아유르베다 시장은 예측 기간(2024-2031년)에 CAGR 25.2%로 성장할 것으로 예측됩니다. 아유르베다는 인도에서 유래한 전인적 건강관리 접근방식으로 몸, 마음, 정신의 균형에 초점을 맞추었습니다. 시장 성장은 천연 및 유기농 제품에 대한 수요 증가, 정부 기관의 충분한 지원, 아유르베다의 장점에 대한 인식 증가에 크게 의존하고 있습니다.
시장 역학
내추럴 유기농 제품에 대한 수요 증가
소비자들은 약물 치료에 대한 역학 관계의 변화, 유기농 및 지속가능한 제품으로의 전환, 화학 물질에 기반한 치료의 잠재적 위험성 등으로 인해 기존 의약품을 대체할 수 있는 천연 및 유기농 제품을 찾고 있습니다. 아유르베다는 약초 요법과 전체론적 건강법에 중점을 두고 있으며, 이러한 증가 추세에 공명하고 있습니다. 예를 들어 AYUSH 수출 보고서 2023에 따르면 인도는 생약 분야의 세계 무역에서 꾸준히 존재감을 높이고 있습니다. 이 분야의 수출액은 2017년 8억 6,000만 달러에서 2021년 12억 6,000만 달러로 7.8%의 견고한 성장률을 기록했습니다. 전체적으로 미국(34.9%), EU(18.7%), UAE(5.5%)는 2021년 전체 아유르베다 수출의 59.1%를 차지하는 세 가지 카테고리의 주요 시장입니다.
아유르베다 퍼스널케어 및 웰니스 산업의 성장
전 세계에서 화학물질이 함유된 퍼스널케어 제품의 부작용에 대한 인식 증가, 아유르베다 제품의 접근성 향상, 자연 식품 및 유기농 제품에 대한 선호도 증가, 아시아태평양의 전통적 지혜에 대한 수용 등이 아시아태평양에서 아유르베다 퍼스널케어 제품 수요를 촉진하고 있으며, 아유르베다 퍼스널케어 및 웰니스 제품에 대한 수요를 자극하고 있습니다. 예를 들어 인도산업연맹(CII)에 따르면 인도의 아유르베다 미용 및 건강 시장은 2020년까지 15.0% 성장할 것으로 예상됩니다. 이러한 움직임은 자연스럽고 지속가능한 삶을 추구하는 전 세계의 큰 흐름에 대응하고 있습니다. 인도인들은 종합적인 건강을 증진시키는 고대 인도 의학인 아유르베다의 이점을 점점 더 많이 깨닫고 있습니다.
시장 세분화
온라인 마켓플레이스 부문은 향후 수년간 성장할 것으로 예상됩니다.
온라인 시장의 편의성과 접근성, 세계 진출, 타깃 마케팅, 인터넷 보급률 증가 등이 이 부문의 성장을 지원하는 주요 요인으로 꼽힙니다. 이 부문은 전통적인 소매 채널에 비해 제품 혁신의 기회와 배송 방법을 제공하는 동시에 광범위한 제품 범위로 소비자에게 다가갈 수 있으므로 국제 브랜드뿐만 아니라 현지 제조업체도 비즈니스 성장을 위해 온라인 입지를 등록하고 있습니다.
헬스케어가 가장 큰 부문이 될 것으로 전망
헬스케어 부문이 가장 큰 시장 점유율을 차지할 것으로 예상됩니다. 이 분야의 성장을 지원하는 주요 요인으로는 아유르베다 요법과 전통 의학의 융합, 판차카르마 치료 센터의 인기, 아유르베다 요법의 신뢰도 향상, 업계 표준화 및 규제, 세계적 수준의 아유르베다 웰빙 및 예방 의료 시스템 개발에 대한 집중 등이 있습니다. 예를 들어 2022년 12월 All India Institute of Ayurveda(AIIA)는 쿠바의 University of Medical Sciences와 MoU를 체결하고, 독일의 REAA(Rosenberg European Academy of Ayurveda)와의 협약을 5년 더 연장했습니다.
세계 아유르베다 시장은 북미(미국, 캐나다), 유럽(영국, 이탈리아, 스페인, 독일, 프랑스, 기타 유럽), 아시아태평양(인도, 중국, 일본, 한국, 기타 아시아태평양), 기타 지역(중동 및 아프리카, 라틴아메리카) 등 지역별로 세분화되어 있습니다. 더 세분화되어 있습니다.
아시아태평양은 아유르베다의 발상지로서 세계 아유르베다 시장을 독점하고 있습니다. 이 지역의 현대 아유르베다 인프라 연구개발, 각국 정부의 지원 증가, 이 지역의 허브 제품 수출 증가는 이 지역 시장 성장을 더욱 촉진하고 있습니다. 예를 들어 2024년 2월 인도 아유르베다 국립 아유르베다 연구소(자이푸르)와 태국 공중보건부 태국 전통 대체의학국은 뉴델리에 아유르베다와 태국 전통 의학의 학술 공동 연구 기관을 설립하기 위한 양해각서를 체결했습니다.
Ayurveda Market Size, Share & Trends Analysis Report by Form (Herbal, Mineral, and Herbo-Mineral), by Application (Medical/Therapy, and Personal), by Distribution Channel (Retail Stores, Supermarkets, and Online Marketplaces), and by End-User (Healthcare, and Academia & Research), Forecast Period (2024-2031)
Ayurveda market is anticipated to grow at a CAGR of 25.2% during the forecast period (2024-2031). Ayurveda is a framework of holistic healthcare approaches that originated in India, focusing on the balance between the mind, body, and spirit. The market growth is majorly dependent on rising demand for natural and organic products, ample support from state-run organizations, and growing awareness of the benefits of Ayurveda.
Market Dynamics
Rising Demand for Natural and Organic Products
Consumers are increasingly seeking natural and organic alternatives to conventional medicines owing to changing dynamics for medicinal treatments, a shift towards organic and sustainable products, and the potential risk of chemical-based treatment, among others. Ayurveda, with its emphasis on herbal remedies and holistic wellness practices, resonates with this growing trend, which is expected to benefit the industry. For instance, according to the AYUSH export report 2023, India has steadily increased its presence in the global trade of the herbal medicinal sector. Exports in the sector expanded from $0.86 billion in 2017 to $1.26 billion in 2021, registering a robust growth of 7.8%. Overall, the USA (34.9%), EU (18.7%), and UAE (5.5%) are the major markets for all three categories of Ayush exports, contributing to 59.1% of all Ayush exports in 2021.
Growth of Ayurvedic Personal Care & Wellness Industry
Globally, increased awareness of the side effects of chemical-based personal care products, increasing availability and accessibility of ayurvedic products, rising preference for consuming natural and organic products, and embracing traditional wisdom in the Asia-Pacific region have stimulated demand for ayurvedic personal care and wellness products. For instance, according to the Confederation of Indian Industry (CII), the Ayurvedic beauty and wellness market in India is expected to grow by 15.0% in 2020. This move corresponds to a larger global trend toward natural and sustainable living. Indians are increasingly discovering the benefits of Ayurveda, an ancient Indian medical practice that promotes total well-being.
Market Segmentation
Online Marketplace Segment Is Expected To Grow Over The Coming Years
The primary factors supporting segmental growth include the convenience and accessibility of online markets, global reach, targeted marketing, and rising internet penetration. This segment caters to consumers with a wide product range while also offering better opportunities for product innovation and delivery methods compared to traditional retail channels, which has instigated international brands as well as local manufacturers to register an online presence for business growth. For instance, in February 2022, Amazon India announced the launch of a separate storefront for Ayurvedic products on their marketplace (Amazon. in). The storefront was officially launched at a virtual event by Shri Sarbananda Sonowal, Hon'ble Union Cabinet Minister, Ministry of Ayush, and will increase the visibility of unique Ayurvedic products such as juices, skin-care supplements, immunity boosters, oils, and more from small businesses and direct-to-consumer brands.
Healthcare is Projected to Emerge as the Largest Segment
The healthcare segment is expected to hold the largest share of the market. The primary factors supporting the segment's growth include the integration of Ayurvedic therapies with traditional medicine, the popularity of Panchakarma treatment centers, increasing credibility of Ayurvedic treatments, standardization and regulation of the industry, and a focus on developing world-class Ayurvedic wellness and preventative care systems. For instance, in December 2022, the All India Institute of Ayurveda (AIIA) entered an MoU with the University of Medical Sciences in Cuba and extended its agreement with REAA (Rosenberg European Academy of Ayurveda) in Germany for another five years with the aim of extending traditional wellness systems at global levels.
The global ayurveda market is further segmented based on geography including North America (the US, and Canada), Europe (the UK, Italy, Spain, Germany, France, and the Rest of Europe), Asia-Pacific (India, China, Japan, South Korea, and Rest of Asia-Pacific), and the Rest of the World (the Middle East & Africa, and Latin America).
The Asia-Pacific region is dominating the global Ayurveda market owing to the origination of Ayurveda in the region. The development of modern Ayurveda infrastructure studies & research in the region, increasing support from governments, and growing exports of herbal products from the region to Western countries are further aiding the regional market growth. For instance, in February 2024, the National Institute of Ayurveda, Jaipur, under the Ministry of Ayush of the Government of India and the Department of Thai Traditional and Alternative Medicine of the Ministry of Public Health of the Government of the Kingdom of Thailand signed a Memorandum of Understanding (MoU) on the establishment of an Academic Collaboration in Ayurveda and Thai Traditional Medicine in New Delhi.
The major companies serving the global ayurveda market include Patanjali Ayurveda Ltd., Kerala Ayurveda Ltd., Himalaya, Vicco Laboratories, and Dabur Ltd., among others. The market players are focusing on capitalizing on growth by adopting strategies such as collaboration, partnerships, and market expansion among others. For instance, in May 2022, the Ayurveda Company (T.A.C), a D2C company in the natural beauty and wellness space, expanded its product portfolio with the launch of T.A.C Junior, an exclusive baby care line comprised entirely of Ayurvedic goods.