유럽의 연질 포장 시장 전망 : 시장 점유율 분석, 산업 동향, 성장 예측(2025-2030년)
Europe Flexible Packaging - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)
상품코드:1640601
리서치사:Mordor Intelligence
발행일:2025년 01월
페이지 정보:영문
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한글목차
유럽의 연질 포장 시장 규모는 2025년에 631억 7,000만 달러로 추정되며, 예측 기간(2025-2030년)의 연평균 성장율(CAGR)은 5.01%로, 2030년에는 806억 7,000만 달러에 달할 것으로 예측됩니다.
주요 하이라이트
유럽에서 가공식품, 간편 포장 식품, 미리 조리된 간식에 대한 수요가 증가하면서 시장이 확대될 것입니다. 이러한 추세는 유럽 대륙의 도시 인구 증가와 식사 준비에 소요되는 시간 감소와 같은 라이프스타일 습관의 변화로 인해 더욱 가속화되고 있습니다.
또한, 연질 포장 솔루션은 이러한 제품의 유통기한을 연장할 수 있기 때문에 포장 식품, 즉석식품, 냉동식품 및 고급 식품에 대한 수요가 증가할 것으로 예상됩니다. 지속 가능하고 연질 포장 솔루션의 등장은 제품 개인화에 대한 소비자의 욕구 증가와 재활용 가능한 친환경 포장에 대한 식음료 업계의 수요 증가에도 도움이 되었습니다.
이 지역의 급변하는 라이프스타일과 경제 성장으로 인해 가공 및 포장 제품에 대한 선호도가 식품 포장 시장을 주도하고 있습니다. 가공식품에 대한 선호도가 높아지는 주요 원인은 인구가 농촌에서 도시로 이동하는 것입니다. 그러나 이 지역의 플라스틱 포장 폐기물의 양은 매년 2%씩 증가하고 있습니다. EU 집행위원회는 모든 플라스틱 포장을 금지하는 방안을 검토 중이며, 이는 시장 확대를 둔화시킬 것으로 예상됩니다. 차기 EU 환경 담당 집행위원인 버지니우스 신케비치우스에 따르면 플라스틱 포장과 회수된 플라스틱 사용이 금지될 것이라고 합니다.
유제품 산업은 플라스틱을 많이 사용하는 산업 중 하나이며 플라스틱 사용량을 줄이는 데 집중하고 있습니다. 영국의 식량농업부 장관인 루커 경은 우유 포장에 사용되는 플라스틱의 수를 50% 감축하는 등 유제품 업계의 지속 가능성을 강화할 것을 촉구했습니다. 이는 이미 혁신의 다양성을 보여준 영국에서 친환경 패키징이 계속 확대될 것임을 시사합니다.
화장품 분야의 확대는 프랑스 시장을 뒷받침합니다. 여러 유명 브랜드가 화장품에 연질 포장재를 선택하고 있습니다. 연질 포장 솔루션은 경질 플라스틱보다 가격이 저렴하고 유통기한이 더 길기 때문입니다. 따라서 화장품 산업의 확장은 연질 포장 시장의 수익성 높은 잠재력을 열어줄 것으로 예상됩니다.
유럽 시장은 금융 위기가 소비자 소비력에 미치는 영향, 원자재 가격 상승 및 기타 유사한 우려로 인해 어려움에 직면할 수 있습니다. 플라스틱 포장 폐기물을 재활용하는 과정에는 현대적인 인프라가 필요합니다. 이는 시간이 많이 소요되는 작업으로 인력의 역량이 요구됩니다.
또한 연질 포장재에 플라스틱 소재가 널리 사용됨에 따라 재활용성 및 지속 가능성과 관련된 특정 환경 문제가 시장 성장을 다소 제한할 수 있습니다. 여러 유럽 국가에서 재활용 및 폐기 규정이 엄격해지고 있으며, 이는 일부 판매자에게 문제가 될 수 있습니다. 이러한 모든 것들이 유럽 연질 포장 시장의 확장을 제한하고 있습니다.
유럽 연질 포장 시장 동향
식품 부문이 이 지역의 연질 포장 시장을 견인할 것으로 예상
연질 포장은 재료 가공업체가 더 적은 수량으로 더 많은 제품을 배송할 수 있도록 하여 생산, 손상, 부품, 반품, 폐기 및 운송과 관련된 비용을 절감할 수 있는 경량 대안입니다. 이는 식품 포장에 이상적인 솔루션입니다. 또한 이 지역의 많은 중소기업들이 공기, 습기, 햇빛 등 다양한 유형의 식품 변질에 대비해 유통기한을 늘리고 더 나은 보호 기능을 찾고 있어 연질 포장재에 대한 수요가 증가하고 있습니다.
직장인들의 시간 제약이 커지고 더 편리한 식품 옵션이 많아지면서 포장 식품에 대한 수요가 빠르게 증가하고 있습니다. 포장 식품은 더 나은 차단 보호, 봉쇄 또는 축적, 광고, 상세한 성분 정보, 안전성, 적절성 및 기타 이점을 제공합니다. 따라서 포장 식품에 대한 수요와 온라인 쇼핑 성향의 증가는 예측 기간 동안 전 세계 이커머스 포장재 시장의 성장을 견인할 것으로 예상됩니다.
Voyado의 설문 조사에 따르면, 팬데믹 기간 동안 처음으로 온라인 식료품을 구매한 소비자의 비율은 스페인 30%, 프랑스 22%, 영국과 이탈리아 20%, 스웨덴과 덴마크 14%, 핀란드 11%, 폴란드, 네덜란드, 벨기에, 독일 10%, 노르웨이 9% 순입니다. 또한 온라인으로 식료품을 구매하는 신규 고객의 68%는 앞으로도 계속 온라인으로 식료품을 구매할 것이라고 답했습니다. 결과적으로 이러한 사람들의 습관 변화는 장벽 필름 포장 시장에 긍정적인 영향을 미쳤습니다.
영국 식품 저널에 발표된 연구에 따르면 냉동 식품으로 전환한 가정에서 음식물 쓰레기가 47% 이상 감소한 것으로 나타났습니다. 그 결과 소비자들도 쓰레기 배출량을 줄이기 위해 냉동 식품으로 전환하고 있습니다. 이러한 냉동 식품으로의 전환은 시장 확대에 박차를 가할 것입니다. 라이프스타일 변화, 가처분 소득 증가, 개발도상국의 빠른 도시화, 특히 중산층 인구 증가 등 여러 가지 원인으로 인해 냉동 식품 봉투에 대한 수요가 증가하고 있습니다.
전자상거래의 증가 추세도 시장 성장을 견인하고 있습니다. 전자상거래의 확대는 유럽의 냉동 식품 비즈니스에 큰 영향을 미쳤습니다. 온라인 소매업체들은 광범위한 디지털 역량을 활용하여 더 다양한 냉동 식품을 제공하고 소비자의 집으로 직접 배송함으로써 고객이 이러한 제품을 더 쉽게 구매하고 공급받을 수 있도록 하고 있습니다. 택배 배송의 편리함, 온라인 주문의 용이성, 실시간 주문 추적의 가능성 등이 냉동 식품 시장의 확장을 이끌고 있습니다.
독일 냉동식품협회(Deutsches Tiefkuhlinstitut)에 따르면 2023년 냉동식품 매출에서 차지하는 냉동구이 과자의 비율은 약 27%로, 이 범주에서는 최대입니다. 2위는 냉동 야채로 약 13%, 3위는 냉동 식품(스튜나 스프 포함)으로 약 12%였습니다.
또한 식료품 체인점, 슈퍼마켓, 대형마트, 편의점의 급속한 발전과 제품의 가용성 및 품질 향상은 이 산업의 주요 동인 중 일부입니다. 또한 식품 산업의 강력한 성장과 고용률 상승도 유럽에서 냉동 식품 산업이 빠르게 성장하는 데 중요한 역할을 합니다.
영국이 시장의 현저한 성장 기회를 확인
영국의 도시 인구 증가 영국 통계청에 따르면 2030년까지 런던의 인구는 940만 명으로 2025년 대비 55만 명 증가할 것으로 예상되며, 인구 증가와 함께 식사 준비에 소요되는 시간 감소 등 생활 패턴의 변화로 인해 보다 가공되고 편리하게 포장된 사전 준비된 식품 및 스낵으로 전환하고 있으며, 이는 연구 중인 시장의 성장을 주도할 것으로 예상됩니다.
게다가 연질 포장 솔루션은 이러한 제품의 유통기한을 연장할 수 있기 때문에 포장 식품, 즉석 식품, 냉동 식품 및 고급 식품에 대한 수요가 증가함에 따라 전국적으로 이러한 솔루션에 대한 필요성이 높아질 것으로 예상됩니다.
영국에서는 포장 서비스에 대한 수요가 증가하고 산업 부문이 증가함에 따라 포장 산업이 급격히 성장하고 있습니다. 영국 포장연맹은 영국의 패키징 제조 부문의 연간 매출이 110억 파운드(135억 9,000만 달러)에 달한다고 추산합니다. 영국 전체 제조업 인력의 3%에 해당하는 85,000명 이상이 이 분야에 종사하고 있습니다.
담배, 애완 동물 사료 및 홈 케어 제품에 대한 연포장 솔루션에 대한 수요가 증가함에 따라 예측 기간 동안 영국의 나머지 최종 사용자 업종에서 연질 포장에 대한 수요가 증가 할 것입니다.
또한 플라스틱 사용 법규의 강화로 인해 시장은 상당한 영향을 받을 것으로 예상됩니다. 예를 들어, 2022년 4월 1일부터 시행된 영국의 플라스틱 포장세(PPT)는 재활용 플라스틱 함량이 30% 미만인 영국 내 플라스틱 포장재 1톤당 200파운드(247.7달러)의 세금을 부과하고 있습니다. 이 세금은 보다 친환경적인 플라스틱 포장재 사용을 장려하고 재활용 플라스틱의 활용도를 높이며 플라스틱 폐기물을 줄이는 데 도움을 주기 위한 것입니다.
전국의 소비자들은 배송과 반품으로 인한 가스 배출로 인해 이커머스가 환경적으로 이득이 되지 않는다고 생각합니다. 순환 경제를 촉진하는 제품을 개발하는 특수 폴리머 제조업체인 Aquapak이 2022년에 실시한 설문조사에서 영국 고객의 절반 이상(52%)이 의류 및 액세서리 구매 시 친환경 포장을 위해 더 많은 비용을 지불할 준비가 되어 있다고 답했습니다.
추가 요금을 지불할 의향이 있는 응답자의 3분의 1은 지속가능한 포장으로 상품을 받기 위해 1%에서 4% 가격을 올릴 것이라고 대답했고, 거의 5분의 2(39%)는 추가로 5%를 지불할 의향이 있다고 대답했습니다. 응답자의 15%는 10%에서 20%의 추가 요금을 지불할 의향이 있다고 답했고, 8%는 6%에서 9%의 추가 요금을 지불할 의향이 있다고 대답했습니다.
유럽 연질 포장 산업 개요
유럽의 연질 포장 시장은 부문화되어 있으며 Amcor PLC, Mondi Group, Wipak Group, Huhtamaki Oyj, Constantia Flexibles와 같은 대기업이 독점하고 있습니다. 이러한 대기업은 돌출된 시장 점유율을 가지고 있으며 시장 점유율과 수익성을 높이기 위해 전략적 협업 노력을 활용하여 고객 기반 확대에 주력하고 있습니다.
기타 혜택
엑셀 형식 시장 예측(ME) 시트
3개월간의 애널리스트 지원
목차
제1장 서론
조사의 전제조건과 시장 정의
조사 범위
제2장 조사 방법
제3장 주요 요약
제4장 시장 인사이트
시장 개요
산업의 매력 - Porter's Five Forces 분석
공급기업의 협상력
소비자의 협상력
신규 진입업체의 위협
경쟁 기업간 경쟁 관계
대체품의 위협
산업 밸류체인 분석
제5장 시장 역학
시장 성장 촉진요인
가공식품 수요의 꾸준한 증가
경량화로의 움직임이 양적 수요에 박차를 가할 것으로 예상
시장 재시작
신규 참가 기업의 성장 전망에 영향
재활용에 관한 환경 과제
제6장 시장 세분화
재료 유형별
폴리에틸렌(PE)
2축 연신 폴리프로필렌(BOPP)
캐스트 폴리프로필렌(CPP)
폴리염화비닐(PVC)
PET
기타 재료 유형(EVOH, EVA, PA 등)
제품 유형별
파우치
가방
포장용 필름
PE 베이스
BOPET
CPP와 BOPP
PVC
기타 필름 유형
기타
최종 사용자 산업별
식품
냉동식품
유제품
과일, 야채
기타 식품
음료
의료 및 의약품
화장품, 퍼스널케어
기타
국가별
서유럽
영국
독일
프랑스
이탈리아
스페인
동유럽, 중유럽
폴란드
체코 공화국
루마니아
헝가리
제7장 경쟁 구도
기업 프로파일
Amcor PLC
Bak Ambalaj
Bischof Klein SE & Co. KG
Constantia Flexibles GmbH
Cellografica Gerosa SpA
Coveris Management GmbH
Danaflex Group
Di Mauro Officine Grafiche SpA
Gualapack SpA
Huhtamaki Oyj
ProAmpac LLC
Wipak Group
Sipospack Kft.
ePac Holdings, LLC.
Mondi Group
Schur International A/S
제8장 투자 분석
제9장 시장 전망
HBR
영문 목차
영문목차
The Europe Flexible Packaging Market size is estimated at USD 63.17 billion in 2025, and is expected to reach USD 80.67 billion by 2030, at a CAGR of 5.01% during the forecast period (2025-2030).
Key Highlights
Growing demand for processed, conveniently packaged, and pre-prepared foods and snacks in Europe will expand the market. This trend is also fueled by the continent's expanding urban population and shifting lifestyle habits, such as less time spent on meal preparation.
Furthermore, because flexible packaging solutions can extend the shelf life of such products, the demand for packaged foods, ready-to-eat meals, frozen foods, and luxury foods is anticipated to rise in the nation. The emergence of sustainable, flexible packaging solutions has also been aided by rising consumer desire for product personalization and rising demand from food and beverage industries for recyclable and eco-friendly packaging.
Owing to the region's fast-changing lifestyles and economic expansion, the preference for processed and packaged goods has driven the market for food packaging. The primary cause of the rising appetite for processed foods is the population's movement from rural to urban locations. However, the amount of plastic packaging waste in the area is rising (by 2% annually). The EU Commission is considering outlawing all plastic packaging, which is predicted to slow market expansion. According to Virginijus Sinkevicius, the incoming EU commissioner for the environment, plastic packaging and the use of recovered plastic would be outlawed.
The dairy industry is one of many that uses plastic and concentrates on using less plastic. Lord Rooker, the United Kingdom's Food and Farming Minister, has urged the dairy industry to become more sustainable, with a 50% reduction in the number of plastics used in milk packaging. That suggests that greener packaging will continue to expand in a nation that has already demonstrated innovation diversity.
The expanding cosmetics sector backs the market in France. For their cosmetic items, several well-known brands are choosing flexible packaging materials. Flexible solutions are more affordable and have a longer shelf life than stiff plastic. Consequently, the expanding cosmetics industry is anticipated to open up the lucrative potential for the flexible packaging market.
The European market may face difficulties due to the financial crisis's effects on consumer spending power, rising commodity prices, and other similar concerns. Modern infrastructure is required for the process of recycling plastic packaging waste. It is a time-consuming operation that demands personnel competence.
Additionally, due to the widespread usage of plastic material for flexible packaging, specific environmental issues regarding recyclability and sustainability may marginally restrict the market growth. Recycling and disposal rules are becoming stricter in a number of European nations, which could provide a problem for some merchants there. All of these things limit the expansion of the European flexible packaging market.
Europe Flexible Packaging Market Trends
Food Segment is Expected to Drive the Flexible Packaging Market in the Region
Flexible packaging is a lightweight alternative that saves costs associated with production, damage, parts, returns, disposal, and transportation by allowing material processors to ship more products in less quantity. This is the ideal solution for food packaging. In addition, many small businesses in the region are looking for better protection with longer shelf life against various types of food spoilage, such as air, moisture, and sunlight, increasing the demand for flexible packaging.
The demand for packaged food products is rising quickly due to working professionals' growing time limitations and the availability of more convenient food options. Packaged food products provide better barrier protection, containment or accumulation, advertising, detailed ingredient information, safety, appropriateness, and other benefits. As a result, the demand for packaged foods and the growing inclination for online shopping is expected to drive growth in the worldwide e-commerce packaging market throughout the forecast period.
According to research conducted by Voyado, the proportion of consumers who made their first-ever online grocery purchases during the pandemic is Spain at 30%, France at 22%, the United Kingdom and Italy at 20%., Sweden and Denmark at 14%, Finland at 11%, Poland, Netherlands, Belgium, Germany at 10%, and Norway at 9%. Also, 68% of new customers who buy groceries online confirmed that keep doing so in the future. Consequently, this shift in people's habits has positively impacted the barrier film packaging market.
A study published in the British Food Journal revealed that families that switched to frozen food reduced their food waste by over 47%. As a result, consumers are also moving to frozen food to reduce the amount of trash they produce. This shift to frozen food will spur market expansion. The demand for frozen food bags is rising due to several causes, including changing lifestyles, increasing disposable income, and the quick urbanization of developing nations, particularly the expanding middle-class population.
The rising trend towards e-commerce is driving the growth of the market. The expansion of e-commerce has significantly impacted the frozen food business in Europe. Online retailers are leveraging extensive digital capabilities to offer a wider range of frozen foods and ship them directly to consumers' homes, making it easier for customers to purchase and source these products. The convenience of home delivery, the ease of online ordering, and the possibility of real-time order tracking are all driving the expansion of the frozen food market.
According to Deutsches Tiefkuhlinstitut in the year 2023, frozen baked goods made up approximately 27% of frozen food sales - the largest portion in this category. Frozen vegetables came in second place with nearly 13% , while frozen meals (including stews and soups) came in third with about 12% across Germany.
Moreover, the rapid development of grocery chains, supermarkets, hypermarkets, and convenience stores and the increasing availability and quality of products are some of the primary drivers of the industry. In addition, the strong growth of the food industry and the rising employment rate is also important for the rapid growth of the frozen food industry in Europe.
United Kingdom to Witnesses Significant Growth Opportunities in the market
Growing urban populations in the United Kingdom According to the Office for National Statistics (UK) is projected that by 2030, the population of London will rise to 9.4 million, which represents a growth of 550,000 individuals from 2025. along with an increase in population and their altered lifestyle patterns, such as less time spent on meal preparation, are driving a shift towards more processed, conveniently packaged, and pre-prepared foods and snacks, which is anticipated to drive the growth of the market under study.
Additionally, because flexible packaging solutions can extend the shelf life of such products, the rising demand for packaged foods, ready-to-eat foods, frozen foods, and luxury foods is projected to enhance the need for these solutions nationwide.
The packaging industry is growing dramatically in the United Kingdom due to rising demand for packaging services and the increasing industrial sector. The Packaging Federation of the United Kingdom estimates that the country's packaging manufacturing sector had yearly sales of GBP 11 billion (USD 13.59 billion). More than 85,000 people are employed there, which is 3% of the manufacturing workforce in the United Kingdom.
The increased demand for flexible packaging solutions for tobacco, pet food, and homecare products will drive the need for flexible packaging in the rest of the end-user verticals in the United Kingdom during the forecast period.
In addition, the market is expected to be significantly impacted by the tightening of plastic usage laws. For instance, the United Kingdom's Plastic Packaging Tax (PPT), which went into effect on 1 April 2022, is charged at a rate of GBP 200 (USD 247.7) per metric ton of plastic packaging in the United Kingdom that has less than 30% recycled plastic content. The tax intends to promote the use of more environmentally friendly plastic packaging, boost the utilization of recycled plastic, and aid in reducing plastic waste.
Consumers across the nation believe that e-commerce is not ecologically beneficial because of the gas emissions from deliveries and returns. In a survey conducted in 2022 by Aquapak, a manufacturer of specialized polymers that develops products to promote a circular economy, more than half (52%) of United Kingdom customers stated they would be ready to pay more for ecologically friendly packaging when buying clothing and accessories.
One-third of those prepared to pay extra indicated they would increase the price by 1% to 4% to receive their items in sustainable packaging, while nearly two-fifths (39%) said they would pay an additional 5%. 15% of respondents said they would be willing to spend an extra 10% to 20%, while 8% said they would pay an additional 6% to 9%.
Europe Flexible Packaging Industry Overview
The Europe Flexible Packaging Market is fragmented and dominated by major players like Amcor PLC, Mondi Group, Wipak Group, Huhtamaki Oyj, and Constantia Flexibles. These major players have a prominent market share and focus on expanding their customer base by leveraging strategic collaborative initiatives to increase their market share and profitability.
Additional Benefits:
The market estimate (ME) sheet in Excel format
3 months of analyst support
TABLE OF CONTENTS
1 INTRODUCTION
1.1 Study Assumptions and Market Definition
1.2 Scope of the Study
2 RESEARCH METHODOLOGY
3 EXECUTIVE SUMMARY
4 MARKET INSIGHTS
4.1 Market Overview
4.2 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
4.2.1 Bargaining Power of Suppliers
4.2.2 Bargaining Power of Consumers
4.2.3 Threat of New Entrants
4.2.4 Intensity of Competitive Rivalry
4.2.5 Threat of Substitute Products
4.3 Industry Value Chain Analysis
5 MARKET DYNAMICS
5.1 Market Drivers
5.1.1 Steady Rise in Demand for Processed Food
5.1.2 Move Toward Light Weighting Expected to Spur Volume Demand
5.2 Market Restarints
5.2.1 Flexible Packaging is Increasingly Turning into a Competitive Marketplace which Could Impact the Growth Prospects of New Entrants
5.2.2 Environmental Challenges Related to Recycling