이번 IDC Market Perspective에서는 주체적 기술이 의사결정 권한, 관리 방식, 협업 형태를 어떻게 재구성할 것인지에 대해 개괄적으로 설명합니다. 에이전틱 AI는 자동화에서 오케스트레이션으로 초점을 이동시킴으로써 현대의 업무 환경을 근본적으로 변화시키고 있습니다. 이를 위해 조직은 인적 기술, 적응형 기술, 윤리적 거버넌스, 지속적인 혁신과 재조정이 가능한 역동적인 시스템으로 통합해야 합니다. 생산성 향상과 비용 효율성의 잠재력은 크지만, 진정한 과제는 조직의 준비 태세에 있습니다. 특히, 직원들의 기술, 관리 방식, 거버넌스 프레임워크를 일치시키고, 전사적 도입에 있어 투명성과 책임성을 확보하는 것이 중요합니다. 성공적인 조직은 의도적인 학습, 피드백, 그리고 회복탄력적인 문화 변화를 통합하여 궁극적으로 신뢰성과 적응성을 핵심 비즈니스 가치로 삼는 조직입니다. "미래를 준비하는 일터란 단순히 더 똑똑한 AI를 도입하는 것만이 아닙니다. 지속적인 학습과 책임감 있는 인간과 AI의 협업을 조정하여 가치, 신뢰, 혁신을 분리할 수 없도록 하는 것입니다."라고 워크플레이스 솔루션 부문 그룹 VP인 Amy Loomis 박사는 말했습니다.
This IDC Market Perspective outlines how agentic technologies reshape decision rights, management practices, and collaboration. Agentic AI is fundamentally transforming the modern workplace by shifting the focus from automation to orchestration, requiring organizations to integrate human skills, adaptive technologies, and ethical governance into a dynamic system of continuous innovation and recalibration. While the promise of improved productivity and cost efficiency is significant, the true challenge lies in organizational readiness - particularly in aligning workforce skills, management practices, and governance frameworks to ensure both transparency and accountability throughout enterprise adoption. Organizations that succeed are those that embed intentional learning, feedback, and resilient cultural change, ultimately operationalizing trust and adaptability as core business values."A future-ready workplace isn't just about deploying smarter AI - it's about orchestrating continuous learning and responsible human-AI collaboration so value, trust, and innovation become inseparable," says Amy Loomis, PhD, group vice president, Workplace Solutions.