3D 및 4D 기술: 시장 점유율 분석, 산업 동향 및 통계, 성장 예측(2025-2030년)
3D & 4D Technology - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)
상품코드:1639473
리서치사:Mordor Intelligence
발행일:2025년 01월
페이지 정보:영문
라이선스 & 가격 (부가세 별도)
ㅁ Add-on 가능: 고객의 요청에 따라 일정한 범위 내에서 Customization이 가능합니다. 자세한 사항은 문의해 주시기 바랍니다.
ㅁ 보고서에 따라 최신 정보로 업데이트하여 보내드립니다. 배송기일은 문의해 주시기 바랍니다.
한글목차
3D 및 4D 기술 시장 규모는 2025년에 3,598억 달러로 추정되고, 2030년에는 9,652억 7,000만 달러에 이를 것으로 예측되며, 예측 기간(2025-2030년)의 연평균 성장율(CAGR)은 21.82%입니다.
3D 및 4D 기술은 고급 시각 효과, 애니메이션 및 그래픽 기능으로 인해 의료, 엔터테인먼트, 교육, 제조, 자동차 등 다양한 산업 분야에서 빠르게 인기를 얻고 있습니다. 3D 및 4D 기술은 손으로 그린 애니메이션과 물리적 효과를 위한 포괄적인 플랫폼을 제공합니다. 우수한 기술력으로 인해 3D 및 4D 기술의 채택이 가속화되고 있으며, 이는 시장의 성장을 촉진할 것으로 보입니다.
주요 하이라이트
가전제품의 3D 센서 수요 증가와 자동차 산업에서의 3D 센서 채택 증가는 예측 기간 동안 시장의 성장을 견인할 것으로 예상됩니다. 홈 게임 산업은 플레이어의 움직임과 제스처를 포착하여 새로운 인터랙티브 게임 경험을 제공하는 ToF(비행 시간) 센서를 통해 소비자를 위한 3D 센싱의 첫 번째 실용적인 애플리케이션 중 하나를 제공했습니다.
그러나 3D 센싱의 등장은 오늘날 스마트폰 기술에서 가장 두드러집니다. 사용자를 향한 3D 스캐닝은 얼굴 인식을 통해 보안을 강화하는 한편, 세계를 향한 3D 센싱은 고성능 깊이 감지 사진 및 증강 현실을 위한 새로운 기회를 창출합니다. 3D 카메라 기술에 대한 수요가 증가함에 따라 광원, LAS 필터, 엔지니어링 디퓨저 생산량도 급증할 것으로 예상됩니다.
또한 생체 인식 스캐닝 및 기타 3D 센싱 애플리케이션이 소비자 가전제품의 세계를 재정의하고 있습니다. 태블릿과 노트북은 모바일 기기의 AR 및 VR, 모션 감지 및 보안 혁신으로 확장되고 있습니다. 예를 들어, 홈 게임 업계에 혁명을 일으킨 Microsoft Kinect의 제스처 인식 기능은 멀티플레이어 3D 위치 감지, 얼굴 표정 감지, 비접촉식 심박수 모니터링으로 확장되었습니다.
얼굴 인식 기능은 3D 센싱 용도에 추가되어 노트북 및 모바일 기기의 보안을 강화함과 동시에 디지털 사진의 화질과 해상도를 향상시켰습니다. 게다가, 바이오메트릭스 스캔 및 기타 3D 센싱 용도는 소비자 가전제품 세계를 재정의하고 있습니다. 태블릿과 노트북은 모바일 기기의 AR 및 VR, 모션 센싱, 보안의 혁신성을 확대하고 있습니다. 예를 들어, 가정용 게임 업계를 일변시킨 Microsoft Kinect의 제스처 인식 기능은 멀티 기업 3D 위치 감지, 표정 감지, 터치리스 심박수 모니터링으로 확대되었습니다.
혼합재료나 기술제품(회로기판 등)을 사용한 제조는 현재도 행해지고 있습니다. 3D 프린팅 제품은 층으로 만들어져 있기 때문에 사출 성형과 같은 기존 기술로 제조된 부품만큼 강도가 높지 않습니다. 제조업체는 현재 3D 프린터로 제조할 수 있는 제품의 크기에 더 많은 것을 요구하고 있습니다. 이 기술이 대량 생산 제조업에 혁명을 일으키는 것은 여전히 앞서입니다. 지금도 3D 프린터는 일회성 프로토타입과 소규모 인쇄에 자주 사용됩니다. 따라서 3D 프린팅 기술과 관련된 비용, 가용성 및 재료 문제는 시장 성장을 방해합니다.
그러나 3D 및 4D 기술을 구현하려면 하드웨어, 소프트웨어, 콘텐츠 제작, 교육 등 상당한 초기 비용이 소요될 수 있습니다. 이러한 비용 장벽은 특히 예산이 부족한 소규모 기업이나 업계의 경우 도입을 제한할 수 있습니다.
3D 및 4D 기술 시장 동향
다양한 최종 사용자 산업에서 3D 프린팅 용도 증가
3D 프린터는 교육, 항공우주, 의료, 비주문형 시제품 제작 등 다양한 산업 분야에서 사용되고 있습니다. 또한 3D 프린팅 기술은 새로운 제조 공정을 개발하는 데에도 활용될 수 있습니다. 신발 시장은 혁신적인 3D 및 4D 제작 신발의 수혜를 받을 것으로 예상됩니다. 신발의 4D 쿠셔닝은 프로 운동선수와 일반 운동 소비자를 위한 현대적인 제품입니다.
또한 금속 기반 3D 프린팅의 잠재력을 활용하면 다양한 분야에서 단종된 희귀 교체 부품을 제작할 수 있습니다. 수리점은 다양한 고객을 응대할 수 있고, 온라인 소매업체는 고유한 부품을 인쇄하여 적시 재고 접근 방식을 통해 더 많은 제품을 제공할 수 있습니다.
자동차 업계에서는 새로운 자동차 모델의 프로토타입 제작에 3D 프린팅을 빠르게 활용하고 있습니다. 또한 항공우주 관련 분야에서는 예비 부품과 교체 부품을 생산하는 데에도 3D 프린팅이 사용되고 있습니다. 또한 의료 분야에서는 치과용 금형부터 보철물, 복잡한 수술을 위한 3D 프린팅 모델에 이르기까지 다양한 3D 프린팅 응용 분야가 있습니다. POS 시스템과 ATM에서 카드 위조 사기를 방지하는 데도 활용될 수 있을 것으로 기대됩니다. 예를 들어, 은행은 현재 3D 프린팅을 사용하여 신용카드 스키밍을 방지하는 ATM 부품을 설계하고 생산하고 있습니다.
예를 들어, 3D 프린터 제조업체인 애니큐빅은 최근 첨단 애니큐빅 레비큐 자동 베드 레벨링 기술과 애니큐빅 라이트터보 매트릭스 광원을 탑재해 사용자 친화적인 경험과 향상된 프린트 디테일을 제공하는 3D 프린터 애니큐빅 코브라 시리즈와 애니큐빅 포토톤 M3 시리즈를 발표했습니다. 코브라 맥스 3D 프린터의 제작 용적은 17.7 x 15.7 x 15.7 / 45 x 40 x 40cm(HWD)로 대형 물체도 쉽게 출력할 수 있습니다.
또한, 미국의 3D 프린터 제조업체 3D Systems는 최근 인공지능(AI) 의료 기업 Enhatch와 환자 맞춤형 의료 기기를 보다 효율적으로 설계하고 제공하기 위한 파트너십을 체결했습니다. 양사는 파트너십을 통해 각자의 전문성과 기술을 결합하여 의료 기기 제작에 최적화되고 자동화되며 확장 가능한 워크플로우를 구축할 계획입니다.
Spiceworks의 동향에 따르면 북미와 유럽 조직에서는 응답자의 45%가 이미 IT 자동화 기술을 활용하고 있으며 28%는 2년 이내에 도입을 계획하고 있는 것으로 나타나 IT 자동화 기술이 최고의 트렌드로 부상했습니다. 그 뒤를 이어 5G 기술이 두 번째로 선호도가 높았으며, 42%는 현재 사용하고 있고 25%는 향후 2년 이내에 도입할 계획이라고 답했습니다.
북미는 중요한 시장 점유율 보유 지역이 될 전망
미국은 3D 및 4D 기술 도입의 선구자 중 하나이며 3D 기술 시장에서 두드러진 점유율을 차지할 것으로 예상됩니다. 또한 장기 및 조직 이식으로 이어지는 만성 질환의 발생률 증가와 제한된 수의 장기 기증자가 시장 성장을 이끄는 주요 요인 중 하나입니다.
장기 조달 및 이식 네트워크(OPTN)에 따르면 장기 이식을 기다리는 동안 약 7500명이 사망합니다. 또한, 국내에서는 107,501명 이상이 장기 이식을 기다리고 있습니다. 3D 바이오프린팅을 사용하면 증가하는 이식 수요에 대응하여 이러한 부족 문제를 줄일 수 있습니다.
또한, 레벨 1-5 ADAS 및 AD 센싱 기술 분야의 선도 기업인 LeddarTech는 ADAS 및 자율 주행 연구 개발을 위한 센서 데이터 세트인 Leddar PixSet의 출시를 발표했습니다. 이 데이터 세트에는 3D 솔리드 스테이트 플래시 LiDAR 센서인 Leddar Pixell의 전체 파형 데이터가 포함되어 있습니다. 학술 및 연구 목적으로 무료로 제공되는 데이터 세트는 디바이스 개발을 촉진하여 시장 성장을 견인할 것으로 기대됩니다.
버팔로 대학의 과학자들은 최근 완전히 인쇄된 인간 장기를 향한 중요한 단계가 될 수 있는 새로운 3D 바이오프린팅 방법을 개발했습니다. 연구진은 세포가 들어 있는 하이드로겔 구조를 만드는 시간을 6시간에서 19분으로 단축하기 위해 통-SLA 기반 접근법을 개발했습니다. 업데이트된 바이오 제조 방법을 통해 임베디드 혈관 네트워크의 생산이 가능해져 3D 프린팅 장기를 효율적으로 제작하는 데 중요한 진전을 이루었습니다.
또한, 2022년 8월 MIT 연구팀의 발표에 따르면 궤도를 도는 우주선을 위한 '최초의 디지털 제작 플라즈마 센서'가 제작되었습니다. 지연 전위 분석기(RPA)라고도 불리는 이 센서는 인공위성이 대기의 화학 성분과 이온 에너지 분포를 확인하는 데 활용됩니다. 레이저를 사용하여 3D 프린팅으로 제작된 하드웨어는 클린룸에서 제작된 최신 반도체 플라즈마 센서와 동등한 성능을 발휘합니다.
3D 및 4D 기술 산업 개요
세계의 3D 및 4D 기술 시장은 현재 각 산업 분야에서 기술 전문성을 갖춘 소수의 플레이어가 시장을 주도하고 있습니다. 글로벌 시장은 본질적으로 통합될 것으로 예상되며, 시장 점유율이 높은 주요 업체들은 시장 점유율과 수익성을 높이기 위해 전략적 합병 및 협력 이니셔티브를 활용하여 해외 고객 기반을 확대하는 데 주력하고 있습니다. 3D Systems Corporation, Dolby Laboratories, Inc., LG Electronics Inc., Barco NV, Samsung Electronics, Autodesk, Inc., Stratus&s, Inc., Panasonic Corporation, Sony Corporation은 현재 시장에 존재하는 유명한 기업입니다.
2023년 8월, 네덜란드에 본사를 둔 디스플레이 기술 업체인 Dimenco는 저명한 3D 디스플레이 하드웨어 및 콘텐츠 서비스 공급업체인 Leia에 인수되었습니다. 이 전략적 결정은 두 3D 업계 플레이어의 강점을 결합하여 플랫폼과 디바이스 전반에서 몰입형 3D 경험의 광범위한 채택을 가속화할 것으로 예상됩니다. 이번 합병은 공통 산업 표준에 기반한 단일 크로스 플랫폼 솔루션을 찾는 고객에게 도움이 될 수 있습니다.
2023년 7월, 3D Systems Corporation은 Stratasys Ltd.가 3D Systems의 합병 제안을 우월하다고 판단하여 Desktop Metal, Inc.와의 합병 계약을 즉시 해지할 예정이라고 발표했습니다. 3D Systems에 따르면 이 결정은 Stratasys 주주들이 Desktop Metal 합병에 반대 의사를 표명한 후 내려졌습니다. 3D Systems와 스트라타시스 간의 합병 계약은 이미 완료되었으며 현재 에스크로에 보관 중입니다. 3D Systems는 스트라타시스가 곧 반대 서명을 할 것으로 예상하고 있습니다.
기타 혜택
엑셀 형식 시장 예측(ME) 시트
3개월간의 애널리스트 지원
목차
제1장 서론
조사의 성과
조사의 전제
조사 범위
제2장 조사 방법
제3장 주요 요약
제4장 시장 역학
시장 개요
시장 성장 촉진요인과 시장 성장 억제요인의 소개
시장 성장 촉진요인
다양한 최종 사용자 산업에서 3D 기술의 응용 확대
엔터테인먼트 산업에서 3D 기술 수요 증가
비용 효율적인 3D 기술 개발을 촉진하기 위한 R&D 투자 증가
시장 성장 억제요인
높은 제품 관련 비용과 3D 프린팅 재료의 이용 가능성
업계 밸류체인 분석
업계의 매력 - Porter's Five Forces 분석
신규 진입업체의 위협
구매자, 소비자의 협상력
공급기업의 협상력
대체품의 위협
경쟁 기업간 경쟁 관계의 강도
COVID-19가 시장에 미치는 영향의 평가
제5장 시장 세분화
제품별
3D 센서
3D 집적 회로
3D 트랜지스터
3D 프린터
3D 게임
기타 제품
최종 사용자 산업별
의료 부문
엔터테인먼트 및 미디어
교육
기타 최종 사용자 산업
지역별
북미
유럽
아시아
호주 및 뉴질랜드
라틴아메리카
중동 및 아프리카
제6장 경쟁 구도
기업 프로파일
3D Systems Corporation
Dolby Laboratories, Inc.
LG Electronics Inc.
Barco NV
Samsung Electronics Co., Ltd.
Autodesk, Inc.
Stratus&s, Inc.
Panasonic Corporation
Sony Corporation
Intel Corporation
제7장 투자 분석
제8장 시장 기회와 앞으로의 동향
HBR
영문 목차
영문목차
The 3D & 4D Technology Market size is estimated at USD 359.80 billion in 2025, and is expected to reach USD 965.27 billion by 2030, at a CAGR of 21.82% during the forecast period (2025-2030).
3D and 4D technology are swiftly gaining popularity in various industries like healthcare, entertainment, education, manufacturing, automotive, and others due to their advanced visual effects, animations, and graphics capabilities. The 3D and 4D technologies provide a comprehensive platform for hand-drawn animation and physical impact. As a result of their superior technology, the adoption of 3D and 4D technologies has accelerated, which is likely to propel the market's growth.
Key Highlights
The increasing demand for 3D sensors in consumer electronics and the growing adoption of 3D sensors in the automotive industry is anticipated to drive the market's growth during the forecast period. The home gaming industry offered one of the first practical applications of 3D sensing for consumers, with time of flight (ToF) sensors capturing the movements and gestures of players to create a new interactive gaming experience.
However, the arrival of 3D sensing is most noticeable in today's smartphone technology. User-facing 3D scanning enhances security through facial recognition while world-facing 3D sensing creates new opportunities for high-performance depth-sensing photography and augmented reality. As the demand for 3D camera technology grows, illumination sources, LAS filters, and engineered diffuser production volumes are expected to soar.
Further, biometric scanning and other 3D sensing applications are redefining the world of consumer electronics. Tablets and laptops are expanding on mobile devices' AR/VR, motion sensing, and security innovations. For instance, the gesture recognition capabilities of Microsoft Kinect that revolutionized the home gaming industry expanded to multi-player 3D position sensing, facial expression detection, and touchless heart rate monitoring.
Face recognition functions have been added to 3D sensing applications, enhancing the security of laptop computers and mobile devices while boosting digital photo quality and resolution. Further, biometric scanning and other 3D sensing applications are redefining the world of consumer electronics. Tablets and laptops are expanding on mobile devices' AR/VR, motion sensing, and security innovations. For instance, the gesture recognition capabilities of Microsoft Kinect that transformed the home gaming industry expanded to multi-player 3D position sensing, facial expression detection, and touchless heart rate monitoring.
Manufacturing with mixed materials or technological products (such as circuit boards) is still in production. 3D printed products are made of layers, which are not as strong as parts produced by conventional techniques, such as injection molding. Manufacturers currently need more in the size of products they can make with 3D printing. The technology's ability to revolutionize mass-production manufacturing is still a long way off. Even today, 3D printers are still largely used for making one-off prototypes or small-scale print runs. Hence, the cost, availability, and material issues associated with 3D printing technologies hinder the market's growth.
However, implementing 3D and 4D technologies can involve significant upfront costs, including hardware, software, content creation, and training. This cost barrier could limit adoption, especially for smaller businesses or industries with tighter budgets.
3D & 4D Technology Market Trends
Increasing Applications of 3D Printing Across Various End-user Industries
3D printers are used in numerous industries, including education, aerospace, healthcare, and non-custom prototyping. Further, 3D printing technology can also be employed to develop new manufacturing processes. The market is anticipated to benefit from innovative 3D and 4D-made shoes. The 4D cushioning in shoes is a contemporary creation for professional athletes and ordinary exercise consumers.
Further, the potential of metal-based 3D printing would allow for the creation of rare, discontinued replacement parts in numerous applications. Repair shops can handle a variety of clientele, and online retailers can print unique parts, providing more products through a just-in-time inventory approach.
The automobile industry is rapidly using 3D printing to prototype new car models. It is also used to produce spare and replacement parts in aerospace-related sectors. Further, healthcare has a wide variety of 3D printing applications ranging from molds in dentistry to prosthetics and 3D printed models for complex surgeries. It is promising to prevent card-present fraud in point-of-sale systems and ATMs. For instance, banks are now using 3D printing to design and produce ATM components that contain credit card skimming.
For instance, Anycubic, a 3D printer manufacturer, recently announced its Anycubic Kobra series and Anycubic Photon M3 series of 3D printers, featuring advanced Anycubic LeviQ auto bed leveling technology and Anycubic LighTurbo matrix light source that provides a radically improved user-friendly experience and enhanced print details. The Kobra Max 3D printer features a build volume of 17.7 x 15.7 x 15.7. / 45 x 40 x 40 cm (HWD), which enables large-scale objects to be printed easily.
Also, the United States-based 3D printer manufacturer 3D Systems recently entered a partnership with artificial intelligence (AI) medical firm Enhatch to design and deliver patient-specific medical devices more efficiently. The companies will combine their respective expertise and technologies to create an optimized, automated, and scalable workflow for fabricating medical devices through the partnership.
According to Spiceworks, in North American and European organizations, IT automation technology emerged as the top trend, with 45% of respondents already utilizing it and 28% planning adoption within 2 years. Following closely, 5G technology stood as the second most favored, with 42% currently using it and 25% eyeing adoption within the next 2 years.
North America is Expected to be a Significant Market Share Holding Region
The United States is one of the pioneers in adopting 3D and 4D technology and is expected to hold a prominent share in the 3D technology market. Furthermore, Growing incidences of chronic illnesses leading to organ and tissue transplants and a limited number of organ donors are among the primary factors driving the market growth.
According to the Organ Procurement and Transplantation Network (OPTN), about 7500 people die while waiting for an organ transplant. Further, over 107,501 people in the country were waiting for an organ transplant. This shortage could be reduced by using 3D bioprinting to counter the increasing need for transplants.
Moreover, LeddarTech, a prominent player in Level 1-5 ADAS and AD sensing technology, announced the availability of Leddar PixSet, a sensor dataset for ADAS and autonomous driving research and development. The dataset includes full-waveform data from Leddar Pixell, a 3D solid-state flash LiDAR sensor. The datasets offered free of charge for academic and research purposes are expected to further the device development, thereby driving market growth.
According to an update, Scientists from the University at Buffalo recently developed a rapid new 3D bioprinting method that could represent a significant step toward fully printed human organs. The researchers developed a vat-SLA-based approach to reduce the time to create cell-laden hydrogel structures from 6 hours to 19 minutes. The updated bio-fabrication method has enabled the production of embedded blood vessel networks, making it a significant step towards efficiently creating 3D-printed organs.
Also, in August 2022, According to an MIT announcement from a research team, the "first digitally made plasma sensors" for orbiting spacecraft have been produced. The sensors, often referred to as retarding potential analyzers (RPAs), are utilized by satellites to ascertain the atmospheric composition's chemical makeup and ion energy distribution. Hardware that was 3D printed and made using lasers performed on par with modern semiconductor plasma sensors made in a cleanroom.
3D & 4D Technology Industry Overview
The global 3D 4D technology market is currently dominated by a few players in their respective industries with technological expertise. The global market is expected to be consolidated in nature, and the major players with a prominent share in the market are focusing on expanding their customer base across foreign countries by leveraging strategic mergers and collaborative initiatives to increase their market share and profitability. 3D Systems Corporation, Dolby Laboratories, Inc., LG Electronics Inc., Barco N.V., Samsung Electronics Co., Ltd., Autodesk, Inc., Stratus's, Inc., Panasonic Corporation, and Sony Corporation are some of the prominent players present in the current market.
In August 2023, Dimenco, a Netherlands-based player in display technology, was acquired by Leia Inc., a prominent 3D display hardware and content services supplier. This strategic decision combines the strengths of two 3D industry players and is expected to accelerate the widespread adoption of immersive 3D experiences across platforms and devices. This merger might benefit customers looking for a single, cross-platform solution built on a common industry standard.
In July 2023, 3D Systems Corporation stated that the business anticipates an immediate termination of the merger agreement with Desktop Metal, Inc. following Stratasys Ltd.'s decision to consider 3D Systems' merger proposal superior. According to 3D Systems, the decision was made after Stratasys shareholders expressed their opposition to the Desktop Metal merger. A merger agreement between 3D Systems and Stratasys has already been completed; it is now in escrow. 3D Systems anticipates Stratasys to countersign it soon.
Additional Benefits:
The market estimate (ME) sheet in Excel format
3 months of analyst support
TABLE OF CONTENTS
1 INTRODUCTION
1.1 Study Deliverables
1.2 Study Assumptions
1.3 Scope of the Study
2 RESEARCH METHODOLOGY
3 EXECUTIVE SUMMARY
4 MARKET DYNAMICS
4.1 Market Overview
4.2 Introduction to Market Drivers and Restraints
4.3 Market Drivers
4.3.1 Increasing Applications of 3D Technology Across Various End-User Industries
4.3.2 Increasing Demand for 3D Technology in the Entertainment Industry
4.3.3 Increased Investment in R&D to Drive Development of Cost-Effective 3D Technology
4.4 Market Restraints
4.4.1 High Product Associated Costs and Availability of 3D Printing Materials
4.5 Industry Value Chain Analysis
4.6 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
4.6.1 Threat of New Entrants
4.6.2 Bargaining Power of Buyers/Consumers
4.6.3 Bargaining Power of Suppliers
4.6.4 Threat of Substitute Products
4.6.5 Intensity of Competitive Rivalry
4.7 Assessment of the impact of COVID-19 on the Market