MaaS(Mobility as a Service) 시장 규모는 2025년 8,400억 달러에 이르고 예측기간(2025-2030년)의 CAGR은 7.43%를 나타내 2030년에는 1조 2,000억 달러에 달할 것으로 예상되고 있습니다.

COVID-19 팬데믹은 MaaS(Mobility as a Service) 시장에 타격을 주었습니다. 세계적으로 실시된 봉쇄와 사회적 거리를 두는 규범에 의해 이동의 필요성은 긴급 목적 이외에는 감소했습니다. 이로 인해 시장의 주요 비즈니스 부문은 큰 타격을 입었고 경제는 급강하했습니다. COVID-19의 대유행은 시장에 문제를 일으켰지만 비접촉식 결제와 접촉자 추적을 위한 MaaS 솔루션의 전개 등 혁신과 적응의 기회도 낳고 있습니다.
중기적으로 MaaS(Mobility as a Service)는 개인 및 기업에 통합된 온디맨드 교통 솔루션을 제공하려는 성장 산업입니다. 즉, 소비자는 단일 플랫폼을 통해 다양한 이동 수단을 이용할 수 있습니다.
택시 서비스와 라이드 쉐어 서비스를 이용하는 승객의 선호도는 전국적으로 높아질 것으로 예상됩니다. 따라서 주요 기업은 경쟁이 치열한 시장에서 각각 시장 점유율을 유지하기 위해 모바일 애플리케이션에서 제공되는 옵션을 늘리고 사업을 확대할 가능성이 높습니다.
이산화탄소 배출량을 줄이고 기후 변화를 완화하는 것이 중요하다는 것은 MaaS 섹터의 주요 촉진요인 중 하나입니다.
시장을 견인하는 또 다른 중요한 측면은 소비자의 취향의 변화이며, 특히 젊은 세대는 이동성 옵션에서 편의성, 유연성 및 비용 효율성을 선호합니다.
자동차 제조업체 및 공공 운송과 같은 다른 진출기업들은 기존의 교통 기업과 하이테크 신흥 기업 외에도 경쟁을 유지하고 진화하는 고객의 기대에 부응하기 위해 MaaS 부문에 진입했습니다.
전기자동차에 대한 보조금, 시너지 및 공공 운송의 이용을 장려하는 등 정부의 이니셔티브와 법률도 MaaS(Mobility as a Service) 시장을 형성하고 있습니다.
MaaS는 교통 체증 완화 외에도 대기 품질 개선, 이산화탄소 배출량 감소, 지속 가능한 교통 촉진을 지원할 수 있습니다.
또한 MaaS는 공공 부문과 상업 부문 관계자에게 새로운 비즈니스 모델과 기회를 제공하여 교통 부문을 재구성하고 있습니다.
전반적으로 세계 주요 도시에서 교통 체증으로 인한 어려움은 MaaS 섹터 확장의 원인이 되고 있습니다.
최근, 세계의 많은 도시에서 교통 정체나 교통 과제의 해결책으로서, MaaS(Mobility as a Service)의 도입이 진행되고 있습니다.
이러한 사례는 교통 혼잡을 완화하고 교통에 대한 접근성을 향상시키기 위해 노력하는 도시들 사이에서 MaaS가 점점 널리 보급되고 있음을 보여주고 있습니다.
도시화, 인구 증가, 편리하고 지속 가능한 운송 수단에 대한 수요 증가는 장기적으로 중국에서 MaaS(Mobility as a Service) 시장을 활성화시킬 가능성이 높습니다. 최근 몇 년 동안 자전거 공유 및 카셰어링로 대표되는 새로운 모빌리티는 시민들의 일상적인 이동에 큰 편의성을 제공합니다. 대규모 모빌리티 수요를 충족함으로써 도시 관리에 압력과 과제도 가져왔습니다. 또한 기존의 대중교통 시스템과 전통적 교통 서비스에도 큰 영향을 미쳤습니다.
중국은 최근 몇 년 동안 MaaS 프로젝트의 테스트 및 개발에 주력하고 있습니다. 국무원, 교통 운수성, 성·시 정부(베이징시, 상하이시, 장쑤성, 광동성) 등 많은 정부 부문이, 2021-2025년까지의 제14차 5개년 계획, 혹은 2035년까지의 장기 계획 중에서 MaaS 전략이나 검사적인 개발을 강조하고 있습니다.
인도는 세계에서 두 번째로 인구가 많은 나라로 대부분의 사람들이 중류계급에 속하며 근거리 통근에 택시와 오토릭셔(현지의 삼륜택시)를 이용하고 있습니다. 인도의 대중교통 시스템은 그다지 발전하지 못했고, 버스, 지역 철도(뭄바이만), 지하철(일부 도시)이 주요 특징입니다. 따라서 직원은 주로 자가용 차량을 통근 수단으로 사용합니다.
MaaS는 인도에서 여전히 비교적 새로운 서비스이지만, 연방 정부, 주 정부, 지방 정부의 토론과 시책 이니셔티브는 그 큰 가능성을 강조하고 있습니다. MaaS는 인도의 소비자들에게 운송 수단을 단일 서비스로 통합함으로써 유연하고 개인화된 방식으로 여행을 쉽게 계획 할 수있는 능력을 설명합니다. 또한 인도는 기술력과 통합된 이동성 서비스 솔루션을 활용하고 있으며 이미 대규모 섹터로 성장하고 있습니다.
인도 시장에서 왕성한 비즈니스 기회로 인해 많은 유명 기업들은 MaaS(Mobility as a Service) 시장에서의 지위를 강화하기 위해 엄격한 노력을 기울이고 있습니다.
위의 개발은 이 지역의 MaaS(Mobility as a Service) 시장이 급성장하고 있으며, 여러 진출 기업이 시장에 진입하고 서비스를 확대하고 있음을 보여줍니다.
MaaS(Mobility as a Service) 시장은 세분화되어 있으며, 여러 참가 기업이 시장에서 큰 점유율을 차지하고 있습니다.
The Mobility as a Service Market size is estimated at USD 0.84 trillion in 2025, and is expected to reach USD 1.20 trillion by 2030, at a CAGR of 7.43% during the forecast period (2025-2030).

The COVID-19 pandemic hurt mobility as a Service Market. With the lockdown and social distancing norms implemented worldwide, the need for mobility was reduced except for emergency purposes. With almost zero public movements, the major business area of the market was severely hit, and the economy took a nosedive. Although the COVID-19 pandemic has caused problems for the market, it has also given rise to chances for innovation and adaptation, such as the deployment of MaaS solutions for contactless payments and contact tracking.
Over the medium term, Mobility as a Service (MaaS) is a growing industry that intends to provide individuals and businesses with integrated, on-demand transportation solutions. It represents a paradigm shift from traditional modes of transportation, in which consumers can access a variety of mobility alternatives through a single platform, frequently via a subscription-based approach. The market is predicted to expand rapidly in the next years, owing to rising urbanization, increased traffic congestion, and a need for more sustainable transportation alternatives.
Passengers' preferences for utilizing taxi services and ride-sharing services across the country are expected to increase. Hence, this is likely to lead the companies to enhance the options and expand their operations to be provided in mobile applications, to retain their respective market shares in a highly competitive market.
The growing emphasis on lowering carbon emissions and mitigating climate change is one of the primary drivers of the MaaS sector. MaaS platforms may help lessen the environmental effect of transportation by providing more sustainable mobility options.
Another important aspect driving the market is changing consumer tastes, particularly among younger generations that prioritize convenience, flexibility, and cost-effectiveness in their mobility options.
Other players, such as automakers and public transportation agencies, are entering the MaaS sector to stay competitive and meet evolving customer expectations, in addition to traditional transportation corporations and tech startups.
Government initiatives and legislation, such as subsidies for electric vehicles and encouragement for carpooling and public transit use, are also shaping the MaaS market. Mobile apps, Internet of Things (IoT) gadgets, and data analytics tools are a few of the primary technologies powering the MaaS sector. These technologies enable more effective and individualized transportation services.
MaaS can assist in improving air quality, lower carbon emissions, and encouraging sustainable transportation in addition to easing congestion. MaaS can encourage individuals to select more environmentally friendly forms of transportation, like biking or taking public transportation, by providing a variety of mobility options.
In addition, MaaS is reshaping the transportation sector by giving actors in the public and commercial sectors new business models and opportunities. While governments look for ways to incorporate MaaS into their transportation networks, private companies are increasing their investments in MaaS platforms and services.
Overall, the difficulties caused by traffic congestion in major cities throughout the world are a contributing factor in the expansion of the MaaS sector. MaaS is positioned to play an increasingly significant role in the future of urban mobility as people look for more effective and environmentally friendly transportation solutions.
In recent years, many cities around the world have been adopting mobility as a service (MaaS) as a solution to the growing traffic congestion and transportation challenges. For instance,
These instances show how MaaS is becoming more and more popular among cities as they work to ease traffic congestion and increase accessibility to transportation. It is anticipated that more cities using MaaS solutions to solve their transportation problems as the MaaS business expands globally.
Urbanization, population growth, and increasing demand for convenient and sustainable modes of transportation are likely to enable the mobility-as-a-service market in China over the long run. In recent years, new mobility represented by emerging bike-sharing and car-hailing/sharing has provided great convenience for citizens' daily transport. By meeting large mobility demands, they also brought pressures and challenges to city management. In addition, they had a big impact on existing public transport systems and traditional transport services.
China has focused on testing and developing MaaS projects in recent years. Many government departments, such as the State Council, Ministry of Transport, and province and city governments (Beijing, Shanghai, Jiangsu, and Guangdong), have highlighted to develop of a MaaS strategy or pilot in their 14th-Five-Year Plan between (2021-2025) or even in their long-term plan for 2035.
India is the second-most populous country in the world, and most people fall into the middle-class category who utilize cabs and auto-rickshaws (local three-wheeler taxis) for commuting short distances. India's public transportation system is not that well developed and is mainly characterized by buses, local trains (only in Mumbai), and metros (in select cities). Thus, employees majorly use their personal vehicle as the main mode of transportation to work.
MaaS is still relatively new in India, but discussions and policy initiatives by the federal, state, and local governments have highlighted its enormous potential. MaaS would offer consumers across India the ability to effortlessly organize trips in a flexible and personalized way by integrating transportation into a single service. Further, India is utilizing its technology prowess and integrated mobility services solutions, and it is already growing into a sizable sector.
Due to the outpouring opportunities in the Indian market, many prominent companies have also taken severe initiatives to strengthen their position in the Maas market. For instance,
The above developments indicate that the MaaS market in the region is growing rapidly, with several players entering the market and expanding their services. These developments are expected to contribute to MaaS growth in the coming years.
The mobility as a service market is fragmented, with several players accounting for significant shares in the market. Some prominent companies in the mobility as a service market are Uber, Didi, Beeline Mobility, Moovit, and others. Companies are investing heavily in R&D for the innovation of new and advanced products.