연료전지 상용차 : 시장 점유율 분석, 산업 동향, 통계, 성장 예측(2025-2030년)
Fuel Cell Commercial Vehicle - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)
상품코드 : 1844692
리서치사 : Mordor Intelligence
발행일 : 2025년 07월
페이지 정보 : 영문
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한글목차

연료전지 상용차 시장의 2025년 시장 규모는 14억 1,000만 달러로 평가되었고, 2030년에 50억 3,000만 달러에 이를 것으로 예측되며, CAGR은 28.96%를 나타낼 전망입니다.

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엄격한 규제 환경, 재생에너지 기반 수소 비용의 급격한 하락, 그리고 기업들의 탄소중립 화물 운송 약속 확대가 매년 판매량을 증가시키고 있습니다. 기술 발전은 특히 2025년까지 연료전지 시스템 비용을 80달러/kW로 낮추는 목표를 달성하며, 대형 차량들이 400km 이상 노선에서 총소유비용(TCO) 문턱을 넘을 수 있도록 돕는다. 로테르담과 로스앤젤레스를 중심으로 구축된 지역 수소 회랑은 초기 인프라 불안감을 해소하며, 항만 당국은 확고한 무공해 화물 운송 목표를 설정하고 있습니다. 이러한 동향은 OEM(원천 제조업체)들이 생산 규모를 확대하고 단위당 비용을 낮추며, 도시형 버스뿐만 아니라 장거리 물류를 위한 상용 모델을 출시하도록 장려합니다.

세계의 연료전지 상용차 시장 동향 및 인사이트

상용차에 대한 엄격한 배기가스 규제

EU의 ‘Fit-for-55’ 패키지는 2040년까지 대형 차량의 배출량을 90% 감축할 것을 요구하며, 중간 목표로 2030년까지 45%, 2035년까지 65% 감축을 설정했습니다. 운송 부문 배출량 억제를 위해 개정된 CO2 기준은 이제 더 광범위한 대형 차량(HDV)을 포괄합니다. 개정된 규정은 버스, 코치, 트레일러, 특수 목적 트럭을 포함하며, 이들이 HDV 판매량의 90% 이상을 차지합니다. OEM들은 특히 배터리 무게와 충전 대기 시간이 여전히 문제인 장거리 운행 분야에서 강화된 기준을 충족하기 위해 연료전지 프로그램을 가속화하고 있습니다.

북미의 도시 버스 차량에 대한 무공해 의무화

캘리포니아의 혁신적인 청정 교통 규정은 교통 사업자들이 2040년까지 100% 무공해 차량으로 전환하도록 의무화합니다. 구매 차량 중 무공해 차량 비율은 이미 25%를 달성해야 하며, 2026년까지 50%로 확대됩니다. 2024년 연방정부의 15억 달러 보조금으로 약 600대의 버스가 추가 도입되었으며, 대형 연료전지 전기 버스 도입량은 전년 대비 55% 증가했습니다. 기관들은 250km 이상 주행 시 연료전지 플랫폼을 선호하는데, 순수 전기차(BEV)로 구현할 경우 이중 배터리 팩이 필요해 좌석 수를 줄여야 하기 때문입니다. 운영사들은 또한 주변 온도에 영향을 받지 않는 연료 보급이 추운 북부 기후에서 운행 계획 수립을 단순화한다고 보고합니다.

중장비 주행 사이클에서의 연료전지 내구성 문제

최근 기술 발전에도 불구하고, 중장비용 연료전지 시스템은 여전히 상당한 내구성 문제에 직면해 있습니다. 대형 트럭에는 최소 25,000시간의 작동 시간을 보장하는 시스템이 필요합니다. '백만 마일 연료전지 트럭 컨소시엄'은 2030년까지 30,000시간을 목표로 하고 있습니다. UCLA가 2025년 실험실에서 200,000시간 이상의 돌파구를 마련하며 수명 불안감을 해소했으나, 여전히 대규모 상용화 검증 단계로 나아가고 있습니다. 이러한 기술들은 아직 널리 상용화되거나 양산 차량에 통합되지 않았습니다.

부문 분석

2024년 수소 연료전지 상용차 시장 점유율에서 버스가 45.76%를 차지했습니다. 이는 대중교통 기관들이 노후 디젤 차량을 교체하기 위해 전용 자금 라인을 활용했기 때문입니다. 솔라리스(Solaris)는 유럽 연료전지 버스 등록량의 65%를 차지했으며, 이는 OEM의 차고 기반 운영 전문성을 반영합니다. 오렌지 카운티 교통국(Orange County Transportation Authority)의 40대 FCEB(연료전지 버스) 주문과 같은 사례는 해당 부문의 성장세를 입증합니다. 예측 가능한 노선과 차고지 복귀 충전 방식은 350바 압축 가스 시스템과 호환되며 유지보수 팀의 일상 운영을 간소화해 성장 동력을 제공합니다. 차량과 충전 계약을 연계한 조달 체계는 공공 부문 구매자의 예산 예측 가능성을 더욱 높입니다.

트럭 시장은 2025년부터 2030년까지 연평균 31.10% 성장률로 버스를 앞지를 전망이며, 이는 수소 연료전지 상용차 시장을 화물 물류 분야로 확장시킬 것입니다. 니콜라의 500마일(805km) 주행 TRE FCEV와 현대의 XCIENT 클래스-8 플랫폼은 허브 간 물류에 최적화되어 있으며, 20분 충전 시간과 전기차 대비 높은 적재 용량을 활용합니다. 기업 간 화물 동맹은 은행이 신규 충전소 건설을 보증하는 데 도움이 되는 구매 보장 계약을 제공합니다. 친환경 수소 공급이 안정화됨에 따라 400-600km 구간에서 총비용 균형점이 달성되면 북유럽 및 중부 유럽 화물 운송 회랑을 따라 전국적 확산이 가능해질 전망입니다.

PEMFC 기술은 2024년 수소 연료전지 상용차 시장의 81.25%를 점유했으며, 빠른 시동과 빈번한 부하 변화에 대한 내구성으로 평가받았습니다. 스택당 백금 부하량은 지속적으로 감소하여 비용 격차를 좁히면서 시내버스 운행 주기를 충족하고 있습니다. 캘리포니아에서 진행된 차량 시험에서 PEMFC 버스는 20,000시간 이상 운행하며 성능 저하가 10% 미만으로 나타나 다중 교대 근무 서비스에 대한 운영사의 신뢰를 강화했습니다.

고체산화물연료전지(SOFC)는 2030년까지 연평균 31.25% 성장률이 예상됩니다. 최대 60%의 전기 효율과 낮은 순도 수소 사용 가능성은 장거리 운송 및 보조 전원 통합 시나리오를 지원합니다. 재료 과학의 진보로 작동 온도가 700°C로 낮아져 가열 속도가 빨라지고 열 관리 부품이 소형화되었습니다. 백금족 금속 의존도 감소로 대량 생산 시 스택 비용 절감이 가능해져 내구성이 30,000시간에 도달하면 확대 적용의 발판이 마련될 전망입니다.

지역 분석

아시아태평양 지역은 2024년 41.62% 점유율로 수소 연료전지 상용차 시장을 주도했습니다. 이는 중국의 연간 125,000톤 규모의 친환경 수소 생산 능력과 대규모 부품 제조 기반에 힘입은 결과입니다. 전해조 생산 비용 우위와 국내 조달 할당량 제도는 스택, 전력 전자 장치, 탱크에 이르는 지역화된 가치 사슬을 구축했습니다. 일본과 한국은 장기적인 연구개발 프로그램과 초기 OEM 생산 라인을 통해 지역의 경쟁력을 강화하고 있습니다.

유럽은 2030년까지 대형차 배출량을 45%, 2040년까지 90% 감축해야 하는 법적 구속력 있는 이산화탄소 감축 목표에 힘입어 그 뒤를 바짝 쫓고 있습니다. 2024년 5월 기준 충전소 커버리지는 187개소에 달했으며, 같은 기간 연료전지 버스 등록 대수는 82% 증가했습니다. H2Accelerate 협력과 같은 국경 간 프로젝트는 2030년까지 150개 충전소로 스칸디나비아와 북부 이탈리아를 연결하는 것을 목표로 합니다.

북미는 연방 인센티브와 주 정부 의무 규정이 결합된 혜택을 누린다. 12억 달러 규모의 캘리포니아 ARCHES 허브는 2045년까지 일일 45,000톤의 수소 생산을 목표로 합니다. 미국 에너지부는 2030년까지 중대형 차량 신규 판매의 30%를 무공해 차량으로 전환하겠다는 목표를 세웠으며, 태평양 북서부, 걸프 연안, 오대호 지역에서 트럭 OEM 시범 차량을 운영 중입니다.

중동 및 아프리카 지역은 2030년까지 연평균 29.05%의 성장률을 보일 것으로 예상되며, 풍부한 태양광 및 풍력 자원과 기존 가스 파이프라인 네트워크를 기반으로 발전 중입니다. 사우디아라비아와 아랍에미리트(UAE)는 항구와 내륙 유통 센터를 연결하는 시범 트럭 회랑을 건설 중이며, 지역 배출량의 4분의 1을 차지하는 화물 부문의 탈탄소화를 목표로 하고 있습니다.

기타 혜택 :

목차

제1장 서론

제2장 조사 방법

제3장 주요 요약

제4장 시장 상황

제5장 시장 규모 및 성장 예측

제6장 경쟁 구도

제7장 시장 기회와 전망

HBR
영문 목차

영문목차

The hydrogen fuel cell commercial vehicle market is valued at USD 1.41 billion in 2025 and is projected to reach USD 5.03 billion by 2030, translating into a 28.96% CAGR.

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A tight regulatory climate, the rapid fall in renewable-based hydrogen costs, and a widening corporate net-zero freight commitments push sales volumes higher yearly. Technology gains notably a fuel-cell system cost target of USD 80/kW by 2025, helping large fleets cross total-cost-of-ownership thresholds on routes over 400 km. Regional hydrogen corridors anchored around Rotterdam and Los Angeles remove early-stage infrastructure anxiety while port authorities set firm zero-emission freight targets. These forces encourage OEMs to scale production, lower per-unit costs, and launch commercial models for long-haul logistics, not just urban buses.

Global Fuel Cell Commercial Vehicle Market Trends and Insights

Stringent Emission Regulations for Commercial Vehicles

The EU "Fit-for-55" package requires a 90% emissions cut from heavy-duty vehicles by 2040, with interim targets of 45% by 2030 and 65% by 2035. To curb emissions from the transportation sector, revised CO2 standards now encompass a broader spectrum of heavy-duty vehicles (HDVs). The updated regulations now include buses, coaches, trailers, and vocational trucks, collectively accounting for over 90% of HDV sales. OEMs are accelerating fuel-cell programs to meet the tougher standards, particularly for long-haul operations where battery mass and charging downtime remain challenging.

Zero-Emission Mandates for Urban Bus Fleets in North America

California's Innovative Clean Transit Regulation compels transit operators to transition to 100% zero-emission fleets by 2040. Purchases must already be 25% zero-emission, reaching 50% by 2026. Federal grants of USD 1.5 billion in 2024 funded roughly 600 additional buses, and full-size fuel-cell electric bus deployments grew 55% year-over-year. Agencies prefer fuel-cell platforms for blocks above 250 km, requiring dual battery packs if executed with pure BEVs, compromising seating capacity. Operators also report that ambient-temperature-insensitive refuelling simplifies service planning in cold northern climates.

Fuel-Cell Durability Concerns in Heavy-Duty Cycles

Despite recent technological advances, fuel cell systems for heavy-duty applications still grapple with significant durability concerns. Heavy trucks require systems capable of at least 25,000 operating hours. The Million Mile Fuel Cell Truck Consortium targets 30,000 hours by 2030. UCLA's 2025 breakthrough of more than 200,000 hours in lab tests addresses lifetime anxiety but is still moving toward scaled commercial validation. These technologies have yet to be widely commercialized and integrated into production vehicles.

Other drivers and restraints analyzed in the detailed report include:

  1. Corporate Net-Zero Freight Alliances Accelerating OEM Purchase Commitments
  2. Port-Centric Hydrogen Corridors Spurring Early Adoption
  3. Competition from Battery-Electric Trucks in Short-Haul

For complete list of drivers and restraints, kindly check the Table Of Contents.

Segment Analysis

Buses held 45.76% of the hydrogen fuel cell commercial vehicle market share in 2024 as transit agencies tapped dedicated funding lines to replace aging diesel fleets. Solaris captured 65% of European fuel-cell bus registrations, reflecting OEM specialization in depot-based operations. Orders such as Orange County Transportation Authority's 40 FCEBs underscore the segment's traction. Momentum benefits from predictable routes and return-to-depot refueling, traits that fit 350-bar compressed-gas systems and simplify daily operations for maintenance teams. Procurement frameworks that bundle vehicles with fueling contracts further improve budget certainty for public-sector buyers.

Trucks are forecast to outpace buses with a 31.10% CAGR from 2025 to 2030, moving the hydrogen fuel cell commercial vehicle market toward freight logistics. Nikola's 500-mile TRE FCEV and Hyundai's XCIENT class-8 platform are positioned for hub-to-hub logistics, exploiting 20-minute refueling and higher payload headroom over BEVs. Corporate freight alliances provide offtake guarantees that help banks underwrite new refueling stations. As green hydrogen supply stabilizes, total-cost parity on 400-600 km lanes is expected to unlock nationwide rollouts across Nordic and Central European freight corridors.

PEMFC technology commanded 81.25% of the hydrogen fuel cell commercial vehicle market in 2024, valued for its rapid start-up and tolerance to frequent load changes. Platinum loading per stack continues to fall, closing cost gaps while meeting city-bus duty cycles. Fleet trials in California show PEMFC buses exceeding 20,000 hours with degradation under 10%, reinforcing operator confidence in multi-shift service.

Solid Oxide Fuel Cell (SOFC) is expected to grow at a 31.25% CAGR through 2030. Electrical efficiency up to 60%, combined with tolerance for lower-purity hydrogen, supports long-haul and auxiliary-power integration scenarios. Material science progress has trimmed operating temperatures to 700 °C, allowing quicker heat-up and smaller thermal-management components. Reduced reliance on platinum-group metals promises lower stack costs at scale, setting the stage for expanded adoption once durability reaches 30,000 hours.

The Fuel Cell Commercial Vehicle Market Report is Segmented by Vehicle Type(Buses and More), Fuel Cell (Proton Exchange Membrane Fuel Cell and More), Power Range (Below 100 KW and More), Driving Range (Below 400km and More), End-Use (Public Transit Fleets and More), and Geography. The Market Forecasts are Provided in Terms of Value (USD).

Geography Analysis

Asia-Pacific region led the hydrogen fuel cell commercial vehicle market with a 41.62% share in 2024, underpinned by China's 125,000 tpa green-hydrogen capacity and large-scale component manufacturing. Cost advantages in electrolyser production and domestic procurement quotas have built a localised value chain spanning stacks, power electronics, and tanks. Japan and South Korea reinforce the region's edge with long-running R&D programs and early OEM production lines.

Europe follows closely, driven by binding CO2 cuts that require 45% lower heavy-duty emissions by 2030 and 90% by 2040. Refueling coverage reached 187 stations by May 2024, and fuel-cell bus registrations rose 82% during the same period. Cross-border projects, such as the H2Accelerate collaboration, aim to link Scandinavia to Northern Italy with 150 stations by 2030.

North America benefits from a blend of federal incentives and state mandates. California's ARCHES hub, backed by USD 1.2 billion, targets 45,000 tons/day of hydrogen by 2045. The U.S. Department of Energy wants 30% of new medium- and heavy-duty sales to be zero-emission by 2030, propelling truck OEM pilot fleets across the Pacific Northwest, the Gulf Coast, and the Great Lakes.

The Middle East and Africa region is expected to be the forecast to grow at 29.05% CAGR to 2030, is building on abundant solar and wind resources plus existing gas pipeline networks. Saudi Arabia and the UAE are constructing pilot truck corridors linking ports with inland distribution centers, aiming to decarbonize a freight sector that accounts for a quarter of regional emissions.

  1. Hyundai Motor Company
  2. Toyota Motor Corporation
  3. Ballard Power Systems
  4. Volvo Group (cellcentric JV)
  5. Nikola Corporation
  6. PACCAR Inc.
  7. Mercedes-Benz Group AG
  8. Honda Motor Co.
  9. SAIC Motor Corporation
  10. Foton Motor Group
  11. Tata Motors Limited
  12. Solaris Bus & Coach sp. z o.o.
  13. Plug Power Inc.
  14. Hyzon Motors Inc.
  15. Cummins Inc.
  16. Wrightbus Ltd.
  17. Zhejiang Geely Holding Group
  18. Dongfeng Motor Corporation
  19. Xiamen King Long Motor Group
  20. Gaussin S.A.

Additional Benefits:

TABLE OF CONTENTS

1 Introduction

2 Research Methodology

3 Executive Summary

4 Market Landscape

5 Market Size & Growth Forecasts (Value (USD))

6 Competitive Landscape

7 Market Opportunities & Future Outlook

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