전기자동차용 리튬이온 배터리 : 시장 점유율 분석, 산업 동향 및 통계, 성장 예측(2025-2030년)
Lithium-ion Battery For Electric Vehicle - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)
상품코드:1636174
리서치사:Mordor Intelligence
발행일:2025년 01월
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한글목차
전기자동차용 리튬이온 배터리 시장 규모는 2025년에 781억 7,000만 달러로 추정되며, 예측 기간(2025-2030년) 동안 21.38%의 CAGR로 2030년에는 2,059억 5,000만 달러에 달할 것으로 예상됩니다.
중기적으로는 리튬이온 배터리 가격 하락, 전기자동차 보급 확대, 정부의 지원정책과 노력이 예측기간 동안 전기자동차 시장의 리튬이온 배터리 수요를 견인할 것으로 예상됩니다.
반면, 대체 배터리 기술의 부상과 원자재 수급 불일치가 예측 기간 동안 시장 성장을 저해할 것으로 예상됩니다. 전기자동차에 고체 리튬이온 배터리의 채택은 전기자동차 시장에서 리튬이온 배터리에 대한 막대한 기회를 창출할 것으로 예상됩니다. 아시아태평양의 전기자동차 채택이 증가함에 따라 아시아태평양은 전기자동차 시장의 리튬이온 배터리를 지배하는 지역이 될 것으로 예상됩니다.
전기자동차용 리튬이온 배터리 시장 동향
배터리 전기자동차(BEV) 부문은 괄목할 만한 성장세를 보이고 있습니다.
배터리 전기자동차(BEV)는 일반적으로 전기 모터가 장착된 전기자동차라고도하며, BEV는 내연 기관(ICE), 연료 탱크, 배기 파이프가없는 완전한 전기자동차이며 추진력을 전기에 의존하는 완전한 전기자동차입니다. 차량 에너지는 배터리 팩에서 공급되고 그리드에서 충전되며, BEV는 무공해 차량으로 기존 가솔린 차량의 유해한 배기가스 배출 및 대기 오염의 위험이 없습니다.
전기자동차, 특히 배터리 전기자동차(BEV)의 인기가 높아짐에 따라 세계 자동차 산업은 변모하고 있습니다. 기술의 발전, 정부의 지원, 환경 문제에 대한 관심의 증가로 BEV는 기후 변화 문제를 해결하고 화석 연료에 대한 의존도를 줄일 수 있는 유망한 솔루션으로 떠올랐습니다.
최근 몇 년 동안 배터리 전기자동차의 채택은 전 세계적으로 크게 성장하고 있습니다. 배터리 기술의 향상으로 주행거리가 연장되고 충전 인프라가 급증하면서 초기 진입장벽을 극복하는 데 도움이 되고 있으며, Tesla, BYD, Tata, Chevrolet, Nissan, Ford 등의 자동차 제조업체는 BEV의 보급에 필수적인 존재로 다양한 소비자에게 어필할 수 있는 합리적인 가격대의 모델을 제공하고 있습니다. 저렴한 가격대의 모델을 제공하고 있습니다.
국제에너지기구(IEA)에 따르면 2023년 전 세계 배터리 전기자동차(BEV) 판매량은 약 950만대로 2022년 약 730만대보다 30% 이상 증가할 것으로 예상됩니다. 마찬가지로 2023년 전 세계 BEV 차량 재고량은 약 2,800만 대에 달할 것으로 예상되며, BEV 판매량이 계속 증가함에 따라 리튬이온 배터리와 같은 EV용 배터리에 대한 수요는 점점 더 중요해지고 있습니다.
각국은 BEV의 보급을 가속화하기 위해 다양한 노력과 인센티브를 시행하고 있습니다. 미국에서는 연방정부의 세액공제, 주정부의 리베이트, 보조금 등을 통해 EV의 가격이 저렴해져 더 많은 사람들이 이용할 수 있게 되었습니다. 일부 주에서는 내연기관차(ICE)를 단계적으로 폐지하고 전기자동차의 사용을 촉진한다는 야심찬 목표를 세우고 있습니다. 따라서 BEV의 채택이 증가하고 있으며, 이는 예측 기간 동안 리튬이온 배터리의 수요를 증가시킬 것으로 예상됩니다.
향후 몇 년 동안 여러 정부가 전기자동차 채택을 촉진할 계획이며, 2024년 5월 프랑스 정부는 국내 자동차 제조업체에 10년 후까지 200만 대의 전기자동차 또는 하이브리드 자동차를 생산하겠다는 목표를 세웠습니다. 재무부의 브리핑에 따르면, 정부와의 새로운 중기 계획 합의에 따라 업계는 2022년 20만 대에서 2027년까지 80만 대의 전기자동차 판매라는 중간 목표에 합의할 예정입니다. 자동차 제조업체들은 2022년에 1만 6,500대 밖에 판매하지 못한 전기자동차를 같은 기간 동안 연간 10만대로 늘리는 것을 목표로 하고 있습니다. 이에 따라 리튬이온 배터리와 같은 EV용 이차전지에 대한 막대한 수요가 창출되어 이 지역의 도로를 달리는 배터리식 전기자동차의 증가에 대응할 수 있을 것으로 기대됩니다.
중국 자동차 업체들은 판매 확대를 위해 세계 각지에 전기자동차 제조 및 조립 공장을 설립 및 확장하려 하고 있습니다. 예를 들어, 수출량 기준 중국 최대 자동차 제조업체인 지리자동차(Chery Auto)는 2024년 4월 스페인의 EV Motors와 합작회사를 설립하고 카탈루냐 지방에 유럽 최초의 생산기지를 설립할 것이라고 발표했습니다. 생산 시작은 2024년 하반기로 예정되어 있으며, 주니어 파트너인 Chery는 이 공장에서 오모다 자동차를 생산할 예정입니다. 자동차 제조업체는 2030년까지 영국에 자동차 공장을 건설하는 것을 고려하고 있습니다.
2024년 3월, 인도 정부는 5억 달러 규모의 전기자동차(EV) 정책을 승인하고, 세계 전기자동차 기업의 투자를 유치하기 위해 다양한 인센티브를 제공하며, 인도를 최첨단 전기자동차 제조의 주요 거점으로서 자리매김할 수 있도록 했습니다. 그 외에도 인도 소비자들이 최첨단 전기자동차 모델에 접근할 수 있도록 하고, Make in India의 생태계를 확장하며, 생산 비용을 낮추고, 경쟁적인 국내 자동차 제조 산업을 육성하는 등 다양한 목적을 가지고 있습니다. 이러한 시나리오는 BEV 제조 산업에 긍정적인 영향을 미칠 것으로 예상되며, 이는 EV용 리튬이온 배터리의 수요를 증가시킬 것으로 예상됩니다.
위의 요인으로 인해 예측 기간 동안 BEV 부문이 전기자동차(EV)용 리튬이온 배터리 시장을 독점할 것으로 예상됩니다.
아시아태평양이 시장을 독점할 것으로 예상
아시아태평양은 세계에서 가장 크고 빠르게 성장하는 경제권의 본거지이기 때문에 세계 전기자동차(EV)용 리튬이온 배터리 시장을 독점할 것으로 예상됩니다. 중국, 인도, 일본 등의 국가에서 전기자동차 도입이 급증하고 있으며, 리튬이온 배터리는 중요한 배터리 화학제품이 되고 있습니다.
국제에너지기구(IEA)의 발표에 따르면, 2023년 중국의 전기자동차(BEV와 PHEV 모두 포함) 총 보유량은 약 2,180만 대에 달할 것으로 예상됩니다. 같은 해 인도와 일본의 전기자동차 재고량은 각각 약 15만 대와 54만 대. 2023년 중국의 전기자동차 배터리 수요는 연간 약 417GWh로 2023년 세계 수요의 약 54%를 차지하며 2022년 대비 32% 이상 급증할 것으로 예상했습니다. 이는 EV용 배터리에서 중국의 우위가 얼마나 중요한지 잘 보여주고 있습니다.
아시아태평양도 전기자동차 및 배터리 시스템 제조 거점으로 부상하고 있으며, 리튬이온 배터리 등 이차전지의 괄목할만한 발전이 기대되고 있습니다. 중국, 한국, 일본의 주요 자동차 제조업체들은 이 지역의 리튬이온 배터리 제조 능력을 가속화할 것으로 예상됩니다.
국제에너지기구(IEA)에 따르면, 아시아태평양의 리튬이온 배터리 생산능력은 향후 몇 년 동안 중국을 필두로 크게 성장할 것으로 예상됩니다. IEA는 중국의 리튬이온 배터리 생산능력이 2022년 약 1.20TWh에서 2030년 4.65TWh로 증가할 것으로 추정하고 있습니다.
2024년 6월, 인도의 배터리 제조업체 Amara Raja Energy and Mobility는 중국의 Gotion High Tech Co. GIB Energy X Slovakia는 Gotion과 슬로바키아의 InnoBat의 합작회사로 Gotion의 리튬이온 배터리용 인산철리튬 기술을 Amara Raja에 라이선스를 부여하는 회사입니다.
라이선스 계약에 따라 인도 기업은 셀 기술 IP에 대한 액세스, 기가 팩토리 시설 설립 지원, Gotion의 세계 공급망 네트워크에 대한 통합을 얻게 됩니다. 독일 자동차 제조업체인 폭스바겐이 최대 주주인 고티온은 신에너지 차량용 리튬이온 이차전지를 전문으로 하는 기업입니다. 인도 자동차 제조업체는 주로 중국과 한국에서 전기자동차 배터리를 수입하고 있으며, 국내 배터리 공급업체는 최근 몇 년 동안 국내 리튬이온 배터리 생산능력 개발에 투자하고 있습니다.
아시아태평양은 리튬, 코발트, 흑연 등 리튬이온 배터리에 사용되는 주요 원재료의 세계 최대 생산 및 공급지이기도 합니다. 이러한 원료의 풍부한 가용성과 이 지역의 강력한 제조 능력은 리튬이온 배터리 시장 성장에 유리한 환경을 조성하고 있습니다.
예를 들어, 인도네시아는 전 세계 니켈 매장량의 약 22%를 보유하고 있습니다. 마찬가지로 서호주 지역은 전 세계 리튬 매장량의 24%를 차지하고 있으며, 아시아태평양은 리튬이온 배터리 개발 및 제조에 이상적인 지역입니다.
따라서 위의 관점에서 볼 때, 예측 기간 동안 아시아태평양은 전기자동차 시장에서 리튬이온 배터리의 지배적인 지역이 될 것으로 예상됩니다.
전기자동차용 리튬이온 배터리 산업 개요
전기자동차용 리튬이온 배터리 시장은 반통합형입니다. 시장의 주요 기업으로는 Panasonic Corporation, SamsungSDI, Contemporary Amperex Technology(CATL), LG Energy Solution Ltd, Tianjin Lishen Battery Joint-Stock 등이 있습니다.
기타 혜택
엑셀 형식의 시장 예측(ME) 시트
3개월간 애널리스트 지원
목차
제1장 소개
조사 범위
시장 정의
조사 가정
제2장 주요 요약
제3장 조사 방법
제4장 시장 개요
소개
2029년까지 시장 규모와 수요 예측(단위 : 달러)
최근 동향과 개발
정부 정책 및 규정
시장 역학
성장 촉진요인
리튬이온 배터리 가격 하락
전기자동차 보급 확대
정부 지원 시책과 이니셔티브
성장 억제요인
대체 배터리 기술의 대두
원료 수급 미스매치
공급망 분석
산업의 매력 - Porter's Five Forces 분석
공급 기업의 교섭력
소비자의 협상력
신규 참여업체의 위협
대체품의 위협 제품·서비스
경쟁 기업 간의 경쟁 관계
제5장 시장 세분화
차종
승용차
상용차
기타(이륜차, 스쿠터 등)
추진 유형
배터리 전기자동차(BEV)
플러그인 하이브리드 자동차(PHEV)
하이브리드 전기자동차(HEV)
지역
북미
미국
캐나다
기타 북미
유럽
독일
영국
프랑스
이탈리아
스페인
북유럽
러시아
기타 유럽
아시아태평양
중국
인도
일본
한국
태국
말레이시아
인도네시아
베트남
기타 아시아태평양
중동 및 아프리카
사우디아라비아
아랍에미리트
남아프리카공화국
이집트
나이지리아
카타르
기타 중동 및 아프리카
남미
브라질
아르헨티나
칠레
기타 남미
제6장 경쟁 구도
M&A, 합작투자, 제휴, 협정
주요 기업의 전략과 SWOT 분석
기업 개요
Panasonic Corporation
Samsung SDI Co. Ltd
Contemporary Amperex Technology Co. Ltd(CATL)
Tianjin Lishen Battery Joint-Stock Co. Ltd
LG Energy Solution Ltd
Trontek Electronics Pvt. Ltd
Greenfuel Energy Solutions Pvt. Ltd
Tesla Inc.
기타 저명한 기업 리스트(회사명, 본사 소재지, 관련 제품 및 서비스, 연락처 등)
시장 순위 분석
제7장 시장 기회와 향후 동향
전기자동차에 대한 고체 리튬이온 배터리 채용
ksm
영문 목차
영문목차
The Lithium-ion Battery For Electric Vehicle Market size is estimated at USD 78.17 billion in 2025, and is expected to reach USD 205.95 billion by 2030, at a CAGR of 21.38% during the forecast period (2025-2030).
Over the medium term, declining lithium-ion battery prices, increasing adoption of electric vehicles, and supportive government policies and initiatives are expected to drive the demand for lithium-ion batteries in the electric vehicle market during the forecast period.
On the other hand, the emerging alternative battery technologies and the demand-supply mismatch of raw materials are expected to hinder the market's growth during the forecast period. The adoption of solid-state lithium-ion batteries for electric vehicles is anticipated to create vast opportunities for lithium-ion batteries in the electric vehicle market. Due to the increasing adoption of electric vehicles in the region, Asia-Pacific is expected to be a dominant region for lithium-ion batteries in the electric vehicle market.
Lithium-ion Battery For Electric Vehicle Market Trends
Battery Electric Vehicle (BEV) Segment to Witness Significant Growth
Battery electric vehicles (BEVs) are also commonly known as electric vehicles with an electric motor. BEVs are fully electric vehicles that typically do not include an internal combustion engine (ICE), fuel tank, or exhaust pipe and rely on electricity for propulsion. The vehicle's energy comes from the battery pack, which is recharged from the grid. BEVs are zero-emission vehicles, as they do not generate harmful tailpipe emissions or air pollution hazards caused by traditional gasoline-powered vehicles.
The global automotive industry has been transforming, with electric vehicles, particularly battery electric vehicles (BEVs), gaining momentum and popularity. With the growing technological advancements, government support, and increasing environmental concerns, BEVs emerged as a promising solution to address the challenges of climate change and reduce reliance on fossil fuels.
In recent years, the adoption of battery-electric vehicles has grown significantly worldwide. Improving battery technology has led to extended driving ranges and a surge in charging infrastructure, helping overcome the initial entry barriers. Automakers such as Tesla, BYD, Tata, Chevrolet, Nissan, and Ford are vital in popularizing BEVs, offering affordable models that appeal to a broader range of consumers.
As per the International Energy Agency (IEA), the global battery electric vehicle (BEV) cars sales were around 9.5 million units (BEV cars) in 2023, an increase of over 30% from around 7.3 million units in 2022. Similarly, the total BEV car stocks worldwide reached around 28 million units in 2023. As the sales of BEVs continue to rise, the demand for EV batteries, such as lithium-ion batteries, has become increasingly vital.
Countries have been implementing various initiatives and incentives to accelerate the adoption of BEVs. In the United States, federal tax credits, state rebates, and subsidies helped make EVs affordable and accessible to a broader audience. Several states have set ambitious targets to phase out internal combustion engine (ICE) vehicles and promote the use of electric cars. Therefore, the growing adoption of BEVs is anticipated to boost the demand for lithium-ion batteries over the forecast period.
Several governments plan to boost the adoption of EVs in the coming years. In May 2024, the French government set a goal for the nation's carmakers to produce two million electric or hybrid vehicles by the end of the decade. Under a new medium-term planning agreement with the government, the industry is set to agree to an interim goal of 800,000 electric vehicle sales by 2027, up from 200,000 in 2022, according to a finance ministry briefing. Carmakers aim to increase sales of electric light utility vehicles to 100,000 annually over the same period, from only 16,500 in 2022. All these are expected to create a vast demand for rechargeable EV batteries, such as lithium-ion batteries, to support the growing battery electric vehicles on the roads in the region.
Several Chinese carmakers have been looking to set up and expand EV manufacturing and assembly plants globally to ramp up sales. For example, Chery Auto, China's largest automaker by export volume, announced on April 2024 that it signed a joint venture with Spain's EV Motors to open its first European manufacturing site in Catalonia. The production is set to start later in 2024, with junior partner Chery producing its Omoda vehicles at the plant. Carmakers are considering building car factories in Britain by 2030.
In March 2024, the Indian government approved a new USD 500-million-worth Electric Vehicle (EV) Policy, offering a range of incentives to draw investments from global EV companies and positioning India as a prime manufacturing hub for state-of-the-art EVs. Other objectives include providing Indian consumers access to cutting-edge EV models, expanding the Make in India ecosystem, lowering production costs, and fostering a competitive domestic auto manufacturing industry. Such a scenario is expected to impact the BEV manufacturing industry positively, which, in turn, boosts the demand for lithium-ion batteries for EV applications.
Due to the abovementioned factors, the BEV segment is expected to dominate the lithium-ion battery for electric vehicle (EV) market over the forecast period.
Asia-Pacific is Expected to Dominate the Market
Asia-Pacific is expected to dominate the global lithium-ion battery for electric vehicle (EV) market, as the region is home to some of the world's largest and fastest-growing economies. Countries such as China, India, and Japan are experiencing a surge in the adoption of electric vehicles, where lithium-ion batteries are crucial battery chemistries.
As per the International Energy Agency (IEA), the total EV car stocks, including (both BEV and PHEV) in China was around 21.8 million units in 2023. Similarly, India and Japan had approximately 0.15 million and 0.54 million units of EV car stocks in the same year, respectively. In 2023, China had an EV battery demand of about 417 GWh per year, or about 54% of the world demand in 2023, recording over 32% surge from 2022. This highlights the importance of the country's dominance in EV batteries.
Asia-Pacific is also emerging as a manufacturing hub for electric vehicles and battery systems, which is expected to witness significant developments in rechargeable batteries such as lithium-ion batteries. Major automotive manufacturers in China, South Korea, and Japan are expected to accelerate the region's lithium-ion battery manufacturing capacity.
As per the International Energy Agency (IEA), the lithium-ion battery manufacturing capacity in Asia-Pacific is expected to grow significantly in the coming years, with China leading the way. The agency estimated that the Chinese lithium-ion battery manufacturing capacity will rise to 4.65 TWh in 2030 from around 1.20 TWh in 2022.
The region has been seeing developments in the lithium-ion batteries. In June 2024, Indian battery maker Amara Raja Energy and Mobility signed a licensing agreement with Gotion-InoBat-Batteries (GIB), a unit of China-based Gotion High Tech Co, to produce lithium-ion batteries in India. GIB EnergyX Slovakia, a joint venture between Gotion and Slovakia-based InoBat, will license Gotion's lithium iron phosphate technology for lithium-ion cells to a unit of Amara Raja.
Under the licensing agreement, the Indian company will gain access to cell technology IP, support for establishing Gigafactory facilities, and integration into Gotion's global supply chain network. Gotion, whose largest shareholder is the German automaker Volkswagen, specializes in lithium-ion rechargeable batteries for new-energy vehicles. Indian automakers mainly import EV batteries from China and South Korea, and domestic battery suppliers have invested in developing lithium-ion battery production capabilities within the country in recent years.
Asia-Pacific is also home to some of the world's largest producers and suppliers of critical raw materials used in lithium-ion batteries, such as lithium, cobalt, and graphite. This abundant availability of raw materials, coupled with the region's strong manufacturing capabilities, has created a favorable environment for the growth of the lithium-ion battery market.
For instance, Indonesia holds approximately 22% of the global nickel reserves. Similarly, the Western Australia region has 24% of the global lithium reserves, which makes Asia-Pacific ideal for lithium-ion battery development and manufacturing.
Therefore, as per the abovementioned points, Asia-Pacific is expected to be the dominant region for lithium-ion batteries in the electric vehicle market during the forecast period.
Lithium-ion Battery For Electric Vehicle Industry Overview
The lithium-ion battery for the electric vehicle market is semi-consolidated. Some key players in the market include Panasonic Corporation, Samsung SDI Co. Ltd, Contemporary Amperex Technology Co. Ltd (CATL), LG Energy Solution Ltd, and Tianjin Lishen Battery Joint-Stock Co. Ltd.
Additional Benefits:
The market estimate (ME) sheet in Excel format
3 months of analyst support
TABLE OF CONTENTS
1 INTRODUCTION
1.1 Scope of the Study
1.2 Market Definition
1.3 Study Assumptions
2 EXECUTIVE SUMMARY
3 RESEARCH METHODOLOGY
4 MARKET OVERVIEW
4.1 Introduction
4.2 Market Size and Demand Forecast in USD, till 2029
4.3 Recent Trends and Developments
4.4 Government Policies and Regulations
4.5 Market Dynamics
4.5.1 Drivers
4.5.1.1 Declining Lithium-ion Battery Prices
4.5.1.2 Increasing Adoption of Electric Vehicles
4.5.1.3 Supportive Government Policies and Initiatives
4.5.2 Restraints
4.5.2.1 Emerging Alternative Battery Technologies
4.5.2.2 Demand-Supply Mismatch of Raw Materials
4.6 Supply Chain Analysis
4.7 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
4.7.1 Bargaining Power of Suppliers
4.7.2 Bargaining Power of Consumers
4.7.3 Threat of New Entrants
4.7.4 Threat of Substitutes Products and Services
4.7.5 Intensity of Competitive Rivalry
5 MARKET SEGMENTATION
5.1 Vehicle Type
5.1.1 Passenger Vehicles
5.1.2 Commercial Vehicles
5.1.3 Other Vehicles (Bikes, Scooters, etc.)
5.2 Propulsion Type
5.2.1 Battery Electric Vehicle (BEV)
5.2.2 Plug-in Hybrid Electric Vehicle (PHEV)
5.2.3 Hybrid Electric Vehicles (HEV)
5.3 Geography
5.3.1 North America
5.3.1.1 United States
5.3.1.2 Canada
5.3.1.3 Rest of North America
5.3.2 Europe
5.3.2.1 Germany
5.3.2.2 United Kingdom
5.3.2.3 France
5.3.2.4 Italy
5.3.2.5 Spain
5.3.2.6 Nordic
5.3.2.7 Russia
5.3.2.8 Rest of Europe
5.3.3 Asia-Pacific
5.3.3.1 China
5.3.3.2 India
5.3.3.3 Japan
5.3.3.4 South Korea
5.3.3.5 Thailand
5.3.3.6 Malaysia
5.3.3.7 Indonesia
5.3.3.8 Vietnam
5.3.3.9 Rest of Asia-Pacific
5.3.4 Middle East and Africa
5.3.4.1 Saudi Arabia
5.3.4.2 United Arab Emirates
5.3.4.3 South Africa
5.3.4.4 Egypt
5.3.4.5 Nigeria
5.3.4.6 Qatar
5.3.4.7 Rest of Middle East and Africa
5.3.5 South America
5.3.5.1 Brazil
5.3.5.2 Argentina
5.3.5.3 Chile
5.3.5.4 Rest of South America
6 COMPETITIVE LANDSCAPE
6.1 Mergers and Acquisitions, Joint Ventures, Collaborations, and Agreements
6.2 Strategies Adopted & SWOT Analysis for Leading Players