세계의 철도 차량 시장 규모는 2024년 671억 2,000만 달러로 평가되었고, 2033년까지 1,230억 1,000만 달러에 이를 것으로 예측됩니다.
2025년부터 2033년까지의 CAGR은 7.2%를 나타낼 것으로 전망됩니다. 철도 인프라 투자 증가, 고급 디지털 솔루션 도입 확대, 에너지 효율성이 뛰어난 지속 가능한 운송 시스템에 대한 수요 증가는 시장 성장을 이끌어내는 주요 요인입니다.
신흥지역의 고속철도망 확대는 새로운 기회가 되어 차량 수요를 크게 밀어올릴 수 있습니다. 그러나 시장은 고액의 자본 지출과 긴 프로젝트 리드 타임과 같은 과제에도 직면하고 있습니다. 주목할 만한 트렌드로는 사물인터넷(IoT)과 예지보전기술의 통합을 들 수 있으며, 철도운영에 있어서 운영효율의 향상과 다운타임의 삭감에 공헌하고 있습니다.
여러 정부기관과 민간기업은 운송 인프라 강화에 주력함과 동시에 대량의 화물을 운송 가능한 차량을 다수 도입하고 있어 시장 성장에 기여하고 있습니다. 예를 들어 Global Railway Review에 따르면 2023년 1월 기준 인도 철도는 국가 화물 운송의 약 27%를 담당했습니다. 이 때문에 인도 정부는 향후 수년간 철도화물 운송의 점유율을 약 40-45%까지 끌어올리는 것을 목표로 하고 있습니다. 목표 달성을 위해 정부는 차량 업계의 주요 기업과의 제휴·제휴를 포함한 다양한 전략적 이니셔티브에 주력하고 있습니다. 이러한 조치에는 첨단 차량 도입과 관련 철도 인프라 정비를 위한 많은 투자가 포함됩니다.
철도 인프라에 대한 투자 확대는 차량 시장의 성장에 크게 영향을 미칩니다. 철도 인프라에 대한 투자가 증가함에 따라 차량의 근대화에 대한 주목도 높아지고 있습니다. 여기에는 보다 강력한 엔진을 통한 기관차 업그레이드, 탁월한 브레이크 시스템 도입, 승객 승객의 편안함 향상 등이 포함됩니다. 또한 전기 열차 및 대체 연료로 구동되는 열차 등 환경 친화적인 차량의 사용도 포함되어 있습니다. 철도 인프라에 대한 투자 증가는 철도 네트워크의 확장으로 이어져 차량 수요를 촉진할 수 있습니다.
여기에는 확장된 네트워크 수요를 충족하기 위한 새로운 기관차, 객차 및 화차 구매가 포함됩니다. 선로 개선(곡선 구간 감소 및 현대 신호 시스템 도입 등)과 같은 인프라 업그레이드도 시장 성장에 기여합니다. 예를 들어, 2023년 3월에는 Siemens가 미국 노스캐롤라이나주에 선진적인 제조·철도 서비스 시설을 건설하기 위해 2억 2,000만 달러의 투자를 발표했습니다. 이러한 신시설은 철도기술의 향상에 기여하고 국내에서의 승객의 원활한 이동을 지원할 것으로 기대되고 있습니다.
기술의 진보에 의해 에너지 효율이 뛰어난 차량의 설계·제조가 가능하게 되었습니다. 예를 들어, 현대의 전기 기관차는 회생 브레이크를 채용하고 있어, 제동시에 잃어버린 에너지를 회수해 차재 배터리에 축적합니다. 이 에너지는 나중에 열차의 전원으로 재사용되어 전체 에너지 소비와 비용을 줄일 수 있습니다. 컴퓨터 비전과 인공지능과 같은 신기술도 철도 운송의 안전성 향상에 기여하고 있습니다. 이러한 기술은 선로상의 장애물 감지, 열차 운행 상황의 감시, 충돌 방지에 활용 가능합니다. 예를 들어, 긍정적인 열차 제어(PTC) 기술은 GPS, 무선 통신 및 자동차 컴퓨터를 결합하여 열차를 자동으로 감속 및 정지시켜 사고를 방지합니다.
철도 운송에 대한 수요가 증가함에 따라 최근에는 차량 및 관련 인프라에 대한 수요가 크게 증가하고 있습니다. 그러나 열차 본체와 주행장치, 부대 인프라의 비용은 고액이며 자본 집약적이기 때문에 지방자치단체나 중앙정부로부터의 엄청난 재정지원이 필요합니다. 이러한 이유로 여러 차량 제조업체, 철도 사업자 및 제3자 공급업체는 열차 운행 중에 실시간으로 실시되는 상태 모니터링형 유지보수 절차에 주력하고 있습니다. 실시간 분석 프로그램은 당국의 철도 유지 보수 작업을 지원합니다. 이러한 절차에 따라 차량 제조업체는 연간 최대 20억 달러의 유지 보수 비용 절감을 실현하고 있다고 보고되었습니다.
또한 철도 분야에서는 여러 가지 주요 개혁이 진행 중입니다. 모든 노선 열차 및 인프라에 새로운 기능이 추가됩니다. 예를 들어 2023년 3월 KONCAR-ElektriCna vozila dd는 풀라 역에서 전기 디젤 열차를 도입했습니다. 이 열차는 시속 120km로 주행 가능하며 167명의 승객을 수용할 수 있습니다. 저상식 3량 편성으로, 양측에 4개의 양열 문을 갖추고 있습니다. 휠체어용 슬로프 2기, 자전거 두는 곳, 전 승객 에리어에 감시 카메라를 설치. 승객에게는 무료 Wi-Fi를 제공하며, 역과 정차역에서는 시각·청각에 의한 안내가 진행됩니다. 이런 유형의 저상차는 이 지역 노선의 50%를 커버할 전망이며, 운송 서비스의 질 향상에 기여할 것으로 기대되고 있습니다.
에너지 절약형 차량에 대한 수요 급증은 차량 산업에 큰 성장 기회를 가져왔습니다. 환경 지속가능성에 대한 우려와 연료·에너지 비용의 상승이 심각화되고 있는 가운데, 철도사업자나 정부는 고성능과 신뢰성을 유지하면서 저에너지 소비를 실현하는 차량을 우선적으로 도입하고 있습니다. 전기식, 하이브리드식, 배터리식, 수소 연료식 차량을 포함한 에너지 절약형 차량은 각국이 엄격한 배출 규제를 실시하고 탄소 삭감 목표를 추구하는 가운데 주목을 받고 있습니다. 이러한 지속가능한 이동성으로의 세계 전환은 첨단 기차 기술에 대한 투자를 촉진하고 차량 제조업체, 부품 공급업체 및 기술 제공 업체들에게 수익성 있는 기회를 창출하고 있습니다. 예를 들어, 2025년 1월에는 캐나다 국철(CN)이 녹스빌 기관차 공장(KLW)과 공동 개발한 중출력 하이브리드 전기 열차의 시험 운용을 시작했습니다.
차량과 관련된 초기 투자 금액과 유지 관리 비용의 높이는 시장 성장의 부족입니다. 신형열차, 여객차량, 화물차량, 지하철차량의 구입에는 상당한 설비투자가 필요하며, 특히 자금이 한정되어 있는 개발도상지역의 철도사업자에게는 큰 재정적 부담이 될 가능성이 있습니다. 에너지 절약 추진 시스템, 자동화, 실시간 감시, 예지 보전 기능 등의 최신 기술을 탑재한 첨단 차량은 고비용이며 대규모 차량의 갱신이나 확충은 과제입니다. 예를 들어, 디젤 기관차의 가격은 보통 50만 달러에서 200만 달러의 범위인 반면 전기 기관차는 600만 달러를 초과할 수 있습니다. 비용은 교류(AC) 또는 직류(DC) 견인 채택, 마력, 탑재 전자 장치의 유형 등의 요소에 따라 달라집니다.
The global rolling stock market size was estimated at USD 67.12 billion in 2024, and is projected to reach USD 123.01 billion by 2033, growing at a CAGR of 7.2% from 2025 to 2033. Increasing investments in railway infrastructure, growing adoption of advanced digital solutions, and rising demand for energy-efficient and sustainable transportation systems are key factors driving the market growth.
An emerging opportunity lies in the expansion of high-speed rail networks in developing regions, which could significantly boost rolling stock demand. However, the market faces challenges such as high capital expenditure and long project lead times. A notable trend is the integration of Internet of Things (IoT) and predictive maintenance technologies, enhancing operational efficiency and reducing downtime in railway operations.
Several government agencies and private entities are focusing on enhancing their transportation infrastructure while deploying a large number of rolling stock vehicles that can carry considerable loads of freight, ultimately contributing to market growth. For instance, as per Global Railway Review, as of January 2023, the Indian railways contribute approximately 27% of India's freight transport. Thus, the government of India is aiming to enhance the current share of railway freight transport to almost 40 - 45% in the coming years. As a result, the government is focusing on various strategic initiatives, including collaborations and partnerships with the major players in the rolling stock industry, to be undertaken in order to achieve its target. These initiatives involve high investments in the deployment of advanced rolling stock vehicles and advancements in the associated railway infrastructure.
Increasing investments in railway infrastructure are significantly impacting the rolling stock market growth. With increased investments in railway infrastructure, the focus on modernizing rolling stock is increasing. This involves upgrading locomotives with more powerful engines, installing better braking systems, and improving passenger comfort in coaches. Furthermore, it includes the use of environmentally friendly rolling stock, such as electric trains or trains powered by alternative fuels. Increased investments in railway infrastructure also lead to the expansion of railway networks, which can subsequently drive the demand for rolling stock.
This involves the purchase of new locomotives, coaches, and wagons to meet the needs of an expanded network. Infrastructure upgrades such as improvements to the tracks, which include reducing the number of curves or installing modern signaling systems, are also contributing to the market growth. For instance, in March 2023, Siemens announced an investment of USD 220 million to build advanced manufacturing and rail services facilities in North Carolina, U.S. These new facilities are expected to improve rail technology to aid passenger's smooth journey within the country.
Advances in technology have made it possible to design and produce energy-efficient rolling stock. For instance, modern electric locomotives use regenerative braking, which captures the energy lost during braking and stores it in onboard batteries. This energy can be used later to power the train, which reduces the overall energy consumption and costs. New technologies such as computer vision, and artificial intelligence are also making rail transportation safer. These technologies can be used to detect obstacles on the tracks, monitor train performance, and prevent collisions. For instance, Positive Train Control (PTC) technology uses GPS, wireless communication, and onboard computers to slow down or stop trains and prevent accidents automatically.
The increased preference for railway transportation has resulted in considerable demand for this rolling stock and supporting infrastructure in recent years. However, the high cost of trains, rolling equipment, and accompanying infrastructure are capital-intensive and require considerable financial support from local and central administrations. Therefore, several rolling stock OEMs, rail operators, and third-party suppliers are shifting their focus to condition-based maintenance procedures conducted in real-time while trains are in operation. The near-time analytics programs assist authorities in conducting rail maintenance. By following these procedures, the rolling stock OEMs are observed to reduce their maintenance costs up to USD 2 billion annually.
Besides, several major reforms are underway in the railway sector. New features will be added to trains and the infrastructure on all routes. For instance, in March 2023, the KONCAR - ElektriCna vozila dd, introduced an electric-diesel train at Pula Railway Station. The train can travel at a speed of 120 km/h and has a capacity of 167 passengers. It is a low-floor, three-part train with four double doors on each side. It contains two ramps for wheelchairs, space for bicycles, and video surveillance across the entire passenger area. Passengers receive free Wi-Fi and visual and auditory announcements at stations and stops. This factor is expected to enhance the quality of the transport service, as this type of low-floor train will cover 50% of the lines in this area.
The surge in demand for energy-efficient rolling stock presents a significant growth opportunity for the rolling stock industry. As concerns over environmental sustainability and rising fuel and energy costs intensify, railway operators and governments are increasingly prioritizing trains that consume less energy while maintaining high performance and reliability. Energy-efficient rolling stock, including electric, hybrid, battery-powered, and hydrogen-fueled trains, is gaining traction as countries implement stringent emissions regulations and pursue carbon reduction targets. This global shift toward sustainable mobility is driving investments in advanced train technologies, creating lucrative opportunities for rolling stock manufacturers, component suppliers, and technology providers. For instance, in January 2025, the Canadian National Railway (CN) launched a pilot project to test a medium-horsepower hybrid-electric train developed in collaboration with Knoxville Locomotive Works (KLW).
The high initial investment and maintenance costs associated with rolling stock restrain the market growth. Purchasing new trains, passenger coaches, freight wagons, or metro units requires substantial capital expenditure, which can be a major financial burden for railway operators, particularly in developing regions with limited funding. Advanced rolling stock equipped with modern technologies, such as energy-efficient propulsion systems, automation, real-time monitoring, and predictive maintenance features, comes at a high cost, making large-scale fleet modernization or expansion challenging. For instance, a diesel locomotive typically ranges in price from USD 500,000 to 2 million, whereas an electric locomotive can cost more than USD 6 million. The cost varies based on factors such as whether it uses AC or DC traction, its horsepower, and the type of electronics it includes.
Global Rolling Stock Market Report Segmentation
This report forecasts revenue growth at global, regional, and country levels and provides an analysis of the latest industry trends in each of the sub-segments from 2021 to 2033. For this study, Grand View Research has segmented the global rolling stock market report based on product, type, train type, and region.