-Benz C-Class등의 매출이 견인했습니다. 신에너지 모델에서는 L2.5 ADAS 기능의 탑재율이 전년 동기의 3.9%에서 6.0%로 가장 빠르게 증가했으며, 이는 주로 Li Auto의 모델인 ZEEKR 007과 Blue Mountain DHT-PHEV의 매출 에 의해 밀어 올렸습니다.

인텔리전트 드라이빙 칩의 자발적 개발 : ECARS는 자체 개발 진영에 참여하여 NPU 개발에 주력하고 있습니다.

ECARX는 스스로를 세계의 자동차 제조업체에 서비스를 제공하는 「인크리멘탈 파트 공급자」라고 자리매김해, 칩, LiDAR, 컴퓨팅 플랫폼 등, 인텔리전트 카용의 인크리멘탈 파트를 종합적으로 전개하고 있습니다.

2024년 3월, ECARX와 SiEngine은 자체 개발한 Longying 시리즈의 첨단 인텔리전트 드라이빙 칩 AD1000을 발표했습니다. 7nm 공정을 채택하여 TSMC가 제조합니다. CPU 연산 능력은 250KDMIPS, NPU 연산 능력은 256TOPS로, 멀티 칩 시너지에 의해 최대 1,024TOPS의 연산 능력을 실현해, L2-L4 인텔리전트 드라이빙의 요건을 충족합니다. 2024년 10월 양산 개시가 예측되고 있습니다.

지능형 드라이빙 소프트웨어의 Tier 1 공급업체인 Momenta도 레이아웃을 수행합니다. 2023년 7월 OPPO ZEKU의 전 주요 직원 수명이 자율주행 칩 개발을 위해 Momenta에 입사했습니다. 2024년 1월, Momenta는 자율주행 칩 개발의 IP 단계에 들어갔습니다. 2023년 12월, Xinxin Hangtu(Suzhou) Technology Co., Ltd.가 Momenta의 칩 프로젝트 기업으로 설립되었습니다. 신기업은 독자적으로 자금을 조달하고 엔젤 펀딩 그라운드를 종료했습니다. 현재 Momenta의 칩 팀은 100명 가까이 있습니다.

이 보고서는 중국의 자동차 인텔리전트 드라이빙 산업에 대한 조사 분석, 상세한 데이터 지표 외에도 동향 예측, 신차 조사, OTA 추적 등의 컨텐츠를 제공합니다.

목차

섹션 1 : 주제 인사이트

주제 1 : 소프트웨어 정의 차량 레이더 산업 조사(2024년)

제1장 소프트웨어 정의 레이더 개요

제2장 소프트웨어 정의 레이더의 현상 및 개발 동향

제3장 소프트웨어 정의 레이더 공급업체-주요 소프트웨어 알고리즘 공급업체

제4장 소프트웨어 정의 레이더 공급업체-주요 하드웨어 및 솔루션 공급업체

주제 2 : OEM OTA 추적(2024년 3월)

섹션 2 : 시장 동향

섹션 3 : 신차 조사

섹션 4 : 데이터 모니터링

섹션 5 새로운 사건

AJY
영문 목차

영문목차

Insight into intelligent driving: ECARX self-develops intelligent driving chips, and L2.5 installation soared by 175% year on year.

Based on the 2023 version, the 2024 version of Monthly Monitoring Report on China Automotive Intelligent Driving Technology and Data Trends adds trend forecast, new vehicle research, OTA tracking and other contents, and further details the data indicators.

In the advanced intelligent driving market, the installations of L2.5 ADAS functions grew fastest.

According to statistics from ResearchInChina, from January to February 2024, ADAS functions (L1-L2.9) were installed in a total of 1.977 million passenger cars in China, a like-on-like upsurge of 49.9%, with an installation rate of 61.2%, 8.1 percentage points higher than the same period last year. Wherein, L2 ADAS functions were installed in the largest number of passenger cars, up to 1.347 million units, jumping by 69.2% on an annualize basis, with an installation rate of 41.7%, up 9.6 percentage points. As seen from the growth in installations, vehicles equipped with L2.5 ADAS functions enjoyed the fastest growth, soaring by 174.9% to 76,000 units from 28,000 units in the prior-year period.

In terms of OEM types, joint venture brands boasted installations and installation rate of L2 ADAS functions higher than Chinese independent brands. The installations reached 804,000 vehicles, up 73.2% compared with the same period of the previous year, and the installation rate was 54.1%, up 16.7 percentage points, which were mainly driven by the vehicle sales of Volkswagen, Toyota and Honda, each selling up to more than 100,000 units. In addition, joint venture brands also took a certain share in the L2.5 and L2.9 ADAS markets, mainly boosted by the sales of Mercedes-Benz and Tesla, respectively.

Chinese independent brands had installations and installation rate of L2+ and above ADAS functions higher than joint venture brands. Wherein, L2.9 ADAS functions were installed in the largest number of passenger cars, up to 95,000 units, 84.2% more than in the same period of the previous year, with an installation rate of 5.4%, up 1.3 percentage points, which were mainly driven by the sales of brands such as AITO, Li Auto and ZEEKR, each selling more than 10,000 units.

As for energy type, most fuel-powered models were installed with L2 functions, with an installation rate of 48.1%, of which the installation rates of L2+ and above functions fell off a cliff and were all lower than 2% and L2.9 functions had yet to be available. The installation rates of L2.9 and above functions in new energy models were all higher than 5%, and showed an upward trend, of which L2.9 functions boasted the highest installation rate, up to 16.5%, and were mainly installed in Model Y, AITO M7 and Model 3.

From the perspective of the growth in installation rate, the installation rate of L2 ADAS functions in fuel-powered models grew fastest, up to 48.1% compared with 33.4% in the same period last year, which was primarily driven by the sales of models like Sagitar, Lavida and Mercedes-Benz C-Class. New energy models saw the fastest-growing installation rate of L2.5 ADAS functions, up to 6.0% compared with 3.9% in the prior-year period, which was mainly pushed up by the sales of Li Auto's models, ZEEKR 007 and Blue Mountain DHT-PHEV.

Independent development of intelligent driving chips: ECARX joined the self-development camp, focusing on developing NPU.

ECARX positions itself as an "incremental parts supplier" serving global automakers, and comprehensively deploy incremental parts for intelligent vehicles, such as chips, LiDAR, and computing platforms, for example:

In March 2024, ECARX and SiEngine announced AD1000, a self-developed advanced intelligent driving chip in Longying Series. It adopts a 7nm process and is manufactured by TSMC. With CPU compute of 250 KDMIPS and NPU compute of 256 TOPS, and through multi-chip synergy, it enables computing power of up to 1024 TOPS, meeting the requirements of L2++-L4 intelligent driving. It is expected to come into mass production in October 2024.

Momenta, a Tier 1 supplier of intelligent driving software, also makes layout. In July 2023, several former key staffs of OPPO ZEKU joined Momenta to develop autonomous driving chips. In January 2024, Momenta entered the IP phase in development of autonomous driving chips. In December 2023, Xinxin Hangtu (Suzhou) Technology Co., Ltd. was established as the chip project company of Momenta. The new company raised funds independently and closed the angel funding round. Currently, Momenta's chip team has nearly 100 people.

In addition, emerging carmakers NIO, Xpeng and Li Auto, and conventional OEM BYD are also representatives in independent development of intelligent driving chips. For example, in December 2023 NIO unveiled Shenji NX9031, a chip with CPU compute of 615K DMIPS, enabling microsecond-level dynamic wake-up of various subsystems, and having been installed on NIO ET9. Xpeng's intelligent driving chip was brought up in late 2023 and is scheduled to be mounted on cars in 2025. BYD planned to develop dedicated intelligent driving chips in house from 2022. This project is led by BYD's semiconductor team. Currently, BYD has carried out the self-development projects of intelligent driving sensors, chips and domain controllers.

Whether it is ECARX or OEMs, they put their focus on NPU (Neural Processing Unit) in self-developing intelligent driving chips. Their self-developed NPUs can better adapt to their intelligent driving algorithms and enable higher peak performance, energy efficiency and area efficiency, achieving the aim of quickly processing AI inference tasks. For example, according to ECARX, compared with NVIDIA Orin X, its Longying intelligent driving chip AD1000 has 100% higher NPU capabilities and 185% more local storage space in NPU. Li Auto began to work hard to self-develop intelligent driving chips in November 2023, concentrating on developing NPU modules.

Leveraging the 18C rules of the Hong Kong Exchanges and Clearing Limited (HKEX), China's local intelligent driving chip vendors are concentrating their efforts on going public.

In addition to independent development, China's local intelligent driving chip vendors are doing their utmost to be listed on HKEX. In March 2024, Horizon Robotics submitted a prospectus to the stock exchange. At the same time, Black Sesame Technologies also submitted its application for listing on the main board to HKEX again.

On March 31, 2023, the Chapter 18C of the Rules Governing the Listing of Securities on The Stock Exchange of Hong Kong Limited officially came into effect. Chapter 18C is a new listing regime for specialist technology companies, involving listing applications from companies operating in one of five Specialist Technology Industries: (i) next-generation information technology; (ii) advanced hardware and software; (iii) advanced materials; (iv) new energy and environmental protection; and (v) new food and agriculture technologies. The 18C rules help some technology start-ups which are not profitable to quickly gain support from the capital market for listing, lowering the listing threshold requirements for commercialized and uncommercialized specialist technology companies.

Monthly Monitoring Report on China's Automotive Intelligent Driving Technology and Data Trends has 12 issues a year, and costs US$2,000 per issue, each with different topics.

Table of Contents

Section 1 Insight into Topics

Chapter 1 Overview of Software-Defined Radar

Chapter 2 Status Quo and Development Trends of Software-Defined Radar

Chapter 3 Software-defined Radar Suppliers - Main Software Algorithm Suppliers

Chapter 4 Software-defined Radar Suppliers - Main Hardware and Solution Suppliers

(주)글로벌인포메이션 02-2025-2992 kr-info@giikorea.co.kr
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