세계의 수소 연료전지 상용차 : 세계의 시장 점유율과 순위, 전체 매출 및 수요 예측(2025-2031년)
Hydrogen Fuel Cell Commercial Vehicle - Global Market Share and Ranking, Overall Sales and Demand Forecast 2025-2031
상품코드 : 1859964
리서치사 : QYResearch
발행일 : 2025년 10월
페이지 정보 : 영문
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한글목차

세계의 수소 연료전지 상용차 시장 규모는 2024년에 22억 2,700만 달러로 추정되며, 2025년부터 2031년까지 예측 기간 동안 CAGR 8.8%로 성장하여 2031년까지 39억 7,000만 달러로 확대될 것으로 예측됩니다.

본 보고서는 최근 수소 연료전지 상용차 관련 관세 조정과 국제적인 전략적 대응책에 대해 국경 간 산업 발자국, 자본 배분 패턴, 지역 경제의 상호의존성, 공급망 재구축 등의 관점에서 종합적인 평가를 제공합니다.

수소 연료전지 상용차는 수소를 동력원으로 하는 무공해 운송 솔루션으로, 양성자 교환막 연료전지(PEMFC)가 화학 에너지를 전기로 변환하여 모터를 구동합니다. 이 카테고리에는 주로 시내버스, 장거리 버스, 중대형 트럭, 특수 산업 차량이 포함됩니다. 업스트림 공급망에는 고순도 수소 생산(물의 전기분해 또는 천연가스 개질을 통한), 주요 연료전지 재료(양성자 교환막, 백금계 촉매, 양극판, 탄소섬유 수소 탱크) 및 연료전지 스택 제조가 포함됩니다. 세계적인 주요 공급업체로는 Ballard Power Systems, Plug Power, Cummins, Toyota HTWO, Weichai Power, SinoHytec 등이 있습니다. 일부 제조업체는 자체 생산 라인을 보유하고 있으며, 단일 라인의 연간 생산능력은 일반적으로 수천에서 수만 개의 연료전지 스택을 생산할 수 있지만, 시장 수요의 확대에 따라 전 세계 생산능력은 빠르게 확대되고 있습니다.

다운스트림의 용도는 크게 세 가지 분야로 나눌 수 있습니다. 도시 대중교통(버스 및 통근용 장거리 버스), 장거리 운송(중대형 트럭, 장거리 버스), 특수 산업 및 물류 차량(항만 터미널 트랙터, 청소차, 광산용 차량)입니다. 대표적인 고객으로는 대중교통 사업자, 물류 기업, 항만 및 산업 운영자, 정부 주도의 실증 프로젝트 및 녹색 교통 이니셔티브 등이 있습니다. 장거리 주행, 빠른 연료 보급, 우수한 저온 적응성, 무공해 등의 장점을 갖춘 수소 연료전지 상용차는 중국, 유럽, 일본, 북미에서 빠르게 도입되고 있으며, 지속가능한 도시 모빌리티와 장거리 물류의 중요한 솔루션이 되고 있습니다.

2024년 수소 연료전지 상용차의 세계 평균 가격은 대당 약 216,300달러, 총 판매량은 약 10,300대로 추정됩니다.

수소 연료전지 상용차는 세계 청정에너지 운송 시스템에서 하이엔드 무공해 솔루션으로 자리매김하고 있으며, 특히 도시 버스, 장거리 물류, 특수 산업 운송에 적합합니다. 현재 총소유비용(TCO)은 여전히 상대적으로 높으며, 그 주요 요인은 고가의 연료전지 시스템과 수소 연료 비용에 있습니다. 배터리 전기자동차나 메탄올 수소차에 비해 수소 연료전지 상용차는 조달비용과 에너지 소비비용이 높고, 관련 수소 충전 인프라에 대한 투자도 크게 높아 중소형 사업자에게는 큰 장벽이 되고 있습니다.

환경 적응성 측면에서 수소 연료전지 상용차는 극저온 환경에서도 우수한 성능을 발휘하여 극저온 환경에서도 안정적인 주행이 가능하며, 이는 배터리 전기자동차에 비해 뚜렷한 우위를 점하고 있습니다. 배터리 전기자동차는 동절기에 주행거리 단축과 충전 시간 연장이 발생하는 경우가 많은 반면, 수소차는 기존 연료차와 동등한 시간 내에 급유가 가능하여 운영 효율과 차량 가동률을 크게 향상시킬 수 있습니다. 그러나 연료전지의 유지보수 및 수리에 대한 높은 기술적 복잡성은 운영 및 교육에 대한 높은 요구사항으로 인해 보급 확대에 큰 걸림돌로 작용하고 있습니다.

향후 수소 제조 비용의 하락, 연료전지 기술의 지속적인 발전, 전 세계적인 환경 및 저탄소 정책의 진전에 따라 수소 연료전지 상용차는 장거리 및 중량물 운송 분야에서 확대될 것으로 예상됩니다. 정책적 인센티브, 실증 프로젝트, 인프라 구축이 시장 성장의 주요 동력이 될 것입니다. 한편, 메탄올 수소차 및 배터리 전기상용차와의 경쟁이 심화됨에 따라 시장 기업은 비용 최적화, 운영 효율성, 기술적 신뢰성의 균형을 맞춰 다변화하는 신에너지 상용차 시장에서 경쟁 우위를 확보해야 합니다.

이 보고서는 세계 수소 연료전지 상용차 시장에 대해 총 판매량, 매출, 매출액, 가격, 주요 기업 시장 점유율 및 순위를 중심으로 지역별, 국가별, 유형별, 용도별 분석을 종합적으로 제시하는 것을 목적으로 합니다.

수소 연료전지 상용차 시장의 규모와 추정 및 예측은 판매량(대수)과 매출액(백만 달러)의 관점에서 제시되며, 2024년을 기준 연도로 하여 2020년부터 2031년까지의 과거 데이터와 예측 데이터를 포함하고 있습니다. 정량적, 정성적 분석을 통해 독자들이 수소 연료전지 상용차 관련 사업 전략 및 성장 전략 수립, 시장 경쟁 평가, 현재 시장에서의 자사 포지셔닝 분석, 정보에 입각한 사업적 판단을 할 수 있도록 지원합니다.

시장 세분화

기업별

유형별 부문

용도별 부문

지역별

KSM
영문 목차

영문목차

The global market for Hydrogen Fuel Cell Commercial Vehicle was estimated to be worth US$ 2227 million in 2024 and is forecast to a readjusted size of US$ 3970 million by 2031 with a CAGR of 8.8% during the forecast period 2025-2031.

This report provides a comprehensive assessment of recent tariff adjustments and international strategic countermeasures on Hydrogen Fuel Cell Commercial Vehicle cross-border industrial footprints, capital allocation patterns, regional economic interdependencies, and supply chain reconfigurations.

Hydrogen fuel cell commercial vehicles are zero-emission transportation solutions powered by hydrogen, where proton exchange membrane fuel cells (PEMFCs) convert chemical energy into electricity to drive the motor. This category primarily includes city buses, long-distance coaches, medium- and heavy-duty trucks, and specialized industrial vehicles. The upstream supply chain involves high-purity hydrogen production (via water electrolysis or natural gas reforming), key fuel cell materials (proton exchange membranes, platinum-based catalysts, bipolar plates, carbon-fiber hydrogen tanks), and fuel cell stack manufacturing. Leading global suppliers include Ballard Power Systems, Plug Power, Cummins, Toyota HTWO, Weichai Power, and SinoHytec. Some manufacturers operate their own production lines, with single-line annual capacity typically ranging from several thousand to over ten thousand fuel cell stacks, while global production capacity continues to expand rapidly to meet growing market demand.

Downstream applications are mainly divided into three segments: urban public transit (buses and commuter coaches), long-haul transportation (medium- and heavy-duty trucks, long-distance coaches), and specialized industrial and logistics vehicles (port terminal tractors, sanitation trucks, mining vehicles). Typical customers include public transport operators, logistics companies, port and industrial operators, as well as government demonstration projects and green transportation initiatives. With advantages such as long driving range, fast refueling, strong low-temperature adaptability, and zero emissions, hydrogen fuel cell commercial vehicles are rapidly being deployed in China, Europe, Japan, and North America, becoming a key solution for sustainable urban mobility and long-distance logistics.

In 2024, the global average price of hydrogen fuel cell commercial vehicles is approximately USD 216,300 per unit, with a total sales volume of around 10,300 units.

Hydrogen fuel cell commercial vehicles are regarded as a high-end zero-emission solution within the global clean energy transport ecosystem, particularly suitable for city buses, long-haul logistics, and specialized industrial transportation. Currently, their total cost of ownership (TCO) remains relatively high, primarily due to the expensive fuel cell systems and hydrogen fuel costs. Compared with battery-electric and methanol-hydrogen vehicles, hydrogen fuel cell commercial vehicles incur higher procurement and energy consumption costs, and the associated hydrogen refueling infrastructure investment is substantially greater, posing a significant barrier for small and medium-sized operators.

In terms of environmental adaptability, hydrogen fuel cell commercial vehicles demonstrate strong performance, capable of operating reliably under extremely low-temperature conditions, which is a distinct advantage over battery-electric vehicles. Battery-electric vehicles often face reduced range and extended charging times during winter, whereas hydrogen vehicles can refuel in a timeframe comparable to traditional fueling, significantly enhancing operational efficiency and fleet utilization. Nevertheless, the high technical complexity of fuel cell maintenance and repair imposes elevated operational and training requirements, representing a notable obstacle for widespread adoption.

Looking forward, as hydrogen production costs decline, fuel cell technology continues to advance, and global green and low-carbon policies gain traction, hydrogen fuel cell commercial vehicles are expected to expand in long-haul and heavy-duty applications. Policy incentives, demonstration projects, and infrastructure deployment will serve as primary drivers of market growth. Meanwhile, competition with methanol-hydrogen and battery-electric commercial vehicles will intensify, requiring market players to strike a balance among cost optimization, operational efficiency, and technical reliability to secure a competitive edge in the increasingly diversified new-energy commercial vehicle market.

This report aims to provide a comprehensive presentation of the global market for Hydrogen Fuel Cell Commercial Vehicle, focusing on the total sales volume, sales revenue, price, key companies market share and ranking, together with an analysis of Hydrogen Fuel Cell Commercial Vehicle by region & country, by Type, and by Application.

The Hydrogen Fuel Cell Commercial Vehicle market size, estimations, and forecasts are provided in terms of sales volume (Units) and sales revenue ($ millions), considering 2024 as the base year, with history and forecast data for the period from 2020 to 2031. With both quantitative and qualitative analysis, to help readers develop business/growth strategies, assess the market competitive situation, analyze their position in the current marketplace, and make informed business decisions regarding Hydrogen Fuel Cell Commercial Vehicle.

Market Segmentation

By Company

Segment by Type

Segment by Application

By Region

Chapter Outline

Chapter 1: Introduces the report scope of the report, global total market size (value, volume and price). This chapter also provides the market dynamics, latest developments of the market, the driving factors and restrictive factors of the market, the challenges and risks faced by manufacturers in the industry, and the analysis of relevant policies in the industry.

Chapter 2: Detailed analysis of Hydrogen Fuel Cell Commercial Vehicle manufacturers competitive landscape, price, sales and revenue market share, latest development plan, merger, and acquisition information, etc.

Chapter 3: Provides the analysis of various market segments by Type, covering the market size and development potential of each market segment, to help readers find the blue ocean market in different market segments.

Chapter 4: Provides the analysis of various market segments by Application, covering the market size and development potential of each market segment, to help readers find the blue ocean market in different downstream markets.

Chapter 5: Sales, revenue of Hydrogen Fuel Cell Commercial Vehicle in regional level. It provides a quantitative analysis of the market size and development potential of each region and introduces the market development, future development prospects, market space, and market size of each country in the world.

Chapter 6: Sales, revenue of Hydrogen Fuel Cell Commercial Vehicle in country level. It provides sigmate data by Type, and by Application for each country/region.

Chapter 7: Provides profiles of key players, introducing the basic situation of the main companies in the market in detail, including product sales, revenue, price, gross margin, product introduction, recent development, etc.

Chapter 8: Analysis of industrial chain, including the upstream and downstream of the industry.

Chapter 9: Conclusion.

Table of Contents

1 Market Overview

2 Competitive Analysis by Company

3 Segmentation by Type

4 Segmentation by Application

5 Segmentation by Region

6 Segmentation by Key Countries/Regions

7 Company Profiles

8 Industry Chain Analysis

9 Research Findings and Conclusion

10 Appendix

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