SBR은 스티렌 단량체와 부타디엔 단량체의 중합에 의해 제조되는 합성 고무의 일종으로 합성 고무 시장에서 큰 점유율을 차지하며 세계 합성 고무 생산량의 25% 이상을 차지하고 있습니다. 이 물질은 열, 날씨 및 화학 물질에 대한 노출에 대한 내성이 강화되어 많은 용도에서 천연 고무보다 선호되며 내구성과 신뢰성이 높은 고무 제품이 필요한 산업에서 특히 유용합니다.
SBR은 유화 중합(e-SBR으로 알려진)과 용액 중합(s-SBR)의 두 가지 주요 기술을 사용하여 제조됩니다. 이러한 제조 방법에 의해 얻을 수 있는 SBR의 특성은 각각 미묘하게 다르며, 다양한 용도에 적합합니다. 유화 중합에 의해 제조되는 SBR은 다른 고무와 블렌딩되는 경우가 많아 승용차용 타이어, 소형 트럭, 트럭용 리트레드 컴파운드, 컨베이어 벨트, 호스, 신발 밑창, 성형고무 제품 등의 제품에 널리 사용되고 있습니다.
SBR 수요 분석
타이어 산업은 여전히 SBR의 세계 주요 소비자이며 에멀젼과 솔루션의 SBR 생산량의 75% 이상을 사용합니다. 타이어는 자동차 산업에서 중요한 부품이며, 전기 자동차(EV)나 하이브리드 전기 자동차(HEV)등의 기술 혁신이 진행됨에 따라, 그 중요성은 증가하고 있습니다. 이들 자동차에는 안전성과 내구성을 제공할 뿐만 아니라 구르기 저항을 낮춤으로써 에너지 효율을 향상시키는 타이어가 필요합니다. 타이어 수요의 증가는 세계 자동차 생산의 증가, 특히 중산층 인구가 증가하고 있는 신흥 국가의 자동차 생산의 증가에 힘입고 있습니다. 타이어 이외에도 SBR은 호스, 컨베이어 벨트, 압출 성형품이나 성형고무 제품 등 다른 자동차 부품에도 사용되고 있습니다. 또, 풋웨어 산업, 접착제 분야, 그 외의 소비재 시장도, 자동차 분야에 비하면 양은 적지만, SBR의 안정된 수요에 공헌하고 있습니다.
지역 시장 역학
중국과 인도를 중심으로 한 아시아태평양은 생산과 소비의 양면에서 세계의 SBR 시장을 독점하고 있습니다. 2024년 아시아태평양 지역은 세계 수요의 50% 이상을 차지하고, 중국은 자동차 산업의 확대와 타이어 제조업의 견조함에 힘입어 SBR의 최대 소비국 및 생산국으로 두드러지고 있습니다. 이 나라는 2005년 이래, 타이어 생산 및 소비 모두 톱이며, 타이어 생산량은 꾸준히 증가하고 있습니다. 예를 들어 중국의 2021년 타이어 생산량은 9억 개를 넘어 전년 대비 12% 증가했습니다. 중국에서는 전기차나 하이브리드차의 급속한 보급이 타이어 수요를 더욱 끌어올리고 있으며, 특히 용액 중합 SBR제의 고성능 타이어의 수요가 높아지고 있습니다. 중국 정부의 전기자동차 제조 촉진 노력과 더불어 도시화 확대와 소비자의 소비력 상승이 장기적으로 이 성장을 유지할 것으로 예상됩니다.
인도도 주요 성장 시장의 하나이며 생산 연동형 장려금과 '메이크 인 인디아' 프로그램 등 정부의 우대 조치가 자동차 인프라 분야를 자극해 SBR 수요를 밀어 올리고 있습니다. 이 나라는 전기차에 주력하고 있으며 가솔린차를 대체하겠다는 야심찬 목표를 내걸고 있어 SBR의 소비 확대를 더욱 뒷받침할 것으로 보입니다.
북미에서는 타이어 생산에 견인되는 형태로 SBR 수요는 여전히 크고, 이 지역 자동차 산업 전체의 성장은 최근 약간 둔화하고 있지만, 신차 판매와 전기자동차의 도입이 SBR과 같은 합성 고무 수요를 지지하고 있습니다. 타이어 이외에서는 기계 제품, 풋웨어, 접착제 등의 용도도, 북미에서는 타이어 제조에 비해 더 빠른 성장이 전망되고 있습니다.
주요 제조업체 및 업계 진출기업
세계의 SBR 시장을 독점하고 있는 주요 기업은 여러 곳이 있으며 Goodyear Tire and Rubber, Bridgestone Firestone, Sumimomo 등의 대기업 타이어 제조업체나, Sinopec, China National Petrochemical Corp(CNPC), Dynasol Group, Synthos, Arlanxeo, Versalis, LG Chem과 같은 화학제품 제조업체를 들 수 있습니다. 이 회사는 세계 여러 생산 시설을 운영하고 있으며 아시아, 유럽 및 아메리카에서 큰 생산 능력을 보유하고 있습니다. 예를 들어 CNPC는 중국에서 3개의 대규모 플랜트를 운영하며 연간 수십만 톤의 SBR을 생산하고 있으며, 시노펙은 중국 지보에 주요 생산시설을 보유하고 있습니다.
최근 시장 개척 동향
SBR 시장은 최근 원재료와 에너지 비용 상승 등 생산 조정으로 이어지는 몇 가지 과제에 직면하고 있습니다. 서구에서는, Versalis나 Synthos 등이 공장 폐쇄나 생산 능력 삭감을 발표했습니다. 버살리스는 시황을 이유로 2024년 4월까지 영국의 합성고무 공장을 폐쇄할 예정이며, 신토스는 광열비가 급등하는 가운데 에멀젼 SBR 생산을 30% 감축했습니다. 마찬가지로 Sumitomo Chemical은 구조조정 전략의 일환으로 싱가포르에서의 SBR 생산 중단을 결정했습니다.
최근의 동향으로서는 Kumho Petrochemical와 Hankook Tire가, 재생 스티렌 단량체를 사용한 환경 친화적인 용액 중합 SBR을 개발하는 계약을 체결했습니다. 이 프로젝트는 2026년까지, 보다 지속 가능한 SBR 제품의 상업화를 목표로 하는 것으로, 환경 부하의 저감과 순환형 경제 원칙의 추진에 대한 업계의 관심 고조를 반영하고 있습니다.
SBR 시장의 매력
스티렌 부타디엔 고무(SBR) 시장의 주요 촉진요인 중 하나는 자동차 산업에서 타이어 수요의 확대입니다. SBR은 내마모성과 내구성이 뛰어나 타이어의 수명 연장과 성능 향상에 기여하기 때문에 타이어 제조에 널리 사용되고 있습니다. 전 세계적으로, 특히 개발도상국에서 자동차나 트럭을 구입하는 사람이 증가함에 따라 신뢰성 높은 타이어의 필요성이 높아지고 있습니다. 이것이 SBR의 수요를 끌어올리고 있습니다. 게다가 자동차 분야의 안전 및 성능 기준의 엄격화로 제조사는 SBR과 같은 고품질 소재를 사용하게 되어 시장의 성장을 더욱 뒷받침하고 있습니다.
본 보고서에서는 세계의 스티렌 부타디엔 고무(SBR) 시장에 대해 조사했으며, 시장 개요와 함께 용도별, 지역과 국가별 동향 및 시장 진출기업 프로파일 등의 정보를 제공합니다.
참고 : 다음 주요 지역 및 국가의 수급 분석을 제공합니다. 용도별 수요(소비량)는 각국 및 지역별로 수량(킬로톤)과 금액으로 표시하고 있습니다.
참고 : CAGR은 예측 기간(2025-2034년) 지역 및 세계 수요 및 공급 성장을 계산하기 위해 모든 용도에 대해 계산됩니다.
참고 : 이 섹션에는 기업 정보, 재무 상태, 제조 기지 및 비즈니스 지역이 포함되어 있습니다. 재무상황은 SEC 제출서류, 연차보고서 또는 기업 웹사이트에서 재무정보를 입수할 수 있는 기업에 대해서만 기재하고 있습니다. 이 보고서에 보고된 재무 상황은 모두 달러로 표시되어 있습니다. 기타 통화로 보고되고 있는 재무 상황은 평균 환율을 기준으로 환산되고 있습니다. 기업 프로파일에는 제조업자, 공급업체, 판매업자가 포함될 수 있습니다.
SBR is a type of synthetic rubber manufactured through the polymerization of styrene and butadiene monomers, and it holds a significant share of the synthetic rubber market, accounting for more than 25% of total synthetic rubber production worldwide. The material is favored over natural rubber in many applications due to its enhanced resistance to heat, weather, and chemical exposure, which makes it particularly useful in industries requiring durable and reliable rubber products.
SBR is manufactured using two primary technologies: emulsion polymerization (known as e-SBR) and solution polymerization (s-SBR). Each of these production methods results in SBR with slightly different properties that make them suitable for varied applications. Emulsion polymerization produces SBR that is often blended with other rubbers and is widely used in products such as tires for passenger cars, light trucks, truck retreading compounds, conveyor belts, hoses, shoe soles, and molded rubber goods.
SBR Demand Analysis
The tire industry remains the dominant consumer of SBR globally, using more than 75% of both emulsion and solution SBR production. Tires are critical components in the automotive industry, and their importance has only increased as innovations such as electric vehicles (EVs) and hybrid electric vehicles (HEVs) have gained traction. These vehicles require tires that not only provide safety and durability but also improve energy efficiency by lowering rolling resistance. The increased demand for tires is supported by rising vehicle production worldwide, particularly in developing countries with growing middle-class populations. Beyond tires, SBR finds uses in other automotive parts like hoses, conveyor belts, and extruded or molded rubber goods. The footwear industry, adhesives sector, and other consumer goods markets also contribute to steady demand for SBR, albeit at lower volumes compared to the automotive sector.
Regional Market Dynamics
Asia-Pacific, led by China and India, dominates the global SBR market both in terms of production and consumption. In 2024, Asia Pacific accounted for over 50% of global demand and China stands out as the largest consumer and producer of SBR, fueled by its expansive automotive industry and robust tire manufacturing sector. The country has been the leading producer and consumer of tires since 2005, with tire production increasing steadily. For example, China produced over 900 million tires in 2021, marking a 12% increase from the previous year. The rapid adoption of electric vehicles and hybrid cars in China has further driven tire demand, especially for high-performance tires made from solution-polymerized SBR. The Chinese government's initiatives to promote electric vehicle manufacturing, along with expanding urbanization and rising consumer spending power, are expected to sustain this growth in the long term.
India is another key growth market, where government incentives such as production-linked incentives and "Make in India" programs are stimulating the automotive and infrastructure sectors, boosting SBR demand. The country's commitment to electric vehicles, with ambitious targets to replace gasoline-powered cars, will further support the growth of SBR consumption.
In North America, SBR demand remains significant, driven by tire production and while the overall growth of the automotive industry in this region has been somewhat slow in recent years, new vehicle sales and the introduction of electric vehicles are supporting demand for synthetic rubbers like SBR. Apart from tires, applications in mechanical products, footwear, and adhesives are also expected to see faster growth in North America compared to tire manufacturing.
Major Manufacturers and Industry Players
Several key companies dominate the global SBR market and the leading producers include major tire manufacturers like Goodyear Tire and Rubber, Bridgestone Firestone, and Sumitomo, alongside chemical producers such as Sinopec, China National Petrochemical Corp (CNPC), Dynasol Group, Synthos, Arlanxeo, Versalis, and LG Chem. These companies operate multiple production facilities worldwide, with significant capacities in Asia, Europe, and the Americas. For instance, CNPC operates three large plants in China, producing hundreds of thousands of tons of SBR annually, while Sinopec maintains a major production facility in Zibo, China.
Recent Market Developments
The SBR market has faced several challenges recently, including rising raw material and energy costs, which have led to production adjustments. In Western Europe, companies like Versalis and Synthos have announced plant shutdowns and capacity reductions. Versalis plans to close its synthetic rubber plant in the UK by April 2024 due to market conditions, while Synthos reduced emulsion SBR production by 30% amid high utility prices. Similarly, Sumitomo Chemical decided to cease SBR production in Singapore as part of a restructuring strategy.
Recently, Kumho Petrochemical and Hankook Tire signed an agreement to develop eco-friendly solution-polymerized SBR using recycled styrene monomers. This project aims to commercialize a more sustainable SBR product by 2026, reflecting growing industry focus on reducing environmental impact and advancing circular economy principles.
SBR Market Attractiveness
One of the major drivers of the Styrene Butadiene Rubber (SBR) market is the growing demand for tires in the automotive industry. SBR is widely used in tire manufacturing because it offers good abrasion resistance and durability, helping tires last longer and perform better. As more people buy cars and trucks worldwide, especially in developing countries, the need for reliable tires increases. This boosts the demand for SBR. Additionally, stricter safety and performance standards in the automotive sector push manufacturers to use high-quality materials like SBR, further supporting its market growth.
Note: Demand-Supply Analysis has been provided for all major Regions / Countries as mentioned below. The demand (consumption) split by Application has been provided for each of the countries / regions in Volume (Kilo tons) and Value (USD Million).
Note: CAGR will be calculated for all the application to arrive at the regional / global Demand-Supply growth for the forecast period (2025 - 2034)
Note: This section includes company information, company financials, manufacturing bases and operating regions. Company financials have been mentioned only for those companies where financials were available in SEC Filings, annual reports, or company websites. All the reported financials in this report are in U.S. Dollars. Financials reported in other currencies have been converted using average currency conversion rates. Company profiles may include manufacturers, suppliers, and distributors.