스티렌 부타디엔 고무(SBR) 시장 : 점유율 분석, 산업 동향, 통계, 성장 예측(2025-2030년)
Styrene Butadiene Rubber (SBR) - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)
상품코드 : 1851477
리서치사 : Mordor Intelligence
발행일 : 2025년 07월
페이지 정보 : 영문
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한글목차

스티렌 부타디엔 고무(SBR) 시장 규모는 2025년에 143억 9,000만 달러, 예측 기간(2025-2030년)의 CAGR은 3.86%를 나타내고, 2030년에는 174억 달러에 달할 것으로 예측됩니다.

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신흥 경제국의 왕성한 타이어 수요, 지속적인 인프라 투자, 지속가능성에 관한 규제의 의무화가 이러한 완만한 성장 경로를 형성하고 있습니다. 저회전저항 타이어 기술에 대한 투자, 건설 및 포장 분야에서 접착제 사용 확대, 폴리머 개질 아스팔트 사양 등 모든 것이 소비 전망을 강화합니다. 동시에 원유에 연동한 원료의 변동, 탄소 규제의 강화, 열가소성 엘라스토머와의 경쟁 격화가 판매량과 가격 결정력을 약화시키고 있습니다. 아시아 생산 클러스터는 대규모 생산 능력과 자동차 고객과의 근접성을 결합하여 세계 리더십을 강화하는 반면, 유럽과 미국의 생산자는 금리를 확보하기 위해 비즈니스 매각과 지속 가능한 제품의 방향 전환을 추구합니다.

세계 스티렌 부타디엔 고무(SBR) 시장 동향과 통찰

신흥국의 타이어 교환 수요 급증

자동차 보유 대수의 확대와 도로망의 정비가 함께 타이어의 마모율이 대폭 상승해, 스티렌 부타디엔 고무(SBR) 시장의 타이어 컴파운드 수요를 증가시키고 있습니다. 인도에서는 교환용 타이어가 타이어 총 소비량의 60%를 차지하고 있으며, 브리지스톤은 이에 대응하기 때문에 현지 생산 능력 확대에 8,500만 달러를 투입하고 있습니다. 래디얼 타이어를 채택하면 1개당 SBR 사용량이 두 배로 증가하고 수량이 더욱 증가합니다. 교체 사이클은 OEM 수요보다 경기 감속의 영향을 받기 어렵기 때문에 업계 계곡의 다운 사이드 보호가 됩니다. 따라서 신흥아시아와 라틴아메리카는 세계 매출을 중기적으로 확실히 밀어 올립니다.

EU와 중국에서 저회전저항 타이어로 이동

차량의 연비 효율 향상을 목적으로 하는 규제로 인해 히스테리시스가 작은 실리카 트레드 컴파운드를 가능하게 하는 솔루션 SBR 등급에 대한 수요가 증가하고 있습니다. EU의 소비자 라벨링은 이미 A 랭크의 구름 저항 제품으로 구매를 이동하고 있으며, 제조업체는 이러한 프리미엄 카테고리에서 15-20%의 수량 성장을 기록하고 있습니다. 중국은 헤비 듀티 분야에서의 동향을 반영하여 고급 기능화가 가능한 공급업체에게 큰 비즈니스 기회를 제공합니다. 에멀젼 SBR과 용액 SBR의 성능 차이는 확대되고 있으며, 하이스펙 폴리머의 가격 프리미엄은 강화되는 한편, R&D 주도의 제조업체는 보상받게 됩니다.

원유 연동 부타디엔 가격의 난고하

일반적으로 원료 비용은 SBR의 총 제조 비용의 70%를 차지하므로 원유 가격이 상승하면 마진이 악화됩니다. 수출업체에게는 환율 변동이 더 예측 불가능한 요소를 늘릴 것입니다. 2024년에 천연 고무가 급등함에 따라 SBR의 상대적인 비용 포지션은 일시적으로 개선되었지만, 원유 유래의 부타디엔의 2도의 급등으로 그 우위성은 급속히 상실되었습니다. 고정가격 조항이 있는 장기공급계약은 업계가 갑작스런 원료가격 상승을 전가할 수 있는 능력을 제한하고 있기 때문에 많은 기업들이 운전자본요건을 끌어올리는 헤지와 재고전략을 채택할 수밖에 없습니다.

부문 분석

에멀젼 SBR이 2024년 판매량의 71.13%를 차지했지만, 2030년까지 연평균 복합 성장률(CAGR)은 용액 SBR이 가장 높아 4.34%를 기록할 전망입니다. 솔루션 등급으로 인한 스티렌 부타디엔 고무(SBR) 시장 규모는 고성능 타이어 트레드를 위한 입상 수요를 반영하여 2025년 40억 8,000만 달러에서 2030년에는 50억 6,000만 달러로 확대될 것으로 예측됩니다. 관능기화된 용액 폴리머는 분자량 분포가 보다 타이트해져 충전제의 상용성이 우수하기 때문에 웨트 그립을 손상시키지 않고 트레드의 경량화가 가능해집니다. ARLANXEO사가 최근 돌 마겐에서 실시한 생산 능력 증강은 저회전 저항 타이어에 대한 자동차 제조업체의 요구에 따른 것입니다. 성능 사양이 엄격해짐에 따라 솔루션 SBR은 특히 소비자 의식이 가장 높은 유럽, 중국, 프리미엄 리플레이스 시장에서 점유율을 확대하고 있습니다. 에멀젼 SBR은 규모의 이점, 광범위한 반응기 기반 설치 및 광범위한 배합의 자유도로 인해 대량 판매 시장 부문에서 필수적인 존재로 남아 있습니다. 그러나 가격 중심의 포지셔닝으로 인해 마진은 원료 변동에 좌우되기 쉽습니다. 따라서 저비용 에멀젼 플랫폼과 프리미엄 솔루션을 결합한 혼합 판매 전략을 통해 전체 자동차 사이클 수익원을 보호할 수 있습니다.

스티렌 부타디엔 고무(SBR) 시장 점유율은 타이어 라벨 규제, 전기자동차의 보급, OEM의 지속가능성 목표에 힘입어 2030년까지 3포인트 상승할 전망입니다. 비용에 민감한 신흥 경제 국가에서도 습식 그립 성능과 구름 저항 성능에 대한 정책적 요구가 솔루션 SBR로의 전환을 가속화하고 있습니다. 연속 공정, 첨단 촉매 시스템, 인라인 기능화에 투자하는 생산자는 에너지 효율을 개선하고 플랜트 제어를 디지털화함으로써 변동 비용을 낮추면서 프리미엄 가격을 획득할 수 있습니다.

지역 분석

아시아태평양은 2024년에 45.64%의 매출 점유율을 유지하며 2030년까지 연평균 복합 성장률(CAGR) 4.28%를 보일 것으로 예측됩니다. 중국은 타이어와 합성 고무의 풍부한 생산 능력을 가지고 있으며, 에멀젼과 용액의 두 등급을 신속하게 확장 할 수 있습니다. 국내 수요는 자동차 보유 대수 증가, 인프라 자극책, 수출 능력을 해방하는 국가의 재활용 할당에 의해 밀어올려집니다. 인도 시장은 2032년까지 타이어 업계의 수익이 220억 달러로 두배로 늘어날 것이라는 예측에 힘입어 설비 증강과 후방 통합 투자에 박차를 가합니다. 태국과 말레이시아는 천연 고무 생산을 통해 가와카미로부터공급을 보완하고 컴파운드 업체에 종합적인 조달 이점을 제공합니다. 그러나 탄소 가격, 대기 배출 규제 강화, 수질 오염 규제는 비용 상승과 오래된 SBR 자산 이전의 방아쇠가 될 수 있습니다.

북미는 성숙하면서도 견고한 소비에 지지되고 있어 그 밑바닥이 되고 있는 것은 리플레이스 타이어, 고속도로 개수용의 폴리머 개질 아스팔트, E-Commerce 포장에 있어서의 접착제의 사용입니다. 미국의 타이어 제조업체는 기능화 솔루션 SBR을 많이 사용하는 경트럭용 및 초고성능 타이어 등 성능 틈새 분야에 계속 중점을 두고 있습니다. 멕시코는 자동차 조립의 니어 쇼어링 허브로 부상하여 자동차 고무 부품 수요가 증가합니다. 캐나다 광업 및 오일 샌드 사업은 산업용 SBR의 적용을 특히 컨베이어 벨트 및 보호 코팅에서 호조로 유지합니다. 전반적으로 각 지역의 성장은 세계 평균에 가까운 수준에서 추이하고 있지만 고가치 폴리머로 치우쳐 있습니다.

유럽은 자동차 생산량의 감소라는 제약을 받지만, EU의 지속가능성 의제의 혜택을 받아 선진적이고 저탄소 SBR이 선호됩니다. 독일, 프랑스, 이탈리아의 타이어 공장은 에코 퍼포먼스 등급의 채택을 강화하고 유럽의 생산 능력이 확대될 때까지 한국과 싱가포르로부터의 용액 SBR의 수입을 증가시킵니다. 동유럽 고속도로 및 공항 리노베이션은 폴리머 개질 아스팔트의 사용을 자극하고 자동차 연화를 부분적으로 상쇄합니다. 향후 예정된 CBAM은 고탄소 아스팔트의 수입을 억제하고 수출국에서의 현지 조달과 재생에너지의 업그레이드를 촉진할 것으로 보입니다. 스칸디나비아와 베네룩스 시장은 바닥재와 스포츠면에서 재생 SBR 응용 분야에서 주도하고 있으며 순환 솔루션을 중시하는 틈새 시장을 개발하고 있습니다.

기타 혜택 :

목차

제1장 서론

제2장 조사 방법

제3장 주요 요약

제4장 시장 상황

제5장 시장 규모와 성장 예측

제6장 경쟁 구도

제7장 시장 기회와 장래의 전망

SHW
영문 목차

영문목차

The Styrene Butadiene Rubber Market size is estimated at USD 14.39 billion in 2025, and is expected to reach USD 17.40 billion by 2030, at a CAGR of 3.86% during the forecast period (2025-2030).

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Strong tire demand in emerging economies, sustained infrastructure investment, and mandatory sustainability regulations shape this moderate growth path. Investments in low-rolling-resistance tire technology, expanding adhesive usage in construction and packaging, and polymer-modified asphalt specifications all strengthen the consumption outlook. At the same time, crude-linked feedstock volatility, stricter carbon rules, and mounting competition from thermoplastic elastomers temper volume and pricing power. Asian manufacturing clusters reinforce global leadership by pairing large-scale capacity with proximity to automotive customers, whereas Western producers pursue divestitures and sustainable product pivots to protect margins.

Global Styrene Butadiene Rubber (SBR) Market Trends and Insights

Tire Replacement Demand Spike in Emerging Economies

Vehicle fleet expansion combined with improved road networks significantly raises tire wear rates, pushing Styrene Butadiene Rubber market demand for tire compounds. Replacement tires already contribute 60% of total tire consumption in India, and Bridgestone has responded by committing USD 85 million to expand local production capacity. Radial tire adoption multiplies SBR usage per unit, further escalating volumes. Replacement cycles remain less affected by economic slowdowns than OEM demand, providing downside protection during industry troughs. Emerging Asia and Latin America therefore deliver a reliable mid-term uplift to global sales.

Shift Toward Low-Rolling-Resistance Tires in EU & China

Regulations aimed at fleet fuel efficiency elevate demand for solution SBR grades that enable silica-filled tread compounds with lower hysteresis. EU consumer labeling has already shifted purchasing toward A-rated rolling-resistance products, with manufacturers recording 15-20% volume growth in these premium categories. China mirrors the trend in heavy-duty segments, translating to sizeable opportunities for suppliers capable of advanced functionalisation. The widening performance gap between emulsion and solution SBR reinforces price premiums for high-spec polymers while rewarding R&D-driven producers.

Crude-Linked Butadiene Price Volatility

Feedstock costs typically represent up to 70% of total SBR manufacturing expenses, leaving margins exposed when crude prices spike. Currency swings add a further layer of unpredictability for exporters. While natural rubber rallies in 2024 temporarily improved SBR's relative cost position, dual increases in crude derived butadiene quickly eroded that advantage. Long-term supplier contracts with fixed pricing clauses limit the industry's ability to pass on sudden feedstock hikes, forcing many firms to adopt hedging and inventory strategies that raise working capital requirements.

Other drivers and restraints analyzed in the detailed report include:

  1. Rapid Highway & Airport Construction Boosting Polymer-Modified Asphalt
  2. OEM Push for 10% Tread Weight Reduction via Functionalised S-SBR
  3. Growing TPE Substitutes in Footwear

For complete list of drivers and restraints, kindly check the Table Of Contents.

Segment Analysis

Solution SBR recorded the highest 4.34% CAGR through 2030, even though emulsion SBR controlled 71.13% of 2024 volumes. The Styrene Butadiene Rubber market size attributed to solution grades is projected to expand from USD 4.08 billion in 2025 to USD 5.06 billion in 2030, reflecting granular demand for high-performance tire treads. Functionalised solution polymers achieve tighter molecular weight distributions and superior filler compatibility, enabling tread weight reductions without compromising wet grip. ARLANXEO's recent capacity addition in Dormagen aligns with automaker requirements for low-rolling-resistance tires. As performance specifications tighten, solution SBR gains share, particularly in Europe, China, and premium replacement markets where consumer awareness is highest. Emulsion SBR remains indispensable in mass-market segments thanks to scale advantages, extensive installed reactor base, and wide compounding latitude. Yet its price-driven positioning leaves margins vulnerable to feedstock swings. Blended distribution strategies that pair low-cost emulsion platforms with premium solution offerings thus protect revenue streams across automotive cycles.

The Styrene Butadiene Rubber market share commanded by solution grades is likely to rise by 3 percentage points by 2030, supported by ongoing tire label regulation, electric vehicle proliferation, and OEM sustainability targets. Even in cost-sensitive emerging economies, policy-driven requirements for wet-grip and rolling-resistance performance accelerate migration to solution SBR. Producers investing in continuous processes, advanced catalyst systems, and in-line functionalisation can capture premium pricing while lowering variable costs via energy efficiency improvements and digitalised plant control.

The Styrene Butadiene Rubber Market Report is Segmented by Type (Emulsion SBR, Solution SBR), Application (Tyres, Adhesives, Footwear, Other Applications), and Geography (Asia-Pacific, North America, Europe, South America, Middle East and Africa). The Market Forecasts are Provided in Terms of Value (USD).

Geography Analysis

Asia-Pacific maintained 45.64% revenue share in 2024 and is projected to grow at 4.28% CAGR through 2030. China anchors regional dominance with extensive captive tire and synthetic rubber capacity, enabling fast scale-up for both emulsion and solution grades. Domestic demand receives a boost from rising car parc, infrastructure stimulus, and national recycling quotas that release capacity for export. India's market is propelled by a forecast doubling of tire industry revenue to USD 22 billion by 2032, spurring incremental capacities and backward integration investments. Thailand and Malaysia complement upstream supply via natural rubber output, affording compounders integrated sourcing advantages. However, carbon pricing, stricter air-emission norms, and water-pollution controls could trigger cost escalations or relocation of older SBR assets within the bloc.

North America delivers mature yet steady consumption underpinned by replacement tires, polymer-modified asphalt for highway rehabilitation, and adhesive uptake in e-commerce packaging. United States tire makers continue to emphasise performance niches such as light-truck and ultra-high-performance variants that lean heavily on functionalised solution SBR. Mexico's emergence as a near-shoring hub for motor vehicle assembly adds incremental demand for automotive rubber parts. Canadian mining and oil sands operations keep industrial SBR uses buoyant, particularly in conveyor belts and protective coatings. Overall, regional growth hovers close to the global average but skews toward higher value polymers.

Europe is constrained by a lower vehicle production trajectory but benefits from the EU's sustainability agenda that favours advanced and lower-carbon SBR. German, French, and Italian tire plants intensify adoption of eco-performance grades, amplifying imports of solution SBR from Korea and Singapore until European capacity expands. Eastern European highway and airport upgrades stimulate polymer-modified asphalt usage, partially offsetting automotive softness. The upcoming CBAM will likely curtail high-carbon imports and encourage local sourcing or renewable-energy upgrades in exporting countries. Scandinavian and Benelux markets lead on recycled SBR applications in flooring and sports surfaces, fostering niches that valorise circular solutions.

  1. ARLANXEO
  2. Asahi Kasei Corporation
  3. China Petrochemical Corporation (Sinopec)
  4. Dynasol Group
  5. ENEOS Corporation
  6. Eni S.p.A
  7. JSR Corporation
  8. Kemipex
  9. Kumho Petrochemical
  10. LANXESS
  11. LG Chem
  12. PETKIM
  13. SIBUR Holding PJSC
  14. Sumitomo Chemical Co. Ltd.
  15. Synthos
  16. The Goodyear Tire & Rubber Company
  17. Trinseo
  18. TSRC

Additional Benefits:

TABLE OF CONTENTS

1 Introduction

2 Research Methodology

3 Executive Summary

4 Market Landscape

5 Market Size & Growth Forecasts (Value)

6 Competitive Landscape

7 Market Opportunities & Future Outlook

(주)글로벌인포메이션 02-2025-2992 kr-info@giikorea.co.kr
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