스마트 TV 및 셋톱박스 시장 : 시장 점유율 분석, 산업 동향 및 통계, 성장 예측(2025-2030년)
Smart Television and Set-Top Box - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)
상품코드:1690922
리서치사:Mordor Intelligence
발행일:2025년 03월
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스마트 TV 및 셋톱박스 시장은 예측 기간 동안 CAGR 2.21%를 나타낼 것으로 예측됩니다.
세계의 셋톱박스 시장은 2021년에 2억 2,626만 달러로 평가되었고, 예측 기간인 2022-2027년 CAGR -1.25%를 나타낼 것으로 예측됩니다.
주요 하이라이트
첨단 기술 혁신이 시장의 성장을 견인하고 있습니다. 다양한 기능을 탑재한 폭넓은 STB의 개발에 의해 셋톱박스 기업간의 경쟁이 격화하고 있습니다. 디지털 녹화는 시청자가 좋아하는 프로그램을 보거나 녹화할 수 있기 때문에 가장 원하는 기능 중 하나입니다.
OS 기반 디바이스의 전개가 시장 성장의 원동력이 되고 있습니다. 셋톱박스 설치를 의무화하는 정부 규제, STB 벤더에 의한 오픈 OS 기반 기기의 전개, 신흥국에 있어서 아날로그 정파가 STB 시장의 수요를 한층 더 끌어올리고 있습니다.
예를 들어 인도 정부는 케이블 TV 네트워크(규제)법 개정을 통해 STB의 설치를 의무화했습니다. 셋톱박스는 디지털 신호 때문에 더 나은 시청 경험을 제공하고 인도에서 불법 채널이 방송되는 것을 막는 데 도움이 됩니다.
또한 고해상도 TV 판매 증가에 따라 더 나은 이미지 해상도에 대한 수요가 HD나 UHD 컨텐츠를 전달하는 셋톱박스 시장을 뒷받침하고 있습니다. 그러나 소비자기술협회(CTA)는 최신 '주목해야 할 기술 동향' 조사에 따르면 미국의 TV 출하 대수는 2021년에 8% 감소한 4,300만 대가 된 것으로 평가하고 있습니다.
스마트TV 시장에서 크게 활약하고 있는 주요 진입기업은 LG Electronics, Samsung, Xiaomi, Vu, TCL, Hisense, Sony 등입니다. 소니, 삼성, LG, 샤오미 등 다양한 국제적 브랜드가 존재하기 때문에 스마트 TV 시장은 적당히 통합되어 있으며 시장 점유율의 65% 이상을 여러 유력 기업이 차지하고 있습니다. 이러한 기업은, 스마트 TV 시장 개척에 대해, 파트너십을 맺어, 빈번한 제품 개발을 실시하는 것으로, 다음의 큰 것을 만들어내기 위해서 큰 노력을 실시하고 있습니다.
또한 Digital TV Europe Industry Survey 2021에 따르면 응답자의 약 35%는 셋톱이 텔레비전 사업자의 제안에 유용한 요소이지만 대체 불가능한 것은 아니라고 합니다. 또한 응답자의 10%는 박스는 TV 사업자 제안의 중심이며 앞으로도 계속 존재할 것이라고 말합니다.
시장의 기존 기업은 기술 혁신, 파트너 프로그램, 시장 확대 등을 포함한 강력한 경쟁 전략을 채용하고 있습니다. 예를 들어, Technicolor는 신규 사업자를 활용하기 위한 통합 이점에 초점을 맞춘 사업자 프로그램을 채택하고 있습니다.
COVID-19의 발생으로 바이러스의 확산을 억제하기 위해 정부에 의한 봉쇄가 이루어졌으며, 다양한 통신 서비스 공급망에 영향을 미쳤습니다. 2021년 9월 에어텔 DTH 부문은 코로나19로 인한 공급망 혼란에 대처하기 위해 2021년 말까지 고해상도 셋톱박스 수입을 중단하고 현지에서 개발된 셋톱박스를 제조할 계획을 발표했습니다. Airtel의 주요 경쟁 상대인 Tata Sky는 인도에서의 셋톱박스 국산화를 위해 Technicolor와 제휴했습니다.
스마트 TV 및 셋톱박스 시장 동향
첨단 기술 혁신이 시장을 견인
STB 기기의 화질 향상에 도움이 되는 것으로부터, 셋톱박스에 대한 인공지능의 채용이 증가하고 있습니다. 2021년 10월 SK Broadband는 AI Sound Max 출시를 발표했습니다. 이 셋톱박스는 마지막 인공지능과 덴마크 고급 오디오 회사 뱅앤올룹슨의 오디오 기술을 결합한 것입니다.
AI 기술은 복잡한 용도의 음성 기능을 개선하여 고객 경험을 향상시키는 데 도움이 됩니다. 콘텐츠를 탐색하는 새로운 음성 기술도 도입되고 있습니다.
Android의 셋톱박스에는 게임, OTT 플랫폼, 음악에 관한 많은 용도이 탑재되어 있습니다. 이러한 무거운 용도에는 부드러운 동작을 보장하고 시청자의 인게이지먼트를 향상시키는 프로세서가 필요합니다.
AndroidTV 셋톱박스는 스트리밍 컨텐츠에 대한 액세스와 함께 보다 좋은 화질과 음질을 제공하기 때뭄에 강한 수요가 있습니다. 스미토모전공은 2021년 8월, Android TV를 탑재한 셋톱박스 'BS4K'※1이 2021년 5월에 국내 누계 출하 대수 백만대를 돌파했다고 발표했습니다. 이 회사에 따르면 팬데믹의 영향을 받은 판매였다고 합니다.
2021년 10월, 체코를 거점으로 하는 미디어 플랫폼 프로바이더의 nangu.TV는 새로운 4K UHD Android TV Operator Tier 셋톱박스를 발표했습니다. 이 회사는 Orange Slovensko, CommScope, Viaccess Orca와 제휴했습니다. 최근 슬로바키아에서 출시되어 오렌지 고객들에게 라이브와 온 디맨드 스트리밍 엔터테인먼트 경험을 제공했습니다.
아시아태평양이 큰 시장 점유율을 차지
아시아태평양은 구독 비디오 온 디맨드(SVOD) 가입자가 많은 지역 중 하나입니다. Digital TV Research가 발표한 데이터에 따르면 아시아태평양의 SVOD 가입자 수는 2026년까지 6억 9,800만 건이 되어 2021년 수준(5억 200만 건)에서 39% 가까이 증가할 것으로 예측되고 있습니다. 게다가 중국과 같은 나라는 2026년까지 3억 5,400만 계약이 되어 SVOD 계약에 크게 공헌할 것으로 예상되고 있습니다. 따라서 SVOD 가입 수 증가와 대화면 디스플레이로의 경사도 증가가 예측 기간 동안 시장 성장을 촉진할 것으로 예상됩니다.
2022년 1월 Sony Electronics는 BRAVIA XR TV 시리즈 출시를 발표했습니다. 이 시리즈에는 MASTER Series Z9K 8K 및 X95K 4K Mini LED 모델, MASTER Series A90K, MASTER Series A95K, A80K 4K OLED 모델, X90K 4K LED 모델이 포함됩니다. 인지 프로세서 XR을 탑재한 독자적인 XR 백라이트 마스터 드라이브는 Z9K 및 X95K 시리즈의 최신 세대 Mini LED 백라이트와 정확하게 제어하여 경이적인 휘도를 실현합니다. 이러한 기술 혁신을 통해 회사는 제작자의 진정한 의도를 충실히 전달하고 최고의 몰입감을 갖춘 시청 경험을 제공할 수 있습니다. 아시아태평양의 대표자에 따르면, 회사는 시청자에게 충실한 시청 경험을 제공할 것을 약속합니다.
Netflix 인도 부문에 따르면, 인도는 세계에서 가장 유망한 국가 중 하나이며, 잠재적인 TV 가구 수는 2억을 넘지만 아직 보급이 진행되고 있지 않다고 합니다. 스마트 TV는 지난 몇 년 동안 더 저렴한 가격으로 최신 TV로 판매되고 있습니다. 이 회사에 따르면 인도 사람들은 인터넷에 연결하고 좋아하는 영화와 시리즈를 주문형으로 스트리밍 재생하는 것을 좋아한다고 말합니다. 또한 Netflix를 가정의 스마트 TV에서 가족과 함께 보고싶다는 요구가 시청자들 사이에서 점점 더 커지고 있다는 것을 회사는 목격하고 있습니다. 따라서 인도 시장에 대한 유명 기업의 긍정적인 전망은 이 나라의 스마트 TV 시장 성장의 확대를 나타냅니다.
인도 전기통신규제청(TRAI)이 발표한 데이터에 따르면 Netflix, Amazon Prime Video, ALTBalaji가 상당수의 가입자를 획득했기 때문에 케이블 TV 사업자와 직영 TV 사업자는 유통기간 동안 스트리밍 서비스에 시장을 빼앗겼습니다. 케이블 TV 사업자와 DTH 사업자를 합한 사용자 수는 2021년 3월까지 410만 명 감소했습니다.
이와 마찬가지로 통신사업자의 DTH 프로바이더도 OTT 참가 기업과 제휴해, 완전한 엔터테인먼트 컨텐츠를 제공합니다. 2021년 9월 보다폰 아이디어는 IoT 가속화와 함께 OTT(오버 더 톱) 플랫폼 소비 확대로 통신 산업이 디지털 변혁기를 맞고 있다고 발표했습니다. 이 회사는 Voot Select Sun NXT 등 현지 OTT 플랫폼과 제휴했습니다.
OTT 벤더와 STB 벤더의 협업도 이 지역에서 볼 수 있습니다. 2021년 4월 멀티시스템 사업자(MSO)인 Siti Networks는 Android와 리니어 TV 기능을 제공하는 4K HDR STB, Siti Play Top Magic을 발매했습니다.
농촌의 가입자 수 증가는 이 지역의 다른 지역에서도 볼 수 있습니다. India Brand Equity Foundation(IBEF)이 2021년 7월 발표한 보고서에 따르면 2021년 3월 농촌 가입자의 전화 보급률은 60.27%에 달했고, 2020년 3월부터 1.48% 증가했습니다.
스마트 TV 및 셋톱박스 산업 개요
스마트 TV 시장은 초기 투자가 높고 시장 지배적인 참가 기업이 적기 때문에 집중하고 있습니다. 주요 참가 기업은 삼성, TLC, LG 등입니다. 그러나, 셋톱박스 시장은 복수의 참가 기업이나 지역 프로바이더가 존재하기 때문에 세분화하고 있습니다. 그러나 셋톱박스 시장은 중간 정도로 세분화화되어 있는 걸로 보입니다.
2022년 4월-CommScope가 Orange Belgium과 제휴해, 가입자에게 라이브 TV나 프리미엄 스트리밍 서비스를 제공할 수 있는 Android TV 오퍼레이팅 시스템(OS)을 탑재한 최신의 셋톱박스를 도입했습니다.
2021년 11월-호주 TV 사업자 Foxtel이 Commscope와 제휴해 새로운 iQ5 스트리밍 셋톱박스를 발매.iQ5 STB는 4K UHD로 50,000시간 이상의 컨텐츠를 기재하고 있습니다. 그 스택형 디자인은 탈부착식 1TB 하드 드라이브와 넷플릭스, 유튜브, ABC iView, SBS On Demand, Amazon Prime, Vevo, Paramount+, 10Play를 포함한 스트리밍 앱에 대한 액세스가 특징입니다. Commscope는 Foxtel에 대해 iQ5용 주력 셋톱박스 소프트웨어의 설계, 개발, 배치를 수행하는 전체 관리 서비스를 제공하고 있습니다. 또한 디바이스 자동화를 위해 Commscope의 ECO 서비스 관리 솔루션도 활용하고 있습니다.
기타 혜택
엑셀 형식 시장 예측(ME) 시트
3개월간의 애널리스트 서포트
목차
제1장 서론
조사의 전제조건 및 시장 정의
조사 범위(셋톱박스 시장)
제2장 조사 방법
제3장 주요 요약
제4장 시장 인사이트
시장 개요
산업의 매력-Porter's Five Forces 분석
신규 참가업체의 위협
구매자의 협상력
공급기업의 협상력
대체품의 위협
경쟁 기업간 경쟁 관계
산업 밸류체인 분석
시장에 대한 COVID-19의 영향
기술 스냅샷
셋톱박스의 진화
주요 콜라보레이션
진행중인 기술 개발
제5장 시장 역학
성장 촉진요인
첨단 기술 혁신
신흥 시장에서 보급 확대
OS 기반 디바이스 전개
성장 억제요인
제조 비용 증가 및 벤더 통합
제6장 셋톱박스 시장 세분화
기술별
위성 및 DTH
IPTV
케이블
기타 유형(DTT)
해상도별
SD
HD
울트라 HD 이상
지역별
북미
유럽
아시아태평양
기타
제7장 TV 시장 세분화
해상도별
HD/FHD
4K
8K
디스플레이 사이즈별(인치)
32 이하
39-43
48-50
55-60
65 이상
기술별
LCD
OLED
QLED
지역별
북미
유럽
아시아태평양
기타
제8장 벤더의 시장 점유율 분석
벤더의 시장 점유율 : 셋톱박스 시장
벤더의 시장 점유율 : 스마트 TV 시장
제9장 경쟁 구도
기업 프로파일 : 셋톱박스
Arris International PLC(Commscope Holding Company, Inc)
Technicolor SA
Intek Digital Inc.
Humax Holdings CO. Ltd
ZTE Corporation
Shenzhen Skyworth Digital Technology CO., Ltd
Sagemcom SAS
Gospell Digital Technology CO. Limited
Kaonmedia CO. Ltd
Shenzhen Coship Electronics CO. Ltd
Evolution Digital LLC
Shenzhen SDMC Technology CO. Ltd
기업 프로파일 : 스마트 TV
Samsung Electronics CO., Ltd
LG Electronics Inc.
TCL Electronics Holdings Limited
Hisense Group
Xiaomi Corporation
제10장 투자 분석
제11장 투자 분석 시장의 미래
AJY
영문 목차
영문목차
The Smart Television and Set-Top Box Market is expected to register a CAGR of 2.21% during the forecast period.
The Global Set-Top Box Market was valued at USD 226.26 million in 2021 and is expected to register a CAGR of -1.25% over the forecast period (2022 - 2027).
Key Highlights
High levels of technological innovations are driving the growth of the market. The development of a wide range of STBs equipped with various features has made the competition fierce among set-top-box companies. Digital video recording is one of the most desired features, as it enables the viewers to watch and record their favorite shows.
The deployment of OS-Based devices drives the market growth. The government regulations mandating the installation of set-top boxes, deployment of open OS-based devices by STB vendors, and analog switch-off transition in emerging countries are further driving the demand of the STB market.
For instance, the Government of India has made STBs compulsory through an amendment to the Cable Television Networks (Regulation) Act. Set-top boxes provide a better viewing experience because of digital signals and help in preventing illegal channels from being broadcasted in India.
The demand for better picture resolution, in line with the increase in the sales of high-definition TVs, is also pushing the market for set-top boxes that deliver HD and UHD content. However, the Consumer Technology Association (CTA) projected that television shipments in the United States would drop by 8% to 43 million units in 2021, according to its latest "Tech Trends to Watch" research.
Key players that are significantly active in the Smart TV market include LG Electronics, Samsung, Xiaomi, Vu, TCL, Hisense, and Sony. With the presence of various international brands such as Sony, Samsung, LG, Xiaomi, and many more, the Smart TV market is moderately consolidated, with more than 65% of the market share held by a few prominent companies. These companies are making significant efforts in the Smart TV Markets to create the next big thing by engaging in partnerships and making frequent product developments.
Further, according to Digital TV Europe Industry Survey 2021, about 35% of the respondents suggested that the set-top is a useful element in the TV operator's proposition but is not irreplaceable, while a further 36% take the view that it is only one option the TV operator must reach customers today and is no more valuable than any other. In addition, 10% of the respondents suggested that the box is central to the TV operator's proposition and is here to stay.
Market incumbents have been adopting robust competitive strategies involving innovation, partner programs, and market expansion, among others. For instance, Technicolor adopts an operator program focusing on integration benefits to leveraging new operators.
The COVID-19 outbreak led to lockdowns imposed by the government to curb the spread of the virus, which affected the supply chains of various telecom service providers. In September 2021, the Airtel DTH arm announced plans to stop imports of high-definition set-top boxes by the end of 2021 to tackle the COVID-19-induced supply chain disruption and make locally-developed set-top boxes. Tata Sky, Airtel's major competitor, partnered with Technicolor for the domestic production of set-top boxes in India.
Smart Television & Set-Top Box Market Trends
High Levels of Technological Innovations to Drive the Market
The adoption of artificial intelligence in set-top boxes has been increasing as it helps in enhancing the picture quality of STB devices. In October 2021, SK Broadband announced the launch of AI Sound Max. This set-top box combines the lasted artificial intelligence with the audio technology from the Danish luxury audio company Bang & Olufsen.
AI technology improves the voice functions for complex applications and helps in improving customer experience. There has been the introduction of new voice technologies to navigate content.
The Android set-top boxes come with many applications related to gaming, OTT platforms, and music. These heavy applications need a processor, which ensures smooth running, improving viewers' engagement.
There is a strong demand for an Android TV set-top box, as it offers better picture quality and sound quality, along with access to streaming content. In August 2021, Sumitomo Electric announced that its BS4K*1 set-top box powered by Android TV exceeded a cumulative domestic shipment of one million units in May 2021. According to the company, the sales were influenced by the pandemic.
In October 2021, the Czech Republic-based media platform provider nangu.TV unveiled a new 4K UHD Android TV Operator Tier set-top box. The company partnered with Orange Slovensko, CommScope, and Viaccess Orca. It recently launched in Slovakia and gave Orange customers a live and on-demand streaming entertainment experience.
Asia Pacific to Hold Significant Market Share
The Asia Pacific region is one of the prominent regions for subscription video-on-demand (SVOD) subscribers. According to the data published by Digital TV Research, the Asia-Pacific region is anticipated to have 698 million SVOD subscriptions by 2026, up by almost 39% from 2021 levels, i.e., 502 million. Moreover, countries like China are expected to significantly contribute to SVOD subscriptions, with 354 million subscriptions by 2026. Therefore, the rising SVOD subscriptions and the growing inclination toward large-screen displays are anticipated to propel the market's growth over the forecast period.
In January 2022, Sony Electronics announced the launch of the BRAVIA XR television series, which includes MASTER Series Z9K 8K and X95K 4K Mini LED models, MASTER Series A90K, MASTER Series A95K, A80K 4K OLED models, and X90K 4K LED model. Powered by Cognitive Processor XR, the unique XR Backlight Master Drive precisely controls with its latest generation Mini LED backlight in the Z9K and X95K series for incredible brightness. These innovations enable the company to deliver the best and most immersive viewing experiences, authentically delivering the creator's true intent. According to one of the company's representatives in the Asia-Pacific region, the company is committed to offering an enhanced viewing experience to the viewers.
According to the Indian arm of Netflix, India is one of the most promising countries in the world, with more than 200 million potential TV households and still underpenetrated. Smart televisions have become more affordable over the past couple of years and represent the newest TVs sold. According to the company, Indian people love connecting to the internet and streaming their favorite films and series on demand. Also, the company witnessed an ever-growing need among audiences to watch Netflix on a smart TV at home with their family. Therefore, the positive outlook of renowned companies toward the Indian market represents the expanding market growth of smart TVs in the country.
According to the data released by the Telecom Regulatory Authority of India (TRAI), cable and direct-to-home television service providers lost their market to streaming services during the pandemic as Netflix, Amazon Prime Video, and ALTBalaji reached a significant number of subscribers. The combined user base of cable TV operators and DTH companies declined by 4.1 million through March 2021.
On similar lines, telecom DTH providers are also partnering with OTT players to offer complete entertainment content. In September 2021, Vodafone Idea announced that the telecom industry is undergoing a digital transformation due to the growing consumption of over-the-top (OTT) platforms, along with IoT acceleration. The company partnered with local OTT platforms such as Voot Select Sun NXT.
The collaborations between OTT and STB vendors can also be witnessed in the region. In April 2021, multi-system operator (MSO) Siti Networks launched Siti PlayTop Magic, a 4K HDR STB offering Android and linear TV features.
The increase in the teledensity of rural subscribers can also be witnessed in other parts of the region. According to a report published by India Brand Equity Foundation (IBEF) in July 2021, the teledensity of rural subscribers reached 60.27% in March 2021, an increase of 1.48% from March 2020, showcasing a high growth potential from the rural sector.
Smart Television & Set-Top Box Industry Overview
The Smart Television Market is concentrated due to the high initial investments and few dominant players in the market. Some of the key players are Samsung, TLC, and LG. However, the set-top box market is fragmented due to the presence of multiple players and regional providers. However, the set-top box market can be considered moderately fragmented.
April 2022 - CommScope teamed with Orange Belgium to equip its subscribers with the latest set-top boxes powered by the Android TV operating system (OS), which can provide live television and premium streaming services.
November 2021 - The Australian TV operator Foxtel partnered with Commscope to launch its new iQ5 streaming set-top box. The iQ5 STB offers over 50,000 hours of content in 4K UHD. Its stacked design features a detachable 1TB hard drive and access to streaming apps, including Netflix, YouTube, ABC iView, SBS On Demand, Amazon Prime, Vevo, Paramount+, and 10Play. Commscope has provided Foxtel with a fully managed service to design, develop, and deploy its flagship set-top box software for iQ5. It also leans on Commscope's ECO Service Management Solutions for device automation.
Additional Benefits:
The market estimate (ME) sheet in Excel format
3 months of analyst support
TABLE OF CONTENTS
1 INTRODUCTION
1.1 Study Assumptions and Market Definition
1.2 Scope of the Study (Set-top Box Market)
2 RESEARCH METHODOLOGY
3 EXECUTIVE SUMMARY
4 MARKET INSIGHTS
4.1 Market Overview
4.2 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
4.2.1 Threat of New Entrants
4.2.2 Bargaining Power of Buyers
4.2.3 Bargaining Power of Suppliers
4.2.4 Threat of Substitutes
4.2.5 Intensity of Competitive Rivalry
4.3 Industry Value Chain Analysis
4.4 Impact of COVID-19 on the Market
4.5 Technology Snapshot
4.5.1 Evolution of Set-top Boxes
4.5.2 Key Collaborations
4.5.3 Ongoing Technological Developments
5 MARKET DYNAMICS
5.1 Drivers
5.1.1 High Levels of Technological Innovations
5.1.2 Growing Adoption In The Emerging Markets
5.1.3 Deployment Of OS-based Devices
5.2 Restraints
5.2.1 Growing Production Costs and Vendor Consolidation
6 SET-TOP BOX MARKET SEGMENTATION
6.1 By Technology
6.1.1 Satellite/DTH
6.1.2 IPTV
6.1.3 Cable
6.1.4 Other Types (DTT)
6.2 By Resolution
6.2.1 SD
6.2.2 HD
6.2.3 Ultra-HD And Higher
6.3 By Geography
6.3.1 North America
6.3.2 Europe
6.3.3 Asia Pacific
6.3.4 Rest of the World
7 TELEVISION MARKET SEGMENTATION
7.1 By Resolution
7.1.1 HD/FHD
7.1.2 4K
7.1.3 8K
7.2 By Display Size (in Inches)
7.2.1 32 And Below
7.2.2 39-43
7.2.3 48-50
7.2.4 55-60
7.2.5 65 And Above
7.3 By Technology
7.3.1 LCD
7.3.2 OLED
7.3.3 QLED
7.4 By Geography
7.4.1 North America
7.4.2 Europe
7.4.3 Asia Pacific
7.4.4 Rest of the World
8 VENDOR MARKET SHARE ANALYSIS
8.1 Vendor Market Share - Set-top Box Market
8.2 Vendor Market Share - Smart Television Market
9 COMPETITIVE LANDSCAPE
9.1 Company Profiles - Set-top Box
9.1.1 Arris International PLC (commscope Holding Company, Inc)
9.1.2 Technicolor SA
9.1.3 Intek Digital Inc.
9.1.4 Humax Holdings CO. Ltd
9.1.5 ZTE Corporation
9.1.6 Shenzhen Skyworth Digital Technology CO., Ltd