전자약국 시장 규모는 2024년 1,048억 3,000만 달러로 추정되며, 2029년까지 1,983억 1,000만 달러에 이를 것으로 예측되며, 예측기간(2024-2029년) 동안 13.60%의 연평균 복합 성장률(CAGR)로 성장할 전망입니다.

신형 코로나 바이러스 감염(COVID-19)의 유행 중에 시장은 극적인 성장을 이루었습니다. 잠금 및 여행 제한 외에도 COVID-19 바이러스 감염에 대한 두려움으로 인해 상용 및 처방약을 모두 구입할 때 온라인 약국에 대한 의존도가 높아졌습니다. 또한 대면 의사의 진찰은 가상 기반의 원격 진료로 대체되어 디지털 의료가 탄생했습니다. 마찬가지로 주요 기업들은 유행과 싸우기 위해 다양한 전략을 찾았습니다. 예를 들어, 2021년 11월에 Flipkart는 Sastasundar Marketplace Limited의 과반수 주식을 취득하여 Flipkart Health를 시작했습니다. Flipkart는 COVID-19의 유행에 따라 사람들에게 필요한 약물을 제공하는 서비스에 대한 큰 필요가있을 때이 시장에 진출했습니다. 바이러스 감염에 대한 우려로 인해 실제 매장에 가지 않고 온라인으로 구매하는 소비자가 늘고 있습니다. 또한 COVID-19 감염의 유행을 고려하여 비접촉 배송의 추세가 진행됨에 따라 현재의 위기를 통해 전자 약국 수요가 증가했습니다. 게다가 유행 후에는 사람들이 다양한 전자 약국 서비스에 노출되고 온라인 서비스 침투와 채용 증가로 인한 온라인 서비스 도입 증가로 인해 전자 약국 사업이 크게 증가할 것으로 예상됩니다.
전자 약국 시장의 성장은 인터넷 소비자 증가, 웹 기반 및 온라인 서비스에 대한 액세스 증가, 병원 및 기타 의료 서비스에서 전자 처방전의 도입 증가로 인한 것으로 예상됩니다.
전자 처방전은 건강 관리 종사자가 필기 처방전 대신 디지털 형식으로 처방전을 전송하여 종이없는 화를 가능하게 하는 전자 처방전 기술입니다. 의사는 현재 환자가 전자 처방전을 이용하여 약물을 즉시 얻을 수 있도록 하기 위해 전자 처방전을 선호합니다. 영국과 같은 국가는 전자 처방전의 도입에 더욱 힘을 쏟고 있습니다. 예를 들어, 2021년 3월, 개인이 앱과 웹을 통해 약을 받고 인근 약국이나 택배에서 받을 수 있는 디지털 처방전 서비스인 Co-op Health가 PHOENIX UK에 인수되었습니다. 이 애플리케이션 수요는 급격히 증가하고 있으며 PHOENIX UK는 그 요구를 충족시키기 위해 Numark와 Rowlands 네트워크를 활용합니다. 전자 약국 분야에서의 이러한 인수는 서비스의 도입과 확대에 의해 시장의 성장을 가속할 것으로 예상됩니다.
게다가 신흥 국가에서의 전자 약국 출시 증가로 예측 기간 동안 시장 성장이 촉진될 것으로 예상됩니다. 예를 들어, 2022년 1월, 하이픈스 파마 인터내셔널 리미티드는 싱가포르에서 WellAway 전자 약국을 공식적으로 시작했습니다. Kellaway는 싱가포르에서 처음으로 보건과학청(HSA)에 등록된 전자 약국입니다. 이것은 환자가 허가받은 의료 전문가로부터 전자 처방전을 받을 수 있으며 권장되는 의약품이 안전하고 안정적으로 공급되는 디지털 플랫폼입니다. 아시아 국가에서 전자 약국 서비스의 도입이 증가함에 따라 이러한 노력이 시장 성장을 가속할 것으로 예상됩니다.
전자 처방전의 큰 장점은 전자 처방전을 전자 약국 웹 사이트에 쉽게 업로드하고 어떠한 장애물없이 온라인으로 약을 주문할 수 있다는 것입니다. 따라서 전자 처방전의 도입이 증가함에 따라 온라인으로 처방전을 업로드하는 데 더 액세스할 수 있어 시간이 걸리지 않습니다. 따라서 위의 모든 요인은 시장 성장을 가속합니다. 그러나 불법 온라인 약국의 수가 증가하고 신흥 국가의 농촌 지역에서의 보급률이 낮다는 것은 시장 성장을 방해할 것으로 예상됩니다.
시판약 부문은 예측 기간 동안 유리한 성장을 이루는 태세가 갖추어져 있습니다. 제약 제조업체에 의한 Rx에서 OTC로의 전환, 개발 도상 지역의 사람들의 셀프 메디케이션에의 경향 증가, 통증에 대한 부담 증가, 온라인 약국에의 고객의 경향 등의 주요 업계 동향이, 부문의 성장 을 강력하게 추진하고 있습니다.
특허실효율 상승으로 기업은 경쟁 전략으로 Rx에서 OTC로 전환하게 됩니다. 2022년 7월, FDA는 HRA 파마로부터 미국에서 판매되는 최초의 OTC 피임약 신청을 받았습니다. 이 회사는 프로게스틴만을 포함한 매일 피임약(미니필 또는 비에스트로겐 알약이라고도 함)인 Opill의 Rx에서 OTC로의 전환 신청을 제출했습니다. 이렇게 하면 고객이 앞서 언급한 의약품에 쉽게 액세스할 수 있을 것으로 기대됩니다. 또한 현재의 신형 COVID-19 감염증의 유행에서는 소비자가 COVID-19 감염증을 두려워 경미한 질병으로 진료소를 방문하는 것을 주저했기 때문에 전자 약국 시장, 특히 일반용 의약품 시장이 대폭 로 성장했습니다.
게다가 2022년 1월 인도의약품기술자문위원회(DTAB)는 새로운 OTC 의약품 정책의 일환으로 처방전 없이 일부 의약품의 판매를 곧 허용할 예정입니다. 진통제, 기침 시럽, 충혈 제거제, 완하제, 소독제, 치은 감염 치료제 등 OTC 의약품 목록이 DTAB에 의해 승인되었습니다. 인구밀도가 높은 국가의 정부에 의한 이러한 노력은 시장을 크게 견인하고 시장 성장을 가속할 것으로 예상됩니다.
또한, OTC 의약품의 사용으로 인한 경제적 이점은 의약품 비용과 임상 방문 시 발생하는 비용의 절감 때문입니다. 이 요인은 신흥국의 수직 성장에 크게 기여하고 있습니다.
따라서 위에서 언급 한 이러한 요소는 집합 적으로 분석 기간 동안 부문의 성장을 가속합니다.
조사 대상 시장에서는 북미가 가장 큰 점유율을 차지하고 있습니다. 이는 주로 인터넷 사용자 수 증가와 온라인 서비스 채용 증가로 인한 것으로, 이들은 예측 기간 동안 시장 성장을 가속할 것으로 예상됩니다. 예를 들어, 2022년 2월 Medicare Inc.는 미국 자회사인 Marley Drug Pharmacy를 통해 전국 소비자 직접 판매 전자상거래 약국 플랫폼을 출시했습니다. 이를 통해 미국인은 마리 드래그의 새로운 전자상거래 웹사이트에서 FDA 허가 제약을 버겐 가격으로 구입할 수 있게 되며, 50개 주 모두에 대한 택배 서비스를 제공합니다.
독감, 발열, 요통, 기침, 감기와 같은 경미한 질병의 확산으로 OTC 의약품에 대한 수요가 증가하고 있으며 이러한 의약품을 얻기 위한 온라인 약국에 대한 의존도가 높아지고 있습니다. 게다가 집에서 편안하게 약을 얻을 수 있어 북미, 특히 미국의 전자 약국 시장이 촉진될 것으로 예상됩니다. 또한 시장 선수의 집중과 고객의 온라인 의약품 구매 경험을 향상시키기 위한 주요 기업의 첨단 기술 도입으로 북미 시장의 성장이 촉진될 것으로 예상됩니다. 예를 들어 마크 쿠반은 2022년 1월에 완전히 새로운 온라인 약국인 마크 쿠반 코스트 플러스 드래그 컴퍼니(MCCPDC)의 이름으로 저렴한 제네릭 의약품을 제공하는 온라인 약국을 시작했습니다. 이 회사는 보험을 받지 않지만, 웹사이트에서는 현재 100가지 이상의 의약품을 판매하고 있으며, 대부분은 보험이 적용되더라도 개인이 지불해야 하는 가격보다 낮습니다. 비용 효과적인 의약품을 제공하기 위한 이러한 노력은 이 지역 시장 성장을 더욱 촉진할 것으로 기대됩니다.
따라서 위의 요인으로 인해 이 지역에서는 전자 약국 시장이 성장할 것으로 예상됩니다.
전자 약국 시장은 적당한 경쟁을 가지고 있으며, 현재 소수의 기업이 시장을 독점하고 있습니다. 시장 관계자는 전자 약국 시장에서 더 높은 점유율을 얻기 위해 다양한 마케팅 전략을 채택하고 특히 유리한 기회를 제공하는 개발 도상 지역에서의 지리적 존재를 확대하는 데 주력하고 있습니다. 시장 참가자로는 CVS Health Corporation, Albertsons Companies Inc., ALTO, Axelia Solutions(Pharmeasy) 등이 있습니다.
The E-pharmacy Market size is estimated at USD 104.83 billion in 2024, and is expected to reach USD 198.31 billion by 2029, growing at a CAGR of 13.60% during the forecast period (2024-2029).

The market witnessed drastic growth during the COVID-19 pandemic. The lockdown and travel restrictions, along with the fear of getting infected with the COVID-19 virus, led to an increased dependence on online pharmacies to purchase both over-the-counter and prescription drugs. Also, in-person doctor visits were replaced by virtual-based teleconsultations, which resulted in the generation of digital medicines. Similarly, key players came up with various strategies to combat the pandemic. For instance, in November 2021, Flipkart launched Flipkart Health+ with the acquisition of a majority share in Sastasundar Marketplace Limited. Flipkart entered this market when there was a vast need for services that provided people with necessary medications during the COVID-19 pandemic. As a result of their concern about contracting the virus, more and more consumers were making online purchases instead of going to physical businesses. Additionally, as the trend toward non-contact delivery progressed, given the COVID-19 pandemic, the demand for e-pharmacy has increased throughout the current crisis. Furthermore, post-pandemic, there will be a massive increase in the e-pharmacy business due to the exposure of people to various e-pharmacy services and the rise in the adoption of online services due to the growing penetration and adoption of online services.
The growth of the e-pharmacy market is attributed to a rise in internet consumers, increased access to web-based and online services, and the rising implementation of e-prescriptions in hospitals and other healthcare services.
E-prescription is the electronic prescribing technology that allows healthcare professionals to go paperless by sending prescriptions in digital format instead of handwritten prescriptions. Doctors now prefer e-prescriptions to let patients quickly access medicine with the help of e-prescriptions. Countries like the UK are putting more effort into the implementation of e-prescriptions. For instance, in March 2021, Co-op Health, a digital prescription service that allows individuals to obtain medication via an app or the web for pickup at a nearby pharmacy or home delivery, was acquired by Phoenix UK. The app has shown a sharp increase in demand, and PHOENIX UK will use its network of Numark and Rowlands to meet that need. Such acquisitions in the e-pharmacy segment are expected to drive market growth due to the rise in the adoption and expansion of services.
Furthermore, the increase in the launch of e-pharmacies in developing countries is expected to drive the market's growth over the forecast period. For instance, in January 2022, Hyphens Pharma International Limited formally launched its WellAway e-pharmacy in Singapore. Kellaway is the first e-pharmacy in Singapore to be registered with the Health Sciences Authority (HSA). It is a digital platform where patients can get e-prescriptions from licensed medical professionals, and the recommended medication will be safely and securely supplied. Such initiatives are expected to drive market growth due to the rise in adopting e-pharmacy services in Asian countries.
The significant advantage of e-prescription is that one can easily upload their e-prescription on the e-pharmacy website and order medicine online without any hurdle. Therefore, due to the increasing implementation of e-prescriptions, uploading prescriptions online has become more accessible and less time-consuming. Thus, all the factors above augment the growth of the market. However, the increasing number of illegal online pharmacies and low penetration in rural areas in developing countries are expected to hinder market growth.
The over-the-counter drug segment is poised to witness lucrative growth over the forecast timeframe. Major industry trends, such as Rx to OTC switch by pharmaceutical manufacturers, a growing tendency of people toward self-medication in developing regions, an increasing burden of pain, and the inclination of customers towards online pharmacies are strongly driving the segmental growth.
The increasing patent expiration rates result in companies switching from Rx to OTC as a counter strategy. In July 2022, the FDA received an application from HRA Pharma for the first OTC birth control pill sold in the United States. The company has submitted an Rx-to-OTC transition application for Opill, a daily birth control pill containing only progestin (also referred to as a mini pill or non-estrogen pill). This is expected to easy access to the mentioned drugs for the customers. Also, in the current COVID-19 pandemic, the e-pharmacy market, particularly for OTC drugs, witnessed significant growth as consumers were reluctant to visit clinics for minor ailments for fear of COVID-19.
Furthermore, in January 2022, the Drug Technical Advisory Board of India (DTAB), as part of a new OTC drug policy, will soon permit the sale of some medications without a prescription. A list of OTC medications, including analgesics (pain relievers), cough syrups, decongestants, laxatives, antiseptics, and medicines for gum infections, has been approved by the DTAB. Such initiatives from the governments of highly populated countries are expected to drive the market significantly, driving the market's growth.
Additionally, the economic benefits of OTC drug usage are attributable to savings on drug costs and costs incurred on a clinical visit. This factor significantly contributes to vertical growth in emerging economies.
Thus, these factors above collectively drive the segmental growth over the analysis period.
North America accounts for the largest share of the studied market. This can be primarily attributed to the higher number of internet users and higher adoption of online services, which are expected to augment the market's growth over the forecast period. For instance, in February 2022, Medicure Inc. launched its national direct-to-consumer e-commerce pharmacy platform through its subsidiary, Marley Drug Pharmacy, in the United States. With this, Americans can buy FDA-approved pharmaceuticals at bargain prices on Marley Drug's new e-commerce website, which offers home delivery to all 50 states.
The growing prevalence of minor illnesses, such as flu, fever, backache, cough, and cold, increases the demand for OTC medications, and thus, the dependence on online pharmacies to obtain these drugs increases. Additionally, the ease of getting medicines from the comfort of home is expected to drive the e-pharmacy market in North America, especially the United States. Also, the high concentration of market players and the incorporation of advanced technologies by key players to improve the experience of online medicine purchases by customers are expected to drive the market's growth in North America. For instance, in January 2022, Mark Cuban started an online pharmacy offering affordable generic medications under the name "Mark Cuban Cost Plus Drug Company" (MCCPDC), a brand-new online pharmacy. Although the company does not accept insurance, the website is now selling more than 100 medications, many of which are priced below what a person would have to pay even with insurance. Such initiatives to provide cost-effective medication are further expected to drive market growth in this region.
Therefore, owing to the above-mentioned factors, the market for e-pharmacy is expected to grow in this region.
The E-pharmacy market is moderately competitive, with a few players currently dominating the market. The market players are adopting various marketing strategies to gain a higher share in the e-pharmacy market and focusing on expanding their geographic presence, especially in developing regions that offer lucrative opportunities. Some market players include CVS Health Corporation, Albertsons Companies Inc., ALTO, and Axelia Solutions (Pharmeasy).